Mä oikeastiluovutan kohta! MILLÄ HEMMETILLÄ TE MUUT SAATTE PYSYMÄÄN KOTINNE ASUTTAVASSA KUNNOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ongelmallista ku asutaan suora sähkölämmitteisessä talossa ja sähkölaskut hipoo pilviä, niin me yritetään pestä esim. yösähköllä pyykkiä ja astioita. Mut tulos on se, että ne pyykit seisoo siellä yön, ku ollaan jo nukkumassa ku kone lopettaa ja sit ne pyykit haisee. Vai pitääks alkaa suosiolla pesee kalliilla päiväsähköllä sit?

meillä lapset 3,4 ja vauva...plus koira ja kämppä on ihan kaaos :(
minä annan huushollin olla sekaisin iltapäivään ja sitten laitan sen kerralla kuntoon (isommat muksut hetkeksi pihalle tms.) että saan raivattua ennen miehen kotiintuloa tosin miehen työajat heittelevät eli ei ole siivoilemassa juurikaan kaverina.
meillä käy siivooja kerran viikossa,imuroin 3-4 x vkossa ja pöydän alusta ja vessoja pesen lähes pvittäin, pyykkiä pestään useampi koneellinen päivässä, samoin astianpesukonetta. repikää tästä!!!!

Suosittelen sitä siivoojan palkkaamista. Ei loppujen lopuksi oli kovin kallista. Meillä 129 neliötä, ja siivoja kolme kertaa kk:ssa. Hinta tästä on kotitalousvähennyksen jälkeen noin 130e (ja paljon halvempiakin yrityksiä löytyy). Kannattaa miettiä olisiko mahdollista tinkiä jostain muusta ja panostaa tuohon siivojaan, ja samalla säästää hermojaan. Kolme kertaa kk:ssa riittää jo hyvin siihen, ettei itse tarvitse kuin pientä ylläpito siivousta tehdä!

mä en oikeesti edes kehtais palkata siivoojaa, mielummin ite siivoon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mites teillä ku on yösähkö?;22769224:
Meillä on ongelmallista ku asutaan suora sähkölämmitteisessä talossa ja sähkölaskut hipoo pilviä, niin me yritetään pestä esim. yösähköllä pyykkiä ja astioita. Mut tulos on se, että ne pyykit seisoo siellä yön, ku ollaan jo nukkumassa ku kone lopettaa ja sit ne pyykit haisee. Vai pitääks alkaa suosiolla pesee kalliilla päiväsähköllä sit?

Eikö teidän pesukoneessa ole ajastinta? Kannattais seuraavaksi hommata sellainen.
Ja ei meillä kyllä pyykit haise jos ne muutaman tunnin on koneessa... Pitempään kun on joskus unohtunut niin haiseekin.

Alkuperäinen kirjoittaja mites teillä ku on yösähkö?;22769224:

me pestään kalliilla sähköllä. on muitakin sähkösäästö keinoja. mitattiin joskus mikä vie eniten söhköä, niin se oli lämminvesivaraaja. toki kaikki patterit yhteenlaskettuna eniten vei, mut seuraavana suurkuluttajana vesivaraaja

Ikuinen kaaos täälläkin. Jos siivoan ja laitan lapsen lelut paikalleen, niin hetken on ihan suhteellisen siistiä, mutta ei mene kauaa, kun tuo reilu 2v pistää kaiken taas vinksin vonksin, levittää lelunsa pitkin ja poikin.

olen ap.
ihan tuhannesti kiitos kaikille kommenteista. anteeksi pienet kirjaimet. syötän tässä toisella kädellä pienempää ja toisella koitan kirjoittaa.
aloitukseni jälkeen olen pessyt pyykkiä, YLLÄTYS! sillä välin pienempi, nyt 10 kk, kävi tyhjentämässä jyrsijän ruuat lattialle, kun petasin petejä, se oli kauhonut suuhunsa koiran kuivamuonan. joulukuusen naruista syntyi soma vana käytävän matolle ja kaikki keräämäni dublot kipattiin lattialle. eli taas kootava ne uudestaan, jos kuvittelee EDES JOSKUS imuroivansa. mies tulee juuri töistä ja keittiön pöytä on täynnä puhdasta pyykkiä kasoittain, oli pakko laskea ne siihen kun juoksin pienemmän luo ja estin häntä kuristumasta koiran fleksiin....

puhinaa...

todella kiva kuulla, että muillakin on tämmöstä...tai ei siis sillä tavalla kiva, että minusta olisi jotenkin mukavaa kun muillakin on kaaos, mutta jees kuulla, etten ole ainoa.
juu, ja juuri tuosta nimenomaisesta kaunispienielämä blogista saan näppyjä...kellään ei voi olla tuollaista kiiltokuvaa...¤kade¤

Eikö teidän pesukoneessa ole ajastinta? Kannattais seuraavaksi hommata sellainen.
Ja ei meillä kyllä pyykit haise jos ne muutaman tunnin on koneessa... Pitempään kun on joskus unohtunut niin haiseekin.

Ja jos ei ole ajastinta koneessa, niin siihen johdon ja pistokkeen väliin on saatavana ajastin :)

Meillä on paikat tiptop vain silloin, kun lapset nukkuu :D :D

Meillä mies siivoilee pisin päivää, mutta mun on jotenkin vaikea asennoitua sellaiseen pikkusiivoamiseen siellä ja täällä, kun haluan siivota sitten PALJON ja kaiken siis kerralla kuntoon. Mä siivoilenkin siis yleensä silloin, kun mies ottaa muksut ja lähtee ovesta ulos, tai illalla myöhään/yöllä :)

Eilenkin illalla klo 20:00 alkaen vaihdoin makuuhuoneen ja toisen lastenhuoneen paikkaa, kun ilta on mulle parasta aikaa siivoilla, putsata ja puunata :)

Pakko vielä tunnustaa että mä en oikein osaa kans tehdä sellaista "pikasiivousta" tyyliin äkkiä vaan keittiön tasot siistiksi, vaan yllätän joka kerta itseni hinkuttamasta hammasharjalla lattialistoja... Ja sit loppuu aika, listat on kyllä puhtaat mutta tasot yhä täynnä roinaa :laugh:

Edellissyksyä kun myytiin meidän asuntoa oli muuten ihan painajaista se siivoaminen ennen näyttöjä, onneksi meni toisella näytöllä kaupaksi...

Joka päivä tavarat paikoilleen, iltaisin lasten lelut järkätään huoneessa (ellei ole joku tärkeä leikki kesken), pölyt voi pyyhkäistä sellaisella mikrokuituviuhkalla pikaisesti, vessat pestä pikaisesti pöntön sisäpuolelta ja ylipäätään pyyhkiä kaikkia irtotahroja sieltä täältä. Imuri täytyy jättää seinään ja sellaiseen paikkaan, mistä sen saa helposti! Toi on ehkä se tärkein :)

Meillä neliöitä 200 ja joka päivä täytyy tehdä kyllä jotain, ettei vallan pääse paikat huonoon kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;22768407:
me tytön kanssa siivotaan yhdessä, hän auttelee mielellään :D

Ketjua vielä lukematta, peesaan tätä. Ja minä myös siivoan vaikka vähän väkisinkin, en ole mikään seuraneiti lapselleni ja piika sitten, kun lapsi nukkuu. Ehkä se on järjestelykysymys miten toisten kodit pysyy siisteinä? (Ja meillä muuten ne keksit syödään tasan tarkkaan keittiössä omalla tuolilla eikä missään muualla. Ja melua nyt mahtuu maailmaan)

[QUOTE="akka";22768928]Mulla monta lasta ja aina siistiä ja olen yh.
Pitää olla perusjärjestys.Esimerkiksi vaatekaapit.Aina kun viet sinne puhtaat pyykit,suoristat pinot ja järjestät jos muksut on kiskaisseet alimmaisen vaatteen kasasta ja kasa on nurin.Se vie aikaa vain hetken mutta jos jätät sen sellaiseksi,viikon päästä sen järjestämiseen menee hirmuisesti enemmän aikaa.
Aina tiskit likoamaan saman tien ja pesu.
Säännölliset ruokailuajat ja aina sen jälkeen keittiön fiksaus ja kas taas on siistiä.
Aina kaikki tavarat omille paikoilleen,joka päivä imurointi,aina jos tipahtaa mehutippa lattialle,saman tien pyyhintä ymym.
Aina kun tulee koneellinen pyykkiä,heti kone päälle.Meillä mä katson että kaikilla on samoihin aikoihin suht samanväriset vaatteet päällä ettei tarvi likaisena makuuttaa pyykkiä viikkotolkulla.
Meillä ei ole ikinä muulloin pyykkikori täynnä kuin sinä päivänä kun vaihdan lakanat niin hetkellisesti.
Vie mennessäs,tuo tullessas.
Kun ei ikinä lipsu perussiisteydestä,kämppä ei ikinä näytä sekaiselta.
Perussiisteyden saat aikaan aloittamalla yhdestä huoneesta.Siivoat sen kunnolla ja sen jälkeen pidät huolen että siellä pysyy se perussiisteys.Joka päivä yksi huone perusteellisesti,muissa ylläpitosiivous.
Jos et kartanoa omista,viikossa on joka huone järjestyksessä.Sen jälkeen ylläpitosiivous on helppoa ja vie päivästä puoli tuntia että sen saa pidettyä siistinä.[/QUOTE]

ans kattoo onnistuuko, mutta aion kyllä yrittää tota ihan tosissani. jos vaikka oppisin

SIIVOAMINEN SILLOIN KUN PERHEESSÄ ON PIENIÄ LAPSIA ON KUIN LAPIOISI LUNTA LUMISATEELLA :D

Meillä yhden lapsen kanssa vielä pysy tiptop, nyt kun on alle kouluikäisiä 3 kpl nii vaikka siivoan kaiken liikenevän ajan niin silti sotkua löytyy. se pitää vaan hyväksyä tässä vaiheessa.

Joskus harvoin saa yhden kohdan kämpästä semmoseen kuntoon, että se on siisti..mut ei se semmosena pysy ees niin kauaa että ehtis sen kuvan räppästä :)
No jaa, mie en oo ikinä ollu mikään siivousihme..enkä oikeen tajua mitä hienoa on kämpässä missä kaikki on just tiptop ja yleensä värit on beigee ja jotain luonnonvalkeaa- meillä ei semmonen pysyis hetkeekään.
Yhen kaverin kämppä on just tommonen, ja siellä on jotenkin vaivautunu olo kun tuntuu että ne vaaleet pinnat paskautuu kun istuu tai ylipäätään koskee mihinkään..tai et se järjestys menee sekasin jos lapset päästää siellä "irti".
Mie en pystyis elämään sellasessa asunnossa. Tosin, haluaisin silti tän oman kämpän olevan ees vähän siistimpi ku mitä se yleensä on..: /
Lapset kantelee vaatteensa ja lelunsa pitkin asuntoa, eikä puhettakaan että ne muistais (edes sanomalla) niitä raivata. Joskus se onnistuu, joskus raivaan ite..ja joskus annan niiden vaan olla, seuraavaan päivään.

Suoraan sanottuna ite en ymmärrä et mikä syy lapset ja eläimet on siihen ettei koti pysy siistinä?
Kyllä se pysyy jos viitsii päivässä pienenkin hetken uhrata siisteyden ylläpitämiseen.

sanon aina, että aikansa kutakin eli kyllä aikaa ja rauhaa saa kodin siivoukseen sitten myöhemmin, kun lapset isoja. Lapset kun pieniä niin aika selvää on se, että koti on välistä kuin sotatanner, turhaan siitä paineita itselleen keräämään. Voi toki yrittää päivitäin hieman järjestellä, mutta meillä ainakin on aina suloinen sekasorto käsillä ja vaikka juuri ihan oikeasti siivosin. Niin vain silmä kun välttää, joku ehtii levittämään tavaraa sinne ja tänne, niin ja pakko tunnustaa, että itse olen ihan yhtä syyllinen kuin lapseni (ja on siis vain yksi). Mutta aina kun vieraita tulee, feikkaan hieman :) imuroin, jos ehdin ja siistin pahimmat pyykkivuoret pois silmistä ja jos lattialla on tahroja tai kodissa vähän tukkainen tuoksu, niin sumuttelen tahroihin laimennettua tolua ja pyyhkäisen hieman ja tsadaa, koti on raikkaan tuoksuva ja siisti. Jopa siinä määrin, että yksi mamma nimitti minut täydelliseksi äidiksi aikoinaan, otti raukka paineita tästä minun pikku jiposta siistiä koti vierailu kuntoon.

[QUOTE="jebou";22769833]Suoraan sanottuna ite en ymmärrä et mikä syy lapset ja eläimet on siihen ettei koti pysy siistinä?
Kyllä se pysyy jos viitsii päivässä pienenkin hetken uhrata siisteyden ylläpitämiseen.[/QUOTE]

voi tuu näyttään miten se tehdään että saa kämpän pysymään tiptop 3 alle kouluikäisen kanssa joista pienin on vauva ja imettäminen vie aikaa n8h päivästä. Tänäänkin oon joka ikisen liikenevän hetken siivonnu ja silti meillä on kuivat pyykit laittamatta kaappiin,tiskipöytä siivoamatta ja lattiat imuroimatta.Tietysti jos oisin jättäny ulkoilun väliin isompien kanssa vauvan päiväuniaikana nii oisin ehtiny laittaa pyykit ja tiskit mut se ois ollu sit noilta isommilta lapsilta pois, koko päivä sisällä vaan eikä mulla ois ollu aikaa olla heidän kanssa. Mielelläni otan neuvoja vastaa että miten pietään asunto tiptop näiden 3 kanssa. Yöllä en siivoamaan ala vaan pitää nukkua sen mitä vauva antaa, päivällä ainoa mistä pystyn tinkiä lisää aikaa siivoamiseen on isompien lasten ulkoilu.Mutta mun mielestä on tärkeämpää että lapset pääsee ulos kuin se, että tiskipöytä on aina tiptop.

Meillä minä imuroin aamuisin joka päivä, lapset katsovat pikkukakkosta sillä aikaa, kerran viikkoon viikkosiivous johon myös lapset osallistuvat taitojensa mukaan. Mattojen rullaamisesta oikein kilpaillaan ja sitten siitä kuka lähtee isin mukana ulos tamppaamaan. Jokaiselle lapselle oma siivouspyyhe ja eikuin pölyjä pyyhkimään alimmilta tasoilta ja mihin nyt yltävätkään. Omasta huoneesta pyyhkivät isoimmat lelut.

Pyykkiä pesen joka toinen päivä tai paivittäin tarpeen mukaan ja toisinaan lapset laittavat mukana pyykkiä koneeseen taikka ovat apuna ripustamisessa. Puhtaat silitän kerran viikkoon kaikki kerralla mitä on viikon aikan pesty. Niin ja lapsia kolme 1,3 ja 5 vuotiaat.

Lapset ovat kulkeneet aina imuroidessa tai ruokaa laittasessa joko sylissä taikka kantorepussa tai sitteristä katellen. Nyt kun jo ovat isompia haluavat kaikessa olla mukana ja se tuo tietysti omat haasteensa mutta hyvin on hommat saatu tehtyä joko leikin varjolla taikka sitten sivusta seuraten kun äiti tekee.

Lapset siivoavat lelunsa aina leikin jälkeen pois toisin tästä pitää muistuttaa jatuvasti, näin meillä ja toimii...

Meidän kuopus syntyi neljä kuukautta sitten ja sen jälkeen kaaos alkoi kasvaa. Neljä vuotias isosiskopuoli auttaa kyllä mielellään siivuoksessa, mutta yleensä neidin siivouksen jälkeen tarvitaan toinen siivous... Imurointi tuntui pitkään mahdottomalta kun vauva ei suostunut nukkumaan vaunuissa ja päikkäreitten aikaankaan ei viitsinyt pitää meteliä. Muutenkin poika kaipaa kovasti huomiota ja viihtyy parhaiten sylissä. Yksi päivä hermustuin villakoirille ja aloin imuroimaan vauva kantorepussa rinnallani. Ja yllättäen kaverihan piti siitä... Kun vielä isosisko sai joulupukilta oman pikkuimurin toimii homma nykyään hyvin. Minä imuroin edellä vauva rintarepussa ja tyttö tulee perässä oman imurinsa kanssa. Eikä se nyt niin justiinsa ole. Meidän vieraat ainakin ymmärtävät että ovat tulossa lapsiperheen luo kylään ja melko varmasti lattialta löytyy leluja...

Isommat lapset auttavat, ulkoillessa voi tampata mattoja esim. Tiedän ettei ole helppoa, meillä lapsia useampi ja itse viimesillään raskaana. Isossa perheessä asiat tehdään yhdessä ja jokaisella oma hommansa niin se toimii. Lapset on tekosyy jättää asioita tekemättä.

Hei ap. Suosittelen myös, että mikäli mahdollista vie lapset hoitoon yhdeksi päiväksi. Siis mikäli hoitaja vaan löytyy.

Ite oon opettanu lapsia jo pienestä keräilemään tavaroita, en anna lasten vetää kuusesta koristeita ja paljon muutakin on kiellettyä kuten se että astianpesukoneen tai pyykkikoneen nappuloihin ei lapset koske.

Laita ylimääräiset lelut noin 90% pois. Vaihda parin viikon välein leluja, eli ne mitkä käytössä piiloon ja muutama uusi lelu tilalle. Eli sekin helpottaa. Eli onko niitä kaikkia legoja ja pikkuautoja pakko olla yhtäaikaa esillä? Samoin kirjoja? Kirjat voi laittaa kaapin ylähyllylle odottamaan.

Tässä nyt muutama asia, en ole varma toimiiko tää teillä.

Pitämällä kodin kunnossa. Huonoina päivinä se voi hetken olla räjähtänyt, kuten nyt kun kasailen lantiotani synnytyksen jälkeen, isompien jättämät lelut ovat ympäri huoneita ja kasa puhtaita pyykkejä viikkaamatta.

Organisoi. Ei ole piparin muruja pitkin kotia, kun syödään vain pöydän ääressä. Tavarat säilytetään omissa paikoissaan ja laitetaan ne aina takaisin, kun on käytetty. Nytkin jos fysiikka kestäisi, ei menisi kuin pari tuntia ja koti olisi taas tiptop - lelut paikoilleen, pyykit hyllyyn, imurointi ja siivous ei sen enempää ottaisi. Meillä on avarasti sisustettua, ei turhaa krääsää nurkissa tiellä.

voi tuu näyttään miten se tehdään että saa kämpän pysymään tiptop 3 alle kouluikäisen kanssa joista pienin on vauva ja imettäminen vie aikaa n8h päivästä. Tänäänkin oon joka ikisen liikenevän hetken siivonnu ja silti meillä on kuivat pyykit laittamatta kaappiin,tiskipöytä siivoamatta ja lattiat imuroimatta.Tietysti jos oisin jättäny ulkoilun väliin isompien kanssa vauvan päiväuniaikana nii oisin ehtiny laittaa pyykit ja tiskit mut se ois ollu sit noilta isommilta lapsilta pois, koko päivä sisällä vaan eikä mulla ois ollu aikaa olla heidän kanssa. Mielelläni otan neuvoja vastaa että miten pietään asunto tiptop näiden 3 kanssa. Yöllä en siivoamaan ala vaan pitää nukkua sen mitä vauva antaa, päivällä ainoa mistä pystyn tinkiä lisää aikaa siivoamiseen on isompien lasten ulkoilu.Mutta mun mielestä on tärkeämpää että lapset pääsee ulos kuin se, että tiskipöytä on aina tiptop.

Sen tiskipöydänkin voi siivota siinä samalla, kun keittää lapsille aamupuuroa. t. 2- ja 4-v ja kohta 2vkon ikäisen äiti

Yhteistyössä