Mä oikeastiluovutan kohta! MILLÄ HEMMETILLÄ TE MUUT SAATTE PYSYMÄÄN KOTINNE ASUTTAVASSA KUNNOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tästä saa paineita;22768546:
Saako muut tästä itselleen paineita laittaa omaakin kämppää? Oletko ap katsonu tän kotiäidin kotia, alla linkki:

Kaunis pieni elämä
Se on ihmeellistä, kun joku voivottelee sitä, että ei saa pysymään kämpää edes siedettävässä kunnossa, niin joku alkaa siihen luulottelemaan, että se johtuu ulkopuolisista paineista. Siis voi helkkari. Ei siinä sisustusblogit paljon mielessä pyöri, vaan lähinnä sukkien alla muruset, kun ei vaan jaksa tai ehdi. Voimia ap:lle. Meillä sama tilanne.

Helposti, tosin meillä mies siivoaa ja mie osallistun ;) Lapset 5v ja 2v siivoaa omia sotkuja aika kiitettävästi. Kerran viikossa mie imuroin ja luuttuan, vaihdan petivaatteet sekä järjestellään tyttöjen huoneen lelut oikeisiin paikkoihin. Mies imuroi melkein joka päivä ja kerran viikossa siivoaa vessat.

[QUOTE="vieras";22768598]Se on ihmeellistä, kun joku voivottelee sitä, että ei saa pysymään kämpää edes siedettävässä kunnossa, niin joku alkaa siihen luulottelemaan, että se johtuu ulkopuolisista paineista. Siis voi helkkari. Ei siinä sisustusblogit paljon mielessä pyöri, vaan lähinnä sukkien alla muruset, kun ei vaan jaksa tai ehdi. Voimia ap:lle. Meillä sama tilanne.[/QUOTE]
Ja on muuten hieno blogi. Suosittelen katselemaan kuvia nautinnolla, eikä ihmettelyllä ja päivittelyllä.

En tiä, meillä on ainainen kaaos (joka ahdistaa mua suunnattomasti). Tavaraa on ihan liikaa mutta kun oon vähän materialisti niin en osaa kaikesta luopuakaan. Esim. kirjat kun heittäis mäkeen niin helpottais huomattavasti, keräävät avohyllyssä pölyä ja pienin käy aina repimässä niitä pois hyllystä tai työntää niitä niin ettei rivit ole suorat (ja sit mä menetän hermoni ja saatan keskellä yötä nousta suoristelemaan niitä rivejä :D).
Imurit on meillä aina normaalisti näkyvillä, alakerrassa usein ihan olohuoneessa/keittiössä (samaa tilaa) tai eteisessä, imuroin alakerrassa useamman kerran päivässä. Yläkerran imuri on kans yleensä aulassa ja sitäkin pyrin ainakin kerran päivässä käyttämään.
Tiskikoneita pitäis välttämättä olla kaksi, tuntuu että aina kun saa tiskit koneeseen, koneen käyntiin ja tiskipöydän/altaat tyhjiksi ja siisteiksi niin joku tulee syömään tai juomaan jotain ja taas on likaisia tiskejä häiritsemässä mun esteettistä silmää.
Suurin ongelma meillä kuitenkin on se että keittiön tasoille, kirjahyllyn päälle, eteiseen ja joka paikkaan kertyy kamalia kasoja kaikkea epämääräistä semitärkeää tavaraa... Kaikenmaailman lippulappusia, parittomia hanskoja, korjausta kaipaavia leluja, johtoja (kuulokkeita, kameranjohtoja yms yms), kyniä, kirjoja, hiuslenkkejä, lehtiä ja kaikkea muuta suoraansanottuna paskaa. Että mua ahdistaa...
Toinen kestoärsytys on se että kellään muulla ei taatusti ole yhtä sottaisesti syöviä lapsia kuin meillä, lattian saisi pestä 3-4 kertaa päivässä ja ruokapöydän pyyhkiä 20 kertaa että näyttäisi edes suht siistiltä, raivostuttavaa.
Ja joku vielä ihmettelee miksen pidä yllätysvieraista, tai vieraista ylipäänsä... Tänne läävään kehtaa ketään päästää ellei ole siivonnut (niin ettei lapset ole kotona) vähintään 2 tuntia.
Mä aina välillä unelmoin siitä että kun lapset on muuttaneet pois kotoa niin mä voin vihdoin ja viimein ostaa mun valkoisen sohvan ja nipottaa kotonani ihan yksikseen... Mies saattaa olla näistä mun unelmista tosin eri mieltä :laugh:

Viimeksi muokattu:
Mäkin olen sitä mieltä, ettei kannata ottaa paineita muiden blogeista tai edes valokuvista. Mä myönnän, että tutuillekin näytettävät kuvat ovat usein niitä, joissa ei taustalle ole sattunut hirveintä sotkua. Ja meillä esim. olohuone on usein aika siisti siltä puolelta, jossa ei ole yleensä leluja levällään. Siten olohuoneesta otetut kuvat ovat näyttävät usein siltä kuin meillä olisi erittäin siistiä "melkein kuin sisustuslehdestä" vaikka kuvaaja on todennäköisesti seissyt legoläjässä pyykkitelineen vieressä selkänsä takana hirveä hävityksen kauhistus.

Kaunis pieni elämä...joopa joo lapsiperheen arkea Villa Hertzissä.....
Kyllä meidän ahdas kämppä näyttää juuri siivottunakin vähän toiselta kun ton blogin lukaali :D

Kämppä pysyy siistinä jos on tarpeeksi järjestelmällinen. Jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja joka päivä tekee jonkun siivouksen. Mulla kaksi poikaa 1v ja kohta 3v. Mies yrittäjä ja töissä 10 tuntia vrk. Meillä on aina perussiistiä, tottakai leluja pitkin kämppää. Silti ehdin ottaa omaa aikaa kun lapset nukkuu ja en stressaa siivouksista. Tällä hetkellä pesukone pyörittää toista koneellista pyykkiä, astianpesukone päällä, kohta vessan siivoukseen ja ruuanlaittoon. Iltapäivällä yhdessa lasten kanssa imurointia ja pölyjen pyyhkimistä. Paikat pysyy siistinä kun ei niitä päästä kaaokseen missään vaiheessa. Kannattaa siis nyt yrittää järjestää itselleen aikaa että saa kaikki paikat kuntoon kerralla ja sen jälkeen alkaa joka päivä tekemään jotain niin koti pysyy aina siistinä.

Minullekin heräsi kysymys, että onko perheessä kaksi vanhempaa? Jos on, niin silloin on kaksi tekemässä kotitöitäkin. Ylläpitosiivouksen avulla koti pysyy meillä kunnossa; keittiö siivotaan mahdollisimman pian ruokailun jälkeen, lelut siivotaan päivittäin, vaatteet ja tavarat laitetaan suoraan paikoilleen eikä jätetä lojumaan päiväkausiksi ympäriinsä, tahrat poistetaan tuoreeltaan, pyykkikone pyörii päivittäin jne. Kuulostaa yksinkertaiselta ja sitä se mielestäni onkin, kunhan siihen opettelee. Eri asia tietenkin on, jos pyörittää arkea täysin yksin, sairastaa masennusta tms. Tällöin kannattaisi kysyä apua esim. neuvolasta.

Ainiin, unohdin kokonaan mainita kodinhoitohuoneen, mun ja miehen puheissa pyykkihelvetin. Meillä pitäis pestä, kuivata, laskostaa, kantaa kaappeihin (silitys on unohdettu jo vuosia sitten) joka päivä km. 3 koneellista pyykkiä niin homma toimis... Likainen pyykki ei ole ongelma vaan puhdas joka kertyy aina kodarin tasoille ja jota kellään ei ole (muka) koskaan aikaa laskostaa ja mikä ärsyttävintä, kiikuttaa kaappeihin ja vaatehuoneisiin yläkertaan. Mun unelmatalossa olisi iiiiiiiso vaatehuone kodinhoitohuoneen yhteydessä.
Aaargh, lähden puuhailemaan vähän tuonne pyykkihelvetin puolelle...

[QUOTE="vieras";22768362]:(:(:(

Meillä on kaikki oikeasti levähtänyt käsiin toisen lapsen synnyttyä.
En yksinkertaisesti EHDI siivota.
Kotoa löytyy myös eläimiä, jotka omalta osaltaan sotkevat ja karvastavat minkä ehtivät.
Kuopus ei viihdy sekuntiakaan yksin, edes aamukahvia ei saa rauhassa juoda, saati että voisi ottaa imurin käteen. Jos tyhjentää pesukonetta tai laittaa sitä päälle, on lapsi tunkemassa rumpuun kaikkea kiellettyä, painelemassa nappuloita ja laittamassa ovea kiinni.

Likapyykkiä ja puhdasta pyykkiä on samanverran odottamassa paikalleen viejää. Kuusi tiputtaa neulasia armotta ja on koko ajan vinossa kun eläimet ja lapset kulkee alta ja ohi. Tekisi mieli heivata koko hökötys mäkeen, mutta vielä ei voi, kun se on lapsen koristelema ja hänelle tärkeä. Enkä muutenkaan viitsi kahta tuntia rämpiä metsässä etsimässä kuusta, jos se kaksi päivää joulun jälkeen heitetään pihalle.
Lapsi ei nuku päiväunia kuin ehkä puoli tuntia, tällä välin haen postin ja koitan laittaa muutamat astiat koneeseen, heittää enempiä vilttejä sängyn päälle ja lämmittää...

Yöt kuopus huutaa ja päivät roikkuu lahkeessa. Minua ahdistaa ihan vitusti kaikkien sisustusblogien anti, joissa lapset pinnit päässä rakentelevat sulassa sovussa junarataa ja minun on sen 2 minuuttia hiljaa, kun sillä on keksi kädessä...Puolet seinistä onkin sitten piparihötössä ja murenia ympäri kämppää.

Kiitos ja anteeksi :ashamed:[/QUOTE]

Kyllähän siinä pitää olla järjestelmällisyyttä. Ei ainoastaan lapsilta, mutta myös vanhemmilta...tavarat heti paikoilleen, ko on käytetty esim saksia. Meillä ne laitetaan heti käytön jälkeen paikoilleen. Olen kuullut, että sakset on yleensä kaikilla hukassa :).

Tavaramäärää muutenkin voi vähentää. Pyykkikone laulaa itelläkin tälläkin hetkellä. Yhden satsin vein kaappeihin heti ruoan jälkeen ennen 1v päiväunia.

Meillä ei päivisin siivota leluja, mutta keittiös siivotaan aina ruoan jälkeen. Iltaisin laitetaan loput tavarat paikoilleen. Meillä on 2 poika 4v ja 1v ja siistiä. Toki päivisin on lelut levällään, mutta muuten on kyllä tavarat paikoillaan.

Minullekin heräsi kysymys, että onko perheessä kaksi vanhempaa? Jos on, niin silloin on kaksi tekemässä kotitöitäkin. Ylläpitosiivouksen avulla koti pysyy meillä kunnossa; keittiö siivotaan mahdollisimman pian ruokailun jälkeen, lelut siivotaan päivittäin, vaatteet ja tavarat laitetaan suoraan paikoilleen eikä jätetä lojumaan päiväkausiksi ympäriinsä, tahrat poistetaan tuoreeltaan, pyykkikone pyörii päivittäin jne. Kuulostaa yksinkertaiselta ja sitä se mielestäni onkin, kunhan siihen opettelee. Eri asia tietenkin on, jos pyörittää arkea täysin yksin, sairastaa masennusta tms. Tällöin kannattaisi kysyä apua esim. neuvolasta.

Vaikka perheessä ois kaksi vanhempaa, ei se tarkoita että molemmat oisi siivoamassa niitä jokapäiväisiä sotkuja.
Mä olen stressannut siitä ettei meillä ole paikat koskaan pysyneet siistissä kunnossa. Mutta kun lopetin stressaamisen ja hyväksyin sen että meillä nyt on tämmöinen kaaos arkisin, niin jopa helpotti :) Juhlia ja vieraita varten sitten siivotaan vähän seesteisemmän näköiseksi tämäkin koti.
Niin ja mikä parasta tiedän lukuisia muitakin koteja jossa ei näytä sisustuslehtien kodeilta.

No meillä pysyy kämppä siistinä ihan pelkästään sillä, että mä olen luonteeltani semmonen "järjestelijä". Varsinaista siivousta inhoan kyllä. Ja aika ajoin laitan myös lapset järjestämään huoneitaan (toki olen mukana), jottei ylitsepääsemätön kaaos saisi valtaa.

En tiä, meillä on ainainen kaaos (joka ahdistaa mua suunnattomasti). Tavaraa on ihan liikaa mutta kun oon vähän materialisti niin en osaa kaikesta luopuakaan. Esim. kirjat kun heittäis mäkeen niin helpottais huomattavasti, keräävät avohyllyssä pölyä ja pienin käy aina repimässä niitä pois hyllystä tai työntää niitä niin ettei rivit ole suorat (ja sit mä menetän hermoni ja saatan keskellä yötä nousta suoristelemaan niitä rivejä :D).
Imurit on meillä aina normaalisti näkyvillä, alakerrassa usein ihan olohuoneessa/keittiössä (samaa tilaa) tai eteisessä, imuroin alakerrassa useamman kerran päivässä. Yläkerran imuri on kans yleensä aulassa ja sitäkin pyrin ainakin kerran päivässä käyttämään.
Tiskikoneita pitäis välttämättä olla kaksi, tuntuu että aina kun saa tiskit koneeseen, koneen käyntiin ja tiskipöydän/altaat tyhjiksi ja siisteiksi niin joku tulee syömään tai juomaan jotain ja taas on likaisia tiskejä häiritsemässä mun esteettistä silmää.
Suurin ongelma meillä kuitenkin on se että keittiön tasoille, kirjahyllyn päälle, eteiseen ja joka paikkaan kertyy kamalia kasoja kaikkea epämääräistä semitärkeää tavaraa... Kaikenmaailman lippulappusia, parittomia hanskoja, korjausta kaipaavia leluja, johtoja (kuulokkeita, kameranjohtoja yms yms), kyniä, kirjoja, hiuslenkkejä, lehtiä ja kaikkea muuta suoraansanottuna paskaa. Että mua ahdistaa...
Toinen kestoärsytys on se että kellään muulla ei taatusti ole yhtä sottaisesti syöviä lapsia kuin meillä, lattian saisi pestä 3-4 kertaa päivässä ja ruokapöydän pyyhkiä 20 kertaa että näyttäisi edes suht siistiltä, raivostuttavaa.
Ja joku vielä ihmettelee miksen pidä yllätysvieraista, tai vieraista ylipäänsä... Tänne läävään kehtaa ketään päästää ellei ole siivonnut (niin ettei lapset ole kotona) vähintään 2 tuntia.
Mä aina välillä unelmoin siitä että kun lapset on muuttaneet pois kotoa niin mä voin vihdoin ja viimein ostaa mun valkoisen sohvan ja nipottaa kotonani ihan yksikseen... Mies saattaa olla näistä mun unelmista tosin eri mieltä :laugh:

Kuin mun kynästä! ;) Meillä vain ei noita kirjoja.... Äh, en tiedä... välillä saadaan miehen kanssa hirvee siivousvimma päälle, ja siivotaan apinanraivolla sen näköseks talo kuin se olis , siis olis jostain sisustuslehdestä. No, pysyy se sellasena miltei puoli pvä. :D et pikkasen turhauttaa välistä täälläkin.

[QUOTE="Horuksen silmä";22768636]Kaunis pieni elämä...joopa joo lapsiperheen arkea Villa Hertzissä.....
Kyllä meidän ahdas kämppä näyttää juuri siivottunakin vähän toiselta kun ton blogin lukaali :D[/QUOTE]
Villa missä? Hertzi ei ole heidän sukunimensä. Eikä minunkaan.

Ainiin, unohdin kokonaan mainita kodinhoitohuoneen, mun ja miehen puheissa pyykkihelvetin. Meillä pitäis pestä, kuivata, laskostaa, kantaa kaappeihin (silitys on unohdettu jo vuosia sitten) joka päivä km. 3 koneellista pyykkiä niin homma toimis... Likainen pyykki ei ole ongelma vaan puhdas joka kertyy aina kodarin tasoille ja jota kellään ei ole (muka) koskaan aikaa laskostaa ja mikä ärsyttävintä, kiikuttaa kaappeihin ja vaatehuoneisiin yläkertaan. Mun unelmatalossa olisi iiiiiiiso vaatehuone kodinhoitohuoneen yhteydessä.
Aaargh, lähden puuhailemaan vähän tuonne pyykkihelvetin puolelle...

Onko teillä siis kuivausrumpu? Meillä ainakin narulta repiessä tulee samalla vaivalla viikattua vaate, ne kun joutuu siitä yksitellen joka tapauksessa ottamaan.

Suosittelen sitä siivoojan palkkaamista. Ei loppujen lopuksi oli kovin kallista. Meillä 129 neliötä, ja siivoja kolme kertaa kk:ssa. Hinta tästä on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 130e (ja paljon halvempiakin yrityksiä löytyy). Kannattaa miettiä olisiko mahdollista tinkiä jostain muusta ja panostaa tuohon siivojaan, ja samalla säästää hermojaan. Kolme kertaa kk:ssa riittää jo hyvin siihen, ettei itse tarvitse kuin pientä ylläpito siivousta tehdä!

Onko teillä siis kuivausrumpu? Meillä ainakin narulta repiessä tulee samalla vaivalla viikattua vaate, ne kun joutuu siitä yksitellen joka tapauksessa ottamaan.

On rumpu ja siellä kuivataan 95% pyykistä, ei missään olisi sellaisia tiloja että tuota pyykkimäärää voisi naruilla kuivata (edes kesällä kun perheessä pari siitepölyallergikkoa :().

Suosittelen sitä siivoojan palkkaamista. Ei loppujen lopuksi oli kovin kallista. Meillä 129 neliötä, ja siivoja kolme kertaa kk:ssa. Hinta tästä on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 130e (ja paljon halvempiakin yrityksiä löytyy). Kannattaa miettiä olisiko mahdollista tinkiä jostain muusta ja panostaa tuohon siivojaan, ja samalla säästää hermojaan. Kolme kertaa kk:ssa riittää jo hyvin siihen, ettei itse tarvitse kuin pientä ylläpito siivousta tehdä!

Mä olen miettinyt tätäkin mutta sit mulla olis kamala stressi siivota ennen kuin siivoja tulee :laugh:
Ja se itse siivoaminen (imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä yms yms) on kivaa ja jotankin terapeuuttistakin, ongelmana on enemmänkin tämä tavarakaaos.
Tuon pyykkihuollon kun sais kokonaan ulkoistettua niin olis aika unelmaa (Joku hakis likaiset pyykkikorista ja palauttaisi ne laskostettuina oikeille paikoilleen kaappeihin/vaatehuoneisiin)

Kerran päivässä pyykkikone pyörimään, puhtaat pyykit kaappeihin, tiskaria tyhjätään/täytetään ahkeraan niin tiskipöytäkin pysyy suht siistinä. Yritän päivittäin raivata tytön 2v lelut suht paikoilleen, koska ne kaikki ovat tässä olohuoneessa.
Silloin kun perheessä on pieniä lapsia, ei voi olettaakaan paikkojen pysyvän aina ihan tiptop. :)

Mulla monta lasta ja aina siistiä ja olen yh.
Pitää olla perusjärjestys.Esimerkiksi vaatekaapit.Aina kun viet sinne puhtaat pyykit,suoristat pinot ja järjestät jos muksut on kiskaisseet alimmaisen vaatteen kasasta ja kasa on nurin.Se vie aikaa vain hetken mutta jos jätät sen sellaiseksi,viikon päästä sen järjestämiseen menee hirmuisesti enemmän aikaa.
Aina tiskit likoamaan saman tien ja pesu.
Säännölliset ruokailuajat ja aina sen jälkeen keittiön fiksaus ja kas taas on siistiä.
Aina kaikki tavarat omille paikoilleen,joka päivä imurointi,aina jos tipahtaa mehutippa lattialle,saman tien pyyhintä ymym.
Aina kun tulee koneellinen pyykkiä,heti kone päälle.Meillä mä katson että kaikilla on samoihin aikoihin suht samanväriset vaatteet päällä ettei tarvi likaisena makuuttaa pyykkiä viikkotolkulla.
Meillä ei ole ikinä muulloin pyykkikori täynnä kuin sinä päivänä kun vaihdan lakanat niin hetkellisesti.
Vie mennessäs,tuo tullessas.
Kun ei ikinä lipsu perussiisteydestä,kämppä ei ikinä näytä sekaiselta.
Perussiisteyden saat aikaan aloittamalla yhdestä huoneesta.Siivoat sen kunnolla ja sen jälkeen pidät huolen että siellä pysyy se perussiisteys.Joka päivä yksi huone perusteellisesti,muissa ylläpitosiivous.
Jos et kartanoa omista,viikossa on joka huone järjestyksessä.Sen jälkeen ylläpitosiivous on helppoa ja vie päivästä puoli tuntia että sen saa pidettyä siistinä.

kyllä miellä ainakin kämppä pysyy siistinä, tiskit tiskaan aina syönnin ja kokkaamisen jälkeen, pyykkiä pesen joka päivä, sitä mukaan viikkaan narulta kaappiin, ku uutta pyörii jo koneessa. lelut kerätään aina ennen päikkäreitä ja ennen yöunia. meillä ei "turhat"roinat lattialla pyöri, vien heti sinne minne kuuluu. imuroinnit ja pölyjen pyyhkimiset ja lattiat hoidan, ku on sen aika. helpompi alkaa imuroimaankin, ku ei kylvä lattialla kaikkea. esim kun vaatteet vaihdetaan,likaset menee suoraan pyykkikoriin, eikä jää lojuun ympäri kämppää. perus siisteyski tekee jo paljo, jos ei ny imuria jaksa huudattaa kokoaikaa, mutta kun edes tavarat on lattialta pois, tiskit tiskattu, pyykit hoidettu, niin se tekee jo paljon.

niin ja aikaa on myös itselle kahvi hetkeen ja koneella istumiseen ja toki lasten kans ulkoilemiseen ja leikkimiseen.

ja lapset nyt 2v, 3v6kk ja 4v6kk

Kodin saa pysymään siistinä, kun kutsuu vähän väliä vieraita. :) Itse oon kotiäiti ja nautin siitä, kun saan kutsua muita äitejä ja lapsia kylään. Silloin on vaan vähän pakko siivotakin.. joskus muinoin, kun asuttiin miehen kanssa kaksin ja kavereita tavattiin lähes aina jossakin muualla kuin kotona eikä tarvinnut pelätä yllätysvieraitakaan, niin kämppä saattoi räjähtää viikon aikana niin, että viikonloppuna piti sitten siivota apinan raivolla. Nyt pysyy paljon paremmin siistinä, vaikka on lapsikin talossa.

Yhteistyössä