Lapsi ei osaa laulaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bumtsibum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bumtsibum

Vieras
Meidän poika täyttää pian 3v. Olen tässä ihmetellyt, kun monet muut tämän ikäiset osaavat laulaa, mutta meidän lapsi ei edes yritä. Tai osaa lausua vaikka kuinka monen laulun sanat, mutta ei edes yritä tapailla säveltä. Miten teillä ovat lapset oppineet laulamaan ja missä iässä?

Meidän poika täyttää kuukauden päästä 3 ja on ehkä kuukausi kaksi sitten alkanut laulelemaan. Aloitti päiväkodin syksyllä ja siellä selvästi paljon oppinut lauluja. Lauluvarasto on ehkäpä alle 10 laulua eikä nekään nyt ihan täydellisesti mene. :D

kyllähän ne alkaa yleensä ennen kahta vuotta rallattamaan, oon joskus kuullu että jollaki saattaa olla semmonen vika ettei oo yhtään musikaalinen en tiiä sitten mistä johtuu mutta sen voin sanoa että lapsestasi tuskin tulee koskaan mitään! tuskin sitä saa millään korvattua jos ei minkäänlaista musikaalisuutta ole

[QUOTE="kipinä";22419782]Meidän poika täyttää kuukauden päästä 3 ja on ehkä kuukausi kaksi sitten alkanut laulelemaan. Aloitti päiväkodin syksyllä ja siellä selvästi paljon oppinut lauluja. Lauluvarasto on ehkäpä alle 10 laulua eikä nekään nyt ihan täydellisesti mene. :D[/QUOTE]

Meillä lapsi kerhoilee ja kovasti siellä tykkää laululeikeistä. Kotona minä innostun usein laulelemaan, vaikka en kovin musikaalinen olekaan, ja poika usein lausuu sanoja perässä. Oppi vasta kesällä puhumaan, joten ehkäpä on vähän turhan aikaistakin odottaa että osaisi jo laulaa.

Se vaihtelee suuresti, pääasia että sinä laulat lapsellesi! Lapsen musikaalisuus ja kuulo kehittyy nimenomaan äidin laulusta, vaikkei se meniskään ihan nuotilleen! Opettele itse pari laulua joita toistat lapsellesi, pienelle riittää ne muutama tuttu laulu että oppii kuulemaan ja laulamaan. Ja etenkin Mozartin musiikin on tutkittu kehittävän musikaalisuutta.

Meillä kai aikaisin oppi laulamaan puhtaasti 1,5v ja myöhäisin 4v! Ja molemmat käy kuorossa ja on innokkaita laulamaan =)

Meidän perheessä isi ei osaa ihan nuotilleen laulaa, ja poika kerran soitteli pianoa ja isi innostui laulamaan jolloin poika käski että älä isi tule tähän pianon lähelle laulamaan ettei se mene epävireeseen :whistle:

[QUOTE="vieras";22419864]Se vaihtelee suuresti, pääasia että sinä laulat lapsellesi! Lapsen musikaalisuus ja kuulo kehittyy nimenomaan äidin laulusta, vaikkei se meniskään ihan nuotilleen! Opettele itse pari laulua joita toistat lapsellesi, pienelle riittää ne muutama tuttu laulu että oppii kuulemaan ja laulamaan. Ja etenkin Mozartin musiikin on tutkittu kehittävän musikaalisuutta.

Meillä kai aikaisin oppi laulamaan puhtaasti 1,5v ja myöhäisin 4v! Ja molemmat käy kuorossa ja on innokkaita laulamaan =)

Meidän perheessä isi ei osaa ihan nuotilleen laulaa, ja poika kerran soitteli pianoa ja isi innostui laulamaan jolloin poika käski että älä isi tule tähän pianon lähelle laulamaan ettei se mene epävireeseen :whistle:[/QUOTE]

Ei ole oikeastaan mitään väliä, tuleeko lapsesta musikaalinen vai ei. Kunhan muuten mietin tuota, että milloinkohan oppii edes tapailemaan säveltä. Tietysti kiva jos hänestä tulisi musikaalineni, mutta kun me vanhemmat emme ole, niin jotenkin se ei ole niin erityisen tärkeä osaamisalue. Isä ei laula koskaan, minä taas omalla ei-niin-puhtaalla laulunäänelläni kyllä laulan paljonkin, ihan oikeita lauluja kuin myös omasta päästäni keksittyjä.

[QUOTE="vieras";22419924]Ei kaikki voi mitenkään osata laulaa[/QUOTE]

En tarkoittanut aloituksessani sitä, että koska lapsi oppii laulamaan puhtaasti, vaan että edes jotenkin hakemaan säveltä mukaan. Ettei vain lausu sanoja. Käsittääkseni kaikki oppivat laulamaan edes jotenkin, vaikka sitten menisi täysin nuotin vierestä.