Niin ja tuli mieleeni sekin, että eilen, kun oltiin katsomassa Simo Aaltoa - Jokeri Pokeri Poks-taikuria, lapset katsoivat taikuria, äiti lapsia. Oli niin mieletöntä seurata poikien ilmeitä siinä. Se on parhaita asioita vanhemmuudessa, katsoa kuinka täysillä ne menevät taikurin juttuihin mukaan, kuinka ällistyneitä ovat, kuinka mukana siinä ovat ja kuinka he nauttivat.
Lapsia voi yrittää saada nauttimaan myös niistä samoista asioista, mistä itse tykkää, ainakin pienet lapset yleesnä tykkäävät tehdä niitä samoja juttuja kuin vanhempansa. Esim. mun luontevaa vanhemmuutta on viedä lapsia uimaan, kun tykkään siitä, lukea heille paljon ja luisteleminenkin on mun juttuni, samoin tykkään leipoa ja lapset rakastavat sitä. Monia poikien asioita en käsitä lainkaan, mutta osallistun / teen niitä kuitenkin, kun haluan olla osa lasteni elämää. Esim. 13-vuotiaan esikon kanssa katselen kotona leffoja, joista en hirmuisesti välitä, mutta se mun esikkoni tykkää niistä ja haluaa katsoa niitä äitinsä kanssa - se on jo itseisarvo sinänsä.
Elämä ei ole suorittamista, pakollisia kotihommia on loppujen lopuksi aika vähän. Ja jos on kireenä jostakin, sekin kannattaa niille lapsille kertoa. Jos mua kiukuttaa tai on paha mieli, vaikka jostain työssä tapahtuneesta johtuen, sanon sen lapsille tyyliin, äidillä on tänään paha mieli, eikä jaksaisi nyt jotakin. Lapset kyllä ymmärtää, onhan heillä itselläänkin kiukku päiviä.
Jokaisella on oma tapansa olla vanhempi, ei sun tarvitse täyttää mitään yleisiä vanhemmuuden kriteereitä, jos et tykkää ulkoilla, niin ei tarvitse, ulkoileehan ne lapset päiväkodissa. Siellä ulkona kyllä kuluu energiaa, eli musta on ihan hyvä tapa. Mutta tarkoitan tällä nyt sitä, että olet varmasti omalla tavallasi hyvä vanhempi ja kaikesta kiukuttelusta ja melskaamisesta huolimatta ne lapsesi varmaan rakastavat sinua valtavasti - ihan niin kuin sinäkin niitä lapsiasi.