Lähihoitaja -huono palkka??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alallekko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos jo näistä! Lisää toivon!

Jos peruspalkka on noin 1700, paljonko niitä ilta/yö/viikonlopputöitä pitää tehdä, jotta palkka olisi sen 2000-2200/kk?

2200 e/kk vaatii varmaan pelkkiä iltoja sekä kaikkia viikonloppuja että saat lauantai+sunnuntailisät.
Eli tosissaan saa töitä tuon eteen tehdä.

mä saan kuukaudessa 2300 tekemällä enimmäkseen öitä ja viikonloppuja, mut verojen jälkeen jää joku 1800 käteen

Alkuperäinen kirjoittaja eliisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja:
Vanhuspuolella olen, ja palkka on noin 1750 euroa, ja siihen lisät päälle, noin reilu 2000 euroa kuussa yhteensä. Olen juuri valmistunut sosionomiksi, eikä palkka kovasti nouse, vaikka alempi korkeakoulututkinto sosionomeilla nykyään on. Eli ajattelen, että sillä koulutuksella minkä lähärit käy ( koulun vaatimustaso mielestäni matala) palkkaa hyvä.

toi kommentti koulutustaso alhainen on kyl asiaton
kyllä lähihoitaja käy omaan ammattiinsa ihan hyvän ja korkeatasoisen koulutuksen eikä se oo mikään läpihuutojuttu
älytöntä toi sosionomien pullistelu!!!! sita saa kokea niin lähihoitajatkin kuin lastentarhanopettajatkin,
läheskään kaikille valmistuneille sosionomeille ei riitä oman alansa työtä niin yrittävät olla päteviä tai jopa ylipäteviä vähän joka alalla!!!!

yo-pohjasena lähihoitaksi valmistuu noin 2vuodessa ja 3kuukaudessa!!!!

Eihän se ole asiaton kommentti vaan totuus. Lähihoitajan koulutus on alempi koulutus kuin esim. sairaanhoitaja tai sosionomi, sehän on fakta. Lähihoitajan palkka on KOULUTUKSEEN nähden kohtalainen.
Lastentarhanopettajahan on saman tasoinen koulutus kuin sosionomi (amk), joten ei kait sosionomien heille tartte pullistella...

Mulla varahenkilöstössä 1870e+lisät.....aina ollut 2200-2300e/kk eikä ole tarvinnu paiskia joka viikonloppua tai iltoja.Normaalisti lomat pidän ja palkalliset ovat...samat edut kun vakkareilla.Määräaikaiset työsuhteet mutta ei ole missään vaiheessa katkennut et ois menettänyt lomia tms.En ole halunnut vakituista työpaikkaa,tällä hetkellä mulla 40 työpistettä missä työskentelen.Vaatikaa parempi palkka tai vaihtakaa työpaikkaa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hienoa. Taitaa meikäläinen laittaa hakemusta kouluun. Kun vielä varmistuisi mikä olisi minulle sopiva suuntautumis vaihtoehto.. Teenpä siitäkin kyselyn myöhemmin...

Kyllä tuo palkka tuntuu ihan kohtuulliselta, ja tosiaan yötä voi sitten tehdä, jos lisää rahaa tarvitsee.

Mietin kyllä tässä samalla, hakisiko sitten kuitenkin suoraan sairaanhoitajaksi, mutta 3,5 vuotta täyttä opiskelua tuntuu tässä vaiheessa elämää kovin pitkältä ajalta.

Noo, kun teet niitä lähärin hommia ja kohtaat sen ihanan hierarkian, kuinka olet alemmalla tasolla työpaikassasi, niin kadut ettet opiskellut suoraan sairaanhoitajaksi!
nimim: alan vaihtanut ex lähäri

ps. tekniikan puolella mulla on tällähetkellä perus liksa 3500 ilman mitään vuorotyötä, ei paskempi vaihdos...

onko se sairaanhoitajan virka sitten niin paljon parempi, että siihen kannattaisi satsata?

Kyllä se on! Ota huomioon, että voit tehdä sairaanhoitaja opintojen aikana lähihoitajan sijaisuuksia. On todella kannattavaa. Itse olin kaikki lomat, joulu, hiihtoloma, kesät ja useita viikonloppujakin töissä samalla kun opiskelin. Esim. yövuorot olivat erittäin hyviä tenttien lukuun/tehtävien tekoon, töiden välissä, jos ennätti tehdä. Useinmiten ehti hyvinkin. Tietysti joskus oli öitä, että opiskelu jäi. Opintolainaa en nostanut, opintotuki ja palkka riitti hyvin elämiseen.
Sh työ on haastavampaa. Ellet pidä siitä, voithan aina tehdä lh töitä, mutta tuskin siihen päädyt valmistuttuasi sairaanhoitajaksi.

Molempia tarvitaan. Itsekin opiskelin ensiksi lähihoitajaksi. Ei se kaduta muuten kuin ajallisesti. Hoitoalaa tullut opiskeltua pitkään, ensiksi 2½v lh:ksi ja 3½v sh:ksi.

Kyllä se on! Ota huomioon, että voit tehdä sairaanhoitaja opintojen aikana lähihoitajan sijaisuuksia. On todella kannattavaa. Itse olin kaikki lomat, joulu, hiihtoloma, kesät ja useita viikonloppujakin töissä samalla kun opiskelin. Esim. yövuorot olivat erittäin hyviä tenttien lukuun/tehtävien tekoon, töiden välissä, jos ennätti tehdä. Useinmiten ehti hyvinkin. Tietysti joskus oli öitä, että opiskelu jäi. Opintolainaa en nostanut, opintotuki ja palkka riitti hyvin elämiseen.
Sh työ on haastavampaa. Ellet pidä siitä, voithan aina tehdä lh töitä, mutta tuskin siihen päädyt valmistuttuasi sairaanhoitajaksi.

Molempia tarvitaan. Itsekin opiskelin ensiksi lähihoitajaksi. Ei se kaduta muuten kuin ajallisesti. Hoitoalaa tullut opiskeltua pitkään, ensiksi 2½v lh:ksi ja 3½v sh:ksi.

Ei kaikki halua sairaanhoitajaksi. Ja kyllähän lähihoitaja-opiskelijakin voi tehdä töitä jo opiskellessaan.

Yhteistyössä