Käykö kaikki nykyään yhdessä neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo ei käy. :D Mun mies on käynyt esikoisen raskausaikaan ehkä kerran tai kaksi mun kanssa neuvolassa. Silloin, kun mulla oli ollut taas jotain ongelmaa, ja menin sitä varten lääkärille. Mutta mies totes saman kuin minäkin: lääkärille KAIKKI oli normaalia. Sillä meni hermo jo viiden minsan jälkeen... Mä kestin sitä neukkulääkäriä paremmin. ;)

Ultriin tuo on tullut, jos on päässyt eli yhtä lukuunottamatta aina. Ja sit, jos oon käynyt jonkun ongelman vuoksi yksityisellä. Mutta neuvola ei ole sen juttu enkä ihmettele. Enkä mä sitä sinne kaipaa. :D Tehköön tarpeellisempaa sen ajan.

[QUOTE="vieras";22457711]No kaikilla ei ehkä ole yhtä tunnevammaiset miehet kuin sulla. Isän tunneskaala voi olla lasta kohtaan tasan yhtä laaja kuin äidillä, jos äiti ei omi vauvaa itselleen. Enkä muuten tajua, mitä joku tunneskaala liittyy neuvolassa käymiseen...isälläkin voi olla asioita, joista tahtoisi siellä puhua.[/QUOTE]

Ai juu, unohdin, että nykypäivän nuoretisukit kun ovat niitä reppanoita, jotka ihan tarvitsevat neuvolatädin apua tunteiden yms. selvittämiseen. Siihen ei enä riitä vaimo ja kaverit, vaan pitää tässä hyysäyhteiskunnassa sotkea ihan ulkopuoliset ihmiset pohtimaan tätä elämän vaikeutta...

Alkuperäinen kirjoittaja onnelinen äiti & vaimo;22457668:
Niin siis mikä ihmeen kyselytesti?

Meillä kyseltiin päihteidenkäytöstä ja sitten oli joku elämäntapoja kartoittava testi. Joku kolmaskin oli, mutta en nyt saa päähän mikä se oli.

Meille neuvolan terveydenhoitaja tuumi, että jos nainen kerran on raskaana yhdeksänkuukautta ja synnyttää, on miehellä kyllä velvollisuus olla siinä parhaansa mukaan läsnä ja varsinkin sitten syntymän jälkeen ottaa vastuu. Miten se isä sen tekee, jos ei hän saa mitään etukäteisopastusta ja neuvontaa ja mahdollisuutta kysymyksiin ja keskusteluun? Miksi se vauva ei muka muuta miehen elämää mitenkään?

Meillä mies on ollut mukana kaikilla neuvolakäynneillä paitsi lääkärineuvoloissa, joihin itse en ole häntä halunnut. Onhan siellä välillä ollut aika tylsää, mutta hänen mukaansa odotusaikana on niin vähän konkreettisia asioita, joita hän voi tehdä lapsen hyväksi, että hän käyttää jokaisen tilaisuuden olla mukana. Saamme helposti sellaisia neuvola-aikoja, joiden takia ei tarvitse ottaa vapaata töistä.

Kertokaas, rakkaat siskot. Jos äiti ei "pidä" neuvolassa käymisestä, niin kuin jotkut miehet tämän ketjun mukaan, onko ok, ettei hän jälkitarkastuksen jälkeen näytä siellä enää kertaakaan naamaansa? Vai onko neuvolalla oikeus ehdottaa isälle, että mitä jos joskus tulisitte koko perheenä juttelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja onnelinen äiti & vaimo;22457742:
Ai juu, unohdin, että nykypäivän nuoretisukit kun ovat niitä reppanoita, jotka ihan tarvitsevat neuvolatädin apua tunteiden yms. selvittämiseen. Siihen ei enä riitä vaimo ja kaverit, vaan pitää tässä hyysäyhteiskunnassa sotkea ihan ulkopuoliset ihmiset pohtimaan tätä elämän vaikeutta...

No kyllä tässäkin piilee minusta vähintäänkin totuuden siemen. Olin ihan ihmeissäni kun kuulin, että ensimmäistä lastaan odottavat tuttavapariskunnat kyselevät neuvolassa kysymyksiä tyyliin "no mitä sen vauvan kanssa sitten tehdään". Uusavuttomuuden huipentuma?

Mies oli mukana melkein kaikilla käynneillä äitiysneuvolassa ja lapsen neuvolakäynneillä myös, välillä on käynyt kahdestaan muksun kanssa kun mä en ole päässyt. Meillä onkin kyllä ollut asiat todella hyvin, kun aikataulut ovat olleet helposti neuvoteltavissa ja ollaan molemmat oltu sitä mieltä, että lapsen kasvaminen ja hoito ovat molempien tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.

Nykyään käsittääkseni ajatellaan, että mieskin on tärkeä osa perhettä ja lapsen elämää, joten haluttaisiin myös miehen näkökulmaa lapsen elämään kuulla kuin myös kysellä isän jaksamista ja ajatuksia vanhemmuudesta. Tietty kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä yhtä jalkaa joka riennossa, mutta mielestäni ollaan kuitenkin oikeaan suuntaan menossa, kun ajatellaan että isälläkin on asiaa sinne neuvolaan eikä kuten ap asian ilmaisee:

Mies on tärkeä osa perhettä ja lapsen elämää ja lapsen kasvaminen ja hoito on molempien tärkeysjärjestyksen ykkönen, siksipä mies ottaakin vapaata jos minä tai lapsi sairastumme ja täytyy käydä lääkärissä tms. Minusta vain lapsen elämä ja kasvaminen ei tapahdu siellä neuvolassa, vaan kotona. Ja kotona mies osallistuu ja on kiinnostunut ja lukee sitten neuvolakortin ja kuulee kuulumiset ja keskustellaan lapsen asioista muutenkin. Mutta sinne itse neuvolaan en miestä niin paljoa kaipaa että vapaata pitäisi ottaa kerran kuukaudessa lähes kahden vuoden ajan. Jos vapaata sattuu neuvolan aikaan olemaan niin toki tulee mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei vain vauvalle ja äidille;22457712:
No, monella isällä kuitenkin on tunteet. =) Mutta vaikka miehelläsi ei "suuria ja syviä tunteita" voi hän silti väsyä, turhautua, tuntea hämmennytä uudessa tilanteessa... Eihän se yleensä kauhean vaikeaa ole sitä yhtä kertaa käydä neuvolassa juttelemassa koko perheen hyvinvoinnista.

Voi, voi. Me jo vähän vanhemmat äidit, olemme tulleet siihen tulokseen, että mitä vähemmän kerrot ja kyselet, sen helpommalla pääseet. Mikä into ihmisillä on rääppiä omia juttujaan jossain neuvolassa? Jos jotain ongelmia psykkeessä, menkää psykologille, psykoterapiaan yms. En oiken jaksa uskoa, että joku kunnan palkkalistoilla oleva neuvolan täti kykenee auttamaan kovinkaan syvällisesti...

Hyvin sä trollaat.

En ymmärrä kyllä muutenkaan koko hyvinvointihössötystä. Käyn neuvolassa koska haluan olla ajan tasalla lapsen kasvusta ja kehityksestä, en siksi että neuvolatäti saisi syynätä minua tai miestäni. Voisikohan neuvolatarkastuksia hoitaa yksityisellä lastenlääkärillä tms, kun lapsella on kuitenkin vakuutus?

Lapsen hyvinvointiin kuuluu aika olennaisesti muutakin kuin painon ja pituuden kehitys. Ei se neuvola ole vain niitä asioita varten, jotka sinua sattuvat kiinnostamaan vaan neuvolassa halutaan tarkkailla lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä. Yleensä tämä onkin kaikkien vanhempienkin toive. Omituista, että kiinnostus perheen jaksamiseen ja hyvinvointiin koetaan syynääämisenä. Jos teillä on kaikki loistavasti ei jaksamiskyselyt yms. haittaa teitä pätkääkään, jos teillä taas on ongelmia voitte yhdessä terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa miettiä niihin ratkaisua tai saada tietoa siitä mistä apua olisi saatavissa.

Sulla on kultapieni itsepetos huipussaan. Ukkosi sanoo suoraan, että eipä ole kummempia tunteita tuota lapsosta kohtaan, ja sinä ajattelet että onpas hienoa, kun ei tarvita kenenkään apua niiden tunteiden selvittämiseen.

Emme me ole kertaakaan neuvolassa pohtineet elämän vaikeutta. Mutta minusta on vain ihanaa, että mieheni voi neuvolassa(kin) kysyttäessä kertoa, että hän on onnellinen.

[QUOTE="joulumuori";22457778]No kyllä tässäkin piilee minusta vähintäänkin totuuden siemen. Olin ihan ihmeissäni kun kuulin, että ensimmäistä lastaan odottavat tuttavapariskunnat kyselevät neuvolassa kysymyksiä tyyliin "no mitä sen vauvan kanssa sitten tehdään". Uusavuttomuuden huipentuma?[/QUOTE]

Tämä on sitä peruskolun tuotosta... Päiväkodista peruskoulun viimeiselle luokalle on hoidettu kaikki valmiiksi nykynuorille. Ei osata käyttää järkeä, kun sitä ei ole koskaan tarvinnut käyttää... Ihan säälittää millaisia ihmisiä nämä tulevat sukupolvet tuottavat yhteiskuntaamme kun ovat tottuneet kaiken tulevan valmiina, jopa neuvolassa pitäisi kertoa miten sitä eletään ja ollaan tässä maailmassa....

Mies on tärkeä osa perhettä ja lapsen elämää ja lapsen kasvaminen ja hoito on molempien tärkeysjärjestyksen ykkönen, siksipä mies ottaakin vapaata jos minä tai lapsi sairastumme ja täytyy käydä lääkärissä tms. Minusta vain lapsen elämä ja kasvaminen ei tapahdu siellä neuvolassa, vaan kotona. Ja kotona mies osallistuu ja on kiinnostunut ja lukee sitten neuvolakortin ja kuulee kuulumiset ja keskustellaan lapsen asioista muutenkin. Mutta sinne itse neuvolaan en miestä niin paljoa kaipaa että vapaata pitäisi ottaa kerran kuukaudessa lähes kahden vuoden ajan. Jos vapaata sattuu neuvolan aikaan olemaan niin toki tulee mukaan.

Ei se kasvaminen tietenkään siellä neuvolassa tapahdu, mutta siellä seurataan sitä kasvua ja keskustellaan asioista.

Yhteiskunta ihan tietyistä syistä kokee tärkeänä sen, että kustantaa neuvolapalveluita perheille. Yksi tärkeä varmaan on erilaisten ongelmien seulominen ja enneltaehkäisy. Nykyään on sitten havahduttu siihen, että se isäkin on tärkeä osa perhettä ja hänenkin asioistaan on hyvä kuulla jossain vaiheessa. Se miehen neuvolassa käynnin ei pitäisi olla äitien mielipiteistä kiinni.

Nähdäkseni miesten lisääntyvä osallistuminen neuvolassakäymiseen ynnä muuhun näkyvään lapsista huolehtimiseen voi esimerkiksi parantaa isien asemaa erotilanteissa jos lapsista tulee riitaa, puhumattakaan muista eduista.

Sulla on kultapieni itsepetos huipussaan. Ukkosi sanoo suoraan, että eipä ole kummempia tunteita tuota lapsosta kohtaan, ja sinä ajattelet että onpas hienoa, kun ei tarvita kenenkään apua niiden tunteiden selvittämiseen.

Emme me ole kertaakaan neuvolassa pohtineet elämän vaikeutta. Mutta minusta on vain ihanaa, että mieheni voi neuvolassa(kin) kysyttäessä kertoa, että hän on onnellinen.

Lukiko viestissäni niin? Että miehelläni ei ole tunteita lasta kohtaan? Kohdallasi on jopa peruskoulu mennyt hukkaan, kun et edes sisälukutaitoa omaa.

On teillä surkeeta, kun pitää ihan neuvolaan mennä toitottamaan isin onnea. Meidänpä isille riittä ihan kaverit, työpaikka, vaimo, sukulaiset, naapurit. Hän voi niille kertoa onnestaan, ei tarvitse neuvolaan sitä mennä toitottamaan...

Aikaisemmin nämä isien ja ylipäätänsä miesten tunteet ja ongelmat onkin jäänyt yleensä käsittelemättä ja niitä ratkottiin lähinnä viinan ja väkivallan avulla. Sekös onkin ollut aina rattoisaa perheelle ja lapset ovat olleet niin onnellisia kännisistä väkivaltaisista isistään, jotka eivät ole osanneet ja saaneet käsitellä tunteitaan vaan ne on padottu ja piilotettu väkivallan ja humalan alle.
Nykyään miehelläkin on oikeus tuntea ja käsitellä tunteitaan. Tämän seurauksena meillä on aikamoinen joukko hyvällä itsetunnolla varustettuja isiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita perheensä hyvinvoinnista ja jotka haluavat aktiivisesti osallistua lastensa elämään.

Se miehen neuvolassa käynnin ei pitäisi olla äitien mielipiteistä kiinni.

Nähdäkseni miesten lisääntyvä osallistuminen neuvolassakäymiseen ynnä muuhun näkyvään lapsista huolehtimiseen voi esimerkiksi parantaa isien asemaa erotilanteissa jos lapsista tulee riitaa, puhumattakaan muista eduista.

Että miehen pitäisi ehdottomasti SAADA osallistua raskauden ajan neuvolakäynteihin? Ei minun mielestäni. Niin kauan kuin se lapsi on MINUN sisälläni, minulla on asiassa enemmän sananvaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onnelinen äiti & vaimo;22457814:
Tämä on sitä peruskolun tuotosta... Päiväkodista peruskoulun viimeiselle luokalle on hoidettu kaikki valmiiksi nykynuorille. Ei osata käyttää järkeä, kun sitä ei ole koskaan tarvinnut käyttää... Ihan säälittää millaisia ihmisiä nämä tulevat sukupolvet tuottavat yhteiskuntaamme kun ovat tottuneet kaiken tulevan valmiina, jopa neuvolassa pitäisi kertoa miten sitä eletään ja ollaan tässä maailmassa....

Ennen neuvolajärjestelmäähän lapset hoidettiin täydellisesti! Jokainen voi vilkaista todisteet vaikka lapsikuolleisuustilastoista.

Yhdenlaista järjen puutetta on se, että kuvittelee itse tietävänsä ihan kaikesta kaiken. Viisautta on kysyminen, ja tarvittaessa kyseenalaistaminenkin.

[QUOTE="joulumuori";22457860]Että miehen pitäisi ehdottomasti SAADA osallistua raskauden ajan neuvolakäynteihin? Ei minun mielestäni. Niin kauan kuin se lapsi on MINUN sisälläni, minulla on asiassa enemmän sananvaltaa.[/QUOTE]

Niinkö mä sanoin? Kas kun en huomannut kirjoittaneeni mitään sellaista.

Alkuperäinen kirjoittaja onnelinen äiti & vaimo;22457814:

Tuo onkin juuri niin outoa että neuvola päättää mitä lapsen kanssa saa tehdä. Meillä esim. lastenlääkäri kehotti aloittamaan kiinteät ruuat hieman ennen 4kk ikää ja hui jestas kun sen neuvolassa meni kertomaan niin kyllä tuli ryöpytystä että puolen vuoden iässä vasta kiinteää ja suurin piirtein koko lapsi oli pilalla. Ja ulkoilu olisi pitänyt aloittaa heti viikon iässä vauvan kanssa vaikka itselläni oli pahat repeämät synnytyksestä niin eipä tullut kyllä mieleen ekaksi vaunulenkille mennä. Tietysti kuuntelen neuvolan vinkit, mutta päätän kyllä itse mitä lapseni kanssa teen.

hyvä, että edes neuvola yrittää kohdella asiakkaita kokonaisena perheenä eikä nostaa äitiä kaiken yläpuolelle.

Itse en ymmärrä miksi miehet on aina mukana ultrissa jos kaikki muu on turhaa, mitä ihmettä niitä siellä ultrissa tarvitaan, ilmeisesti se ultraus on sitten vaan huvia jonne mieskin kelpaa?

Musta on aika surullista jos isää ei kiinnosta neuvola. Vaikka taitaa tosin olla siitä kyse että äitit ei halua isiä sinne neuvolaan niin saavat rauhassa valehdella päin naamaa mm. siitä kuinka hyvin menee, kuinka imetetään ja kuinka ei polteta jnejnejne.

Ymmärrän kyllä jos ei aina mene neuvolaan mutta ettei edes näyttäydy. Ei tule kyllä semmoista ammattia vielä mieleen jossa olisi sellaisia työesteitä ettei pääse milloinkaan neuvolaan. Tai no silloin tuskin pääsee myöskään sinne synnytykseen mukaan.

Kumma kun palstalaiset tuntuu olevan niin ylivertaisia kaikkien henkisten ongelmien kanssa, silti tuntuu että joka toisella on avioero takana, uusperhekuviot, pettämistä, alkoholia. Kyllä minusta on ihan hyvä vauvankin kannalta että neuvolassaKIN yritetään vähän seurata ulkopuolelta että onko kaikki ihan hyvin uudessa elämänvaiheessa. Ja kun iseilläkin ihan todistetusti on synnytyksenjälkeistä masennusta vaikka äiteillä vielä suuremmassa määrin. minusta mikään toimenpide joka auttaa pitämään perheet koossa ja turvalliset olot vauvalla ei ole vähäteltävissä oleva asia kun ympärilleen vähän katsoo.

[QUOTE="joulumuori";22457860]Että miehen pitäisi ehdottomasti SAADA osallistua raskauden ajan neuvolakäynteihin? Ei minun mielestäni. Niin kauan kuin se lapsi on MINUN sisälläni, minulla on asiassa enemmän sananvaltaa.[/QUOTE]

Niinpä ja sitten jotkut väittää että lapsi on parisuhteen täyttymys, jepjep. Sääliksi käy näitä wannabemammoja jotka ei osaa olla edes vaimoja niin tuskin äitejä sitä vähää =(

Yhteistyössä