Kyllä mä ihmettelen niitä äitejä,joilla esim.useaan kertaan/vko harrastuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuuiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen kotona lasten kanssa ja mies töissä,harrastan kuntosalilla käyntiä ja lenkkeilyä ja mies pelaa salibandya. Ei mulle tulis kyllä mieleenkään alkaa miehelle motkottaa sen pelaamisesta,harkkoja on kerran viikossa ja siihen ehkä peli päälle,joka viikko ei näitä pelejä edes ole. Kyllä mun mielestä miehelläkin on oikeus siihen "omaan aikaan" edes kerran viikkoon vaikka työssä käykin. Eihän kukaan ihminen jaksa vain työn ja kodin väliä kulkea. Ja joo,mies on lasten kanssa sit ne 5-6 muuta iltaa viikossa.

Kuka mistäkin tykkää. Mä en halua lapselle arkea jossa joku on koko ajan menossa tai tulossa, tyyliin vahtivuoro vaihtuu ovella. Tää maailma on tarpeeks kiireinen jo muutenkin, ehkä pikkulapsi aika on hyvä höllätä vähän...Lapsenkin kanssa kun voi liikkua.

Ehkä olen sen verran kummallinen että viihdyn työssäni ja koen sen omaksi ajakseni; 8h päivässä riittää paremmin kuin hyvinkin täyttämään sen kiintiön, kahvitteluineen. Liekkö sitten eriasia myös se että asutaan maalla ja puuhaa riittää muutenkin (missä lapset voi olla mukana) että ylimääräisiä aktiviteetteja ei miehen kanssa tarvita. Voi olla että kerrostalo-osakeessa tilanne olisi eri...

KERRAN viikossa on vielä vähän eri kuin monta kertaa viikossa. Oikeasti voi lapsiparkoja jos hoitopäivän jälkeen vielä joutuvat jonnekin kuntosalin lapsiparkkiin :( . Siinä ajatellaan kyllä omaa napaa, ei lapsen parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487732:
Itse asiassa kyllä me vietetään aikaa lasten kanssa lähes kaikki illat. Jutellaan, leikitään tai pelataan koko perhe. Eikö sitten kaikissa perheissä tehdä niin :-O ? MITÄ te teette? Meillä tosiaan lasten kanssa ehtii olla sen 4h hoitopäivän jälkeen, niin eipä rutiinien jälkeen edes jää kovin paljoa aikaa yhdessäololle . saati jos molemmat kävisi monta kertaa viikossa harrastuksille. Siksi ollaankin illat yhdessä, jutellaan ja pelleillään. Ja olen kyllä kuvitellut että useimmilla on näin

Meilläkin "normi-ilta" tarkoittaa yhdessäoloa kotona tai kauppareissulla/ kahvilla jossain. On kiva käydä jumpassa pari krt viikossa, jolloin isä ja poika ovat kahdestaan, tai isä lähtee lenkille joinakin iltoina. En jaksaisi / ehtisi kuntoilla tosissaan useana iltana viikossa, kaipaan yhdessäoloa koko porukalla miehen satunnaisten matkatöidenkin vuoksi. Ja niitä kotitöitäkin valitettavasti on.... Ihailtavaa, että jotkut kuntoilee myöhäänkin lasten mentyä nukkumaan, mä en jaksaisi ;-) Eräs sukulainen kyllä kysyi kerran, käyttekö te porukalla kaupassa, hän ei tajua miksi sinne koko perheen pitää mennä......no välillä se vaan on kivaa olla yhdessä!
Onhan näitä ihmettelyn aiheita maailmassa.

Jumpissa en ole käynyt vaikka varmasti olisikin syytä. Kuitenkin jos nyt ajattelee vaikka noita 1-2 kertaa viikossa uimassa käymistä, koiran kanssa tulee tehtyä pidempiä lenkkejä rahassa ja joskus ihan pyörittyä shoppailemassa tai kavereita tapaamassa ilman lapsia. Niin kyllähän noista jo tulee jokunenkin tunti viikossa. Silti en usko lasten noista kärsivän, ovat kuitenkin hoidossa lyhyempää päivää ja saavat viikollakin vapaapäiviä.

Onnistuu kun vanhemmilla on vuoro/yötyöt ja suurimman osan ajasta toisella vajaa työaikakin. Mies mm harrastaa juoksemsita ja kuntosalilla käyntiä missä tosissaan menee aikaa monta kertaa viikossa. Yhdistää sitten juoksemisen työmatkoihin eli juoksee töihin ja kotiin, käy salilla vaikka suoraan yövuoron jälkeen tai herättyään ennen lasten hakua.

Harvemmin muuten iltaisin tai vapaapäivinä on lapsilla hoitajaa, mutta toisaalta ei myöskään olla miehen kanssa olla kotona kaikkea vapaa-aikaa yhdessä, eli toisen jäädessä kotiin lasten aknssa toisen on mahdollista lähteä omille menoilleen.

Lapsilla on kuitenkin omat tarpeensa päivähoidolle, eli ei edes yritetä hoitaa kotona niin paljon kuin mahdollista, vaikka pidetäänkin tuota vajaata hoitoaikaa tärkeänä. Yhtälailla pidetään tärkeänä että myös vanhemmilla on mahdollisuus välillä siihen omaan aikaan.

Niin ja eikö teille työ ole sitä "omaa aikaa"? Meillä töissä on kyllä taukojakin, ruokikset ym.. joten ei tarvitse koko ajan niska limassa painaa. eikä tarvitse olla äidin roolissa. Siksi en ymmärräkään, miten joku haluaa vielä olla lisää pois kotoa tuon lisäksi, kun reilusti suurimman osan päivästä on muutenkin pois lapsen luota

[QUOTE="juu";22487805]Kuka mistäkin tykkää. Mä en halua lapselle arkea jossa joku on koko ajan menossa tai tulossa, tyyliin vahtivuoro vaihtuu ovella. Tää maailma on tarpeeks kiireinen jo muutenkin, ehkä pikkulapsi aika on hyvä höllätä vähän...Lapsenkin kanssa kun voi liikkua.

Ehkä olen sen verran kummallinen että viihdyn työssäni ja koen sen omaksi ajakseni; 8h päivässä riittää paremmin kuin hyvinkin täyttämään sen kiintiön, kahvitteluineen. Liekkö sitten eriasia myös se että asutaan maalla ja puuhaa riittää muutenkin (missä lapset voi olla mukana) että ylimääräisiä aktiviteetteja ei miehen kanssa tarvita. Voi olla että kerrostalo-osakeessa tilanne olisi eri...[/QUOTE]

Joo,no me asutaan kerrostalo-osakkeessa ja aika tylsäksi alkaisi seinät käydä vauvan kanssa talvipakkasilla :) Kuntolaitteita kun en omista ja haarahypyt ei ehkä pidemmän päälle ole se monipuolisin liikuntamuoto,niin mä aattelin olla paha ihminen ja lähtee kerran viikossa hiihtämään ilman vauvaa kantorinkassa =)

Niin mä lisään vielä, että jos mä olisin töissä tai koulussa päivisin 8h muitten aikuisten seurassa niin tuskin sitä "omaa aikaa" tarvii sen päälle enää ku satunnaisesti... Sen vielä ymmärrän, että jos lapsi on kotihoidossa ja äiti haluaa muutaman kerran viikossa päästä omiaan touhumaan, jos ei ihan pienistä vauvoista puhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487831:
Niin ja eikö teille työ ole sitä "omaa aikaa"? Meillä töissä on kyllä taukojakin, ruokikset ym.. joten ei tarvitse koko ajan niska limassa painaa. eikä tarvitse olla äidin roolissa. Siksi en ymmärräkään, miten joku haluaa vielä olla lisää pois kotoa tuon lisäksi, kun reilusti suurimman osan päivästä on muutenkin pois lapsen luota

No mulle ei ole. Olen sairaanhoitaja ja todellakin painetaan työtä niska limassa,välillä saattaa jäädä se lakisääteinenkin pitämättä,koska potilasta nyt ei vaan voi jättää sen tähden että haluan viettää "omaa aikaa". Työ on työ ja vapaa-aika on vapaa-aika.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487732:
Itse asiassa kyllä me vietetään aikaa lasten kanssa lähes kaikki illat. Jutellaan, leikitään tai pelataan koko perhe. Eikö sitten kaikissa perheissä tehdä niin :-O ? MITÄ te teette? Meillä tosiaan lasten kanssa ehtii olla sen 4h hoitopäivän jälkeen, niin eipä rutiinien jälkeen edes jää kovin paljoa aikaa yhdessäololle . saati jos molemmat kävisi monta kertaa viikossa harrastuksille. Siksi ollaankin illat yhdessä, jutellaan ja pelleillään. Ja olen kyllä kuvitellut että useimmilla on näin

Jos haetaan lapset hoidosta kolmelta tuota aikaa jaa 5h, jos taas neljältä niin 4h. Siitä nipistetään tytön treenaamiselle (autistinen lapsi) 0,5-1h joka arki-ilta, jos molemmat vanhemmat ovat paikalla voi toinen samalla tehdä jotain omia harjoituksia pojun kanssa. Päiväkodin jälkeen saatetaan mennä vaikka leikkipuistoon jos ollaan aikaiseen liikenteessä, siellä saa lasten leikit yhditettyä hyvin tytön motoriikkaharjoituksiin. Muuten saatetaan ulkoilla koiran kanssa, normaalisti kotona laitella ruokaa, syödä hoidella rästiin jääneitä kotihommia ja touhuta mitä touhutaan. Meillä ei kuitenkaan tarvitse kummankin vanhemman olla kokoaikaa paikalla, eli toinen voi siinä samalla käydä omissa harrastuksissaan.

Nuo yhdistettynä niihin yö/vuorotöihin antavat kyllä sitä vapautta myös vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487831:

Omalla tavallaan juu, eli töissä ollessa se oman ajan tarve oli pienempää. Mutta jos nyt vaikka haluaa harrastaa liikuntaa niin välttämättä se kahvitauko & ruokkis ei riitä siihen, varsinkin jos on tarkoitus saada niiden aikana myös syötyä.

Lisäksi harratuksia on erilaisia, jollekin se ei ole mikään väkisin keksitty keino päästä vois lapsenluota, vaan vaikka ihan lapsuudesta tai nuoruudesta asti seurannut asia jota ei halua lopettaa vain lapsen takia.

[QUOTE="vieras";22487832]Mä ehdin ihan hyvin salille 5 x viikossa. Menen klo 20 jälkeen kun molemmat lapset nukkuu. Mitä sä sillon teet? Makaat sohvalla telkka auki karkkipussi kädessä?[/QUOTE]

Niin ap, mitäs tähän vastaat?

Niin ap, mitäs tähän vastaat?

Yleensä meillä tehdään kotitöitä, jutellaan miehen kanssa jne.. Ja anteeksi nyt vain, mutta en todellakaan usko, että suurin osa menevistä vanhemmista harrastaa lasten nukkuessa. Ainakin tuntemani ihmiset lähtee harrastuksiinsa heti töiden jälkeen, joten aika on lapsilta pois jollain tavalla. Samat ihmiset käy usein vkonloppuisin baarissa, tapahtumissa ym. ilman lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487971:
Yleensä meillä tehdään kotitöitä, jutellaan miehen kanssa jne.. Ja anteeksi nyt vain, mutta en todellakaan usko, että suurin osa menevistä vanhemmista harrastaa lasten nukkuessa. Ainakin tuntemani ihmiset lähtee harrastuksiinsa heti töiden jälkeen, joten aika on lapsilta pois jollain tavalla. Samat ihmiset käy usein vkonloppuisin baarissa, tapahtumissa ym. ilman lapsia.

No sehän on sit ihan sun oma ongelma jos et usko :) Kyllä meidän salilla se toinen ruuhkahuippu on kahdeksan jälkeen illalla,toinen on heti kolmen jälkeen.

[QUOTE="vieras";22487832]Mä ehdin ihan hyvin salille 5 x viikossa. Menen klo 20 jälkeen kun molemmat lapset nukkuu. Mitä sä sillon teet? Makaat sohvalla telkka auki karkkipussi kädessä?[/QUOTE]

Haluan lisätä tähän, että mulla siinä ei ole kyse omasta ajasta vaan kunnon ja terveyden ylläpitämisestä. Sitä omaa aikaa, kahvittelua ja sen sellaista, tulee toki myös joskus harrastettua.

Meillä äiti käy kolmesti ja isä 2-3 kertaa viikossa omissa harrastuksissa. Vanhempi poika (5v) kolmesti viikossa, nuorempi ei vielä missään. Lapset ovat säännöllisesti yhtenä päivänä viikossa perhetuttavien luona ja vastavuoroisesti tämän perheen lapset ovat myös säännöllisesti meillä. Kaikki lapset ovat hyvin innossaan kun pääsevät kavereille hoitoon. En näe mitään ongelmaa meidän tilanteessa ja hyvin riittää aikaa perheelle.

meillä kotityöt tehdään kun tullaan töistä. Kaikki päivät ei missään nimessä ole samanlaisia. Joskus mennään kaikki yhdessä kauppaan, joskus vaan toinen vanhemmista ja toinen laittaa vaikka ruokaa kotona lasten kanssa, joskus kauppaan menevä saattaa ottaa lapset mukaan kauppaan jos ne haluaa mennä. Joskus tehdään koko perhe yhdessä kotitöitä, välillä vaan toinen vanhemmista, välillä molemmat vanhemmat jos lapset haluaa vaikka leikkiä vaan keskenään. Välillä mennään kaikki ulos, välillä katsotaan kaikki yhdessä elokuvaa, siis ihan mitä tahansa. Sitten lapset nukkumaan ja mä lähden salille tai lenkille. Eihän siihen mene kun matkoineen 1½ tuntia, sitten kotiin, pikaisesti suihkuun ja vielä ehtii hyvin miehen kainaloon juttelemaan. Ja kyllä, joskus todellakin jompikumpi meistä on poissa menoillaan vaikka lapset onkin hereillä. So? Pari kertaa kuukaudessa tapahtuva poissaolo ei todellakaan ole ongelma kenellekään. Tekisi mieli vetää kateuskortti esille...

No meillä kumpikin vanhemmista käy töissä ja urheilee useamman kerran viikossa, mies kilpailee omassa lajissaan. Lapsistamme kuopus on enää päivähoitoiässä, muut ala-asteikäisiä. Minä käyn lenkillä aamuisin ennen kuin muu perhe on edes herännyt, kerran viikossa käyn jumpassa. Ja mies tosiaan tekee oman lenkkinsä yleensä klo 21 alkaen, jolloin lapsemme ovat menneet nukkumaan. Hänelläkin on kerran viikossa urheiluseuran treenit omien lenkkiensä lisäksi.

Eli meillä lapsilta on pois ainoastaan nuo 1,5h jumpat ja silloinkin toinen meistä vanhemmista on aina kotona lasten kanssa. Viikonloput menevät ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi perheen parissa. Kisoihinkin lähdemme yleensä koko perheen voimin, sillä miehen lisäksi kaksi vanhinta lastamme kilpailevat samassa lajissa kuin mieskin. Minä ja kuopus olemme mukana huoltojoukkoina ja toisinaan käymme läpi kuntoreitin sillä aikaa, kun mies ja isommat lapset ovat rastijahdissa omissa sarjoissaan.

Meillä tämä systeemi on toiminut ihan lasten syntymästä asti (tosin imetysajat minä olen jumpannut kotosalla, kun en ole jaksanut lähteä salille). Järjestelykysymys.

haetaan vuoropäivin lapset tarhasta,toinen menee duunista salille toinen laittaa ruuan tai käy kaupassa lasten kanssa,sali kodin vieressä lapsien kanssa toinen kerkeää olemaan kotona n puoltuntia elleivät mene kaupan kautta silloin treneistä tuleva on ennen kotona.tai sitten juoksu lenkille ennen kuin lapset herää tai on nukkumassa.missä ongelma?

mä herään itse viideltä tai kuudelta kerran kaks vkossa ja käyn jumpassa klo 7.takas olen klo 8.kaikki eivät toimi tuntemiesi ihmisten tavalla.

No en jaksa ihmetellä, mutta joskus tunnen pienen kateuden piston... ja juu, kyllä kävisin mielelläni vaikka kerran viikossa jumpassa, tai joskus jopa kahvilla ihan ilman lapsia. Suosittelen lämpimästi äideille, joilla tähän on luontevasti mahdollisuus!

Aika kärjistäen taas mennään: joko on piru, joka vähät välittää lapsistaan, tai sitten on madonna, joka ei muuta teekään kun touhua lastensa kanssa 24/7. Välimuodot?
Itse käyn jumpassa/salilla 3-4 kertaa viikossa. Minun aikaani ovat aamut - tingin siis omasta mukavuudestani ja lähden pian 6 jälkeen kotoa ehtiäkseni jumppaan ja suihkun & meikin kautta töihin. Aika näppärästi tuo isäkin saa poikamme aamulla vietyä tarhaan -eikö muissa perheissä ole isää ollenkaan? Mies taas harrastaa muutaman kerran viikossa, joista ainakin aina kerran niin että lähtee kotoa kun lapsi jo nukkumassa. Jos on muita omia menoja ("kahvitteluja") niin sitten toinen vanhempi on pojan kanssa, leikkii ja touhuaa. Lapsi on hoidossa isovanhemmilla tai lapsenlikan kanssa keskimäärin n. kerta kuussa. Onko paha?

Toisessa ketjussa kyseltiin miksi on "kova pala" jos toiset äidit jatkaa elämäänsä harrastaen, juhlien lapsen syntymän jälkeen jne..

Kotiäitien kohdalla ymmärrän, että jumppaan on aikaakin pari tuntia viikossa ja käydään kahvittelemassa ystävien kesken. Mutta kun molemmat vanhemmat on töissä ja lapsi on hoidossa, niin kyllä vähän ihmettelen, jos on vielä aikaa harrastuksiin viikottain ja "kahvitteluihin" ilman lapsia. Hoitopäivät ovat pitkiä jos vanhemmat on sen päälle 8h töissä ja kotirutiinit vie aikaa. Tunnen pari tällaista äitiä ja lapsi on ihan jatkuvasti muualla hoidossa. Tulee sellainen mielikuva, että äiti eikä isä halua sitoutua lapseen täysin kun esim. viikonloppuisin odotetaan sitä omaa bilereissua eikä yhdessäoloa perheen kanssa. Työssäkäyvillä ei ole aikaa todellakaan juosta jumpissa 4x vko ilman että lapset siitä kärsii. Ja ihmettelen myös niitä jotka ei halua viettää enempää aikaa lapsen kanssa, kun ne muutamat tunnit illasta käytetään mieluummin harrastuksiin kuin lasten kanssa olemiseen.

Hahaa, revippä tästä; minä käyn omassa harrastuksessani 4-5krt/ viikko ja minimi mitä saan aikaa siellä kulumaan on hieman alle 3 tuntia =) Meillä on kotona sellainen juttu jota sanotaan isäksi, joka touhuaa lasten kanssa. Joinain päivinä mulla on lapset mukana harrastuksessa (yleensä 2krt/viikko), ainakin kahtena päivänä haluan mennä yksin.
Ja vielä, käyn töissä (tosin puolipäivä), hoidan yksin koko meidänt taloudenhoidon ja vuoden äitinä siis huolehdin omasta (niiiiin, ihan ja vain mun omasta!!!) harrastuksestani, enkä luovu siitä mistään hinnasta!! Luulen että täällä suurimmalla osalla on aika pieniä lapsia? Kyllä ne asiat siitä muuttuu, varsinkin kun nuorimmainenkin on jo koulutiellä. Ei se kotiäitiyskään loputtomiin voi jatkua... :)

Onhan munakello raksuttamassa, että varmasti se standardi lapsen kanssa vietetystä ajasta täyttyy? Siis maailmassa on lapsia, jotka näkevät nälkää, sotaa, väkivaltaa, tappoja, heitä kuritetaan, heitä lyödään, eivät saa ruokaa, Suomessakaan ei kaikilla lapsilla ole todellakaan hyvä olla, alkoholismia, kuritusta, väkivaltaa, huumeäitejä/isiä - ja ap. jaksaa valittaa äideistä jotka kehtaavat jumalauta harrastaa kun lapsi on kotona.

Kyllä, harrastan, kyllä olen vielä ihminen, nainen, hengittävä olenko, kyllä, saan voimaa, iloa, reippautta harrastuksista, pysyn hyvässä kunnossa, mieskin vielä kehuu minua ja kyllä, lapseni saavat minulta rakkautta mielin määrin, tuskinpa ovat minua aikuisena syyttämässä siitä, että kävi aerobickissä 2 krt/vko ja isä oli meidän kanssa.

Näihinkö sinä oman lapsesi elämää vertaat ?

Munkin lapsi saa ruokaa kerran päivässä, mutta hei, onhan se paljon verrattuna Afrikan nälkäänäkeviin siis. :heart:

Yhteistyössä