Millainen ihminen ei arvosta maan itsenäisyyttä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä on aika typerää vetää yks yhteen johtopäätös että jos joku ei tunne itsenäisyyspäivää juhlimisen arvoiseksi asiaksi, ei arvoistaisi itsenäisyyttä. Ne ovat kaksi hyvin eri asiaa ainakin minun mittapuullani. En mäkään juhli itsenäisyyspäivää mitenkään erityisesti enkä koe sitä sinänsä päivänä mitenkään erityisen juhlimisen arvoiseksi, mutta silti arvostan itsenäisyyttä (sitäkin mitä se tänä päivänä on) suuresti. Että leimaas sitten minutkin, en aio mennä edes heseen, saati sitten kokata kotona kynttiläillallisia.

Taas yksi joka ei osaa lukea...
Kyse oli siitä kommentista että juhlii sitten kun on juhlimisen aihetta, ei siitä, kuinka monta ruokalajia pöydässä on tai missä se ruoka nautitaan...

Syytä juhlia voi olla itse kullekin vaikka mitä. Vaikkapa vapaapäivä perheen kanssa. Suomen itsenäistyminen ei nyt niin kauhean verinen ollut. Tai riippuu mittakaavasta tietty.

Itsenäisyysjulistuksen jälkeinen sisällissota oli suhteellisesti ottaen todella verinen sota ja samoin toisessa maailmansodassa Suomen tappiot olivat satoja tuhansia miehiä. 6.12. on verijuhla.

No mä en pahemmin juhlista itsenäisyyspäivää, vaikka jossain määrin itsenäisyyttä arvostankin. En silti ajattelis että suomalainen on sen parempi kun venäläinen tai ruotsalainen (tai minkä maalainen tahansa). Mutta joo arvostan kyllä joitain yhteiskuntamme saavutuksia kuten ilmaista koulutusta ja jonkinmoista sosiaaliturvaa.. mutta niin paljon on parantamisen varaa ettei tämä mikään paratiisi sentään ole.
Mitä tulee sitten sotaveteraaneihin niin sitä sankarileimaa oon aina ihmetellyt (siitäkin huolimatta että oma isoisä veteraani myös). Suuresti käy sääliksi tuota aikaa eläneitä (eritoten rintamalle joutuneita) kohtaan, mutta mun mielestä tappamisessa ei oo mitään hienoa, eikä mikään maa ole kuolemisen arvoinen. Kai mä sit oon tosi epäisänmaallinen jonkun mielestä, mutta jos sotatila tulisi niin karkuun lähtisin ja vauhdilla.

Sinäkö se tuon kommentin pari päivää sitten heititkin?
Minusta siitä paistaa arvostuksen puute jos toteaa ettei ole mitään juhlittavaa. Ole sinä toista mieltä, jos haluat.

Ei, en ole tällaista kommenttia sanonut enkä edes lukenut. Sulla on ilmeisesti aika arvolatautunut käsitys koko päivästä, joten ymmärtää että se saattaa vääristää sitä miten asian kokee, vaikkei toinen välttämättä tarkoittaisi mitään niin "halventavaa" aihetta kohtaan.

Onko se arvostuksen puutetta jos ei juhli itsenäisyyspäivää? Onko siis olemassa yksi ainoa hyväksytty tapa arvostaa itsenäisyyttä, ja se on itsenäisyyspäivän juhliminen juuri tietyllä tavalla? Ja Hesessä syöminen itsenäisyyspäivänä tarkoittaa ettei arvosta itsenäisyyttä?

Arvostan itsenäisyyttä mutta en sitä juhlintaa presidentin linnassa...todelliset sankarit, veteraanit, jää syrjään kun turhanpäiväiset akat keikistelee puvuissaan...

Mun mielestä on aika typerää vetää yks yhteen johtopäätös että jos joku ei tunne itsenäisyyspäivää juhlimisen arvoiseksi asiaksi, ei arvoistaisi itsenäisyyttä. Ne ovat kaksi hyvin eri asiaa ainakin minun mittapuullani. En mäkään juhli itsenäisyyspäivää mitenkään erityisesti enkä koe sitä sinänsä päivänä mitenkään erityisen juhlimisen arvoiseksi, mutta silti arvostan itsenäisyyttä (sitäkin mitä se tänä päivänä on) suuresti. Että leimaas sitten minutkin, en aio mennä edes heseen, saati sitten kokata kotona kynttiläillallisia.

Juurikin näin.

Vaikee jättää huomioimatta, kun tuollaista paskaa joku kehtaa suustansa päästellä. :D

Mitä hyvää seuraa siitä että vouhkataan sekopäisenä muka veteraanien asialla vaikka todellisuudessa ei ilmeisesti edes tiedetä mitä kaikkea paskaa siellä rintamalla on jouduttu kokemaan? Entä mitäpä hyvää siitä seuraa että moiselle hullulle annettaisiin vielä ase?

[QUOTE="kyllästynyt";22587955]Suomi on nykyään aika hanurista. Jatkuvasti mietin mihin maahan muutettaisiin.[/QUOTE]

Näyttää olevan vaikea mietintä kun et vielä ole parempaa paikkaa keksinyt? :D

Mikäs tässä maassa nykyään on vikana mielestäsi? Liikaa mitä? Liian vähän mitä? Kulttuurimme ainakin kovaa vauhtia rikastuu...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22588794:
Vaikka se syy että muuten meille olisi koittanut verinen epäitsenäisyys eikä meistä olisi kuin rippeet hengissä ja nekin asuisi jossain Kiinan/ Mongolian raja-alueella. Näinhän NL teki muillekin kansoille. Aika rasistisesti, muuten.

Chaloille totuus valkenee vasta silloin kun härkävaunun ovet menevät selän takana kiinni ja edessä on kuukausien junamatka Siperiaan. No näkeehän sitä reissun aikana maailmaa ja pääsee tutustumaan uusiin kulttuureihin.

Yhteistyössä