Vaihdatteko kuukautissiteet lapsen nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dszgh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on käytössä sellainen käsite kuin vessarauha. Se tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus hoitaa vessa-asiansa rauhassa ja ilman yleisöä, myös lapsella. Kun mulla on kuukautiset, käytän lukkoa, sillä neiti saattaa välillä unohtaa tuon vessarauhan. Mulla ei ole vielä mitään tarvetta selittää kuusivuotiaalle, mitä olen tunkemassa sisääni. Sen ehtii kyllä, kaikelle on oma aikansa. Ja sen aika ei ole vielä. En mä sille ole vielä kondominlaittoakaan opettamassa.

Kun se aika tulee, mulle ei todennäköisesti tuota vaikeuksia kertoa asiasta. On vaan asioita, mistä tuon ikäisten ei mun mielestäni tarvitse tietää vielä yhtään mitään. Rupeaa vielä pienessä päässään pohtimaan asiaa liikaa ja on lopulta ihan solmussa ja mahdollisesti peloissaan ajatuksistaan.

Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä, että äitiyden jälkeen unohdetaan oma yksityisyys. Kuinka pitkään lapset voivat tulla yhtä aikaa vessaan? Vielä kouluikäisinäkin?

Enkä ymmärrä miksi lapsen täytyisi nähdä verisiä siteitä. Se ei varmasti ole kovin kivaa katsottavaa? Haluaisitko sinä katsoa naapurin Pirjon veristä sidettä?

Kyllä jokaisella on oikeus käydä itsekseen vessassa! Meilläkin asiat on luonnollisia, mutta kerron niistä kyllä ihan toisella tavalla kuin esityksien kanssa! Ei minun 4,5v tyttöni tarvitse vielä kuukautisista tietää eikä 6v pojankaan. Sitten kyllä saavat tietää kun on aika.

Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä, että äitiyden jälkeen unohdetaan oma yksityisyys. Kuinka pitkään lapset voivat tulla yhtä aikaa vessaan? Vielä kouluikäisinäkin?

Enkä ymmärrä miksi lapsen täytyisi nähdä verisiä siteitä. Se ei varmasti ole kovin kivaa katsottavaa? Haluaisitko sinä katsoa naapurin Pirjon veristä sidettä?

Totta kai. Pirjosta se on luonnollista, joten Pirjo vaihtaa sen samalla ku tiskaa.

veristen siteiden ja tamppoonien näkeminen ei nyt ole ainakaan meidän perheessä niin mukavaa katseltavaa, että lapsilleni sitä kokemusta tarjoaisin. meillä käyn YKSIN vessassa. Jokaisella on vessarauha!

Lapset 7v ja 5v tietää mitkä on kuukautiset (tai juoksuaika koiralla) ja tietää että silloin äitillä (ja koiralla) on vaipat. Mutta ei heidän tarvitse sitä tulla mun kanssa laittamaan.
He myös tietävät miten käydä kakalla ilman että sitäkään luonnollista asiaa vierestä seuraavat.
Eli toimitan nämä luonnolliset tarpeeni ihan yksin omassa rauhassa kiitos, samoin kuin lapset saa käydä rauhassa vessassa oven takana.

Joo vaihdan teinitytön nähden vaippani ja ovi on tietysti selällään. Meillähän on vaipat molemmilla, joten mitäs tätä salailemaan!!! Ihan tosi: minusta kasvatusta on sekin, että pistetään se vessan ovi kiinni. Mukulan kuuluu oppia, että jokaisella ihmisellä saa olla omat yksityiset hetkensä, ja niitä hetkiä pitää muidenkin kunnioittaa. Musta on kummallista, ettei tässä asiassa vedetä rajoja :o

Katsooko teillä lapset myös sen kun äiti tai isä pyyhkii paskaisen perseen?

Kyllä =) Jos sattuvat olemaan samaan aikaan paikalla.

Viimeksi kun lukitsin vessan oven, 3v kuopus kokeili kahvaa ja kyseli miksi ovi on lukossa. Sitten huuteli oven läpi että on kakkahätä. Kun avasin oven vakuutteli vielä että on _ihan_oikeasti_kakkahätä_ :D Eipä pottaan silti mitään tullut... No, istuttiinpahan yhdessä vessassa :)

Ei kyllä kuulu lapsen nähdä äitinsä verisiä rättejä!
Oma äitini nnitä aina suuriäänisesti vaihteli ja riepotteli pitkin kämppää, voi kuinka vihasinkaan sitä.
Vihasin niin paljon, että päätin, että kun mun kuukatiset alkavat, siitä ei kenenkään tartte tietää yhtään mitään. Eikä myöskään kukaan tullut tietämään.
Muuta kun sitten, kun en enää pelkällä vessapaperitupolla pärjännyt, ja piti pyytää tamppooneihin rahaa. Se oli nöyryyttävää. Mutta siteisiin en ole sortunut, niin paljon opin niitä inhoamaan kun niitä aina piti julkisesti heilutella ja ääneen KUUKAUTISISTA möykätä. HYI!!!

Mä olen nähnyt kaikensorttisia ihmisten verisiä ja paskasia siteitä, siksi kai ei kotonakaan jaksa niuhottaa näistä. Naimahommat sentään hoidetaan lapsilta salassa.

Voi jestas sentään :D....jos vaikka nyt sattuvat olemaan todistamassa siteeni vaihtamista tai jopa itse kakallakäyntiäni, niin ei kait mun nyt sitä tartte revittelemään ruveta - ts. oikein demonstroidusti esittää koko "pyhä tapahtuma" - kyllä siitä nyt pystyy vähäeleisestikin suoriutumaan :)...ja senpä tähden siitäKÄÄN asiasta ei tule mitään traumoja ja näppylöitä ;).

On joskus nähnyt kun olen vaihtanut(kun on jäljestäpäin tunkenut vessaan) ja on todennut vain että äidilläkin on vaipat. :D
Meillä vessassa käydään ovi auki jos ollaan ihan itsekseen kotona(ja lähimpien ystävienkin/ sukulaisten läsnäollessa),en nää mitään syytä pitää ovia lukossa.

Mä en voi päivisin käydä vessassa suljetun oven takana, koska poika todennäköisesti nousee ovea vasten seisomaan toisella puolen. :D Joten joo, poika 8kk saattaa olla vessassa, kun vaihdan siteen, mutta ei se koskaan mua tuijottele vaan puuhaa omiaan.

Meillä pääsääntöisesti pyritään siihen, että jokainen saa vessarauhan. Kun lapset siihen kasvattaa, antaa jopa parivuotias sen muutaman minuutin yksityisen vessahetken.

En vaihda veristä sidettä mielelläni kenenkään silmien edessä. En halua itse nähdä toisten side- tai tamponiharjoituksia. Moni ihan luonnollinen asia on kuitenkin fiksumpaa hoitaa ihan vain asianosaisten kesken eikä keskellä toria.