Pirskatti kun meinaa olla paha mieli kuopuksen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja per s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

per s

Vieras
Joo, ja alkuun nyt sanottakoon, että moneen yöhön en ole kunnolla nukkunut. On tullut juotua illasta kahvia jaksaakseen iltaan asti, ja sitten ei uni yölläkään tule. Joten siitäkin näin pienestä paha mieli.

Tulipas sitten anoppilasta kortit lapsille. Ja tuo on siis ainoa jolla heitä muistaa jouluisin, ei ole rahasta pula. (Jos antaisi kunnon lahjat, ei olisi omasta leiväntäytteistä pois, on useampi velaton kiinteistöön varaa) Ehkä antaa joulun jälkeen jotain, ehkä ei.

No, väsyneenä sitten katsoin vain, että ahaa, kaksi eläinaiheista korttia, ja molemmille lapsille. Annoin ne ja kuopus innoissaan, hän vielä siinä iässä että mummot ja pappat merkitsevät enemmän. Esikoiselle lähes vain harrastukset ja koulu ja kaverit tärkeitä. Toinen innoissaan, kun esikpoinen katsoi oman korttinsa ilahtuneena, ja hänkin sitten katsoi omansa, ja se olikin sellainen tusinakortti ja siinä vielä kaiken lisäksi luki xxxx ja vanhemmat. Ja esikoisen kortissa luki vain hänen nimi.

Ja tosiaan, jos niitä lahjoja tulisi sieltä päin niin ei olisi tärkeä asia. Mutta tuo kortti on ikään kuin se mummon rakkauden mittari ja jos toinen saa noin paljon paremman, niin todellakin pientä harmittaa. Hänelle kun nuo kortit ovat tärkeitä, on siinä iässä. Juuri siinä iässä, että katsotaan kuka kaveri tuo kaverisynttäreille myös kortin. Kortti yhtä tärkeä kuin lahja ellei tärkeämpi.

No yritin sitten sanoa esikoiselle, että molemmat yhteisiä. Mutta hän ei antanut kirjoittaa kuopuksen nimeä siihen korttiin. Joten ei se silloin tuntunut kuopuksesta ollenkaan yhteiseltä. Lopulta otin kortin ja kirjoitin siihen kuopuksen ja esikoisen nimen kuulakärkikynällä. Esikoinen sotki sen.

Voi että. Ja olen siiis niin pettynyt esikoiseen. Koska minä olen kaikkeni tehnyt että olisin aina tasapuolienen kaikessa ja minulle saa kertoa, jos olen epäreilu.

Inhoan juuri tuollaista, että se joka on lempilapsi, ottaa vaan tilanteesta hyödyn irti. Eikä vaadi reiluutta. Hän on siinä asemassa, joka sitä pystyisi vaatia. Meillä siis epäreilut vanhemmat molemmin puolin. Ajattelvat, että nyt kun olemma aikuisia, he voivat antaa mitä vain niille lapsilleen, kenelle haluavat, ja niille lapsilleen. Omamme ovat siis pohjakastia, alimpia, mutta nyt sitten meidänkin lasten keskinäinealn järjestys alkaa tulla esiin. Tai on tullut jo aiemmin. Kuopus on aina ollut se, joka saa sen alennuskorista ostetun romun, joka on ostettu monta vuotta nuoremmalle lapsenlapselle, mutta kun se ei kelvannut tälle tai tämän vanhemmille, niin se annetaan meidän kuopukselle.

Voi että kun vituttaa.

ja tämä kaikki tuli kaikin

Mä en nyt ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, mutta mä en nyt ymmärrä alkuunkaan miksi sinun piti mennä sitä esikoisen korttia sotkemaan. Ja sitten olet vielä pettynyt HÄNEEN. Eihän se lapsen vika ole, että isovanhemmat kohtelevat eriarvoisesti lapsenlaspsia. Miksi SINÄ aikuisena teet noin ison numeron vaivaisesta kortista. Olisit itse ollut ihan pokkana, että olettepas molemmat saaneet tosi hienot kortit ja sitten kiinnittänyt lasten huomion muihin asioihin.

tämä korttijupaka tuli kaikin puolin muutenki huonon päivän päälle. kaikki mitä olen yrittänyt tänään tehdä, on mennyt pieleen. Ihminen tarvitsee unta selviytyäkseen päivästä kunnialla. ainakin minä.

Mutta harmittaa, että esikoinen vain oli iloinen kun itse sai paremman. Inhoan näitä ihmisiä, jotka vaan tyytyväisenä ottavat mitä irti saavat, sen kaiken hoitoavun itselleen, hoidattavat lapsensa mummoloissa niin ei tarviste viedä kunnalliseen, remontuttavat purkukuntoiset talonsa alusta alkaen isovanhemmillaan ym ym ym. eivätkä yhtään ajattele, että toisille ei riitä mitään.

Ja esikoinen vielä suuttui, kysyi, oliko oikein että otin hänen korttinsa ja kirjoitin siihen kuopuksenkin nimen. Minä sanoin, että oli, koska korjasin vain vääryyttä. Ja että hän oli jo luvannut että kortti on yhteinen, ja jos kortti on yhteinen, niin siinä kuuluu lukea molempien nimi.

[QUOTE="vieras";22721984]Mä en nyt ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, mutta mä en nyt ymmärrä alkuunkaan miksi sinun piti mennä sitä esikoisen korttia sotkemaan. Ja sitten olet vielä pettynyt HÄNEEN. Eihän se lapsen vika ole, että isovanhemmat kohtelevat eriarvoisesti lapsenlaspsia. Miksi SINÄ aikuisena teet noin ison numeron vaivaisesta kortista. Olisit itse ollut ihan pokkana, että olettepas molemmat saaneet tosi hienot kortit ja sitten kiinnittänyt lasten huomion muihin asioihin.[/QUOTE]

Hohhoijaa. Kun kaikille asianosaisille oli päivänselvää, etä kortit eivät olleet yhtä hienot, vaan kuopus oli saanut jonkun jämän, ilmaiskortin. Ei sellaisen, joka on rakkaudella valittu lapsenlapsille ainoaksi joulumuistamiseksi.

[QUOTE="vieras";22721984]Mä en nyt ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, mutta mä en nyt ymmärrä alkuunkaan miksi sinun piti mennä sitä esikoisen korttia sotkemaan. Ja sitten olet vielä pettynyt HÄNEEN. Eihän se lapsen vika ole, että isovanhemmat kohtelevat eriarvoisesti lapsenlaspsia. Miksi SINÄ aikuisena teet noin ison numeron vaivaisesta kortista. Olisit itse ollut ihan pokkana, että olettepas molemmat saaneet tosi hienot kortit ja sitten kiinnittänyt lasten huomion muihin asioihin.[/QUOTE]

Siis eihän se ollut esikoisen vika, että isovanhemmat ovat hölmöjä. Mutta se joka saa enemmän, voi ihan itse jakaa kaiken vapaaehtoisesti tasan, eikä vain hyötyä tilanteesta. Minusat esim. ne sisaret ovat ihan kakkoja, jotka vaan hyötyvät siitä tilanteesta, että omat vanhemmat suosivat jotain lasta/lapsia.

Ainoa, joka tuollaisessa tilanteessa voi tehdä jotain, on se suosittu lapsi. Kenelläkään muulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseen. Haluan että lapseni ovat reiluja toisileen.

Olenko väärässä?

Mä en nyt oikein tajua. Ei lapset varmaan edes huomanneet että toinen oli "tusinakortti" ja toinen ei. Minkä ikäinen sun esikoinen on? Ei lapselta voi vaatia, että antaa omaansa tai ettei olisi iloinen jos saa parempaa kuin toinen. Lapset on luonnostaan tuollaisia ja pikku hiljaa sitten oppivat.

hmmm... onko nyt niin, että kuopus on sun lemppari? Ja siksi esikoisen olisi pitänyt jakaa omansa. Ja mitä se hyödyttää, että kortissa on myös kuopuksen nimi, isovanhemmat ovat sössineet kuitenkin ja oman mielipiteensä osoittaneet...

Mä en nyt oikein tajua. Ei lapset varmaan edes huomanneet että toinen oli "tusinakortti" ja toinen ei. Minkä ikäinen sun esikoinen on? Ei lapselta voi vaatia, että antaa omaansa tai ettei olisi iloinen jos saa parempaa kuin toinen. Lapset on luonnostaan tuollaisia ja pikku hiljaa sitten oppivat.

he huomaisvat että kortit olivat eri kaliiperia. Toinen oli hieno, toinen ei. Isovanhemmat muyös tietävät, mikä lasetn mielestä on hieno kortti.

Esikoinen on alakoululainen. Ehkä on sitten niin, että moista ei voi vaatia lapselta.
Miksi ei voi vaatia etä antaa omaansa? aina ovat antaneet aiemmin vastaavissa tilanteissa.

Miksi lapsi ei olisi ythä moraalinen. Suurin osa ihmisistähän menee vaan huonompaan suuntaan vanhemmiten. Vaatii vaan koko ajan enemmän itselleen ja mikään ei riitä. Meillä ainakin lapset olivat ja ovat vaatimattomia ja reiluja yleensä verrattuna keneenkään aikuiseen. Ja moraalisia. Ja hoitavat lemmikin vastuullisetsi.

Esim. kuopus aamulla sanoi, että voitko äiti jatkaa rapsuttelua ja silittelyä kun en jaksaisi enää.

Ehkä minä sitten olen väärässä? Ei voi vaatia reiluutta tai edes saa välittää tuollaisesta.

Sä taidat olla ihan sekaisin. Sinähän lapset tuollaisiksi opetat? Kamala varmasti asua noin häilyväisen äidin kanssa. Ota nyt järki käteesi ja kasva, 'äläkä lapsia pilaa skitsoilullasi.

Mä sekä ymmärrän sua ja sitten en, tai luultavasti sun väsymys sekoitta sun toimintaasi. Ensinnäkin meillä on sama kuvio miehen vanhempien kanssa, sillä erotuksella että lapsia on kolme ja keskimmäinen jää aina väliinputoajaksi. (Luulen sen johtuvan siitä, että hän on toinen tyttäremme, esikoisemme on ensimmäinen lapsenlapsi ja kuopus kauan odotettu suvunjatkaja). Mielestäni se, että kohdistat turhautumisesi ja suuttumuksesi esikoiseesi on väärin. Esikoisen kortin ottaminen voi pahentaan lapsiesi välejä. Meillä tilanne on ratkaistu niin, että oma äitini kompensoi muistamisessaan tätä vääristymää, eli huomioi keskimmäistä enemmän kuin muita lapsenlapsiansa. Eihän tuokaan oikein ole, mutta paras ratkaisu tällä hetkellä.

hmmm... onko nyt niin, että kuopus on sun lemppari? Ja siksi esikoisen olisi pitänyt jakaa omansa. Ja mitä se hyödyttää, että kortissa on myös kuopuksen nimi, isovanhemmat ovat sössineet kuitenkin ja oman mielipiteensä osoittaneet...

En tiedä kuka on lemppari. Toivon että minulla ei ole. Ainakin on niin, että kuopukselle kortti ja se, että tiesi että se on mummolta, oli tärkeä asia. Paljon tärkeämpi kuin esikoiselle. Kuopus oli aivan henki seisahtuneena katsomassa omaansa ja repi sen kädestäni kun olin jo antanut esikoiselle omasna.

esikoinen taas naureskeli vaan, että yksi kortti, ihan sama. Yksi kuva vaan. Ja silti ei voinut antaa.

ymmärrän kyllä apeen tarkoituksen, mutta konsti oli väärä. olisihan sitä voinut vaikka sanoa, että koetit ovat erilaisia, mutta yhtä hienoja tms. tai kääntää kuopuksen huomion muuallle, positiisesti.

[QUOTE="a p";22722035]Siis eihän se ollut esikoisen vika, että isovanhemmat ovat hölmöjä. Mutta se joka saa enemmän, voi ihan itse jakaa kaiken vapaaehtoisesti tasan, eikä vain hyötyä tilanteesta. Minusat esim. ne sisaret ovat ihan kakkoja, jotka vaan hyötyvät siitä tilanteesta, että omat vanhemmat suosivat jotain lasta/lapsia.

Ainoa, joka tuollaisessa tilanteessa voi tehdä jotain, on se suosittu lapsi. Kenelläkään muulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseen. Haluan että lapseni ovat reiluja toisileen.

Olenko väärässä?[/QUOTE]

Voi hyvä tavton. Kyse on lapsesta. Yritä ensin itse kasvaa aikuiseksi ja vaadi sitä myöhemmin lapsiötasi. Tuolla asenteella olet kohta tilanteessa jossa itse suosit kuopusta esikoinen jää vaille. Kiva se on esikoisen vanhempana muistella että " tulipahan saatua sentään mummolta kiva kortti jouluisin"

[QUOTE="a p";22722073]he huomaisvat että kortit olivat eri kaliiperia. Toinen oli hieno, toinen ei. Isovanhemmat muyös tietävät, mikä lasetn mielestä on hieno kortti.

Esikoinen on alakoululainen. Ehkä on sitten niin, että moista ei voi vaatia lapselta.
Miksi ei voi vaatia etä antaa omaansa? aina ovat antaneet aiemmin vastaavissa tilanteissa.

Miksi lapsi ei olisi ythä moraalinen. Suurin osa ihmisistähän menee vaan huonompaan suuntaan vanhemmiten. Vaatii vaan koko ajan enemmän itselleen ja mikään ei riitä. Meillä ainakin lapset olivat ja ovat vaatimattomia ja reiluja yleensä verrattuna keneenkään aikuiseen. Ja moraalisia. Ja hoitavat lemmikin vastuullisetsi.

Esim. kuopus aamulla sanoi, että voitko äiti jatkaa rapsuttelua ja silittelyä kun en jaksaisi enää.

Ehkä minä sitten olen väärässä? Ei voi vaatia reiluutta tai edes saa välittää tuollaisesta.[/QUOTE]

Vaadit ihan mahdottomuuksia pieniltä lapsilta. Anna lasten olla lapsia.

[QUOTE="vieras";22722095]ymmärrän kyllä apeen tarkoituksen, mutta konsti oli väärä. olisihan sitä voinut vaikka sanoa, että koetit ovat erilaisia, mutta yhtä hienoja tms. tai kääntää kuopuksen huomion muuallle, positiisesti.[/QUOTE]

siis kortit. ja esikoista voi kieltää lällättelemästä

[QUOTE="a p";22722131]Joo. Tiedostan, että vaadin ja odotan useimmilta enemmän kuin mihin he kykenevät. Ehkä kaikista ei vaan ole äidiksi. No, paskat on housuissa jo...[/QUOTE]

Jospa saisit hyvät yöunet nukuttua ensi yönä niin huomenna kaikki näyttää paremmalta :)

[QUOTE="vieras";22722147]Ei kait yksi tai tässä tapauksessa kaksi korttia voi noin paljoa tunteita nostaa? Siis kenelle sä nyt olet katkera?[/QUOTE]

Ei tietenkään. Toki aina tällaiseen pinnan palamiseen liittyy muutakin. Pitkään jatkunut paska.

Tuossa aiemmin selitinkin vähän taustoja. en taida jaksaa enempää. Jos joka kerta saa pahan mielen, (kuten nyt kuopus, hänen ilme oli sairaan surullinen jo pettynyt jo ennen kuin aloin esikoiselle esitää vaihtomahdollisuutta) kun heistä jotai nkuuluu. Perutaan lupauksia jne.

Yhteistyössä