Mitä mun pitäisi tehdä? järkyttävä tilanne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mietin vaan että miten sen asian esittää puhelimessa kenellekään? "no hei täällä on se ja se..sellasta soitan kun mulla on luultavasti jonkin sortin mielenterveysongelmia" apua?? tiedän että mulle on todella vaikeita tälläst muiden mielestä varmaan ihan normaalit perusjutut ja just puhelimen välityksellä asioiden hoito, ajanvaraus tai mikä milloinki on tosi hankalaa mulle.. ja sellanen vielä, kun mä olen aina ollut todella hyvä valehtelemaan ihan lapsesta asti, oon siis ihan sujuvasti esittänyt oikein pirteetä ja superonnellista äippää aina sielä neuvolassa, miten mä yhtäkkiä voin pasauttaa tällästä sille?

yhtä helposti kuin minä. soitin linkkipysäkiltä parkuen neuvolantätille joka antoi samalle äivää ajan että pääsin juttelemaan.
Soitat ja sanot vaan että minä moi, musta tuntuu ettei kaikki oo nyt ihan kunnossa..

Samaa sanon minäkin, että hae ihmeessä apua.

Tuohon puhumisongelmaan. Mä ainakin olen lähettänyt neuvolanterkalle välillä sähköpostia kun on niin hankala saada kiinni puhelimessa, meillä osoite on ihan etunimi.sukunimi@kaupunki.fi. Jos saisit meiliin purettua olotilasi? Hän varmaan antaa sitten lähetteen neuvolapsykologille, ja voithan esittää toivomuksen että voisit hänellekin ensin avautua meilillä?

Suosittelen nyt että lähdet hakemaan apua, keskusteluapua. Uskoisin että vaivasi vielä tokenee.
Siihen on varmasti syynsä mistä nuo oireet kumpuaa.
Mulla ei ole ollut harhoja mutta hyvin vaikeata kuitenkin ja viime vuosina olen sitten löytänyt syyt
kaikkeen...vaikka nyt en sitä tässä erittele.

palasin vielä kertomaan että lähetin juuri äsken lapseni neuvolatädille s-postia, kirjoitin siihen samat asiat kuin aloitukseen. toivottavasti tästä asia etenee niin että saan apua, pelottaa kamalasti että se ajattelee mun olevan nyt joku sekopää ja soittaa huomena et lapsi lähtee :(((( meillä on ollut niin "hauskaa" siel neuvolas joka kerta ja se täti on kehunut meiän lasta mm. täydelliseks vauvaks jne.. se varmaan tippuu tuoliltaan kun huomena lukee sen mun viestin ja tajuaa keneltä se on.

Mun miehellä vähän samaa. Voimakas ahdistus/paniikki-häiriö ja harhaisuutta joka pysyy kurissa lääkkeillä. Diagnosoitu epäselvä psykoottinen sairaus. Sairastanut muutamia psykooseja..

Kun varaat lääkärille aikaa sinun EI TARVITSE selittää ajanvaraustytölle :D yhtään mitään. Minä en koskaan selitä, sanon jos kysyvät, että kerron asiani lääkärille. Toimi samoin.

palasin vielä kertomaan että lähetin juuri äsken lapseni neuvolatädille s-postia, kirjoitin siihen samat asiat kuin aloitukseen. toivottavasti tästä asia etenee niin että saan apua, pelottaa kamalasti että se ajattelee mun olevan nyt joku sekopää ja soittaa huomena et lapsi lähtee :(((( meillä on ollut niin "hauskaa" siel neuvolas joka kerta ja se täti on kehunut meiän lasta mm. täydelliseks vauvaks jne.. se varmaan tippuu tuoliltaan kun huomena lukee sen mun viestin ja tajuaa keneltä se on.

Voi kuule, et varmaan ole ainoa jolla on vauva-aikaan samoja ongelmia. He ovat ammattilaisia ja ymmärtävät kyllä, uskon että pääset juttelemaan ja olosi helpottaa. Tsemppiä.

hei taas.. ajattelin vain kirjoittaa vielä että sain jo tälle päivälle ajan ja kävin terveyskeskuspsykologin juttusilla.. oma lääkäri kirjoitti mulle citalopramia, onko kukaan syöny, auttaako? lisäksi suositteli että lähtisin mun lapsen kanssa pariks viikoks "hermolomalle" sellaiseen ns. perhekotiin, eli lievempi muoto sairaalasta.. kannattakoha? en YHTÄÄN haluaisi lähteä pois kotoa. :(

Hienoa, että uskalsit hakea apua! Ota vastaan apu, mikä tarjotaan, hermoloma voi tehdä ihan hyvää! Pääseehän sieltä sitten varmasti pois jos alkaa siltä tuntua. Oliko psykologin tai lääkärin kanssa puhetta siitä, että voisit alkaa käydä säännöllisesti juttelemassa jonkun kanssa?

Ei ollut sellaista puhetta kyllä.. ne olivat sitä mieltä että tonne olis nyt ajoissa hyvä lähteä tai seuraava paikka on sitten psykohoito sairaalassa, olivat sitä mieltä että olen sairastumassa psykoosiin, kaikki merkit viittaavat siihen. Pelottaa vaan lähteä sinne joksku kaheks viikoks, hirveen pitkä aika olla pois kotoa, ja mitä kaikki sukulaiset yms. ajattelis tollasesta, huhhuh.

Hienoa,että hait apua ja saitki jo alkuun systeemin. Oon syöny citalopramia paniikkihäiriöön/ahdistukseen.Ja autto mulla todella hyvin :)
Minusta hermoloma,ei toisaalta olis huono ajatus,mutta toisaalta koti on aina koti ja kun mieski kuitenki on olemassa.Tsemppiä,kyllä asiat alkaa pikkuhiljaa järjestyä :)

Nyt kannattaa oikeasti keskittyä vain itseensä, eikä siihen, mitä sukulaiset ja muut ajattelee. Parempi puuttua ongelmaan nyt ajoissa, eikä vasta sitten, kun (jos ) tilanne menee kovin pahaksi ja oletkin pakkohoidossa suljetulla :/

niin, tuntui heti paremmalta kun sai käydä sielä puhumassa ja joku oikeesti kuunteli ja keskittyi mun asiaan eikä nauranu tai vähätelly tai pitänyt mua hölmönä.. mutta taidan kyllä soittaa sille ja sanoa etten yhtään haluis lähteä sinne melkei 50km päähän kotoa, jos yrittäisin noilla lääkkeillä ja juttelemalla päästä parempaan kuntoon :) en haluais lastakaan viedä selllaiseen paikkaan...

Upeeta, miten nopeasti pyörä lähti pyörimään! Hienoa, että sinut otettiin todesta ja apua oli tarjolla heti. Ja etenkin, hienoa, että uskalsit lähteä hakemaan apua itsellesi!!! Nyt et lainkaan ajattele, mitä muut miettii. Sinun ja vauvan ja teidän koko perheen paras on nyt etusijalla!

kiitos hirveästi teille kaikille jotka olette vastanneet mulle, voin rehellisesti sanoa että teidän ansiosta uskalsin lähettää eilen s-postia tuolle neukkutädille ja sen ansiosta siis asiat ovat nyt näin. Kiitos teille <3

Mene ihmeessä sinne perhekotiin. Siellä varmaankin saadaan tarkempi kuva tilanteestasi ja nähdään myös se, että suhteesi lapseesi on ok :)
Minäkin oisin jopa voinut haluta tuollaiseen, mutta meillä täällä neuvola-psykologi ja perhetyön tekijät ,niin niiden turvin selvisin pahimmasta.
Sinä ja lapsi olette nyt tärkeimmät!
Tsemppiä ja toipummista.

jos susta tuntuu ettet halua mennä sinne perhekotiin nin älä mene. Sun on tärkeä tuntea olosi mahdollisimman hyväksi. Sun teksti voisi hyvin olla mun kirjoittamaa. Mä syön citalopramia aamuisin ja mirtatsapiinia iltaisin, jotta saan nukuttua. Parin viikon välein käyn juttelemassa sh:n kanssa. Sit mä erosin mun miehestä kun tuntuu et tarviin muutosta mun elämään ja mies myös pahensi mun oloa, mm. haukkumalla. Eka päivä muutan omaan kämppään. Musta on ollut ihan uskomatonta et mä oon saanu hoidettua ihan ite kaikki asiat. Mulla on just noita vaikeuksia soittaa minnekään yms.

Lienenkö ainoa joka uskaltaa tunnustaa. Itsekin säikähdin, mutta tajusin, ttä ei ehkä heti kannata kolkutella mielenterveystoimiston ovia. Odotin jonkin aikaa (n. 2kk) , lepäsin kunnolla ja sain kuin sainkin itseni tasapainoon. Sinun on tärkeää kertoa läheisillesi kuinka väsynyt olet ja tiukilla ja hankkia lastenhoitoapua. Älä nyt panikoi! Anna aikaa asioille ja itsellesi. Lääkitykset ovat monta hienoa ihmistä pilanneet, samoin mielenterveyspalvelujen asiakkuus on leimannut. Voihan se olla, että sinulle on puhkeamassa esim. skitsofrenia tai kaksi-suuntainen mielialahäiriö, mutta diagnoosin jälkeen niidenkin kanssa pitää pystyä elämään ja mieluummin ilman pilleripurkkia...

Lienenkö ainoa joka uskaltaa tunnustaa. Itsekin säikähdin, mutta tajusin, ttä ei ehkä heti kannata kolkutella mielenterveystoimiston ovia. Odotin jonkin aikaa (n. 2kk) , lepäsin kunnolla ja sain kuin sainkin itseni tasapainoon. Sinun on tärkeää kertoa läheisillesi kuinka väsynyt olet ja tiukilla ja hankkia lastenhoitoapua. Älä nyt panikoi! Anna aikaa asioille ja itsellesi. Lääkitykset ovat monta hienoa ihmistä pilanneet, samoin mielenterveyspalvelujen asiakkuus on leimannut. Voihan se olla, että sinulle on puhkeamassa esim. skitsofrenia tai kaksi-suuntainen mielialahäiriö, mutta diagnoosin jälkeen niidenkin kanssa pitää pystyä elämään ja mieluummin ilman pilleripurkkia...

No just joo :(. Kummallisia neuvoja. Ootsä sairastanut skitsofreniaa tai kaksisuuntaista. Mä oon tuota jälkimmäistä ja sairastan edelleen. Ilman lääkkeitä tää on oikeesti vaarallinen tauti, jossa itsemurhakuolleisuus on huomattava! Ei se tee hullua, jos on psyykkisiä ongelmia ja sairauksia, mutta hulluksi voi tulla jos ei niitä hoida! Ja siinä rinnalla yksi mielenterveystoimiston asiakkuus on kuule pikku juttu!j

Hienoa että olet saanut puhuttua tilanteesta. Jos et halua mennä perhekotiin niin kerro lääkärille mikä sinua sinne menossa arveluttaa ja mikä on jatkossa suunnitelma.
En tiedä perhekodista mitään mutta kuvittelen että siellä voisit saada helpotusta ja apua tilanteeseen. Kuulostaa että tarvitsisit hetkeksi irtaantumista tavallisista ympyröistä ja tuolla sinulla olisi tukea. Sukulaisille et ole tilivelvollinen, älä siksi jätä apua ottamatta.

Yhteistyössä