magneettikuvaus raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjgjghjgjh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjgjghjgjh

Vieras
Huomenna ois lantion magneettikuvaus, viikkoja 39 ja olo ei paras mahdollinen selällään. Missä asennossa on muille tehty ja mitä siellä lantion magneettikuvauksessa tapahtuu? Kuinka kauan kestää?

Mulla mangneettikuvaus tehtiin vasta synnytyksen jälkeen. Tosin kuvattiin pää aivokasvaimen poissulkemiseksi. Ja silloin sanottiin ettei semmoisia kuvauksia tehdä raskaanaollessa kuin viimisessä hädässä.

Mulla mangneettikuvaus tehtiin vasta synnytyksen jälkeen. Tosin kuvattiin pää aivokasvaimen poissulkemiseksi. Ja silloin sanottiin ettei semmoisia kuvauksia tehdä raskaanaollessa kuin viimisessä hädässä.

No tämä tehdään synnytystapa-arvion takia. Lantio saattaa edellisen synnytyksen perusteella olla liian ahdas. Joten kuvataan, että saatais tietää voiko synnyttää alakautta vai mennäänkö sektioon. Magneettikuvausta ei suositella eka kolmanneksella mut sen jälkeen pitäis kyl olla turvallinen. Ainakin paljon turvallisempi kuin röntgen jossa saa säteilyä. //AP

Eihän ne lantiota voi ultrata vaan sen vauvan koon, lantion tunnustelee normaalissa arviossa käsin ulkopuolelta. Mun kohdalla siis epäilys että lantio nimenomaan sisämitoilta liian pieni. Siksi kuvataan //AP

Selällään siinä joutuu ikävä kyllä makaamaan, mutta veikkaisin että joku 10 min. voisi olla se aika, joten se ei ole pitkä. Raskaana olevia joudutaan kuvaamaan jos loukkaavat itseään tms. ja magneettikuvaus on tosiaankin todettu turvalliseksi raskaana ollessa, toisin kuin tietokonetomografia tai tavallinen röntgenkuvaus. Magneettikuvauslaitteessa on nimensä mukaisesti voimakas magneettikenttä, minkä ei ole todettu aiheuttavat vaurioita sikiölle. Olen ymmärtänyt niin, että aivan ensimmäisillä raskausviikoilla saattaisi olla keskenmenovaara, kun nopeasti jakautuvaa alkiota "täristetään" magneettikentällä.

No niin mä vähän ajattelinkin, että selällään joutuu olemaan. No osaanpahan varautua, toivottavasti ei lähde taju tai tule oksennus. En oikeen tällä hetkellä pysty kuvittelemaankaan selällään makuuta varsinkaan 10:tä minuuttia niin. //AP

no mulla kuvattiin lantio ja vatsa tossa about kuukaus takaperin eli viikoilla 33+ jotain, kun epäiltiin umpparia ja meinattiin joutua hätäsektioon.. olin tietty hirveen peloissani ja kipeä, joten vaikutti asiaan, mut kesti 15-20 min, selällään siel putkes, ahdasta on, jouduin pidättämään hengitystä useaan eri otteeseen todella pitkiä aikoja ja meteli koneessa aivan hirveä, itse sain tietysti kuulosuojaimet, joista musiikkia, mutta LAPSI pelkäsi masussa niin, et kääntyi perätilaan ja oli todella levoton pitkään, luulin et syntyy ihan "käsiin".. kaiken kaikkiaan hyvin ikävää, olen hoitsu itsekin ja ennenkin kuvattu magneetis ja huomautan nyt kaikille ja sulle, et tämä kokemus VAIN minulla, sä jos et ole kipeä ja peloissas, etkä pelokas muutenkaan eikä kyse hätätilasta, niin kestät varmasti.. mulle jäi kyl traumat :) esilääkettä ei mielellään raskaana oleville ainakaan meidän sairaalas anneta

Mulle tehtiin viikolla 38, kun vauva oli perätilassa ja olisin halunnut synnyttää normaalisti alakautta. Lääkäri halusi tarkistaa mahtuuko vauva varmasti tulemaan. No jotkin lantion luu-ulokeet olivat kuvauksen perusteella sen verran suuret, ettei alakautta olisi kannattanut yrittää. Makasin väyötäröstä alaspäin putkessa noin 5min kuulokkeet korvilla, joista tuli musiikkia. Kone pitää ikävään jytinää, siksi kuulosuojaimet. Käteeni sain hätäpainikkeen, jos iskee paniikki, niin siitä painamalla olisi päässyt heti pois. Minäkään en voinut maata selälläni, mutta tutkimus kesti vain muutaman minuutin, joten sen kesti.
Ja vauvalle siitä ei kuulemma mitään haittaa ole.

hyvin se menee, kun asennoituu, mulla oli tuo kaikki fyysinen ja henkinen tuska pahentamassa asiaa, pakko oli kestää ilman paniikkinappulaa, et saadaan kuvattua, et tiedetään tilanne ;) tsemppiä sulle!

Minusta se ei ollut mikään kamala kokemus ja saihan siinä tosiaan sen hätänappulan mukaansa jos oikein alkaa ahdistaan. Itse ajattelin vain että kyllä minä tämän kestän, jos olis luovuttanut kesken kaiken niin sehän olis pian jouduttu ottamaan uusiksi ja silloin olisi joutunut olemaan siellä tuubissa vielä kauemmin (yhteensä). Vauva alkoi kyllä muljua mahassa ihan villisti, varmaan sen metelin vuoksi, ja se kyllä vei ajatuksia pois siitä putkessa makaamisesta vähäsen kun keskittyi niihin tuntemuksiin mitä se vauvan liikkuminen toi :)

En minäkään sitä pahana ottanut - eikä vauvakaan, joka oli rauhallinen koko ajan (tosin rauhallinen tuo on edelleen luonteeltaan). Perätilan vuoksi tehtiin ja minulle koko hommasta tuli turvallinen ja rauhallinen olo. (Sain siis luvan synnyttää alakautta.)

Riippuu varmaan kuvaussyystä, tekijästä ja tilanteesta (esim. kuinka tilava lantio on eli näkyykö nopeasti), että kuinka nopeasti saadaan hoidettua. (Olin varautunut jostain syystä paljon pidempään aikaan.)

Tosta metelistä onkin varotettu, mut en uskonu et vois olla niin kova =/ Huh kyllä jänskättää... Mitä on esilääke?//AP

Minä olen ollut kolme kertaa magneettikuvauksessa (selkää ja olkapäätä kuvattu). Ensimmäisellä kerralla mieshoitaja sanoi, että kuuluu sellaista meteliä kuin makaisit moottoriveneen pohjalla ja niinhän se olikin:) Musiikki kuului vain taustahälynä jyrinän seasta, eipä siitä paljoa pystynyt nauttimaan. Minusta ei ollut erityisen vaikeaa hallita paniikin tunteita, vaikka jouduin joka kerta putkeen ihan kokonaan. Siinä täytyy vain koittaa siirtää ajatukset muualle eikä miettiä kuinka kamalaa putkessa on maata ja miten sieltä pääsee pois.

Yhteistyössä