Nyt sapettaa! Lapsi lähetettiin pakkasella KÄVELLEN koulusta röntgeniin sormivammaa kuvauttamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22826316:
ja hah ja ha. treenien vetäjä ei taatusti ole laittanut poikaa pyörällä sairaalaan ja yksi vaikka lapsi olisi halunnut. kyllä sieltä on myös sinulle soitettu ja sairaalasta ei päästetä lasta pyörällä kipsatun jalan kanssa pyöräilemään kotiin. että keksippä vähä parempi

Niinpä. Mistä päivystyksestä lähetetään alaikäinen yksin kotiin?

Aah. Rollo tykkää satuilla. No kiinni jäit.

että esim kirurgi lähtee kesken leikkauksen tai vanhempi on töissä vaika 200 km päässä, ei sieltä niin vaan lähdetä
sanotko sinä esim potilaalle etä mä lähden NYT; ku mun lapsi tarvii apua aj potilas siten sen takia jää ilma hoitoa ja voi olla hengestä kyse.

Ihan OT mutta kirurgikin saattaa sairastua kesken leikkauksen eli hätätapauksessa hänelle on kyllä varahenkilö saatavilla. Ja jos esim. leikkaavan kirurgin läheiselle sattuu vakava onnettomuus ja hän saa tiedon siitä kesken leikkauksen niin ei hänen anneta järkytyksen takia jatkaa sitä leikkausta vaan sen tulee joku muu suorittamaan loppuun.

Niinpä. Mistä päivystyksestä lähetetään alaikäinen yksin kotiin?

Rovaniemen päivystyksestä. Tietysti!

Roissahan on aivan omat säännöt kaikkea mahdollista koskien. Kelaa, työkkäriä, sossua, opiskelua ja vissiin siis sairaalassakin on ikiomat juttunsa.

Alankin tulla siihen tulokseen, että Rovaniemen pitäisi julistautua itsenäiseksi, koska systeemit siellä eroaa niin räikeästi muun Suomen systeemeistä.

Rovaniemen päivystyksestä. Tietysti!

Roissahan on aivan omat säännöt kaikkea mahdollista koskien. Kelaa, työkkäriä, sossua, opiskelua ja vissiin siis sairaalassakin on ikiomat juttunsa.

Alankin tulla siihen tulokseen, että Rovaniemen pitäisi julistautua itsenäiseksi, koska systeemit siellä eroaa niin räikeästi muun Suomen systeemeistä.

Viisumipakko sieltä tänne!

Vai olisko tässä käynyt niin että koululta soitettu että vanhemman pitää tulla viemään lapsi terkkariin. Äiti ei ole päässyt ja koululla ollut joku poikkeustilanne että kukaan ei vaan ole päässyt viemään poikaa. Silloin se jää periaatteessa roikkumaan se tilanne. Koulu velvoittaa vanhemman ja jos vanhempi ei tule niin mitä jää jäljelle..?

Taksi. Lapsi pääsee ainakin turvallisesti lääkäriin saakka vaikka pyörtyisikin tai jotain. Ja jos tosiaan on hankala tilanne niin kai sille taksikuskille voi hätätapauksessa sanoa ja maksaa siitä, että hoitaa sen muksun sisälle saakka terveyskeskukseen ja ilmoittautuu jne. On ainakin joku saattaja.

[QUOTE="vieras";22826442]Taksi. Lapsi pääsee ainakin turvallisesti lääkäriin saakka vaikka pyörtyisikin tai jotain. Ja jos tosiaan on hankala tilanne niin kai sille taksikuskille voi hätätapauksessa sanoa ja maksaa siitä, että hoitaa sen muksun sisälle saakka terveyskeskukseen ja ilmoittautuu jne. On ainakin joku saattaja.[/QUOTE]

Niin no, tää jäi arvoitukseksi kun ap ei ennä vastannut.

Niin no, tää jäi arvoitukseksi kun ap ei ennä vastannut.

Soitin muutaman puhelun, nyt takaisin koneen ääressä.

Lapsilla ei saa olla omaa kännykkää koulussa mukana, joten hän ei voinut soittaa minulle. Koulusta ei soitettu. Lapselta oli kysytty, että pystytkö kävelemään ja arkana/kilttinä oli sanonut että pystyy. Ottaa niin päähän!

Vien asian eteenpäin.

Lapsilla ei saa olla omaa kännykkää koulussa mukana, joten hän ei voinut soittaa minulle. Koulusta ei soitettu. Lapselta oli kysytty, että pystytkö kävelemään ja arkana/kilttinä oli sanonut että pystyy. Ottaa niin päähän!

Vien asian eteenpäin.

Näillä faktoilla kannattaakin viedä. On toimittu väärin monella tapaa.

[QUOTE="vieras";22826442]Taksi. Lapsi pääsee ainakin turvallisesti lääkäriin saakka vaikka pyörtyisikin tai jotain. Ja jos tosiaan on hankala tilanne niin kai sille taksikuskille voi hätätapauksessa sanoa ja maksaa siitä, että hoitaa sen muksun sisälle saakka terveyskeskukseen ja ilmoittautuu jne. On ainakin joku saattaja.[/QUOTE]

Ja ihan yleensä ottaen niin taksikuskit kyllä saattaa ihan lääkäärin menijät ainakin täällä meillä maalla.
Eipä siitä ole montaa viikkoa kun mä menin itse toiselle paikkakunnalle toimenpiteeseen, jännitin sitä aikalailla niin en olis kyllä varmaan yksin "osanut" mennä vieraassa sairaalassa mihinkään vaan taksikuski saattoi minut osastolle. Kotiuduttuakin taksikuski haki minut osastolta, toki silloin oli toimen piteen jälkeen välttämätöntä että oli saattaja mukana. Tähän kokemukseen peilaten tuntuu jontenkin käsittämättömälle et alaikäinen päästettäisiin kipsauksen jälkeen pyöräilemään yksin kotiin.

Vähän ohi mutta kuitenkin tuli kirjoitettua...

Jos lapselle sattuu vahinko reeneissä niin siitä ilmoitetaan huoltajalle joka tulee viemään lapsen lääkäriin. Ei kukaan ohjaaja päästä lasta lähtemään pyörällä yksin sairaalaan kipsattavaksi ilman että edes soittaa vanhemmille. Ja siinä vaiheessa kun jalka oli kipsattu en olisi poikaa kuunnellut vaan hän olisi tullut taksilla kotiin vaikka kuinka olisi pistänyt hanttiin. Ja muutenkin joko minä tai lapsen isä olisi muutenkin ollut lapsen tukena siellä sairaalassa. Vanhemman velvollisuus pitää hyvää huolta lapsestaan!

eipä van ilmoitettu, koska poika oli jo 15v täyttänyt. olettivat että osaa itekin soittaa

Eiköhän lekureilla ja muilla sellaisilla ole joku varahenkilö tällaisia tapauksia varten. Sä oot oikeasti aika yksinkertainen, ei voi muuta sanoa.

harvempi kirurgi lähtee sen murtuneen sormen takia, eriasia olsi jos ois kyse omaisen HENGESTÄ. ja jos oikeasti matkaa on kotiin vaika 70-100km, mikä on ihan normaali työmatka, niin kyllä silloinkin matkaan menaa vähintään tunti, joten ei HETI PAIKALLA OLE

Ehdottomasti ei kävellen. Meillä poika loukkasi liikuntunnilla jalkaansa, mutta pystyi kuitenkin sillä jotenkuten konkkaamaan. Tästäkin huolimatta opettaja soitti, että haetaanko itse, laitetaanko taksilla vai saako tulla kävelemällä kotiin...matkaa koulusta kotiin noin 400 metriä.

Opettaja ei saa autolla kuljettaa lasta, mutta vanhemmille soitto -> vanhempi hakee ja vie lääkäriin. Muutoin ambulanssi. Toisaalta jokaista sormensa loukannutta tai polveen laastaria tarvitsevaa ei voi haetuttaa ambulanssilla, ehkä terkkari on katsonut, ettei ole aihetta, mutta varmuudeksi kuvauttaa...

Ei suinkaan ketään viedä ambulanssilla minnekkään murtuneen sormen takia :D
Kyllä se on taksi mikä sitten soitetaan....

oho. itse olen pyörtynyt ammattikoulussa (20 vuotiaana) ja silloin en edes saanut yksin lähteä mihinkään vaan terveydenhoitaja tuli saattamaan taksilla terveyskeskukseen ja vielä ilmoitti minut sisään....

Ihan tosissaanko joku nyt täälä hihkuu että kyllä sen 5luokkalaisen pitää murtuneen sormenkin kanssa yksin pärjätä? On tämä aika ihmeelliseksi menny tämä touhu. Toisen pään kautta lapsia pitäis pitää ikänsä vauvoina, ei saa altistaa millekkään, pitää hyysätä ja hössöttää ja toisen pään kautta täälä raivotaan kun ekaluokkalainen kehtaa herättää äitinsä lauantai aamuna leikkimällä kova äänisesti tai ihmetellään että miksi (varmasti todella tuskainen, ei tarvi kuin nyrjähtää sormen niin sekin on täyttä tuskaa) murtuneella sormella varustettu 10-11 vuotias ei muka voisi yksin kävellä pakkasessa lääkäriin...

Maalaisjärki ja lapsen pitäminen lapsena kunniaan, hermo tässä menee kun tätä älytöntä vouhkotusta lukee. (joo ei ole tosiaan pakko lukea, mutta luenpa silti.)

Onpa outo lapsi kun lähtee itsekseen tuntemattomaan paikkaan hortoilemaan. Muista jutella asiasta opettajan kanssa, ei erityislapsia tai jatkuvassa valvonnassa eläneitä saa lähettää yksin mihinkään, huonosti käy. Kyllä normaalin viidesluokkalaisen pitäisi tuntea koulupaikkakuntaansa. Toki jos vasta olette muuttaneet...

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;22827683:
Onpa outo lapsi kun lähtee itsekseen tuntemattomaan paikkaan hortoilemaan. Muista jutella asiasta opettajan kanssa, ei erityislapsia tai jatkuvassa valvonnassa eläneitä saa lähettää yksin mihinkään, huonosti käy. Kyllä normaalin viidesluokkalaisen pitäisi tuntea koulupaikkakuntaansa. Toki jos vasta olette muuttaneet...

Itse olet outo, siis todella outo:(

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen
no jos koulu ei maksaisi takai niin olsiko sulla varaa se taksi?
ajatella, meidän poika PYÖRÄILI sairaalaan vaikka olikin jalka murtunut. kipeää se teki mutta kun oli pakko mennä.

HERRANJESTAS! En pidä itseäni mitenkään ylisuojelevana äitinä, mutta EHDOTTOMASTI haluaiain olla paikalla, kun lastani tutkitaan sairaalassa. Itsekkin reippaana tyttönä (35v) varmaan osaisin hoitaa synnytykset itse ja mennä sairaalaan itse, mutta mullekkin tuo lohtua kun on mies mukana. Ja ihan varmasti olisin myös 12 vuotiaana peloissani yksin sairaalassa, kun ei tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu jne. Minun mielestäni tuon ikäisellä on oikeus tuttuun saattajaan kun joutuu sairaalaan tutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;22827683:

No jopas nyt on yksisilmäistä tekstiä, aikuiselta ihmiseltä.

Ja taksilla jos menee alaikäinen lapsi niin ei mene edes omavastuuta kun käy pyytämässä todistuksen ilmoittautumispisteestä että vamma on vaatinut taksikyydin. Kela korvaa taksille kyydin hinnan

Vien asian eteenpäin.

Totta!
Muista pyyhkia myös sen perse, koska eihän ton ikänen? (5v?) osaa sitä edes tehdä?

Mä oon ollu töissä yläasteella ja siellä tehtiin heti selväksi se että jos joku oppilas loukkaantuu koulupäivän aikana hänelle tilataan taksi ja joku henkilökunnasta käy saattamassa oppilaan terveyskeskukseen taksilla ja matkaa sinne oli alle kilometri!!!!! Myöskin se tehtiin selväksi että henkilökunta ei saa kyyditä oppilaita vaan aina täytyy mennä taksilla!

Näin meilläkin toimitaan alakoulussa jossa toimin KKA:na. Jos vanhemmat ei pääse itse hakemaan, me tilataan taksi ja avustaja lähtee mukaan ja odottaa terkkarissa niin kauan lapsen kanssa, että vanhempi pääsee paikalle. Missään kohtaa oppilasta ei jätetä yksin!!

Yhteistyössä