Olemmeko me köyhiä vai pienituloisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ette ole köyhiä ettekä edes kauhean pienituloisia. Hyvin noilla tuloilla pitäisi elää. Itselläni menee paljon vähemmän, vaikka voisin käyttää enemmänkin. Nykyisin ihmiset vain jostain syystä luulevat, että kaikkea pitää saada kärrykaupalla.

Ei mun mielestä köyhiä, pienituloisia kyllä. Mä käsitän köyhiksi ne jotka saa toimeentulotuen verran tai alle. Toimeentulotuen saajat ovat vain siinä mielessä paremmassa asemassa että sossu maksaa lääkärimaksuja, lääkkeitä, sähkölaskun yms. jotka ne jotka ovat euronkin yli se toimeentulotukirajan, joutuvat maksamaan itse.

[QUOTE="vieras";22597325]Ette ole köyhiä ettekä edes kauhean pienituloisia. Hyvin noilla tuloilla pitäisi elää. Itselläni menee paljon vähemmän, vaikka voisin käyttää enemmänkin. Nykyisin ihmiset vain jostain syystä luulevat, että kaikkea pitää saada kärrykaupalla.[/QUOTE]

Mielestäni myöskään emme ole köyhiä, kunhan kysyin huvikseni mitä mieltä täällä ollaan.

Meillä on tosi halpa asunto, ei paljon velkaa, ei autoa, ostetaan paljon kirppiksiltä vaatteita ja muutakin ja myös myydään siellä, syödään terveellistä perusruokaa ja tehdään ruuat itse, myös leivät jne., ei kaivata sen enempää rahaa, pärjätään ihan hyvin, onpa jäänyt rahaa vähän säästöönkin.

Melko köyhiä. Eräs johtava vasemmistopoliitikko sanoi hiljattain, että vähätuloisiksi lasketaan alle 3500 €/ kk. ansaitsevat. Siten teidän pitäisi miehesi kanssa ansaita yhteensä ainakin 9000 €/kk. ollaksenne keskituloisia.

[QUOTE="alkup";22597338]Mielestäni myöskään emme ole köyhiä, kunhan kysyin huvikseni mitä mieltä täällä ollaan.

Meillä on tosi halpa asunto, ei paljon velkaa, ei autoa, ostetaan paljon kirppiksiltä vaatteita ja muutakin ja myös myydään siellä, syödään terveellistä perusruokaa ja tehdään ruuat itse, myös leivät jne., ei kaivata sen enempää rahaa, pärjätään ihan hyvin, onpa jäänyt rahaa vähän säästöönkin.[/QUOTE]

Niinpä. Nykyisin vain niin moni on sitä mieltä, että pitää rakennuttaa valtava talo ja ostaa se täyteen turhanpäiväistä roinaa vain sen vuoksi, että kaupat ovat sitä pullollaan. Tietysti pitää myös olla auto tai kaksi, sekä pyörät kaikille, vaikka ei niillä kukaan polje. Aloitetaan urheiluharrastuksia tai muita harrastuksia, ostetaan uudet välineet ennen kuin tiedetään haluaako jatkaa kahta viikkoa pidempään. Käydään liikaa Mäkkärissä ja sitten ostetaan kuntopyörä nurkkaan seisomaan, jotta laihtuisi. Pitää olla uudet vaatteet sesongin mukaan ja tilanteisiin, joita ei tule, uudet koristeet, verhot sun muut pitää tietysti ostaa jokaista vuodenaikaa ja juhlaa varten jne... Ei ihme, että rahat eivät monellakaan riitä. Kyllä se on todella pitkälle omista valinnoista kiinni. Toivoisin, että ihmiset miettisivät mitä tarvitsevat ja mitä eivät, mistä se kannattaa hankkia. Ja ennen kaikkea vähemmän kulutusta, enemmän aikaa yhdessä.

Virallisesti taidatte olla köyhyysrajan alapuolella.

Mutta mun mielestä 1100€/kk käteen tienaava 1 aikuinrn tai 2780€/kk nettoava 2 aikuista, 2 lasta, eivät ole köyhiä vaan pienituloisia. Köyhyyttä on mun mielestä siinä vaiheessa kun ei rahat millään laskemisella riitä kattoon pään päälle, lämpimänäpitäviin vaatteisiin ja ravitsevaan ruokaan. Nykypäivänä voisi siihen summaan heittää vielä 20€ päälle jotta voisi omistaa puhelimen liittymineen. Siten yksinasuvalle ihmiselle asuinpaikasta riippuen köyhyysraja olisi jotain 700€-850€/kk. Tuo 1100€/kk yhdelle ihmiselle on mun mielestä jo aika ruhtinaallinen summa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597460:
Tonni kuussa käteen on kyllä aika vähän.

No ei se ole siltä vaikuttanut... Jos asumiskulut siitä vaikkapa 600€/kk (vuokra + sähkö + vesi) niin siitä jää vielä 400€ kulutukseen joka kuukausi. Siitä puolet ruokaan (joka on ihan ruhtinaallisesti, paljon pienemmälläkin pärjää) niin jää vielä 200€ joka kuukausi kulutukseen.

No ei se ole siltä vaikuttanut... Jos asumiskulut siitä vaikkapa 600€/kk (vuokra + sähkö + vesi) niin siitä jää vielä 400€ kulutukseen joka kuukausi. Siitä puolet ruokaan (joka on ihan ruhtinaallisesti, paljon pienemmälläkin pärjää) niin jää vielä 200€ joka kuukausi kulutukseen.
Mulla ei olisi riittänyt edes asumiskuluihin. Siis silloin, kun oli kolmihenkinen perhe. Eikä kyllä riittäisi nytkään, mutta varmaan voitaisiin nyt asua pienemmässä asunnossa. Tosin syötäisi ei silloinkaan, koska jo kuopuksen kouklumatkat ja koulukirjat nielisivät sern satasen, mikä jäisi kännyyn. Mutta saisin tietty yhteiskunnan tukia ja kuopus opintotukea ja opintolainaa, joten tonni kuussa ei olisi ainoa tulo.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597491:
Mulla ei olisi riittänyt edes asumiskuluihin. Siis silloin, kun oli kolmihenkinen perhe. Eikä kyllä riittäisi nytkään, mutta varmaan voitaisiin nyt asua pienemmässä asunnossa. Tosin syötäisi ei silloinkaan, koska jo kuopuksen kouklumatkat ja koulukirjat nielisivät sern satasen, mikä jäisi kännyyn. Mutta saisin tietty yhteiskunnan tukia ja kuopus opintotukea ja opintolainaa, joten tonni kuussa ei olisi ainoa tulo.

Yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle köyhyysraja onkin lähes 1800€/kk :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597503:
Joten tonni kuussa tuloja on aika vähän :) Esikoinen on viime aikoina katsellut kämppiä ja kaksioonkaan ei tahdo 600 euron vuokralla päästä. Kerrostalokolmiot on jo vähintään 800 e/kk.

Noissa köyhyysrajoissa siis otetaan huomioon kaikki talouden käytössä olevat tulot, myös tuet. Tonni kuussa palkkaa on pieni palkka mutta yksi aikuinen elää sillä ihan hyvin. Jos tällä aikuisella on lapsia saa hän siihen lapsilisät ja elarit jolloin tulot nousevat jokaisen lapsen myötä n 280€/kk. Ja todennäköisesti heruu asumistukeakin.

Eli pieni palkka se toki on, mutta en köyhyydeksi sanoisi :)

Noissa köyhyysrajoissa siis otetaan huomioon kaikki talouden käytössä olevat tulot, myös tuet. Tonni kuussa palkkaa on pieni palkka mutta yksi aikuinen elää sillä ihan hyvin. Jos tällä aikuisella on lapsia saa hän siihen lapsilisät ja elarit jolloin tulot nousevat jokaisen lapsen myötä n 280€/kk. Ja todennäköisesti heruu asumistukeakin.

Eli pieni palkka se toki on, mutta en köyhyydeksi sanoisi :)
Köyhyyskin on ilmeisesti aika subjektiivinen asia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597536:
Köyhyyskin on ilmeisesti aika subjektiivinen asia :D

No eikös tota alle 60% mediaaniansioista mallia kutsutakin suhteellisen köyhyyden mittaamiseksi? :D

Minä elelen tällä hetkellä köyhyyden rajoilla - mä matkustan ulkomaille 2 kertaa vuodessa, asun mukavassa rivarikaksiossa, oma piha, mulla on tietokonetta, kännykkää, lapsella hienot kalliit statusulkoiluvaatteet yms... Että tällaista tämä suomalainen köyhyys on :xmas: Kyse on enemmänkin siitä mihin rahansa laittaa kun kuinka paljon sitä saa. Tottakai on paljon johon mulla ei ole varaa, mutta mä en näe miksi mua pitäisi se suuresti haitata. Kun olenhan mä silti rikkaampi ku 99% maailman väestöstä.

No eikös tota alle 60% mediaaniansioista mallia kutsutakin suhteellisen köyhyyden mittaamiseksi? :D

Minä elelen tällä hetkellä köyhyyden rajoilla - mä matkustan ulkomaille 2 kertaa vuodessa, asun mukavassa rivarikaksiossa, oma piha, mulla on tietokonetta, kännykkää, lapsella hienot kalliit statusulkoiluvaatteet yms... Että tällaista tämä suomalainen köyhyys on :xmas: Kyse on enemmänkin siitä mihin rahansa laittaa kun kuinka paljon sitä saa. Tottakai on paljon johon mulla ei ole varaa, mutta mä en näe miksi mua pitäisi se suuresti haitata. Kun olenhan mä silti rikkaampi ku 99% maailman väestöstä.
Noinhan se on. Esikoisella on velaton kerrostaloyksiö, mutta opiskelijana saa vain haaveilla kaksiosta. Rivitalokaksiosta ei uskalla uneksiakaan. Tietsikka, telkkari ja kännykkä...taitavat nekin olla lahjaksi saatuja :D Eikä olis tainnut ilman mun apuani päästä elokuun lopussa Meksikostakaan pois, kun paikallinen lentoyhtiö menikin konkurssiin. Puhumattakaan hurrikaani Alexista. Opintotuella sitä kaikkea ei tosiaan olisi rahoitettu.

Aika paljon vaikuttaa asiaan asuinpaikkakunta. Pääkaupunkiseudulla on luonnollisesti "köyhempää" tuloilla, joilla voi elää vähän "leveämmin" esimerkiksi itäisessä Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22597557:
Noinhan se on. Esikoisella on velaton kerrostaloyksiö, mutta opiskelijana saa vain haaveilla kaksiosta. Rivitalokaksiosta ei uskalla uneksiakaan. Tietsikka, telkkari ja kännykkä...taitavat nekin olla lahjaksi saatuja :D Eikä olis tainnut ilman mun apuani päästä elokuun lopussa Meksikostakaan pois, kun paikallinen lentoyhtiö menikin konkurssiin. Puhumattakaan hurrikaani Alexista. Opintotuella sitä kaikkea ei tosiaan olisi rahoitettu.

Tässäpä juuri tämä ongelma. Miksi ihemeessä yksinasuvalla tai edes kaksinasuvalla opiskelijalla pitäisi olla kaksio? Suomalaiset haluavat liikaa ja luulevat tarvitsevansa niin kauheasti. Kyllähän sitä tuntee itsensä köyhäksi vaikka olisi millaiset tulot kun koko ajan pitää haluta lisää ja lisää. Minä asun yksin, yksiössä. Jotkut ovat jopa ihmetelleet, varsinkin kun voisin asua kaksiossa. Minulle riittää yksiö. Kuinka paljon tilaa ja tavaraa ihmisellä pitää olla? Luulen, että suuret asunnot ovat puoliksi varastoja, täynnä turhaa roinaa. Ottakaapa joskus ihan oikeasti ja käykää läpi kaikki roina. Viekää kaikki sellainen mitä ette käytä vähintään kerran kuukaudessa (kesävaatteita kesällä tietysti jne.) varastoon. Katsokaa tuleeko edes ikävä. Luultavasti ei. Lahjoittakaa sitten se kaikki kirpputorille. Minua kiinnostaa kyllä kovasti miksi nyky-yhteiskunnassa pitää ihmisten kuluttaa ja saada kaikkea aineellista niin kauheasti? Mistä tämä kuluttamisen himo tulee?

Yhteistyössä