Tiiättekös et mua ärsyttää yks juttu koiran ulkoiluttajissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piika"

Vieras
ei ees ne keltasena ja ruskeena olevat lumipenkat vaan...

se että koira kulkee aina ulkoiluttajansa vasemmalla puolella ja sehän tarkoittaa sitä että koko parivaljakko kulkee ns. vastaan toisia kulkijoita. ja koiran ulkoiluttajana Ei väistä vaikka itse kulkee väärällä puolella.

kuljen lapseni kanssa koulumatkat päivittäin ja ekaluokkalaiselle tolkutetaan liikennesääntöjä ja niiden merkitystä turvallisuuteen; sekä omaan että kanssakulkikoiden. siinäpä sitten matkan aikana tulee yks jos toinen koiran taluttaja väärällä puolella vastaan ja selvitä siinä sitten lapselle että miks tuo saa kulkea väärällä puolelle. selitystä ei vaan ole ollut helppo keksiä ja voi olla että seuraava koiran kuljetta voi joutua selvittämään sen itse lapselleni!

Mulla on kiltti ja rauhallinen koira, mutta ihan kohteliaisuudesta kanssaihmisiä kohtaan kuljen aina tien oikealla puolella ja koira on siellä penkan puolella (eli mun oikealla puolellani) niin, että olen itse koiran ja vastaantulevien ihmisten välissä.

Yleensä kyllä lenkkeillään metsissä, missä vastaantulijoita ei tarvitse miettiä ja koira saa kulkea vapaana, mutta "ihmisten ilmoilla" koiran kanssa liikkuessani toimin noin.

Se oliskin mielenkiintoista tietää, miksi koirat on alunperin edes opetettu kulkemaan vasemmalla puolella. Mä itse otin edellisen koirani aikuisena, ja se oli jo aikuisena opetettu kulkemaan vasemmalla puolella, eikä edes suostunut oikealle. Itse pyrin kuitenkin ohittamaan vastaantulijat niin, että koira olisi penkan puolella, koska on ihan kaikkien etu, että koiran ja vieraan ihmisen välissä on sen koiran omistaja.

Se oliskin mielenkiintoista tietää, miksi koirat on alunperin edes opetettu kulkemaan vasemmalla puolella. Mä itse otin edellisen koirani aikuisena, ja se oli jo aikuisena opetettu kulkemaan vasemmalla puolella, eikä edes suostunut oikealle. Itse pyrin kuitenkin ohittamaan vastaantulijat niin, että koira olisi penkan puolella, koska on ihan kaikkien etu, että koiran ja vieraan ihmisen välissä on sen koiran omistaja.
Jos koiran kanssa treenataan esim tokoa, tapahtuu seuraaminen niin, että koira on ihmisen vasemmalla puolella. Siitä saattaa johtu tuo, tosin oma ja monien kavereidenkin koirat osaavat seuraamisen, mutta kulkevat silti jalkakäytävällä oikeassa reunassa omistajan oikealla puolella. Treenit erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä inhoan;22581806:
Kaikki muu on pientä siihen ärsytykseen verrattuna mitä haisevat ja rumat kasat ja keltaisuus lumessa aiheuttaa :( Inhoan koiranomistajia.

Mua nuo kuset häiritsevät täällä kerrostaloalueen pihoilla. Miksi ihmiset anatavt koiran nostaa koipea piha- alueella : /

[QUOTE="vieras";22581830]Jos koiran kanssa treenataan esim tokoa, tapahtuu seuraaminen niin, että koira on ihmisen vasemmalla puolella. Siitä saattaa johtu tuo, tosin oma ja monien kavereidenkin koirat osaavat seuraamisen, mutta kulkevat silti jalkakäytävällä oikeassa reunassa omistajan oikealla puolella. Treenit erikseen.[/QUOTE]

Joo, mä tiedän sen, mutta sitä mä ajattelinkin, että miksi koirat alunperinkin opetetaan kävelemään nimenomaan VASEMMALLA puolella. :D Miksei tokossakin voisi seurata vaikka oikealla puolella, koska se liikennesäännötkin huomioonottaen olisi järkevämpää? No, mulla tosiaan koira ei edes mitenkään osannut kulkea oikealla puolella, vaan änki aina väkisinkin sinne vasemmalle. :D No, koira on jo vainaa, ei sillä niin väliä.

Joo, mä tiedän sen, mutta sitä mä ajattelinkin, että miksi koirat alunperinkin opetetaan kävelemään nimenomaan VASEMMALLA puolella. :D Miksei tokossakin voisi seurata vaikka oikealla puolella, koska se liikennesäännötkin huomioonottaen olisi järkevämpää? No, mulla tosiaan koira ei edes mitenkään osannut kulkea oikealla puolella, vaan änki aina väkisinkin sinne vasemmalle. :D No, koira on jo vainaa, ei sillä niin väliä.
Jaa-a, enpä tiedä. :D Mulle on ainakin helpompaa, kun seuraaminen tapahtuu vasemmalla puolella, kun saan ohjata ja palkita koiraa luontevasti oikealla kädellä. Mutta mitään erityistä syytä en tuohon kyllä keksi.

Varsinaisestihan liikennesäännöt eivät määrittele sitä, millä puolella katua jalankulkijan tulee kulkea. Paitsi ajoradalla tulee kulkea vasemmassa reunassa.

Siis jalankulkijahan saa jalkakäytävällä kulkea kummassa reunassa tahansa, polkupyörällä käytetään oikeaa reunaa. Meidän koira opetettiin kulkemaan vasemmalla puolella ihan sen takia, että joskus jouduttiin kulkemaan myös tien pientareella kun joka paikassa ei ole jalkakäytäviä.

Mie inhoan taas ihmisiä, jotka kävelevät vastaan samalla puolen, vaikka mie kuljen tien oikeaa reunaa. Olen opettanut koirani kulkemaan oikealla puolen ja sitten kun joku tulee vastaan, niin joudun kulkemaan melkein ojan reunaa, kun tämä vastaan tuleva ei väistä. Yksi ikävä homma oli, kun eräät lapsukaiset hiihtivät melkein päälle, kun olimme kävelemässä. Toisessa reunassa olisi kyllä ollut tilaa ja koska vastaan tulivat, niin olisivat ihan hyvin voineet sitä puolta kulkea tai ainakin mennä kauempaa ohi.

Oikealla puolella on monesti jonkun kotipiha tms, vasemmalla puolella ajorata. Joten annan koiran kulkea vasemmalla jolloin se saa kuseksia sinne ajoradan ja kävelytien väliseen penkkaan, ei toisten pihoille.

Alkuperäinen kirjoittaja minä inhoan;22581806:
Kaikki muu on pientä siihen ärsytykseen verrattuna mitä haisevat ja rumat kasat ja keltaisuus lumessa aiheuttaa :( Inhoan koiranomistajia.

Minäkin inhoan. Samalla on kehittynyt inho myös kuolaavia ja sählääviä otuksia kohtaan. Mikään jalkakäytävä ei ole tarpeeksi leveä sellaisille :/

Alkuperäinen kirjoittaja myös;25156648:
Minäkin inhoan. Samalla on kehittynyt inho myös kuolaavia ja sählääviä otuksia kohtaan. Mikään jalkakäytävä ei ole tarpeeksi leveä sellaisille :/

No kannattaisko vähän laihduttaa....

[QUOTE="vieras";25156681]No kannattaisko vähän laihduttaa....[/QUOTE]

Näkeehän noita sairaan lihavia koiriakin aika paljon, voinkin neuvoa omistajia jatkossa, että laittaa dieetille otuksensa :P

Yhteistyössä