Mä oikeastiluovutan kohta! MILLÄ HEMMETILLÄ TE MUUT SAATTE PYSYMÄÄN KOTINNE ASUTTAVASSA KUNNOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsekkään en ole koskaan ymmärtänyt syytä, että lapsiperheessä saa olla sotkuista. Ei, ei meilläkään aina ole siistiä. Pyrin silti, että jonkunlainen taso silti on. Ja astianpesukonetta voi tyhjäillä samalla kun tekee tai syöttää aamupalaa. Tai kun tekee ruokaa. Jo pienestä on lapsille hyvä opettaa mihin mikäkin kuuluu.
Meillä on 5 lasta eikä ole koskaan ollu mitään syytä vedota siihen, että voi voi kun meillä ei nyt ole siistiä mutku on lapset. Jos meillä ei ole tavarat paikallaan niin se on ihan omaa laiskuutta ja sitä ettei osaa organisoida tai ei osaa lapsille laittaa rajoja.

Asioista voi tehdä vaikeita...

niin. meidän kuopus ei oo se perinteinen vauva joka syö 15 min ja nukkuu sit 4h päikkärit. tää syä 4h ja nukkuu sit 15min.kyllä mä voisin vaikka heti ottaa vauvan tissiltä pois(on nytkin siinä kiinni)ja mennä laittaan tiskipöydän kuntoon mutta sitte vauva joutuis itkeä sitterissä sen aikaa.monenlaista oon tehny vauva tissillä mutta astioita on tosi vaikea kyykkiä altaasta koneeseen vauva tissillä.ja sit ku vauva taas nukkuu sen 15min nii mun tarvii sillä aikaa laittaa iltapala isommille ja huolehtia niiden lääkitykset, sen just ehtii tehä ennenku taas mennään. vauvaa en tietenkää syytä mut meillä on homma repsahtanu tään kuopuksen syntymän jälkeen. keskimmäisen kohdalla oli helppoa ku se nukkui tuntikaupalla putkeen nii kerkesin kaikki laittaa sillä aikaa ja vielä touhuta esikoisen kans. kyllä meilläki tää homma alkaa sujua ku vauva kasvaa (toivottavasti).

[QUOTE="vieras";22769306]on meillä ajastin. Pesukone on vaan makkareitten vieressä ja pitää kovaa ääntä, et sit aamuyöstä porukka heräis siihen, ku se alkaa pesee.[/QUOTE]

mihin asti sitä yösähköä saa?

kyllä mä ajastan pesukoneen aamuksi, enemmän se häiritsee nukkumaan mennessä kuin silloin aamusta, ei meillä kukaan herää siihen kun pesukone lähtee päälle.

niin. meidän kuopus ei oo se perinteinen vauva joka syö 15 min ja nukkuu sit 4h päikkärit. tää syä 4h ja nukkuu sit 15min.kyllä mä voisin vaikka heti ottaa vauvan tissiltä pois(on nytkin siinä kiinni)ja mennä laittaan tiskipöydän kuntoon mutta sitte vauva joutuis itkeä sitterissä sen aikaa.monenlaista oon tehny vauva tissillä mutta astioita on tosi vaikea kyykkiä altaasta koneeseen vauva tissillä.ja sit ku vauva taas nukkuu sen 15min nii mun tarvii sillä aikaa laittaa iltapala isommille ja huolehtia niiden lääkitykset, sen just ehtii tehä ennenku taas mennään. vauvaa en tietenkää syytä mut meillä on homma repsahtanu tään kuopuksen syntymän jälkeen. keskimmäisen kohdalla oli helppoa ku se nukkui tuntikaupalla putkeen nii kerkesin kaikki laittaa sillä aikaa ja vielä touhuta esikoisen kans. kyllä meilläki tää homma alkaa sujua ku vauva kasvaa (toivottavasti).

HOmmaa kantoliina!!!! Siinä voi myös imettää

No eikö ne vanhemmat lapset osaa mitään? Ei ilmeisesti ole sitten puolisoakaan joka hoitaisi oman osuutensa? Miksi astioita ei laiteta suoraan koneeseen, kai nyt lapsi sen edes osaisi tehdä?

Ihan oikeasti vaikka on vaikeitakin vauvoja niin silti toiset pärjää ja saa kodinkin pysymään siistinä. Ehkä se asennekysymys? Osaan, kun haluan osata. En saa mitään aikaiseksi, kun ei se kuitenkaan näin onnistu ja on niin vaikeaa että.

Pakko vielä tunnustaa että mä en oikein osaa kans tehdä sellaista "pikasiivousta" tyyliin äkkiä vaan keittiön tasot siistiksi, vaan yllätän joka kerta itseni hinkuttamasta hammasharjalla lattialistoja... Ja sit loppuu aika, listat on kyllä puhtaat mutta tasot yhä täynnä roinaa :laugh:

Edellissyksyä kun myytiin meidän asuntoa oli muuten ihan painajaista se siivoaminen ennen näyttöjä, onneksi meni toisella näytöllä kaupaksi...

joo mä oon vähän samanlainen. Joko on kaikki tiptop hinkattu tai sit superkaaos. Meillä oli kanssa näyttöjä peräti 7 kpl ja oli tuskaa!

Meillä ei vanha koti pysynyt siistinä mitenkään, syynä liian vähäinen tila, säilytystila ja liika tavaramäärä. Se on nyt ratkaistu laajentamalla kotia :D (ja hankkimalla siinä samalla enemmän säilytysratkaisuja).

ja siivoojasta haaveilen minäkin. Vaikka joka toinen viikko kävisi tekemässä perussiivouksen, kun se tavaroiden järkkäily onnistuu kyllä multakin mutta en sitten jaksaisi vielä imuroida ja pestä ja puunata paikkoja. Kerran kuussa voisi sitten pestä saunan ja kylppärin ym. harvemmin tehtäviä hommia.

Minä aikoinaan, kun oli monenmonta lasta tein itselleni muistilistoja:
Ensinnäkään minkään eläimen kakkaa ei saanut olla esillä. ( Silloin taisi olla kakaduja, kaneja,kissoja, koiria sisällä. Se siis ohitti muut asiat tärkeysjäjestyksessä)

Ja sen jälkeen 120 asiaa piti siivota jokaisesta tilasta joka päivä (olin jakanut mielessäni talon 12 tilaan) 10 asiaa kuittaantui imuroimalla, toiset 10 luutuamalla, 20 jos luutusi käsin...

Yhä vielä, vaikkei enää ole arki yhtä haasteellista, huomaan laskevani.
:D

[QUOTE="vieras";22770295]klo 21-07 on yösähkö[/QUOTE]

kokeile huviksesi ajastaa ne koneet vaikka viideltä lähtemään päälle, arvelen ettei kukaan huomaa koneiden edes pesseen teidän nukkuessanne.

No eikö ne vanhemmat lapset osaa mitään? Ei ilmeisesti ole sitten puolisoakaan joka hoitaisi oman osuutensa? Miksi astioita ei laiteta suoraan koneeseen, kai nyt lapsi sen edes osaisi tehdä?

Ihan oikeasti vaikka on vaikeitakin vauvoja niin silti toiset pärjää ja saa kodinkin pysymään siistinä. Ehkä se asennekysymys? Osaan, kun haluan osata. En saa mitään aikaiseksi, kun ei se kuitenkaan näin onnistu ja on niin vaikeaa että.

ei voi mitään. meillä mennään tällä lailla niin kauan ku vauva on tällänen ku on. ei tarvi tulla kylään jos et halua. enoo sanonu että meillä eletään saastan ja sonnan keskellä, on meillä tietty perussiisteys koko ajan yllä, mutta nytkin kuitenki roikkuu noi tämän päivän tiskit tossa ku ei o ollu aikaa laittaa.Astioita ei oo tänään voinu laittaa suoraa koneeseen ku sielä on vielä puhtaat - ne pitäis ensin ottaa pois. eilen en ehtiny ottaa pois ku ei ollu tilaisuutta- ainoa tilaisuus ois ollu yöllä klo12 mut en enää jaksanu siihen aikaan. puoliso on mutta se on pitkää päivää töissä ja kotona ollessaan sit hoitelee muita juttuja kuten pihan kolausta ym mihin en kykene tän vauvan kanssa ku ei se nuku vaunuissa niin kauaa et ehtisin kolata. toiselle kirjoittajalle tiedoksi että kantoreppu kyllä löytyy mutta sen kanssa teen lähinnä ne hommat joissa ei tarvi kumarrella. musta on hankalaa tehdä noita kumartelua vaativia juttuja kun vauva on siinä.

Meillä ei vanha koti pysynyt siistinä mitenkään, syynä liian vähäinen tila, säilytystila ja liika tavaramäärä. Se on nyt ratkaistu laajentamalla kotia :D (ja hankkimalla siinä samalla enemmän säilytysratkaisuja).

ja siivoojasta haaveilen minäkin. Vaikka joka toinen viikko kävisi tekemässä perussiivouksen, kun se tavaroiden järkkäily onnistuu kyllä multakin mutta en sitten jaksaisi vielä imuroida ja pestä ja puunata paikkoja. Kerran kuussa voisi sitten pestä saunan ja kylppärin ym. harvemmin tehtäviä hommia.

Tuo on hyvä pointti.
200 neliötä on oikeasti paljon helpompi siivottava kuin 100.
Asuimme pari vuotta sitten rivarilla evakossa sen aikaa kun kodissamme tehtiin remonttia. Sitä, ahdasta asuntoa ei saanut KOSKAAN siistiksi.

Ihan hyvä vinkki on se että esim. käytetyt astiat laitetaan heti astianpesukoneeseen, kun on syöty, mutta toisinaan se ei vain onnistu.
Silloin kun tuntuu että elämä on yhtä ruljanssia, niin silloin ei liikene voimia kodin järjestyksen ylläpitämiseen, ei edes siihen ennalta ehkäisevään järjetyksen pitoon (tiedän sen kokemuksesta )

mä haaveilen siitä että meilläkin alkaa olla siisti koti kun päästään muuttamaan takaisin remontoituun taloon. Kun kaikki pinnat on uusia ja kauniita, luulisin olevan enemmän motivaatiota niiden puhtaana pitämiseen. Ja yritän järjestää jokaiselle tavaralle oman paikan ja yrittää kouluttaa ne tavarat (tai niiden käyttäjät) siihen että ne myös palautuvat paikalleen. Mikään ole niin ärsyttävää kuin tarvita jotain esinettä eikä ole hajuakaan mistäpäin sitä lähtisi etsimään kun sitä ei ole viitsitty viedä takaisin paikalleen.

Lapsille hankimme vielä yhden hyllyn lisää leluille, Ikean Expedit-sarja on tosi kätevä. Ja muuton yhteydessä järjestetään taas lelut paikoilleen ja yritän pitää kiinni siitä että tavarat laitetaan paikoilleen ennen kuin uusi leikki taas levitetään lattialle. Se toimi tovin mutta varsinkin tuo isompi neiti on tuntunut periaatteen unohtaneen täysin. Ilmeisesti kotona ei tarvitse siivota.

Kuivausrumpu hajosi viime viikolla, mutta heti kun mahdollista se korjataan tai ostetaan uusi. Ilman sitä tulen hulluksi. Mulla on tapana ottaa pyykkipäivä (ja se tulee sitten kun innostus iskee) ja pesen tyyliin 8 koneellista pyykkiä päivän aikana. Kuivat sitten viikataan yhteistuumin miehen kanssa iltasella esim. telkkaria katsoessa. Aamulla sitten puhtaat kaappeihin. Ja nyt remontin jäkeen meille tulee vaatehuone jossa on Ikean Antonius-vaatejärjestelmästä niitä korijuttuja 40 kpl, luulisi riittävän :D sinne tulee siis viisi kahdeksan korin tornia. Oma torni jokaiselle, tai lapsille riittää varmaan puolikas torni per pää.

Ja kodinhoitohuone laajeni, sinne tulee sitten kun mahdollista, kaksi pesutornia ja riittävästi pyykkikaappeja koreineen, jotta ei tarvitse enää pitää lattialla pyykkikoreja ja ämpäreitä. Todennäköisesti laitan kahdeksan pyykkikoria kaappeihin, riittää omille vaatteille ja kesällä tulevalle turistiliinavaatepyykille... Noiden kesäisten liinavaatepesujen vuoksi haluan toisen pesutornin, saa nopeammin puhtaaksi ja ehtii pestä omiakin kamppeita joskus.

Ja eteiseen teetätän kun rahavarat sallii, ison normaalia syvemmän kaapiston, jossa on reilusti tankoa takkeja, kelkkavaateita ym. varten, alhaalla kenkähyllyä kaikille mahdollisille kengille ja ylhäällä vielä hylly laatikoille. Keskelle kaapistoa tulee noita Antonius-korjeja taas kaksi kahdeksan korin tornia. Saa järjestää kaikki pipot, lapaset, villahaalarit, lippalakit ym. omille paikoille niin että lapsetkin ne osaavat laittaa ja löytävät taas omat vaatteensa. Tässäkin pitää saada kaikki mukaan siihen että ne oikeasti laitetaan paikalleen. Tosi ärsyttävää vaikka lähteä johonkin kun yksi villasukka on vessassa ja toinen sohvan alla. Puhumattakaan niistä viidestä muusta villasukkaparista jotka PITI olla eteisen laatikossa...

[QUOTE="vieras";22768702]Villa missä? Hertzi ei ole heidän sukunimensä. Eikä minunkaan.[/QUOTE]

Siinä blogissa lukee selkeästi " Kaunis pieni elämä. Lapsiperheen elämää ja remonttia Villa Hertzenissä." Ja taustalla kissankokoinen kuva kyseisestä talosta.

Ei mua kiinnosta heidän tai sinun sukunimesi ;)

Tuo on hyvä pointti.
200 neliötä on oikeasti paljon helpompi siivottava kuin 100.
Asuimme pari vuotta sitten rivarilla evakossa sen aikaa kun kodissamme tehtiin remonttia. Sitä, ahdasta asuntoa ei saanut KOSKAAN siistiksi.

Ja nyt kun mennään takaisin kotiin, se sama tavaramäärä toivottavasti laatikoita purkaessa vähenee, kun yritän katsoa siinä samalla poismeneviin kaikki mitä ei tarvita. Ja vähemmän sotkua se aiheuttaa kun sama tavaramäärä leviää kaksinkertaiselle alueelle :D

Siivoan jatkuvasti vähän kerrallaan. Ikinä ei ole paikat tip top eikä sitä hyvää fiilistä siitä, että urakka on ohi, muttei myöskään kauheeta siivoa, kun joka päivä tekee jotain. No jouluksi tein kyllä perinteisen suursiivon aatonaattona, maanantaina oli pakko siivota jo uudestaan. Meillä onneksi myös mies siivoaa.

meillä osasyy lienee juuri tämä. asutaan 5 henkinen perhe 78m2 kolmiossa :/ isompi on haussa ollu jo vuoden muttei oo tullu vastaan ostamisen arvoista yksilöä. ehkä paikat pysyy paremmin järjestyksessä (tai ainaki näyttää siltä) kun on enempi tilaa ja säilytyspaikkoja. tällä hetkellä esim meidän vieraspatjat (joita käytetää jos tulee yökylävieraita on silleen että päivisin ne on makkarissa meiän sängyn päällä ja öisin olohuoneen lattialla. roudaan niitä eestaas ku niille ei yksinkertaisesti oo mitään paikkaa missä niitä vois pitää!!!!! ja kuitenki niitä on pakko olla kun meillä on sukulaisia kauempana ja kun tulevat kylään nii ovat sitte yötä meillä. mua ärsyttää suunnattomasti tää tilanahtaus ja toivon että löydetää sopiva talo kohta. nyt vaan tuntuu olevan tosi vähä myynnissä taloja.

Yhteistyössä