Perhepetien puolesta puhujat, missä välissä harrastatte seksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpäs vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22386091]Onko parisuhde ja vanhemmuus vain aina vaan seksiä? Öisinkään ei sais nukkua ja ympäri huushollia pitäis vaan naida?[/QUOTE]
Meille seksi on olennainen osa parisuhdetta, molemmat siitä nautitaan Ja parisuhde lienee perheen ja vanhemmuuden peruskivi? Jos seksittömyys sopii kummallekin kumppanille niin mikäs siinä. Meitä on moneen junaan.

On merkityksetöntä nukkuuko vauva meidän sängyssä vai vieressä olevassa pinnasängyssä, en halua harrastaa seksiä samassa huoneessa. Onneksi meillä on olohuone, keittiö ja kylpyhuone.

Mä haluan yhden hetken päivässä itselleni, ja se on se kun saan käpertyä alasti miehen kainaloon, ihan iholle. Se hetki rauhoittaa, kuuluu siihen seksiä tai ei. Mutta se paikka on mun, vain ja ainostaan mun. Tehköönkin minusta pahan ja itsekeskeisen äidin, mutta lapsi ei siihen sänkyyn sovi. Eri asia jos lapsi on kipeänä tai säpsähtänyt pahaan uneen tms. Mutta muuten, se on mun ja miehen juttu; hetki ennen nukahtamista.

Alkuperäinen kirjoittaja tähtähtäh;22386033:
Hetkinen; parisuhdeaikaa illalla? Minne se vauva viedään siis nukkuu? Perhepetiin siis. Yksin? Vaiko niin että äiti menee samaan aikaan nukkuun kuin vauvakin? Parisuhdeaika, missä välissä?

Jos lasta ei jätetä yksin nukkuun, se tarkoittaa sitä että toinen vanhemmista tai molemmat menevät samaan aikaan nukkumaan. EI parisuhdeaikaa. Tai sitten vauva/lapset laitetaan yksin sinne vanhempien sänkyy -> parisuhdeaikaa, mutta lapset nukkuu yksin... Eli on eri asia jos lapsi laitetaan pinnasänkyyn nukkumaan kuin että hänen laitetaan parisänkyyn? miten muuten sille parisuhteelle jää aikaa? Siis illasta?

Kyllä, vauva viedään perhepetiin illalla ja lapsi nukkuu siellä lastensängyssään. On eriasia laittaa vauva perhepetiin kuin pinnasänkyyn. Vauva nukkuu yksinään sen 3 tuntia, kunnes me tullaan nukkuu. Ero siinä, että vauva nukkuu yksin pinnasängyssään KOKO YÖN on aivan selvä. Vauvat heräävät öisin. Vauva joutuis herää yksinään, huutamaan ja heräämään kunnolla. Mä joutuisin ravaa kahden huoneen väliä ja rauhoittelee hankalasti, nostamaan ja laskemaan pinnasängystä. Ei kiitos. Kätevämmin yöheräilyt hoituu, ku vauva on vieressä, on se sitten ihan vieressä tai sivuvaunussa. VAuvakaan ei ehdi hätääntyä vaan nukahtaa heti herättyään, ku lykkää heti tutin suuhun. Että kyllä sillä on eroa. Tottakai vauva voi nukkua yksin sen muutaman tunnin. Koska ei herää sillä välillä yksin. Kun öisin herää, olen heti siinä. Ymmärrätkö nyt eron?!?

[QUOTE="Horuksen silmä";22386208]Eiks se oo vähän outoa jos oletetaan että seksiä harjoitetaan ainoastaan makuuhuoneessa ja yöaikaan?[/QUOTE]

Eiks se ole vähän outoa että aina tarttee kuksia komeron perällä, vesassa tai jossain muualla...? Ihan yhtä kummallista? ja milloin muuloin kuin illalla? Mun mies harrastaa päivisin sellaista kuin työ. Ei siltä vaimoa tulla kotiin kesken painaan, lasten päiväuniaikana. Eikä tuu mieleen että himot nousis jossain vessassa lukkojen takana kun muksut leikkii toisella puolella. Sopiihn tollanen pikapanomeno joskus kuvioihin vaan nautiskelijana mieluummin harrastellaan leikkejä kaikessa rauhassa iltasella kun lapset suuremmalla todennäköisyydellä nukkuu. Ja omassa sängyssä jossa voi keskittyä hankalan asennon sijaan nauttimiseen? Mitä iloa on saada suuta minuutti jossain puolihätäisesti?

[QUOTE="Horuksen silmä";22386208]Eiks se oo vähän outoa jos oletetaan että seksiä harjoitetaan ainoastaan makuuhuoneessa ja yöaikaan?[/QUOTE]

Ei ole outoa. Meillä ainakin toimii. Joskun toki myös aamuisin. Mutta pääasiassa siis joko ennen tai jälkeen nukkumisen. Ei sitä muuhun aikaan kerkeä, eikä oikeastaan tee edes mielikään.

"Eikö teillä ole lapselle omaa huonetta? Eikö se ole kauhean hankalaa nukkua lapsen kanssa samassa sängyssä? Missä te harrastatte seksiä? Kyllä lapsen pitäisi nukkua omassa sängyssä. Varo, ettet kieri vauvan päälle ja tukahduta sitä."

Perhepeteilijät saavat kuulla mitä omituisimpia kysymyksiä ja lausahduksia. Siltä varalta, että lukija saa joskus vastailla samanlaisiin kysymyksiin, tässä muutama vastausmalli valmiiksi.

"Ei ole vauvalle omaa huonetta. Emme päivisinkään jätä noin pientä lasta valvomatta." " Eikö sinun ole hankala nukkua puolisosi kanssa? Hän on niin isokin, että valtaa varmasti koko sängyn." "Mikäli seksielämämme teille nyt mitenkään kuuluu, meillä on pari sohvaa, keittiönpöytä, sauna ja keinutuoli. Mitä, teettekö te sitä vain tylsästi sängyssä?"

"Miksi ihmeessä lapsen pitäisi nukkua erillään vanhemmistaan? Sehän on järjetöntä." "Näin äitinä kehoni toimii lasta hoitaakseen, ei tappaakseen. Ei, kehoni ei ole tappava ase, jota nukkuvan lapseni tulisi varoa." Lisäksi voi kysyä, että mikä oikeus aikuisella on toisen ihmisen läheisyyteen,, jos se evätään pieneltä lapselta.

Länsimaisella nukuttamisideologialla on taloudellinen ja uskonnollinen tausta. Samassa sängyssä nukkuvan vauvan uskotaan uhkaavan vanhempien parisuhdetta. Lisäksi länsimaissa arvostetaan itsenäisyyttä ja yksilöllisyyttä enemmän kuin perhekeskeisyyttä. Tähän liittyy väärä luulo siitä, että yksin nukkuminen tukisi lapsen itsenäistymistä.

Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. Monet nukkumistutkijat ovat määritelleet lapsen biologiseksi parhaaksi asioita, jotka oikeasti ovat hyväksi vanhempien sosiaaliselle ja taloudelliselle elämälle. Evolutiivinen näkökulma on unohdettu ja normiksi on asetettu yksin läpi yön nukkuva vauva. Tämä ei kuitenkaan ole ihmislajille biologisesti tai sosiaalisesti normaalia.

Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut epänormaaliksi.

Toisin kuin kuvitellaan, yksin nukkuminen ei lisää lapsen itsenäisyyttä. Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä. Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä. Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja. Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia. Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon. Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.

Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.

Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?

Jotain synnynnäisistä äidinvaistoista kertoo se, että huolimatta kulttuurisista suosituksista useimmat vanhemmat nukkuvat jonkin verran lapsensa kanssa. Tavallista on myös vauvn nostaminen keskellä yötä vanhempien sänkyyn. Lastenhoidon asiantuntijoiden antamat ohjeet tosin saattavat saada vanhemmat salaamaan perhepeteilyn, tai mikä pahinta, tuntemaan siitä syyllisyyttä.

Koko ajan löydetään enemmän todisteita siitä, kuinka yksin nukkumisella on lapselle vakavia fysiologisia ja sosioemotionaallisia seurauksia. Sen sijaan ei ole löydetty yhtään todistetta siitä, että vanhempien kanssa nukkuminen olisi lapselle haitallista.

(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)

Eiks se ole vähän outoa että aina tarttee kuksia komeron perällä, vesassa tai jossain muualla...? Ihan yhtä kummallista? ja milloin muuloin kuin illalla? Mun mies harrastaa päivisin sellaista kuin työ. Ei siltä vaimoa tulla kotiin kesken painaan, lasten päiväuniaikana. Eikä tuu mieleen että himot nousis jossain vessassa lukkojen takana kun muksut leikkii toisella puolella. Sopiihn tollanen pikapanomeno joskus kuvioihin vaan nautiskelijana mieluummin harrastellaan leikkejä kaikessa rauhassa iltasella kun lapset suuremmalla todennäköisyydellä nukkuu. Ja omassa sängyssä jossa voi keskittyä hankalan asennon sijaan nauttimiseen? Mitä iloa on saada suuta minuutti jossain puolihätäisesti?

No meillä lapset nukkuu makuuhuoneessamme. Ja menevät todella aikaisin nukkumaan. Meillä on ainakin erittäin iso ja leveä sohva joka ihan yhtä sama kuin sänky. Meillä on tuntikausia joka ilta aikaa vain toisillemme. Ja on meidän asunnossa monta muutakin paikkaa. Mä en käsitä, että jonkun seksin takia pakotetaan esim pieni vauva omaan huoneeseen huutamaan.

[QUOTE="vieras";22386238]Kyllä, vauva viedään perhepetiin illalla ja lapsi nukkuu siellä lastensängyssään. On eriasia laittaa vauva perhepetiin kuin pinnasänkyyn. Vauva nukkuu yksinään sen 3 tuntia, kunnes me tullaan nukkuu. Ero siinä, että vauva nukkuu yksin pinnasängyssään KOKO YÖN on aivan selvä. Vauvat heräävät öisin. Vauva joutuis herää yksinään, huutamaan ja heräämään kunnolla. Mä joutuisin ravaa kahden huoneen väliä ja rauhoittelee hankalasti, nostamaan ja laskemaan pinnasängystä. Ei kiitos. Kätevämmin yöheräilyt hoituu, ku vauva on vieressä, on se sitten ihan vieressä tai sivuvaunussa. VAuvakaan ei ehdi hätääntyä vaan nukahtaa heti herättyään, ku lykkää heti tutin suuhun. Että kyllä sillä on eroa. Tottakai vauva voi nukkua yksin sen muutaman tunnin. Koska ei herää sillä välillä yksin. Kun öisin herää, olen heti siinä. Ymmärrätkö nyt eron?!?[/QUOTE]

Tuolla perusteltiin että parisuhde aika illasta menee siihen kun vauvaa/lapsia yritetään "Väkisin "saada nukkumaan omissa sängyissä...Lapset pomppii ylös sieltä ja vauvakin vaan itkee. On aika vaikea nähdä ero että ne lapset pysyis siellä vanhempien pedissä jotenkin paremmin ton nukutusajan....

Ihme kyllä miten olen järjissä pysynyt kun lääkityksen vuoksi en ole saannut lasta imettää ja olen aina joutunut nousemaan syötölle. Kun se maito ei siinä vieressä ole vaan sen joutuu hakemaan kaapista, lämmitteleen tuttipullon jne. T

Jaa mä en tiedä mistään komeron perällä kuksimisesta. Kyllä mulle seksi on aina tarkottanut muutakin kun makuuhuoneessa panemista yöaikaan.
Sehän on toki ongelmallista jos teillä mies on aina päivät töissä, joten koskaan ei ole mitään muuta mahdollisuutta kun sekstata öisin.
Mutta miksi ihmisille jota eivät edes nuku perhepedissä tuntuu olevan ongelmana se että joissain perheissä sitä seksiä voi harrastaa vaikka olkkarissa tai keittiön pöydällä =D
Ihan järjetön tää koko keskustelu!

Toisinaan perhepetiä arvostellaan sillä, että sen sanotaan olevan pahaksi vanhempien seksielämälle.

Lasta huonosta seksielämästä tuskin kannattaa syyttää ja nukkumajärjestelytkin ovat sivuseikka jos vain mielikuvitusta riittää.

Elämä on täynnä valintoja ja vaihtoehtoja riittää.

Vanhempien hyvä keskinäinen suhde on onnellisen perhe-elämän perusta mutta ei liene reilua asettaa vastakkain aikuisten hallittavissa olevia tunteita ja haluja lapsen vielä kehittymättömien tunteidenhallintakykyjen kanssa.

Mun täytyy sanoa, että seksin suhteen pienin ongelma on tuo vauva, joka nukkuu sängyssämme...

Siihen kun lisää 6vuotiaan sekä 10 ja 12vuotiaat ni johan joutuukin jo mielikuvitusta käyttämään...

ei siinä hirveesti viitti keittiön pöydällä yöaikaan jyystää ku vessasta esim suora näkyvyys keittiöön.. Ja tytöt käy usein veskissä yöllä.

Ja mitä pienempi, sen vähemmän haittaa vaikka yllätettäis.. Esim jos jyystelee peiton alla kun katsovat telkkua viereisessä huonessa. Ei pienempi tajua mitään vaikka tulis sisään huoneeseen ja homma keskeytyy, mutta kas se 12v ku pamahtaa paikalle ni saakin jo olla kuorsaamista mukana jottei tajuais homma...

Että tosiaan, se vauva on häiriötekijöistä pienin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäs vaan;22385958:
Eli otsikossa kysymys. Siinäkö te sitten miehenne/naisenne kanssa harrastatte seksiä vauvan vieressä? Eikö se ole teist jotenkin outoa? Itse ei tulisi mieleenkään harrastaa perhepetejä, vauva omassa sängyssään ja vanhemmat omassaan.

tota...mä en ymmärrä tota että se sänky ois ainoa mahollinen paikka. Vauva oli perhepunkassa muttei seksinsuhteen mitään ongelmaa. Se perhepeti kun ei meinaa sitä että kaikki nukkuvat tismalleen yhtäaikaa ja asunnossa on muutakin kun se makuuhuone.

Antakaa hyvät ihmiset jokaisen elää perhe-elämäänsä niin kuin haluavat. Jos joku (kuten ghh) haluaa elää kirjanoppien mukaan, antaa vaan palaa. Mä pidän sellaista äitiä fiksuna (ja perhettä) joka osaa tulkita oman vauvan etu ihan luontaisesti omalla älillä eikä kenenkään kirjoitusten pohjalta. Arvostan perhettä joka osaa luovia niin että kaikilla se osapuolilla on hyvä olla. Ei ole yksi eikä kaksi miestä kun on syrjäytynyt vauvan tultua taloon. Oletusarvolla kyllä aikuinen sen kestää. Entäpä jos osat käännettäisiin. Mies jättäisi vaimon huomiotta ja keskittäisi kaiken energian vauvaa; naisten piiristä nousisi älämölö... Vaan toistenpäin selitetään tällä luonnollisuudella. Juu, onhan se luonnollista, mies tulee, siitää ja menee, äiti jää lapsen kanssa. Ei muuta kuin luonnollisuutta vaan kehiin...

Antakaa hyvät ihmiset jokaisen elää perhe-elämäänsä niin kuin haluavat. Jos joku (kuten ghh) haluaa elää kirjanoppien mukaan, antaa vaan palaa. Mä pidän sellaista äitiä fiksuna (ja perhettä) joka osaa tulkita oman vauvan etu ihan luontaisesti omalla älillä eikä kenenkään kirjoitusten pohjalta. Arvostan perhettä joka osaa luovia niin että kaikilla se osapuolilla on hyvä olla. Ei ole yksi eikä kaksi miestä kun on syrjäytynyt vauvan tultua taloon. Oletusarvolla kyllä aikuinen sen kestää. Entäpä jos osat käännettäisiin. Mies jättäisi vaimon huomiotta ja keskittäisi kaiken energian vauvaa; naisten piiristä nousisi älämölö... Vaan toistenpäin selitetään tällä luonnollisuudella. Juu, onhan se luonnollista, mies tulee, siitää ja menee, äiti jää lapsen kanssa. Ei muuta kuin luonnollisuutta vaan kehiin...

Hah, ja perhepetikö tarkoittaa miehen huomiotta jättämistä?!? No ei todellakaan tarkoita! Pahemmat kriisit on niissä perheissä, joissa vauvaa ja pientä lasta yritetään nukuttaa iltaisin omiin huoneisiin ja huoneista ravataan pois ja niissä huudetaan. sit ku lapset on vihdoinkin nukahtaneet ovat vanhemmat ihan väsyneitä ainaiseen taisteluun ja kello on jo paljon. Ja öisin nämä samat lapset sitten huutavat omissa huoneissaan. Että se siitä myös.

Lapsi nukahtaa ysiin mennessä yleensä, meille vanhemmille jää vähintään pari tuntia aikaa harrastaa seksiä ennen kuin menemme itse nukkumaan. Emme siis harrasta seksiä pimeässä peiton alla. Vauva saa unirauhan, ei kiinnosta minua eikä miestä mennä samaan sänkyyn panemaan. :x

Täh? miks sängyssä sekstaileminen olisi tylsää? mieluummin mä mukavassa sängyssä peuhaan kuin jossain vessanpöntön päällä....no kuka saa kiksinsä mistäkin....

Keittiönpöydällä ei todellakaan harrasteta seksiä. Sohvalla en halua harrastaa, koska ei kiinnosta putsailla mällitahroja. Suihkussa on vaikeaa, koska lattia on liukas ja meillä pituuseroa paljon.
Haluan itse ainakin harrastaa seksiä sängyssä pitkä kaavan mukaan.
Meillä siis vauva nukkuu omassa sängyssä. On nukkunu jo ihan syntymästä lähtien.- Välissä nukkuessa ähisee ja pyörii.

[QUOTE="vieras";22385977]Täytyykö sitä seksiä harrastaa sängyssä?!

Meillä nukkuu lapsi omassa sängyssään samassa huoneessa ja vauva nukkuu myös siellä. Ollaan aina nukuttu samassa huoneessa, mutta ei koskaan ole harrastettu seksiä samassa huoneessa ku lapset! Ei tulis mieleenkään.

Meillä on koti täynnä muita paikkoja.

Iltaisin, kun lapset ovat menneet nukkumaan, meillä on tuntikaupalla aikaa olla kahden kesken. Lasten kanssa ilta ei mene kädenvääntöön, taisteluihin ja palauttamisiin, koska tuntevat olonsa turvalliseksi, kun tietävät, että ei tarvitse yksin nukkua. Lapset nukahtaa helposti ja tosi nopeasti. Ja sit vaan olohuoneeseen viettää tuntikausien laatuaikaa miehen kaa. Meillä on todella iso sohva, meillä on yks yhden hengen sänky toisessa huoneessa ja onhan talo täynnä muita paikkoja, pehmeä iso matto jne. Itse asiassa ennen lapsiakin me harrastetttiin seksiä lähinnä sohvalla. Sänky on meillä vain nukkumista varten.[/QUOTE]

hyi yäh.... ei haluta tulla teille ainakaan kylään.... Mä kyllä naipasen mieluiten siellä, missä lakanatkin voi vaihtaa.

Hah, ja perhepetikö tarkoittaa miehen huomiotta jättämistä?!? No ei todellakaan tarkoita! Pahemmat kriisit on niissä perheissä, joissa vauvaa ja pientä lasta yritetään nukuttaa iltaisin omiin huoneisiin ja huoneista ravataan pois ja niissä huudetaan. sit ku lapset on vihdoinkin nukahtaneet ovat vanhemmat ihan väsyneitä ainaiseen taisteluun ja kello on jo paljon. Ja öisin nämä samat lapset sitten huutavat omissa huoneissaan. Että se siitä myös.

Hmm... meillä esikoinen 2.5vee on nukkunut omassa huoneessa reippaan vuoden.
Illalla laitetaan sänkyyn ja peitellään. Kerran olen siellä käynnyt kun on yöllä itkenyt.
Vauva viedään illalla omaan sänkyyn. Nukahtaa sinne heti.
Meillä ei ravata missään...

Häh, ei meillä ainakaan tommosta oo. Lapset nukahtaa molemmat ihan itsekseen. Selailevat itsekseen kirjoja huoneissaan ennen kuin nukahtavat. lapset 3 ja 5. Ja näin ollut iän kaiken. Paitsi ihan pikkkuvauvoina, jolloin eivät vielä kirjoja lukenee. Mutta silloin nukahtivatkin sänkyihinsä saman tien. Musta on ihanaa, että lapset nukkuu omissa sängyissään eikä tarvi huolehtia, että ne tipahtaa laidattomasta parisängystä. On ihanaa lukea iltasella omassa saängyssä ennen nukkumaan menoa ja nukua hyvät yöt kun kukaan ei kieri vieressä, ei vie peittoa. Muulla ajalla kyllä halitaan ja ollaan paljon yhdessä. MUtta meillä johtotehtävissä olevilla vanhemmilla ei olis kyllä edes varaa huonoihin yöuniin.

Yhteistyössä