Lapsi ei saa päiväkodissa tarpeeksi ruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Syö lounaalla siis kotona kaksi suht isoa lautasellista ruokaa ja leivän päälle, leikkii ja liikkuu todella paljon joten luonnollisesti syökin paljon. Ja on hoikka. Pk:ssa laitetaan lauteselle todella vähän ruokaa että varmasti jaksaa syödä kaiken, ja hoitajat sanoivat että yhden kerran saa ottaa lisää ruokaa ja sitten pitää ottaa jo näkkäri. Itse ihmettelen tätä, kun kuitenkin annokset on todella pieniä. Ja lapsi valittelee sitten nälkäänsä kun hänet haen 12.00, eli tunti lounaasta. Olisi ihan kiva jos kuitenkin päikkärissä saisi tarpeeksi ruokaa ettei tarvitsisi sitten kotona heti syödä jotain. Ja kun meillä on seuraava ruoka vasta neljältä. Viikonloppuisin lapsi kyllä jaksaa hyvin leikkiä sen 5h koska saa syödä tarpeeksi. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Olen sanonut, mutta he puolustelevat sillä että lapsi kuitenkin lähtee jo 12 kotiin. Mutta minä kuitenkin maksan siitä että lapsi syö myös siellä päikkärissä joten oletan että sitä ruokaa saa tarpeeksi..

[QUOTE="eve";22540930]Eikös tuohon päiväkodin lounaan ja kodin klo 16:sta päivällisen väliin kuuluisi välipala?[/QUOTE]

Kahden aikaa vedetään naamariin leivät tai hedelmät ja lähdetään takaisin ulos.

Ota asia puheeksi päikkärissä.
Mutta miksi et tarjoa itse lapselle kotona välipalaa(banaania tms.) jos syö päikkärissä n.11.00 ja seuraavan kerran kotona klo 16.00?
Päiväkodissahan on yleensä välipala kello 14 tienoolla...

Kuulostaa hassulta. Kyllä meillä ainakin saa hakea enemmän kuin kerran lisää. Ja aika nopeasti oppii lapsen ja hänen ruokahalunsa tuntemaan ( ja joo, tietysti se vaihtelee).

Aika erikoista. Jos lapsesi kerran on kova syömään ja syö kaiken niin luulisi, että laittaisivat kunnon satsin hänen lautaselleen heti aluksi.
Ei meilläkään päiväkodissa kaikille lapsille riitä kolmatta annosta. Ruoka tulee keskuskeittiöstä ja sitä on laskettu tietty määrä jokaiselle. Suosittua ruokaa monet ottaisivat enemmän kuin kaksi kertaa, mutta sitä ei riitä. Vähemmän suosituista riittää suursyömäreille kolmaskin kerta, kun muut syövät vähemmän.

En tiedä kuinka nuo ajat menee noin lounasruokailun suhteen. Mutta ainakin tämän kaupungin vuorohoidossa on sellainen sääntö, että jos lapsi haetaan klo 18, ei klo 17 ruokailussa saa päivällistä vaan pelkästään leipää. Jos hakuaika on vaikka 18.15, saa päivällisen.

Ei välttämättä ole mistään tällaisesta kyse. Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Monissa päiväkodeissa lapsi saa ottaa itse ruokaa heti kun taidot antavat myöden.

En ymmärrä miksi tässäkin ketjussa etsitään lapsen äidistä syytä lapsen nälälle..?

Mun mielestä kerrot vaan asian suoraan ja rehellisesti, kaunistelematta. Eihän ne voi jättää lasta ruokailuaikana nälkäseksi säästösyistä(kö?) vaikka sitten onkin kotiin kohta menossa...

Syökö se lapsi varmasti siellä päiväkodissa sitä ruokaa yhtä paljon kuin kotona, jos vaan annettaisiin? Monelle ei päiväkodin pöperöt välttämättä maita, ainakaan jos tietää, että kotona saa jotain herkullisempaa, kun natisee nälkäänsä.

Oho, olen kyllä kuullut, että ruoat olisivat päiväkodissa vähissä tai loppuvat kesken. Mutta kyllä meidän lapsi ainakin sai niin paljon ruokaa päiväkodissa kuin suinkin ja oli vain neljä tuntia hoidossa.

Yleensä on sääntönä, että välillä otetaan sitä leipääkin (näkkäriä), jos on nälkä, sen jälkeen voi sitten saada vielä ruokaakin lisää.

Jos on nälkä, niin se näkkärikin kyllä maistuu.

Yksi vaihtoehto on se, ettei lapsi pidä pk:n ruuasta niin paljon kuin kotiruuasta ja tämän vuoksi ei syö kovin paljoa kun tietää saavansa ruokaa heti kotiin päästyään.

Päiväkodin ruokailuissa on sellaisia sääntöjä, että niitä joutuu kyllä ihmettelemään. Mutta kai siellä on pakko olla kaiken niin eri tavalla kuin kotona. Joskus tuntuu siltä, että säännöt on tehty koulimaan ja karaisemaan lasta ihan turhaan.

Jos ei syö lautasta tyhjäksi niin ei saa juomaakaan lisää, vaikka se lautanen on hoitajan täyttämä. Ja hoitajat eivät todellakaan osaa arvioida lapsen ruokahalua oikein.

Yhteistyössä