Yhteiskuntamme on mätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-----

Vieras
Ihmettelen suuresti miten täällä meidän hyvinvointiyhteiskunnassa elätetään juoppoja, työttömiä ym vuosi vuodelta mutta sitten, kun työssäkäyvälle jolla on lainoja sattuu jotain ei apua saa mistään :( Vaan lainaa pitäisi ottaa lisää. Työttömille tarjotaan kaikenmailman etuuksia vaikka mitään eivät rahansa eteen tee. Oma sukulaisenikin saa vaate rahaa, virkitysrahaa... Edes opiskelijoita ei yhteiskunnassamme tueta. Täällä parhaiten saa kotona lorvimalla.

Olemme nuori työssäkäyvä pariskunta ja meillä on asunto ja autolainaa. opintolainaakin jäljellä. Emme ole ikinä hakeneet sossusta mitään eikä se ollut tarkoituskaan. Pienet, hoitoalan palkkamme menevät lainojen lyhentelemiseen, laskuihin. Ajattelimme, että on parempi lyhentää oman asunnon lainaa kuin maksella vuokraa koska loppujen lopuksi summat ovat suht samoja. Autokin on mieheni töissä käynnin takia välttämätön. Meillä on toki uusi auto mutta kaikkein halvimmasta päästä. Vanhaan autoon täytyisi tehdä enemmän huoltoja ym. joten laskimme kulujen olevan suht samat näinkin.

Tällä hetkellä tilanne on se, että odotan esikoistamme ja olen joutunut sairaalaan jossa minut "pakotetaan" olemaan koska lapsi uhkaa syntyä ennenaikaisesti ja nyt viikkoja vasta 25. Voi olla, että joudun makaamaan täällä vielä 8 viikkoa. Sairaalalaskut tulevat siis olemaan huimat. Kaikki vaan hokivat, että kyllä niihin laskuihin saa apua mutta tänään juttelin sostyöntekijän kanssa ja selvisi, että he laskevat perusmenoiksemme vaan asuntolainankorot,yhtiövastikkeen ja lämmitys kulut eli n. 600e. Mehän olemme heidän silmissään rikkaita.

Emme tietenkään olettaneetkaan saavamme mitään toimeentulotukea sen erityisemmin vaan kysyimme apua sairaalalaskujen suhteen jotka sotkevat taloudellisen tilanteemme, että josko niissä tultaisiin vähän vastaan. Täytyy vaan toivoa, että ne saa maksaa osissa ja pitkällä maksuajalla. Tipuin itse sairaspäivärahoille.

Minua vaan harmittaa se, että tällaisissa tilanteissa ihmistä ei auteta mutta vakityöttömiin syynätään rahaa sen mitä ehditään. Kotihoidontuet, opintotuet ovat kovin pieniä mutta työtöntä tuetaan. Miksi ihmeessä niitä jotka kykenisivät töihin ei kouluteta uudestaan niin, että töitä löytyisi??? Me pärjäämme kyllä mutta yleisesti ihmetyttää, että miksi ihminen joka yrittää pärjätä ei saa hädän tullen minkäänlaista apua? Enkä tosiaan tarkoita sairaita, vanhuksia, lapsiaan kotona hoitavia vaan puhtaasti niitä jotka makaavat kotona sen takia että töitä ei löydy vaikka moni ala kaipaa työvoimaa.

[QUOTE="vieras";22458076]Niin, se laina on kuitenkin teidän oma valintanne ja ns. omaisuutta.[/QUOTE]

Niin on. Mutta... Pointtini oli lähinnä se, että miksi täällä ei saa apua hädän tullen kertaluontoisestikaan ja silti työttömiin laitetaan tuhottomasti rahaa. Olisiko siis parempi heittäytyä yhteiskunnan elätiksi myymällä asunto ja jättäytymällä sossunluukulle? Sekö olisi yhteiskunnalle kannattavemoaa?

Suomen yhteiskunta on ihan huippu!!

Meidän lapsi pääsi helposti toimintaterapiaan, saa hyvää hoitoa neurologian osastolla ja saa ehkä ensivuonna esikouluun oman avustajan. Kiitos!!

hurraaa..työtön vbastoin tahtoaan ja tämä raha on todellakin niin iso että ihan kateeksi käy..lisäkoulutus suunnitteilla tosin koska perhetilanne muuttui niin että kyseistä työtä en saa ja muuhun ei palkata kun on ylikoulutettu tjt..toimeentulo on minimitoimeentulon luokkaa eikä kyllä mitään virkistysrahoja saa tai maksella autolainoja ..rotiskolla mennään niin kauan kuin kulkee.eikä tullut toimeentulotukea verorästeihin jotka tulivat opiskelijalle kun ei kukaan huomauttanut että maksan väärällä verokortilla..250 meni työttömän tuloista niin että hujahti..joten toivottavasti tulevaisuudessa saatte säästettyä lainojenne ohella varastoon rahaa kun sitä samaa meillé työttömille aina toitotetaan..pistä vaikka se euro viikossa...

Saatte kyllä avun jostain. Olettekos saaneet kirjallisena päätöksen tuosta ettei avustusta tule? Jos on niin vaihtoehtoja avunsaannille on monia, esimerkiksi diagoni.

Noissa sairaalamaksuissakin on varmaankin jonkinlainen katto, muistaakseni HUS:illa taitaa olla 590 euroa jos nyt oikein muistan, eli kaikki mikä saman vuoden aikana menee sen yli on ilmaista. Ja tuonkin summan voi varmaan jakaa muutamaan erään. Sulla varmaan on jo ultrakäynneistä ja sairaalakäynneistä tän vuoden puolelta kertynyt jonkin verran ja mahdollisesti olet jotain jo niistä maksanutkin. Eli se myöhemmin tuleva maksu on varmasti pienempi.

Ja saat varmasti sairasloman ajalta palkkaa tai jotain muuta rahaa, ja nyt kun olet sairaalassa niin siitäkin säästyy varmasti iso osa ruokamenojen ja muiden henk.koht menojen osalta, jonka voit sitten säästää sairaalalaskua varten.

Niin on. Mutta... Pointtini oli lähinnä se, että miksi täällä ei saa apua hädän tullen kertaluontoisestikaan ja silti työttömiin laitetaan tuhottomasti rahaa. Olisiko siis parempi heittäytyä yhteiskunnan elätiksi myymällä asunto ja jättäytymällä sossunluukulle? Sekö olisi yhteiskunnalle kannattavemoaa?

Niinpä. Se on loppujen lopuksi oma valinta. Työttömiin laitetaan rahaa tuhottomasti ja tietenkin korvausjärjestelmässä on korjaamisen varaa. Työttömyysturva voitaisiin laittaa heti vastikkeelliseksi tai siirtyä Tanskan malliin. Toisaalta työttömiä ei voi myöskään tappaa nälkään, eikä etenkään heidän lapsiaan, mitkä on myös otettava huomioon. Yhteiskunnalle on kallista hoitaa sairaalassa valtavan tuen kera myös odottavat äidit, joilla on terveysongelmia odotusaikana. Kannattaa ottaa selvää, paljonko on yhteiskunnan tuki sairaille, jokapäiväisestä sairaalamaksusta huolimatta ja sitten vertailla, mitä kukin yhteiskunnalta saa. Tottakai saattaa tulla eteen talousongelmia, jos normaali elämä jostain syystä muuttaa muotoaan kuten teillä, mutta näitä tilanteita varten on lainaturvat ym. järjestelyt, sekä omaehtoiset vakuutukset.

Mitään päätöstä ei ole tehty, kun emme ole hakeneetkaan mitään koska sossu työntekijän kertomus mitä huomioidaan oli niin selventävä, että on selvää ettemme mitään saa. Mistään maksukatosta ei ole puhuttukaan... :o

No niinhän se menee. Mitäs suomalaiset pällipäät ovat antaneet aikoinaan demareille vallan eduskunnassa. Siellä ovat säätäneet niin typerät lait, jotka mm. ruokkivat lorvimista yms. tässä yhteiskunnassa!

Suomessa ei kannata yrittää mitään ja pahimman riskin otat kun alat lapsia tekemään. Silloin putoat pahaan kuiluun, mikäli olet työssä käyvä asuntovelallinen.

Mä ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Mun ystävä ja hänen miehensä jäivät yhtäaikaa työttömiksi ja laskut alko kertymään kun päätösten teko venyi. He päättivät hakea apua vuokraan niin että pysyy ainaki katto pään päällä, kun lapsikin oli. No aina muka puuttui joku lappu ja heidänki päätös viivästyi. Sossusta he saivat ensimmäisen ja ainoan tuen 2kuukauden päästä. Mutta myöhäänhän se tuli kun siihen mennessä olivat jo työttömyyspäivärahakin alkanu tulla. Joutuivat siis lainaamaan rahat muualta siihen alkuun. Eli kyllä se touhu aika mätää on... narkit ja juopot saa ruokalappuja, vuokrat maksetaan ym... sen ku sossuun sisään kävelevät.

Itse olen päättänyt jäädä työttömäksi mikäli toimeentulotukea tullaan vielä nostamaan. Tällä hetkellä Työtön naapurini saa vain pari sataa vähemmän kuin minä joka raadan moppini kanssa joka päivä 8h. Siihen päälle vielä se, että työtön saa esim. lääkekulut sossusta. Alkaa tämä työnteko olla niin aliarvostettua, että mitä järkeä siinä enää on?

Mitään päätöstä ei ole tehty, kun emme ole hakeneetkaan mitään koska sossu työntekijän kertomus mitä huomioidaan oli niin selventävä, että on selvää ettemme mitään saa. Mistään maksukatosta ei ole puhuttukaan... :o

Silloin ette voi mistään enää apua oikeastaan hakea. Se sossujen kirjallinen päätös tarvitaan haette sitten mistä tahansa sitä apua.
Kaikki päätökset aina kirjallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä;22458234:
Olisko että kotihoidontuelle jääminen oma valinta mutta työttömyys ei. En tiijä...

Aina voi kouluttautua uudelleen! Hoitoala on täynnä töitä. Ei ole pakko olla ylikoulutettuna työttömänä. Työttömyyskin on kyllä osittain omaa valintaa. On paljon aloja joilta töitä kyllä löytyy. niin mutta miksipä lähteä opiskelemaan heikolla opintotuella kun voi saada parempaa työttömyystukea ?

kuinka paljon työttömän pitäisi saada käteen..itse onneksi saan liitosta kun sinne liittynyt mutta perustyöttömyyskorvaus on niin pieni että enpä lähtis sitä hirveästi juhlimaan..lapsista saa sentään sen lapsilisän ja jos se olisi liian kokrkea tulisi sama ilmiö kuin ilmeisesti työttömien osalla tällä hetkellä..mieluummin lapsia tekemässä josta aiheutuu myöhemmin yhteiskunnalle kuluja kuin töissä?..sairaat lapset , hoitopaikat , sairaslomat raskauden takia jne ovat kaikki yhteiskunnalle tai työnantajille kalliita ihan niinkuin sairasaikuinen...

Hohhoijaa... Olen työtön, enkä saa penniäkään tukea mistään, koska miehen tulot ovat niin "suuret" eli 2500 euroa/kk. Sillä rahalla elämme molemmat. Vai virkistysrahaa saa, hehheh. Minun on pakko mennä ilmaiseen työhön jonnekin, että saisin edes työmarkkintatukea.

Niimpä! Miksi esimerkiksi työttömyyskorvaukset ovat todella paljon suuremmat kuin kotihoidontuki???

Kannattaa pyytää puolisoa maksamaan palkkaa siitä työstä, kun hoidat lapsia kotona. Omien lasten hoidosta ei tietenkään voi maksaa palkkaa. Joku vahingossa raskaaksi tullut voisi vielä väittää joutuneensa töihin vastoin tahtoaan, jos kotiäitiys työksi laskettaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön;22458270:
Hohhoijaa... Olen työtön, enkä saa penniäkään tukea mistään, koska miehen tulot ovat niin "suuret" eli 2500 euroa/kk. Sillä rahalla elämme molemmat. Vai virkistysrahaa saa, hehheh. Minun on pakko mennä ilmaiseen työhön jonnekin, että saisin edes työmarkkintatukea.

Oletkos laskenut kuinka paljon enemmän saisit yksin asuessa tuossa tilanteessa ? Työttömät ajattelevat vain sitä summaa joka tilille tulee mutta tässä kohtaa huomioi myös mahd. lääkekorvaukset, tuetut lomat ym. edut. Ne kaikki ovat tavallaan työttömän tuloja. Tässäkin kohtaa käy ilmi, että miehesi työssäkäynnin takia sinua sakotetaan. Kuinka paljon loppujen lopuksi saisitte vähemmän kaikkinensa jos molemmat olisitte työttömiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön;22458270:

Ihanko niin paljon? Mieheni tulot ovat 1400/kk. Meillä lisänä kotihoidontuki 450/kk. Perheessä 2 lasta ja 2 aikuista. Velkaa yhteensä n. 95000.... Että näillä mennään...

Eli ei sun tarvi jokayöstä maksaa yli kolmeakymppiä. Kun tänä vuonna päivystys, poliklinikkakäynnit ja osastolla olo on tullut maksamaan yhteensä tuon n. 590e, maksaa osasto vrk sen jälkeen 15e, eli summa putoaa alle puoleen. Sen jälkeen poli- ja päivystyskäynnit on sulle ilmaisia vuoden loppuun. Sano hoitajalle, että kysyy osastosihteeriltä sun maksukattotilanteen, niin mä ainakin sain tietooni miten olin jo maksanut kuluja.

[QUOTE="pöh";22458300]Oletkos laskenut kuinka paljon enemmän saisit yksin asuessa tuossa tilanteessa ? Työttömät ajattelevat vain sitä summaa joka tilille tulee mutta tässä kohtaa huomioi myös mahd. lääkekorvaukset, tuetut lomat ym. edut. Ne kaikki ovat tavallaan työttömän tuloja. Tässäkin kohtaa käy ilmi, että miehesi työssäkäynnin takia sinua sakotetaan. Kuinka paljon loppujen lopuksi saisitte vähemmän kaikkinensa jos molemmat olisitte työttömiä?[/QUOTE]

Sairasta, todella sairasta. Että tämmöiseen meillä on varaa tässä yhteiskunnassa!!

Yhteistyössä