Käykö kaikki nykyään yhdessä neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jestas

Vieras
Neuvolatäti on nyt jo kahdella kerralla kovasti kysellyt että mites isä pääsisi mukaan ensi käynnille. Meillä miehen on vaikea järjestää vapaata varta vasten ja ne kerrat kun se mahdollista on käyttää mielummin sitten oikeaan tarpeeseen (esim. kun kävin jälkitarkastuksessa, mies otti vapaata ja oli vauvan kanssa). Kun minä kerran olen kotona vauvan kanssa niin minusta minun on luontevaa hoitaa vauvan neuvolakäynnit. Lääkärissä käytiin vauvan kanssa yhdessä, mutta neuvola nyt on niin arkipäivän juttu, että en vaan ymmärrä että mitä sillä miehellä siellä tekee? Miksi se mies sinne täytyy raahata? Nytkin seuraava aika varattiin niin että "soittele sitten jos ei miehelle sovi niin siirretään". Onko pakko? Miksi en voi mennä vauvan kanssa kahden? Äitiysneuvolassakin miestä kaivattiin joka kerralle mukaan ja vihjailtiin jo että osallistuuko isä sitten synnytykseenkään ja vauvanhoitoon kun ei neuvolassa käy. Äippäpolilla ja ultrassa oli kuitenkin joka kerta, mutta edelleenkään en ymmärrä mitä sillä siellä neuvolassa tekee?

Meillä mies ei käynyt kertaakaan neuvolassa juurikin samaisten syiden takia mitä sinullakin. Neuvolasta ei tosin koskaan kyselty perään, en tiedä mitä oltaisiin tehty jos olisi kyselty. Nyt käytti lapsen 4-vuotistarkastuksessa yksinään, koska hänen oli helpompi saada töistä vapaata mutta oli siis ensimmäinen kerta.

Nykyään neuvolassa tulisi kiinnittää huomiota koko perheen hyvinvointiin ja ehkäpä terkka haluaisi edes kerran keskustella lapsen isänkin kanssa. Eihän vauvanhoito ja kehitys ole pelkästään äidin asioita joten kenties terkka vaihtaisi niistä muutaman sanan miehenkin kanssa. Isän ja koko perheen jaksaminen voi olla myös sellainen asia, jota ainakin yhdellä käynnillä olisi hyvä käsitellä.

meillä mies kävi ensimmäisen lapsen neuvola käynneillä (ei kaikilla ) ja ultrissa ym. mutta näiden seuraavien ei ole käynyt ollenkaan. Ei kukaan ole kysellytkään.

No olisit kysynyt siellä neuvolassa, että miksi se isä pitäisi ottaa mukaan. Ja olisit selittänyt, että ei niin vaan pääse töistä lähtemään minkään neuvolan vuoksi. Kyllä minä ainakin olen ihan yksikseni yleensä neuvolakäynnit hoitanut lasten kanssa. Joskus on kyllä ollut sellaisia tilanteita, että mies on ollut lomalla ja on halunnut tulla mukaan.

[QUOTE="vieras";22457607]Ehkä tää on nyt sitä, kun miehet on alkaneet valittaa, että miksi ei neuvolat ole yhtään isistä ja heidän tunteistaan kiinnostuneita....[/QUOTE]

sitä voi kysyä vaikka et kiinnostaisko miestä tulla mukaan ja kyllä nyt jokainen varmasti tietää et sinne SAA miehetkin tulla. Mutta tollanen väkisin "pakottaminen" on musta väärin. Kaikkia miehiä ei vain kiinnosta tulla ja eikä edes välttämättä pääse. Meillä mies on ollu 1 anoan kerran ja likka on 6,5v. Hän ei ole kyllä ikinä kokenut ettei hänen isyyttä tuettas tarpeeks tai ei oltas kiinnostuneita.

Meillä ainakin nevolassa tehtiin kyselytestejä myös miehelle ja kun muutettiin kesken raskauden myös uudessa neuvolassa haluttiin ne paperit ja kun yhtä paperia ei löytynyt mies tuli tekemään testin uudelleen. Neuvolan tehtävä kun on tukea ja opastaa perhettä, ei vain äitiä tai lasta, halutaan että myös mies pääsisi ainakin kerran paikalle.

Äitiysneuvolassa ei mies kulkenut mukana, tiedän sellaisiakin pariskuntia, joissa isä on mukana tässäkin vaiheessa. Mutta eka vauvavuoden ajan mies pyrki olemaan mukana. Meillä oli pari sellaista juttua, joita oli hyvä saada miehenkin käsitellä. Tai olis ollut. Th on täysi lapanen, josta ei ollut tukea eikä apua. Mutta se on sitten jo eri juttu. Ja auttoihan se, että me molemmat tiedettiin, että apu pitää hakea muualta kuin neuvolasta (ei voitu vaihtaa neuvolaa eikä terkkaa).

No ei meilläkään kyllä ole vanhempainvapaiden aikana toinen ollut töistä poissa neuvoloiden takia. Isyysvapaan aikana on käyty yhdessä, käytännössä tämä on yleensä tarkoittanut sitä, että ensimmäisellä kotikäynnillä on isäkin ollut paikalla. Ja isäkuukauden aikana isä on hoitanut neuvolakäynnit. Kun ollaan molemmat töissä oltu, niin aina jompi kumpi, yleensä minä. Meilläkin kolme lasta, ihan riittävästi saa aikatuluja järjestellä jo siihen, että edes toinen ehtii kaikille neuvola-, lääkäri-, suuhygienisti- ja puheterapiakäynneille.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vain vauvalle ja äidille;22457610:
Nykyään neuvolassa tulisi kiinnittää huomiota koko perheen hyvinvointiin ja ehkäpä terkka haluaisi edes kerran keskustella lapsen isänkin kanssa. Eihän vauvanhoito ja kehitys ole pelkästään äidin asioita joten kenties terkka vaihtaisi niistä muutaman sanan miehenkin kanssa. Isän ja koko perheen jaksaminen voi olla myös sellainen asia, jota ainakin yhdellä käynnillä olisi hyvä käsitellä.

Hoh-hoijaa... Voi tsiius sentään... Mihin tämä maailma oikein on menossa.... Että ihan isin tunteet.... Meillä ainakin äipällä on ne suuret tunteet, isi tottakai rakastaa vauvaa, mutta on kyllä ihan suoraan sanonut, että hänellä tunneskaala ei ole niin syvä kuin minulla äitinä... Olenhan minä kantanut vauvan vatsassani, joten mieheni mielestä minulla ja vauvalla on erityinen tunneside keskenämme. Sellainen, johon mieheni ei vaan pysyty MIEHENÄ samaistumaan...

[QUOTE="vieras";22457633]Meillä ainakin nevolassa tehtiin kyselytestejä myös miehelle ja kun muutettiin kesken raskauden myös uudessa neuvolassa haluttiin ne paperit ja kun yhtä paperia ei löytynyt mies tuli tekemään testin uudelleen. Neuvolan tehtävä kun on tukea ja opastaa perhettä, ei vain äitiä tai lasta, halutaan että myös mies pääsisi ainakin kerran paikalle.[/QUOTE]

Niin siis mikä ihmeen kyselytesti?

Ultrissa vaan on ollut mies mukana, neuvolaan hän ei pääse töiden takia eikä häntä mielestäni siellä tarvitakaan. Toki jos olisi vapaalla niin voisi tulla mukaan mutta ei sen takia kannata mitään erityisjärjestelyjä tehdä. Synnytykseen mies toki lähtee sitten taas mukaan ja saattaa käyttää lasta sitten neuvolassa tarpeen mukaan.

justjust.. :o meillä mies oli mukana muutaman kerran,ekassa äitiysneuvolassa,rakenneultrassa ,ja normi neuvolassa pari kertaa.. nyt vauva-aikana on päässyt kerran mukaan,työajat ei hällä kovinkaan anna periksi kun raksalla töitä tekee.. joten ymmärrän täysin että teilläkään ei mies voi aina päästä mukaan..ja muutenki kummastelen että miks isän pitäs olla joka kerta mukana??

Ei meillä ainakaan äitiysneuvolassa ole pahemmin mukana kulkenut (vain ekalla kerralla tuli, kun sattui olemaan aikaa. ja ultriin tuli mukaan).. Eikä ole kertaakaan kyselty sen kummemmin perään..
Aika hassulta tuntuisi, että ukko olis vähintään kerran kuussa pois töistä monta tuntia käytännössä siksi, että pitää olla paikalla, kun multa mitataan verenpainetta..:D

En usko, että tulee lapsen synnyttyäkään mukaan kovin usein, jos on töissä.

Mies oli mukana melkein kaikilla käynneillä äitiysneuvolassa ja lapsen neuvolakäynneillä myös, välillä on käynyt kahdestaan muksun kanssa kun mä en ole päässyt. Meillä onkin kyllä ollut asiat todella hyvin, kun aikataulut ovat olleet helposti neuvoteltavissa ja ollaan molemmat oltu sitä mieltä, että lapsen kasvaminen ja hoito ovat molempien tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.

Nykyään käsittääkseni ajatellaan, että mieskin on tärkeä osa perhettä ja lapsen elämää, joten haluttaisiin myös miehen näkökulmaa lapsen elämään kuulla kuin myös kysellä isän jaksamista ja ajatuksia vanhemmuudesta. Tietty kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä yhtä jalkaa joka riennossa, mutta mielestäni ollaan kuitenkin oikeaan suuntaan menossa, kun ajatellaan että isälläkin on asiaa sinne neuvolaan eikä kuten ap asian ilmaisee:

edelleenkään en ymmärrä mitä sillä siellä neuvolassa tekee?

En ymmärrä kyllä muutenkaan koko hyvinvointihössötystä. Käyn neuvolassa koska haluan olla ajan tasalla lapsen kasvusta ja kehityksestä, en siksi että neuvolatäti saisi syynätä minua tai miestäni. Voisikohan neuvolatarkastuksia hoitaa yksityisellä lastenlääkärillä tms, kun lapsella on kuitenkin vakuutus?

Alkuperäinen kirjoittaja onnelinen äiti & vaimo;22457658:
Hoh-hoijaa... Voi tsiius sentään... Mihin tämä maailma oikein on menossa.... Että ihan isin tunteet.... Meillä ainakin äipällä on ne suuret tunteet, isi tottakai rakastaa vauvaa, mutta on kyllä ihan suoraan sanonut, että hänellä tunneskaala ei ole niin syvä kuin minulla äitinä... Olenhan minä kantanut vauvan vatsassani, joten mieheni mielestä minulla ja vauvalla on erityinen tunneside keskenämme. Sellainen, johon mieheni ei vaan pysyty MIEHENÄ samaistumaan...

No kaikilla ei ehkä ole yhtä tunnevammaiset miehet kuin sulla. Isän tunneskaala voi olla lasta kohtaan tasan yhtä laaja kuin äidillä, jos äiti ei omi vauvaa itselleen. Enkä muuten tajua, mitä joku tunneskaala liittyy neuvolassa käymiseen...isälläkin voi olla asioita, joista tahtoisi siellä puhua.

No, monella isällä kuitenkin on tunteet. =) Mutta vaikka miehelläsi ei "suuria ja syviä tunteita" voi hän silti väsyä, turhautua, tuntea hämmennytä uudessa tilanteessa... Eihän se yleensä kauhean vaikeaa ole sitä yhtä kertaa käydä neuvolassa juttelemassa koko perheen hyvinvoinnista.

Ei mun mies ainakaan pääse töistä noin vain neuvolaan, kun kerta mä olen vapaalla ja mä jo pääsen. Ei sinne kahta tarvita. Lisäksi mieheni työpaikkan on tunnin ajomatkan päässä. Että olisiko hieman turhaa ajaa tunti tänne ja ajaa tunti takas töihin ja sit taas ajaa tunti iltapäivällä kotiin. Ja aamulla oli jo tunnin ajo töihin. Kivasti kuluu bensaakin ja kilometrit paukkuu autossa.

Juu, ei miehen todellakaan tarvi tulla neuvolaan. Riittää, että se hoitaa täällä aivan täysillä heti ku kotiutuu.

Kyllä meillä ainakin mies pyrkii olemaan mukana ja yrittää järjestää niin, että pääsee mukaan. Ainakin koetetaan katsoa aika joka sopii molemmille. Ei neuvola ole vain vauvoille ja äideille. Minun mielestäni kertoo miehestä paljon, jos edes HALUAA tulla mukaan vaikka ei pääsisi. Minusta on aika julman kuuloista, kun joku kirjoitti " kaikkia miehiä ei kiinnosta tulla". Oman lapsen hyvinvoinnin tulisi kyllä kiinnostaa!

Eihän tarkoitus olekaan, että miehellä olisi samanlainen tunneside vauvaan kuin äidillä. Tärkeintä on, että on tunneside, ja että sitä arvostetaan ja kunnioitetaan, joissain tapauksissa voisi olla ihan hyvä saada siihen tukeakin. Esim. sinun tekstistäsi saa sen kuvan, että vain äidillä on oikeita ja fundamentaalsien hyviä tunteita. Isällä sitten sellaisia aputunteita. Ei sen niin pitäisi olla.

Kylläpä minua on onnistanut, kun meillä on kotona isi, jolla ihan oikeasti on suuri ja erityinen tunneside sekä minuun että lapseen. Kaikkea hyvää sinulle ja puupökkelöllesi.

Yhteistyössä