down riskiryhhmä 1:4700 onko aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eeeeeeeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sinulla olisi tilstoihin nähden suuri riski saada Down lapsi niin uskoisin että sinut olisi ohjattu keskusteluun ja jatkotutkimuksiin.

Eli tämä riskiluku on vain luku, ja jos riski on suuri saa ohjausta ja tuke jne. jos riski ns. normaali ei mitään erityis toimenpiteitä tule.

Eli jos et ole saanut lähetettä jatkotutkimuksiin niin eipä kannata pelätä sen isommin...

Jos riski on suurempi kuin 1/250, tarjotaan mahdollisuutta lisätutkimuksiin. 1:4700 tarkoittaa siis, että ei kohonnutta riskiä. Minulla kuten monella muullakin, ei ole annettu mitään riskilukua, vaan vain vastaus: ei kohonnutta riskiä. Toisissa sairaaloissa sitten annetaan tuo lukukin. Mutta tuo on siis positiivinen hyvä uutinen. :)

Jos riski on suurempi kuin 1/250, tarjotaan mahdollisuutta lisätutkimuksiin. 1:4700 tarkoittaa siis, että ei kohonnutta riskiä. Minulla kuten monella muullakin, ei ole annettu mitään riskilukua, vaan vain vastaus: ei kohonnutta riskiä. Toisissa sairaaloissa sitten annetaan tuo lukukin. Mutta tuo on siis positiivinen hyvä uutinen. :)

Ok..olis saanut jättää antamatta tuon luvun sillä tulee mietittyä sitä kuitenkin..
enoni on meinaan down lapsi ollut,minulla ole mitään downeja vastaan ja jos sellainen tulee se on yhtä rakas kuin normaali..mutta siis pää kun on tyhmä ja tekee kepposet että jos onkin down ja en ole valmistautunut yhtään sillä ajatuksella..
ääh selitän vaikeasti toivottavasti joku ymmärtää.

Minulla toisessa raskaudessa oli 1:3200 ja sanottiin siis ettei mitään hätää, vaikka omiin korviin se kuulosti aika pieneltä luvulta, kun muiden lukuja kyseli.
Aivan terve tyttö sieltä tuli, tai keskosena syntyi kyllä, mutta se ei tähän liity :)

Tuolla todennäköisyydellä jos tekisit 4700 lasta, niistä yksi olisi down. Siis mieti: yksi neljästätuhannesta seitsemästäsadasta.

Tai mieti, että lähistön isossa koulussa on noin 500 oppilasta. Sitten mietit sitä vähän kauempana olevaa toista yhtä suurta koulua. Ja kolmatta. Ja neljättä...ja kymmenettä. Näistä kymmenestä koulusta yhdessä on sun lapsesi. Ja jostain näistä koulusta yksi oppilas sairastuu vakavasti. tuntuuko kovin todennäköiseltä, että se sairastunut olisi juuri lapsesi koulussa? Tai peräti hänen luokallaan? Tai juuri sinun lapsesi? (Siis kaikkien kymmenen isosta koulun oppilaiden joukosta juuri ja ainoastaan hän?) Se on sama todennäköisyys kuin sait down-testistä.

Tokihan jollekin (siis noin yhdelle neljästätuhannesta seitsemästäsadasta) tuo osuu kohdalle, mutta enpä usko, että monen muun vastaavan riskin kohdalla murehtisit sekuntiakaan.

[QUOTE="heh";22687332]Meilä oli esikoisesta riskiluku 1:147. Käytiin punktiossa eikä ollut mitän kromosomipoikkeamia.[/QUOTE]

Paitsi että aina se kromosomipoikkeama jonkun kohdalle osuu. Meillä se osui riskiluvulla 1:110

Yhteistyössä