Refluksivauvojen vanhempia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiuTauTilhi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TiuTauTilhi

Jäsen
09.11.2010
45
0
6
Meillä saatiin juuri refluksidiagnoosi, silent versio kyseessä. Lääkkeeksi gaviskon ja jos ei helpota 3 viikossa niin tehdään ph-mittaus, tutkitaan allergiat ja katsotaan tehokkaampaa lääkettä tuloksista riippuen. Mietityttää tuon gaviskonin annostus kun lääkäri määräsi 2ml aterioiden jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa ja mainitsi että tuo 100ml pitäisi riittää sen 3 viikkoa. Mutta eihän tuo riittäisi kuin 10 päivää suurin piirtein jos päivällä joka syönnin jälkeen antaa? Millaisilla annoksilla teille on ko. lääkettä määrätty? Vauva on 2,5kk

Kiva olisi muutenkin jutella kyseisestä vaivasta vaikkapa yksityisviestein tai tähän ketjuun.
 
Meillä ei ole enää refluksivauvaa, tyttö nyt 2v8kk, mutta vastaan kuitenkin. :) Meillä tytöllä todettiin rakenteellinen refluksi, kun ikää oli vajaa 6kk. Ennen varsinaista refluksidiagnoosia kokeiltiin Gavisconia, annostus oli muistaakseni juurikin tuo 2ml aterioiden jälkeen ja ennen yöunia. Kokeilua kesti meillä kaksi viikkoa, sen jälkeen oli täysin selvää, ettei Gavisconista ole apua. Diagnoosi tehtiin tytölle oireiden perusteella, eli ph-mittausta ei tehty-lääkärin mukaan oireet olivat niin selvät, ettei sitä tarvita. Lääkityksenä aloitettiin Prepulsid, joka poisti refluksioireet oikeastaan kokonaan.
 
Refluksi on toiminnallinen vaiva, eli hyvin harvoin mikään oikea sairaus. 95% tapauksista niin aikuisilla kuin lapsillakin se johtuu väärästä ruokavaliosta. Lääkkeen sijasta tekisin kahden viikon kokeilujakson, jossa vältetään kaikkia viljoja, maitoa, soijaa ja rypsiä. Jos vauvasta kerran on kyse, niin imettäjä ei saa syödä noita, tai korvike ei saa sisältää noita.
 
Meillä ei ole enää refluksivauvaa, tyttö nyt 2v8kk, mutta vastaan kuitenkin. :) Meillä tytöllä todettiin rakenteellinen refluksi, kun ikää oli vajaa 6kk. Ennen varsinaista refluksidiagnoosia kokeiltiin Gavisconia, annostus oli muistaakseni juurikin tuo 2ml aterioiden jälkeen ja ennen yöunia. Kokeilua kesti meillä kaksi viikkoa, sen jälkeen oli täysin selvää, ettei Gavisconista ole apua. Diagnoosi tehtiin tytölle oireiden perusteella, eli ph-mittausta ei tehty-lääkärin mukaan oireet olivat niin selvät, ettei sitä tarvita. Lääkityksenä aloitettiin Prepulsid, joka poisti refluksioireet oikeastaan kokonaan.


Millaisia oireita teillä oli? Miten annoitte lääkkeet? Kun tuon gaviskonin kun ruiskulla antaa niin vaikka kuinka pikkuhiljaa sitä koittaisi antaa niin sylkee pois. Voikiko sen antaa vesitilkan joukossa tuttipullosta?
 
Oireita oli koko kirjo, oksentelua kymmeniä kertoja päivässä, nieleskelyä, röyhtäilyä, nyrkin tunkemista suuhun vaikka ei ollut hampaita tulossa, jatkuvaa tissillä oloa, selän kaarelle vetämistä, epämääräistä levottomuutta ja tyytymättömyyttä...Oli myös täysin rytmitön, päiväunilla heräsi vartin jälkeen huutamaan oksennusläntti pään alla, heräili myös öisin ähräämään. Vaakatasossa ei viihtynyt yhtään, ei sylissä tai muuallakaan, turvakaukalo oli vihonviimeinen paikka, siinä alkoi huuto heti.
Neuvolan mukaan kyse ei voinut olla refluksista, koska tyttö kasvoi ja kehittyi normaalisti-kummasti neiti kuitenkin muuttui täysin lääkityksen aloittamisen myötä. Tyytymätön ja levoton vauva muuttui parissa viikossa tyytyväiseksi ja hymyileväiseksi, myös rytmi löytyi itsestään.

Annettiin Gaviscon ihan ruiskulla, osan sylki heti pois ja loput tuli yleensä hetken päästä pulauttelun mukana. Gavisconia ei voi antaa veteen sekoitettuna, koska heikentää sen vaikutusta, lääkehän muodostaa kalvon mahaportin suulle ja estää näin mahansisällön nousemista. Lääkkeenoton päälle ei myöskään saisi juoda. Ja meillä ei tytöllä ollut tosiaan allergioita taustalla, vaan kyse tosiaan rakenteellisesta refluksista.
 
Viimeksi muokattu:
Oireita oli koko kirjo, oksentelua kymmeniä kertoja päivässä, nieleskelyä, röyhtäilyä, nyrkin tunkemista suuhun vaikka ei ollut hampaita tulossa, selän kaarelle vetämistä, epämääräistä levottomuutta ja tyytymättömyyttä...Oli myös täysin rytmitön, päiväunilla heräsi vartin jälkeen huutamaan oksennusläntti pään alla, heräili myös öisin ähräämään. Vaakatasossa ei viihtynyt yhtään, ei sylissä tai muuallakaan, turvakaukalo oli vihonviimeinen paikka, siinä alkoi huuto heti.
Neuvolan mukaan kyse ei voinut olla refluksista, koska tyttö kasvoi ja kehittyi normaalisti-kummasti neiti kuitenkin muuttui täysin lääkityksen aloittamisen myötä. Tyytymätön ja levoton vauva muuttui parissa viikossa tyytyväiseksi ja hymyileväiseksi, myös rytmi löytyi itsestään.

Annettiin Gaviscon ihan ruiskulla, osan sylki heti pois ja loput tuli yleensä hetken päästä pulauttelun mukana. Ja meillä ei tytöllä ollut tosiaan allergioita taustalla, vaan kyse tosiaan rakenteellisesta refluksista.

Olin vähän hätäinen, anteeksi. Meillä on ihan samat oireet! Nähtäväksi jää että auttaako gaviskon vai mennäänkö ph-mittaukseen. Mutta toivottavasti joku apu löytyy. Neuvolan kanta meillä samanlainen, että ei voi olla vikaa kun painoa tulee reippaasti. Meillä vielä vauva syö kipuunsa, maito ilmeisesti tuntuu hyvälle kipeässä ruokatorvessa, joten painoakin tulee sitten reippaasti. Meillä on lisäksi ollut tukehtumiskohtauksia, eli lapsi makuuasennossa on pulauttanut eikä kerinnytkään niellä kaikkea ja sitten kakoi ja haukkoi henkeä. Tämäkin neuvolan mukaan normaalia!
 
Meillä tyttö kirjaimellisesti asui rinnalla, söi, oksensi, söi...kai siitä meni oksentelusta huolimatta jotain perillekin ja käyrillä pysyi. Loppujen lopuksi tyttö suostui rinnalle enää niin, että oli syödessään lähes pystyasennossa, muuten syömisestä ei meinannut tulla mitään. Neuvolaan ei valitettavasti kannata tässä asiassa juurikaan luottaa, samoin kannattaa varautua siihen, ettei Gavisconista välttämättä ole juurikaan apua. Ja jos taustalla allergiaa, voi Gaviscon myös pahentaa oireita. Toivottavasti pienelle löytyy apu vaivaan!
 

Yhteistyössä