Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kipinä";22629520]niinhän koiranpentukin pitäisi opettaa, että "mukamas syöt" sen ruokakiposta ensin ja annat vasta sitten sille sen... tätä johtajuutta katsos ihanainen, mitä ilmeisestikään et ole hiffannut.... ja miksei toimi hevostenkin kanssa... hirnauskis :D[/QUOTE]

Hevonen on kasvissyöjä ja saaliseläin, koira taas lihansyöjä. Miksi ihmeessä ne toimisi samalla tavalla, vaikka nyt laumaeläimiä molemmat olisikin. Ja ihan oikeesti, sä siis syöt joka kerta muka koiras kupista ennen kuin annat sen sille. Kyllä meillä riittää se, että me syödään ensin ihan omaa ruokaamme ja sitten ruokitaan koirat kun me ollaan lopetettu.

Tiedättekö, mä väännän tästä vaikka loppuviikon jos niikseen tulee. Mä olen sitä mieltä että meillä ei ole johtajuusongelmaa, laumanjärjestyksessä on epäselvyyttä, mutta se kyllä korjataan mahd. pian.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kuule kaurat päästän naamaan muka ja maiskuttelen ja nautiskelen, kyllä koiran ruokaakin silloin tällöin aterioin :D, mun lapsetkin syö menemään leikisti ja hevoset ja koirat vaan seuraa vierestä. Yhtäkään askelta ei ole lupa ottaa niiden lähemmäs tai roudaan ne tarvittaessa kovallakin kädellä (hevoset ainakin) takaisin omalle paikalleen.
Se on hellunen näky kun lapsi 20kg saa tilaa 500kg hevoselta joka nöyrästi väistää.
Riitti nuorena pari kertaa kun sain hampaista takaraivoon ruokintatilanteessa kun mua ei kunnioitettu pätkääkään ateria-aikana.

Vai niin, tosi ihqua kuule että oot noin hyvä hevoskouluttaja, iik. Nostan hattua, mutta mitä sä nyt koko ajan niistä hevosista kun tässä ketjussa oli kyse koirista ja siitä että mä en ymmärrä niistä mitään.

ihanainen,jos tuossa taas tulee ilmi että on ensimmäinen lapsi teillä ja ensimäinen ongelma, niin ymmärsinkö kuitenkin väärin että koira kuitenkin on näykkinyt jotakuta jo aiemmin?? ongelma siis ei ole tainnut syntyä nyt, vaan se on ollut muhimassa jo aiemmin.... kyllä siihen tarvitsis johtajan paikka koiralle näyttää, ja komenna se vaikka sohvalta pois aina silloin kun olet siellä lapsen kanssa...???? näin itse toimisin, että näyttäisin koiralle että lapsi tulee ensin ja koira vasta sitten. ja lemppaa se äijä menemään jos ei sekään mitään tämän eteen tajua ennenkun lapsellenne käy mitään pahemmin..

Koira pois ihan nyt heti ja lapsettomaan perheeseen tai ikiuneen.

Minua on lapsena purrut koira ja sisarukselleni koira aiheutti pahat arvet. Ei lasta saa altistaa purevalle koiralle, koira ei ole lasta tärkeämpi. Ja koirahan usein puree kasvoihin joten se on paljon pahempi kuin arpi jaloissa tms.

Lapsiperheessä ei voi pitää purevaa koiraa, kerran lasta purrut koira ei ole koskaan varma koira, koulutuksella siitä ei selliasta tule!

Niin ja koiralaumassahan on vain yksi johtaja ja loput taistelevat paikasta aika ajoin. Joten laumajärjestysteoriat mun mielestä kannattaa unohtaa. Toisekseen ihmisilauma ei ole koiralaumaan verrattavissa joten koira ei käyttäydy ihmislaumassa samalla tavalla kuin toisten koirien kanssa, eihän koira edes voi ymmärtää vaistojensa perusteella ihmistä, käytös ihmisellä on aivan eri kuin koirilla.

ne on laumaeläimiä ei sillä ole mitään merkitystä mikä niiden ruokavalio on :D enkä tosiaan joka kerta koiran ruokaa ole syövinäni, toisinaan sille tekee vaan hyvää muistuttaa että mä voin sen tehdä..
Enkä voi muuta kuin ihmetellä tapaasi halveksia tiinelliä ja flower againia ja muita jotka on asiantuntevia kommentteja laittaneet, selkeästi heillä ON kokemusta, ja sekös näyttääkin nyt olevan ongelmana, ettet vaan PYSTY myöntämään että jossain kohtaa missä he on oikeassa, itse olet vähän väärässä..... jos et suostu edes kokeilemaan saamiasi vinkkejä koiraasi, osoittaa se jonkilaista itsekästä asennetta, joten mitä täällä enää apua kyselet jos et apua huoli ihmisiltä jotka sen oikeasti taitaa tietää.....

Vai niin, tosi ihqua kuule että oot noin hyvä hevoskouluttaja, iik. Nostan hattua, mutta mitä sä nyt koko ajan niistä hevosista kun tässä ketjussa oli kyse koirista ja siitä että mä en ymmärrä niistä mitään.

Koska niihin pätee samat metodit usein.
Olenko minä sanonut että sä et tajua koirista mitään? Milloin?
Olen perustellut omia näkemyksiäni koulutustavoista mitkä sinä olet lytännyt niinkuin muidenkin neuvot.
Kyllä asioista voi keskustella ja olla eri mieltä. Aina voi oppia lisää ja uutta. Kannattaisko opetella nöyryyttä?

[QUOTE="kipinä";22629669]ihanainen,jos tuossa taas tulee ilmi että on ensimmäinen lapsi teillä ja ensimäinen ongelma, niin ymmärsinkö kuitenkin väärin että koira kuitenkin on näykkinyt jotakuta jo aiemmin?? ongelma siis ei ole tainnut syntyä nyt, vaan se on ollut muhimassa jo aiemmin.... kyllä siihen tarvitsis johtajan paikka koiralle näyttää, ja komenna se vaikka sohvalta pois aina silloin kun olet siellä lapsen kanssa...???? näin itse toimisin, että näyttäisin koiralle että lapsi tulee ensin ja koira vasta sitten. ja lemppaa se äijä menemään jos ei sekään mitään tämän eteen tajua ennenkun lapsellenne käy mitään pahemmin..[/QUOTE]

Juu, siis koira on ehkä 3 (eri) kertaa näykännyt kaverin 2v tyttöä joskus 2 vuotta sitten. Tämä tyttöhän ei siis kuulu meidän laumaan, ja tilannekin oli sellainen, että tytölle oli jo useampaan kertaan huomautettu ettei koiraa saa kiusaa jos se haluaa olla rauhassa. Koska tytön äiti ei loppupeleissä kieltänyt lastaan, koira turvautui näykkäämiseen koska koko tilansa häirityksi.

Tavallaan nyt on siis eri tilanne sitä kantilta, että poika kuuluu nyt myös meidän laumaan, ja hänen kuuluisi olla arvoasteikossa korkeammalla. Enkä nyt sano että koira saisi purra ketään missään tilanteessa, selvennän vain että kyseessä oli erilainen tilanne kuin nyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="kipinä";22629713]ne on laumaeläimiä ei sillä ole mitään merkitystä mikä niiden ruokavalio on :D enkä tosiaan joka kerta koiran ruokaa ole syövinäni, toisinaan sille tekee vaan hyvää muistuttaa että mä voin sen tehdä..
Enkä voi muuta kuin ihmetellä tapaasi halveksia tiinelliä ja flower againia ja muita jotka on asiantuntevia kommentteja laittaneet, selkeästi heillä ON kokemusta, ja sekös näyttääkin nyt olevan ongelmana, ettet vaan PYSTY myöntämään että jossain kohtaa missä he on oikeassa, itse olet vähän väärässä..... jos et suostu edes kokeilemaan saamiasi vinkkejä koiraasi, osoittaa se jonkilaista itsekästä asennetta, joten mitä täällä enää apua kyselet jos et apua huoli ihmisiltä jotka sen oikeasti taitaa tietää.....[/QUOTE]

Mä olen useassa asiassa sanonut olevani samaa mieltä tiinellin ja flower againin kanssa, mä koitan vaan puolustautua siltä kun he väittävät etten ole ollenkaan kouluttanut koiriani, ja että meillä olisi johtajuusongelmia. Sitävastoin taas esim. babylonin riippuva puutarha kävi asiallisesti antamassa vinkin, jonka otin vastaan, eikä hänen tarvinnut jäädä tappelemaan ja panettelemaan mua.

Koska niihin pätee samat metodit usein.
Olenko minä sanonut että sä et tajua koirista mitään? Milloin?
Olen perustellut omia näkemyksiäni koulutustavoista mitkä sinä olet lytännyt niinkuin muidenkin neuvot.
Kyllä asioista voi keskustella ja olla eri mieltä. Aina voi oppia lisää ja uutta. Kannattaisko opetella nöyryyttä?

No, jos sä et nää omassa käytöksessäs mitään vikaa, niin sille mä en voi mitään. Mä oon kuitenkin sitä mieltä että mm. sinä vääristelet mun sanomisia ja vähättelet mua koko ajan. Mun ei todellakaan tarvitse nöyristellä tommosen käytöksen edessä.

Mä olen useassa asiassa sanonut olevani samaa mieltä tiinellin ja flower againin kanssa, mä koitan vaan puolustautua siltä kun he väittävät etten ole ollenkaan kouluttanut koiriani, ja että meillä olisi johtajuusongelmia. Sitävastoin taas esim. babylonin riippuva puutarha kävi asiallisesti antamassa vinkin, jonka otin vastaan, eikä hänen tarvinnut jäädä tappelemaan ja panettelemaan mua.

Milloin olen niin sanonut??!
Sen sijaan sinä et ole kovin asiallisesti kommentoinut minulle.
Oletkos sinä se sama joka nimittelit mua jo joskus aiemminkin?

No, jos sä et nää omassa käytöksessäs mitään vikaa, niin sille mä en voi mitään. Mä oon kuitenkin sitä mieltä että mm. sinä vääristelet mun sanomisia ja vähättelet mua koko ajan. Mun ei todellakaan tarvitse nöyristellä tommosen käytöksen edessä.

Voitko perustella?
Omasta mielestäni olen perustellut omia metodeja toimia eläinten kanssa ja tyyliäni kouluttaa.

Milloin olen niin sanonut??!
Sen sijaan sinä et ole kovin asiallisesti kommentoinut minulle.
Oletkos sinä se sama joka nimittelit mua jo joskus aiemminkin?

Et oo ehkä suoraan sanonut, mutta ei oo kovin asiallista vastata kertomalla millaisia kouluttamattomat koirat on jne. Tottakai mä tulkitsen niin, että sä vihjaat etten ole kouluttanut koiriani. Ja joo, mä kysyin muutama päivä sitten ootko pöljä, mutta se oli väärinkäsitys joka johtui sun kummallisesti aloitetusta ketjusta. Mutta nyt kyllä ehkä saatan taas alkaa kallistumaan sille kannalle ettet sä mikään kovin mukava tyyppi ainakaan ole. Myöskin huomaan että sun on vaikea ottaa vastuuta sanomisistas, mulla ei.

täydet sata prosenttinen tuki sulle!!!! jotka luulee tietävänsä, on taitavia kumoamaan kaiken mitä muut sanoo... jatka hyvää toimintaas eläintesi kanssa, se on selkeesti oikea ja toimiva tapa. Minä jätän tämän keskustelun kun ei kaikkia ihmisiä voi mitenkään neuvoa kun he sitä pyytää.... jos tämä ihanainen olisi kasvettanut koiransa oikein, olen sitä mieltä ettei sen täällä tarttis edes roikkua valittamassa muille... huh huh ja hyvää jatkoa kaikille... onneksi on vielä ihmisiä kenen kanssa asioista voi vaihtaa mielipiteitä saamatta rankkaa arvostelua..

Sen kummemmin ketjua lukematta, jos koira on jo purrut toista lasta, oli se sitten omasta laumasta tai ei, en koiraa pitäis vaan ettisin sille kodin jossa ei olisi lapsia ja jossa saisi omistajan jakamattoman huomion...Meillähän on itellä se tilanne et koira väistelee 6kk vauvaa ja jos osuvat nokikkain, saattaa murahtaa (tosin se örisee kyllä muutenkin, koskaan ei ole lapsille mitään tehnyt tai käyttäytynyt agressiivisesti) ja mä nyt seuraan tätä tilannetta, jos alkaa vaikuttaa siltä et ne ei toimeen tule keskenään, koira lähtee, lähtekööt vaikka ukkokin sen mukana jossei tajua asiaa..

Jotkut koirat ei vaan tykkää lapsista, sillon on kaikille parempi luopua siitä koirasta kun väkisin koittaa saada kaikki saman katon alle.

Et oo ehkä suoraan sanonut, mutta ei oo kovin asiallista vastata kertomalla millaisia kouluttamattomat koirat on jne. Tottakai mä tulkitsen niin, että sä vihjaat etten ole kouluttanut koiriani. Ja joo, mä kysyin muutama päivä sitten ootko pöljä, mutta se oli väärinkäsitys joka johtui sun kummallisesti aloitetusta ketjusta. Mutta nyt kyllä ehkä saatan taas alkaa kallistumaan sille kannalle ettet sä mikään kovin mukava tyyppi ainakaan ole. Myöskin huomaan että sun on vaikea ottaa vastuuta sanomisistas, mulla ei.

Minä taas en voi tosiaankaan voi sanoa millainen ihminen olet, varmaan ihan mukavakin. Ei se, että jostain asioista on eri mieltä, tarkoita että pitää mennä henkilökohtaisuuksiin ja alkaa nimittelelmään. Jotakin kirjoittajaa kutsuit vajaaksikin jo tässä ketjussa.

[QUOTE="kipinä";22629890]täydet sata prosenttinen tuki sulle!!!! jotka luulee tietävänsä, on taitavia kumoamaan kaiken mitä muut sanoo... jatka hyvää toimintaas eläintesi kanssa, se on selkeesti oikea ja toimiva tapa. Minä jätän tämän keskustelun kun ei kaikkia ihmisiä voi mitenkään neuvoa kun he sitä pyytää.... jos tämä ihanainen olisi kasvettanut koiransa oikein, olen sitä mieltä ettei sen täällä tarttis edes roikkua valittamassa muille... huh huh ja hyvää jatkoa kaikille... onneksi on vielä ihmisiä kenen kanssa asioista voi vaihtaa mielipiteitä saamatta rankkaa arvostelua..[/QUOTE]

:heart: kiitos!

Niin, mä en tiedä millä tavalla se on arvostelua ja mielipiteiden lyttäämistä jos mä sanon etten halua selättää mun koiraa perustelluista syistä. Ihan samalla tavalla mulla on oikeus olla eri mieltä asioista. Mutta joo, mä en saa puolustautua tai perustella miksi ajattelen jollain tavalla enkä edes hermostua kun musta päätellään ihan valheellisia asioita ja haukutaan lyttyyn vain sen takia etten kannata selättämistä..

Niin, mä en tiedä millä tavalla se on arvostelua ja mielipiteiden lyttäämistä jos mä sanon etten halua selättää mun koiraa perustelluista syistä. Ihan samalla tavalla mulla on oikeus olla eri mieltä asioista. Mutta joo, mä en saa puolustautua tai perustella miksi ajattelen jollain tavalla enkä edes hermostua kun musta päätellään ihan valheellisia asioita ja haukutaan lyttyyn vain sen takia etten kannata selättämistä..

Minä en ole sinua haukkunut nyt enkä tod.näk. hauku jatkossakaan. Ei kuulu tapoihin.
Minä oon pärjännyt haastavienkin koirien kanssa näillä omilla konsteilla, ongelmia ei ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Ehkä sitten jos en näillä pärjää ja koira puree lastani, kieltäydyn alistamasta ja siirryn positiivisen käytöksen vahvistamiseen.
Sekin puoli jäi sanomatta että minäkin vahvistan koiran positiivista käytöstä ja paljon, ei nämä kaksi koulukuntaa sulje pois toisiaan.
Samalla tavalla meillä koira saa herkkuja ja hellyyttä kun muillakin, ne tulee vaan minun aloitteestani, ei koiran.

Mitä väliä sillä on, kasvis- tai lihansyöjä, jos laumassa on sääntönä se, että ylimpänä arvoasteikolla oleva syö eka, ja muut saa mitä jää. Koirallekin on hyvä opettaa ja välillä muistuttaakin tästä asiasta, vaikkei nyt koirankupilla konkreettisesti söiskään :)..

Kirjoitit ihanainen että koira on jo aiemmin näykkinyt (ekassa viestissä sanoit purrut) lasta. Vaikka lapsen äiti ei kieltänyt lastaan, vaikka lapsi ei kuulu laumaan (huom onhan koiralla nytkin arvoasteikko epäselvä lapsen osalta), niin sille koiralle pitää opettaa että _ketään_ ei purra. Tilanne ei loppujen lopuksi olekaan niin erilainen silloin kuin mitä se on nyt.

Ja jos koira ei kerran tottele sua, niin kyllä teillä silloin on ainakin tilapäisesti johtajuusongelma. Pomo päättää lauman arvoasteikon, ja jos alempiarvoinen ei tottele niin kyllä siinä silloin on konfliktitilanne. "Jääkautta" suosittelen minäkin tähän, mutta se voi tietysti olla hiukan hankalaa jos kuitenkin joudut 24/7 vahtimaan mitä koiranne tekee lapselle. Ja kyllä koiraa voi alistaa, se ei ole sama asia kuin pahoinpitely. Olen mm. itse pitänyt huolta siitä, että mummolan koirat tottelee myös minua (palkinnot ja laumajärjestys) vaikka siellä harvoin käydäänkin. Koiralta pitää voida viedä lelu tai ruoka eikä se saa siitä suuttua tai uhitella (huom pitää olla myös paikka jossa tietää saavansa olla rauhassa, toisaalta sieltäkin pitää voida pystyä ottamaan esim lelu pois ellei se ole koiran oma). Jos koira yrittää nousta lasta tärkeämmälle arvoasteikossa (esim. viedä kädestä tavaraa), painan sen heti maahan, katson tiukasti silmiin enkä siirrä katsetta ennen kuin koira siirtää, kiellän matalalla äänellä ärähtämällä. Rapsuta silloin kun sulle sopii, ei silloin kun koirat sitä haluaa. Tietysti hellittelyä ja herkkujakin pitää olla, palkintoina, koska tyrannijohtajaa ei kukaan jaksa katella.

Sun mieheltä erityisesti kaivattais nyt osallistumista. Kysy, kumpi siitä olisi surullisempaa, se että koira pitäisi antaa pois vai se, että se oikeasti purisi teidän lasta.

erratic hyvä kommentti, aivan oikein :) kyllä nyt tarttis se mieskin sit saada tajuumaan et kummassa on tunteet enemmän, koirassa vai lapsessa kiinni...

ja hyvä ihanainen ei voi nähdä toisten pointteja jos ei avarra omaa katsettaan.....

Tiinelli ja muut, osaisitteko neuvoa mua tässä tilanteessa?

Mulla on kaksi terrieriä, joista toinen on ns. remmi-räyhääjä. Eli kun ollaan lenkillä ja tulee koiria vastaan niin toinen aloittaa kiskomisen, vinkumisen/murinan ja tekee kaikki keinot että pääsisi toisen koiran luo. Ei kuitenkaan ole hyökkäämässä kimppuun, haluaa vaan "juttusille" toisen koiran kanssa. Tämä räyhääjä on toisen koirani pomo, eli voisko asia liittyä mitenkään siihen? Yleensä en anna koiran mennä tervehtimään, jos räyhää. Silloin harvoin kun on kiltisti niin saa tervehtiä. Jännää on se, että jos vastaan tulee räyhäävä koira, niin omani onkin ihan hiljaa ja kävelee kiltisti ohi :D

Selätys on toiminut muissa asioissa, mutta lenkillä sitä on jotenkin hankala toteuttaa. Kerran eräs vastaantulija oli sitä mieltä että soittaa musta eläinsuojeluvalvojalle kun koiraa pidin selätettynä :o

Lisäksi tämä sama koira pelkää lapsia. Jos ollaan kylässä käymässä, missä on lapsia koira menee heitä piiloon. Lenkilläkin pelkää niitä :/ En tiedä sitten onko kasvattajan luona tapahtunut jotain koska on aina pelännyt lapsia. Olen joskus antanut tutuille lapsille makupaloja käteen ja koira on sitten tullut heidän luokseen. Mutta silloinkin hakee vaan makupalan ja juoksee takaisin piiloon.

Muuten ei koirien kanssa ongelmia ole, toinen koira on ihan unelma. Koirat kunnioittavat minua ja olenkin saanut monelta hyvää palautetta siitä kuinka koirat on todella hyvin kasvatettuja :) Ja mä olen kaikki koirani kasvattanut ns. kovalla kurilla (enkä nyt tarkoita mitään hakkaamista).

Olisi myös hyvä muistaa, että koiratkin on yksilöitä. Mikä pätee yhden kanssa, niin ei välttämättä toimi toisen kanssa. Joku oppii kerrasta ja toinen vaatii useampia toistoja. Samanrotuisissakin saattaa olla suuria luonne-eroja.

[QUOTE="dami";22630554]Tiinelli ja muut, osaisitteko neuvoa mua tässä tilanteessa?

Mulla on kaksi terrieriä, joista toinen on ns. remmi-räyhääjä. Eli kun ollaan lenkillä ja tulee koiria vastaan niin toinen aloittaa kiskomisen, vinkumisen/murinan ja tekee kaikki keinot että pääsisi toisen koiran luo. Ei kuitenkaan ole hyökkäämässä kimppuun, haluaa vaan "juttusille" toisen koiran kanssa. Tämä räyhääjä on toisen koirani pomo, eli voisko asia liittyä mitenkään siihen? Yleensä en anna koiran mennä tervehtimään, jos räyhää. Silloin harvoin kun on kiltisti niin saa tervehtiä. Jännää on se, että jos vastaan tulee räyhäävä koira, niin omani onkin ihan hiljaa ja kävelee kiltisti ohi :D

Selätys on toiminut muissa asioissa, mutta lenkillä sitä on jotenkin hankala toteuttaa. Kerran eräs vastaantulija oli sitä mieltä että soittaa musta eläinsuojeluvalvojalle kun koiraa pidin selätettynä :o

Lisäksi tämä sama koira pelkää lapsia. Jos ollaan kylässä käymässä, missä on lapsia koira menee heitä piiloon. Lenkilläkin pelkää niitä :/ En tiedä sitten onko kasvattajan luona tapahtunut jotain koska on aina pelännyt lapsia. Olen joskus antanut tutuille lapsille makupaloja käteen ja koira on sitten tullut heidän luokseen. Mutta silloinkin hakee vaan makupalan ja juoksee takaisin piiloon.

Muuten ei koirien kanssa ongelmia ole, toinen koira on ihan unelma. Koirat kunnioittavat minua ja olenkin saanut monelta hyvää palautetta siitä kuinka koirat on todella hyvin kasvatettuja :) Ja mä olen kaikki koirani kasvattanut ns. kovalla kurilla (enkä nyt tarkoita mitään hakkaamista).[/QUOTE]

Tohon lenkillä käyttäytymiseen: Ala käydä sen räyhääjän kanssa kahdestaan lenkillä. Ja aina, kun tulee toinen koira vastaan, pyydät jo hyvissä ajoin esim. istumaan tai maahan ( olettaen, että koira jo osaa nää käskyt ), pyydät siltä katsekontaktin, ja palkitset. Vaatii paaaljon nameja ja kärsivällisyyttä, mutta tässä asiassa mun mielipide on ehdottomasti se, et alistaminen ei oo oikee tapa. Sun pitää olla niin mielenkiintonen sun koiran mielestä, että sitä ei kiinnosta vastaantuleva koira, vaan SINÄ!! :) Ja tiedän, se on todella vaikeeta ja haastavaa, mutta heitä vaikka volttia tai ihan mitä vaan, että saat koiran huomion itelles, ja palkitset HETI! Paljon harjotusta joka päivä, ni kyllä se siitä lähtee. Ja muutenkin paljon touhuilua ja koulutusta koiran kanssa, ni se tietää, et sun kanssa on huippukivaa!! :) En ainakaan aluks päästäis ollenkaan missään vaiheessa tervehtimään lenkillä vastaantulevaa koiraa, ja jos joskus haluat päästää, niin VASTA sitten, kun koira osaa käyttäytyä hihnassa ja SINÄ annat sille luvan, eikä rynni itte sillon ku huvittaa. Tsemppiä! :)

Yhteistyössä