12-vuotias kuoli ambulanssiin - Lääkärit lähettivät flunssaiselta vaikuttaneen pojan kahdesti kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ikinä unohda viime joulua. Aattona mun kieli muuttui kraateriksi ja kipu oli kamala, en kyennyt puhumaan enkä nielemään. Kuume oli korkea ja lepopulssi 130. Tapanina mies soitti ambulanssin kun olin aivan muissa maailmoissa. Päivystyksessä ottivat possukokeen joka oli nega. Lähettivät minut kotiin vaikka lepopulssi oli koko ajan 130 ja 140. Ima ei suotunut tuomaan minua kotiin vaan vei yksityiselle, tuuperruin lattialle heti kun pääsin ovesta sisään.
Minun sydän hoidettiin heti ja myös tutkittiin mikä suussani oli. Sain antipiootit ja kun pulssi oli ollut tietyn ajan normaali minut päästettiin kotiin.
En ole sen jälkeen enää päivystyksessä ollut.

[QUOTE="suski";22687622]Kai se on vain vanhempien plaseboa, kun 10 kuukauden ikäinen lapsi rauhoittuu vartin sisällä lääkkeen antamisesta, vaikka on sitä ennen itkenyt ja tapellut lääkettä vastaan. Oikea antibiootti tehoaa bakteeritulehdukseen todella nopeasti. Kokonaan se ei heti paranna, mutta helpottaa lähes heti.

Ja varmaan tehokas kipulääkitys auttaa, mutta ainakaan mikä kotilääke (edes naproksiini) ei auta samalla tavalla.

Meillä tulee aina sairastamisen jälkeen korvatulehdus, mutta en silti vie lasta hoitoon ennen kuin korva on oikeasti kipeä, koska usein se korvatulehdus paranee itsestään. Mutta ei todellakaan aina.[/QUOTE]

Se on nimenomaan plaseboa. Vauva vaistoaa hyvin herkästi vanhempien ahdistuksen ja reagoi siihen voimakkaasti. Kun saitte diagnoosin ja lääkettä, varmasti rentouduitte. Vauva huomasi, että aha, nyt äiti ja isä ovat taas normaaleja ja lakkasi itkemästä. Mikään antibiootti ei auta vartissa, ei välttämättä edes vuorokaudessa tai kahdessa.

Paras lääkeyhdistelmä pienen lapsen korvakipuun on omasta kokemukseta panadol+pronaxen. Niiden avulla meilläkin on pärjätty yön yli (levottomasti, muttei kuitenkaan tuskaisesti) ja päästy seuraavana aamuna lääkäriin. Vanhemmat antavat usein liian vähän kipulääkettä, esim. meille lääkäri sanoi, että lyhytaikaisesti panadolia voi antaa puolitoistakertaisen annoksen.

oon 13 vuotias ja tiedän kuka se oli. se oli mun paras kaveri jolla oli keuhko kuume =(. kuoli viime viikolla ja olen todella surullinen ja myös onneton ja hänen äitinsä on ihan rauniona. myös hänen kaksos isoveljet ovat surullisia. asun mustiolla ja kävimme samaa koulua ja hän ei ollut pitkään aikaan koulussa ja sitten yhtenä päivänä koulussa sen sisko (joka on myös surullinen) kertoi koska ajatteli että mun pitää saada tietää.

[QUOTE="harmaa";22687799]Mehiläisen omistama tytäryhtiö Carema vastaa Karjaan terveyskeskuksen toiminnasta.

Karpakan mukaan lääkäri oli diagnoosin tehtyään määrännyt pojalle sen mukaisen lääkityksen. Sitten poika oli päässyt kotiinsa.

Lääkkeet eivät auttaneet, vaan pojan vointi paheni muutamassa päivässä. [/QUOTE]

Lääke täytyisi tietysti ensimmäisenä kieltää, kun on noin vaarallinen. Näissä ainakin lukee äkkikuolema, mutta ne kun on asianomistajajuttuja, eikä kuolleet voi lääkkeistä tehdä valitusta...:

Fimea

[QUOTE="hoitsu";22687455]Terkkulan polilla työskennellessä tosiaankin näkee sitä, että oloa liiotellaan ja erityisesti juuri ne "lapsensa tuntevat" vanhemmat ovat lähes hysteerisiä esim pelkästä vesirokosta. Silloin lääkärin on pakko vaan koittaa löytää totuus siitä tilanteesta. Ja tuhansia ja taas tuhansia kertoja se lääkäri on oikeassa, kun lähettää potilaan kotiin toipumaan. Sitten kun kerran lääkäri erehtyy, niin koko lääkärikunta on huonoa ja maailmankirjat sekaisin. Lääkärinkin työ on vaan työtä, vastuullista mutta joskus ihmisetkin erehtyy.

Jos vanhemmat eivät raahaisia lapsiaan joka nuhasta paniikissa lääkäriin ja vaatisi sairaalahoitoa, niin olisi helpompi ottaa tosissaan ne oikeastikin vakavat tilanteet. Kun fakta nyt vaan on se, että varmaan yksi viidestäsadasta vakavaksi pelätystä ON vakavaa.

Todella kamala tapaus, mutta mun sympatiat on vanhempien lisäksi myös henkilökunnan puolella.[/QUOTE]

Tätä peesaan.

Mä en ikinä unohda viime joulua. Aattona mun kieli muuttui kraateriksi ja kipu oli kamala, en kyennyt puhumaan enkä nielemään. Kuume oli korkea ja lepopulssi 130. Tapanina mies soitti ambulanssin kun olin aivan muissa maailmoissa. Päivystyksessä ottivat possukokeen joka oli nega. Lähettivät minut kotiin vaikka lepopulssi oli koko ajan 130 ja 140. Ima ei suotunut tuomaan minua kotiin vaan vei yksityiselle, tuuperruin lattialle heti kun pääsin ovesta sisään.
Minun sydän hoidettiin heti ja myös tutkittiin mikä suussani oli. Sain antipiootit ja kun pulssi oli ollut tietyn ajan normaali minut päästettiin kotiin.
En ole sen jälkeen enää päivystyksessä ollut.

Mikä sulla sitten oli?

oon 13 vuotias ja tiedän kuka se oli. se oli mun paras kaveri jolla oli keuhko kuume =(. kuoli viime viikolla ja olen todella surullinen ja myös onneton ja hänen äitinsä on ihan rauniona. myös hänen kaksos isoveljet ovat surullisia. asun mustiolla ja kävimme samaa koulua ja hän ei ollut pitkään aikaan koulussa ja sitten yhtenä päivänä koulussa sen sisko (joka on myös surullinen) kertoi koska ajatteli että mun pitää saada tietää.

Otan osaa, varmasti hirvittävä tilanne. Keuhkokuume on vielä nykyäänkin vakava sairaus, tosin onneksi harvoin käy noin surullisesti.

Tämä on tätä nykyaikaa, säästöjä haetaan ja palkkoja lasketaan ihan vaan kapitalistien tahdosta, kukaan ei enään jaksa panostaa omaan työhönsä ja ylikuormitetaan älyttömästi kaikkea sairaanhoitoa tietoisesti, holmlund vastaa näistäkin säästöistä kun on sisäministeri ja risikko THL pamppu, katsovat paksujen lasien läpi mitä itse tahtoivat nähdä ja eivät näe mitään Tarkoitus on ohjata yksityisille hoitoon jos tarvetta on, muistakaa ketä äänestätte ja tilanne ei koskaan parane jos äänestätte kokoomusta tai kepua!!

väärä antibiootti, silloinhan antibiootti ei paranna keuhkokuumetta, mutta mistä sen tietää onko antib. oikea vai ei. Crpn tasostako????

Antibiootin valinta perustuu oireiden alkamisajankohtaan ja laatuun, lisäksi potilaan ikään, koska nämä seikat vaikuttavat taudinaiheuttajaan. Potilaan kunto, lue: yleistila ja löydökset: kuume, leukosyytit ja crp kertovat taudin vakavuudesta ja tämän mukaankin voi aloittaa laajakirjoisemman antibiootin, vaikka epäilisi pneumokokkia, joka siis hoituu penisilliinillä. Esim. doksisykliinillä voi sitten kattaa myös atyyppiset, kuten klamydian ja mycoplasman.
Se onko antibiootti oikea nähdään tosiaankin päivän tai parin viiveellä, eli leukosyytit laskevat ensin, sitten crp. Crp yleensä vielä nousee vaikka leukosyytit olisivat laskussa, koska se tulee ns. perässä.
Tärkeimpänä vielä: lääkärit eivät lähtökohtaisesti hoida laboratoriotuloksia, vaan potilasta, joten laboratoriasrvot eivät kerro aina kaikkea. Potilaan yleistila on tärkeä.
Potilasta ei voi syyttää siitä, että tulee turhaan päivystykseen, koska maalikolta ei voi vaatia, että tietää mikä on vakavaa.

Tämän potilaan kohdalla kellään ei näytä olevan varmaa tietoa asioiden kulusta, potilaan tilasta, tehdyistä tutkimuksista ja hoidosta, joten on turha spekuloida.
Potilaita jopa kuolee, vaikka virheitä ei olisi tehty. En siis puhu nyt tästä tapauksesta, koska en tiedä taustoja.

Lisäksi täällä spekuloitiin aivokalvontulehdusta, sydänlihaksentulehdusta ja sepsistä. Tietämättä mitään faktoja, potilaan tilasta, ekg:sta, niskajäykkyydestä ja lab. arvoista on aivan turhaa spekuloida mikä se noista oli. (jos siis oli joku noista)

Otan osaa perheen suruun ja toivon, ettei terveydenhuoltoa nyt syyllistetä kaikesta, koska lähtökotaisesti he koittavat vain auttaa.

Tapaukseen liittymättä: Jos bussikuski ajaa kolarin ajovirheen takia ja ihmisiä kuolee, niin yleensä säälitään kuskia, mikä mielestäni on täysin ymmärrettävää.

Jos lääkäri tekee virheen, jonka seurauksena potilas kuolee ja lääkäri on omantunnon tuskissaan, niin lääkäriä ja terveydenhuoltoa haukutaan.

Siinä on miettimistä....

Crp ei aina ole paras mittaamaan keuhkokuumeessa lääkkeen tehoa.. Mun tytöllä 4.5vee oli marraskuun alussa sellainen mykoplasma pneumonia, joka näkyi ainoastaan keuhkokuvissa..crp oli korkeimmillaankin vain 34.
Meillä myös oli ennen lastenosastolle pääsyä vastassa aikamoinen rumba! Oltiin ravattu flunssan jälkitautina tulleen keuhkokuumeen takia monesti tk.ssa... serppiä vain tuijottivat ja aina vaan kotiin laittoivat, vaikka kuumetta oli ollut jo lähes 2viikkoa. Lopulta tuli äkkilähtö yöllä sairaalaan hengitysvaikeuksien takia (ja siis päivällä oli käyty tk.ssa,turhaan)
Muistoksi jäi astmalääkitys, jota ilman ei ainakaan vielä pystytty olemaan..
Nyt 1.5kk kulunut ja uutta yskää pukkaa.. aika herkästi lähden kyllä uudelleen lääkäriin jos kuume nousee..
-Kyllä vihaksi pistää omasta ja muiden puolesta, jotka joutuvat taistelemaan hoidon puolesta!

Ai niin..jäi kertomatta, että kun samana päivänä oltiin käyty lääkärissä, hän kertoi SELVÄN rohinan kuuluvan oikealta puolen..SILTI laittoi kotiin kun serppi oli vain 29..sanoi olevan virusta, ettei antibiootti siihen auta. Osastolla kuitenkin se antibiootti yöllä aloitettiin ja AUTTOI. Kyseessä oli laajalla alueella oleva keuhkokuume, kuvien perusteella

Ai niin..jäi kertomatta, että kun samana päivänä oltiin käyty lääkärissä, hän kertoi SELVÄN rohinan kuuluvan oikealta puolen..SILTI laittoi kotiin kun serppi oli vain 29..sanoi olevan virusta, ettei antibiootti siihen auta. Osastolla kuitenkin se antibiootti yöllä aloitettiin ja AUTTOI. Kyseessä oli laajalla alueella oleva keuhkokuume, kuvien perusteella
Todella surullista:-(