tietäisikö joku yksinhuoltajan oikeudesta viikonloppuvapaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liisa"

Vieras
Elikkä siis olen yksinhuoltaja,lapsi kohta 2vuotias. Isä ei paljon lastansa katsele(alkoholisti). ei puhettakaan että voisi katsoa joskus yön yli lastamme.. ihan muutamaa tuntia silloin tällöin on katsonut että olen itse päässyt kauppaan/syömään tai elokuviin ystävättärien kanssa.

Tätini on alkanut tukihenkilöksi ja kertoi että minulla olisi yksinhuoltajana "oikeus" kerran kuukaudessa viikonloppuvapaaseen. Ja ehdotti että hän voisi lastani katsoa.
Antoi sosiaalipuolelta yhteyshenkilön nimen ja puhelin numeron jolle soittaa.

Mutta netistä en osannut oikein etsiä tästä aiheesta ja näin täältä ajattelinkin kysyä olisiko muilla kokemusta??

Olisi kyllä todella ihanaa saada ihan omaa aikaa pidempäänkin.. yhden yön on lapsi ollut veljelläni hoidossa,muuten olen ollut hänen kanssaan kokoajan.

Kiitoksia etukäteen =)

Tukiperheen voisi saada. Mulle ehdotettiin sitä neuvolasta, mut en oo vielä hakenut, kaveri sai just lapsilleen ihanan tukiperheen.

Mä oon viimeiseen 5 vuoteen ollut 5 yötä ilman lapsia ja näistä 3 synnytyssairaalassa :) Joskus tulee kyllä fiilis ett jos edes yhden yön sais nukkua yksin ja aamulla herätä rauhassa ja juoda aamukahvit ilman ett pitää antaa maitoa/leipää/jugurttia tai vaihtaa kakkavaipat. Ja käydä suihkussa ilman ett joku huutaa ovella ett äitiiii... :D

No ei yksinhuoltajuus tuo mitään automaattista oikeutta vapaaseen. -Eihän sitä vapaata ole omasta lapsesta muillakaan eikä parisuhde takaa sitä että molemmilla vanhemmilla on sitä paljon puhuttua "omaa aikaa varsinkaan vkl kuukaudessa". Itseasiassa tuohan on aika paljonkin, perhehoitajat (siis he jotka hoitavat sijoitettua lastaan 24/7 kotonaan) saavat yhden päivän ja sekin on heidän itsensä järjestettävä (pääsääntöisesti).

Tukiperheen voit toki saada jos olet väsynyt tilanteeseen tai tarvitset muutenkin tukea. Ei sitäkään pelkästään "vapaan järjestämisen ilosta " myönnetä.

Tukiperhe. Meillä Pelastakaa lapset RY:n kautta löydetty. Kaverillani lapsen isovanhemmat ovat tukiperhe ja heille maksetaan kulukorvaus. Eli monenlaisia vaihtoehtoja on suvun ja vieraiden väliltä.

Täytyypä tukiperhe nimellä googlettaa sitten.

Mutta voinko saada tätini "tukiperheeksi"? Jos niin tahdon,ja hän tekee näiti tukiperhehommia?

Kyllä uskon että tilanteeni takia minulla on oikeus tukiperheeseen.. Soitan heti MA tälle sosiaalityönyekijälle =)

No mut mikset sit vaan vois sopia keskenään tätis kanssa että hän hoitaa lastas? Vai pitääkö siihen saada nyhdettyä rahaa sossusta ni siks pitää hoitaa sitä kautta?

No ei yksinhuoltajuus tuo mitään automaattista oikeutta vapaaseen. -Eihän sitä vapaata ole omasta lapsesta muillakaan eikä parisuhde takaa sitä että molemmilla vanhemmilla on sitä paljon puhuttua "omaa aikaa varsinkaan vkl kuukaudessa". Itseasiassa tuohan on aika paljonkin, perhehoitajat (siis he jotka hoitavat sijoitettua lastaan 24/7 kotonaan) saavat yhden päivän ja sekin on heidän itsensä järjestettävä (pääsääntöisesti).

Tukiperheen voit toki saada jos olet väsynyt tilanteeseen tai tarvitset muutenkin tukea. Ei sitäkään pelkästään "vapaan järjestämisen ilosta " myönnetä.

No jos on se parisuhde niin on se hieman eri asia kuin yksinhuoltajuus. Kahden vanhemman perheessä saattaa edes päästä lenkille illalla, viikonloppuisin voi se toinen nousta välillä lasten kanssa tai mennä niiden kanssa ulos, useimmilla kuitenkin isä vahtii lapsia, että äiti pääsee välillä leffaan, ulos syömään, uimaan tms. Yksinhuoltajalla ei ole noita mahdollisuuksia, aina pitää hankkia hoitaja.

Ja jos on tosi vaikea tilanne, ja vanhemmat ei jaksa, niin kyllähän tukiperhettä voi hakea ihan kahden vanhemman perheetkin.

Jos tätisi on huolissaan jaksamisestasi ja olisi halukas tukiperheenä toimimaan niin miksi siihen tarvitaan sossuja? Kyllähän jokaisessa perheessä ne läheiset on ne ensisijaiset hoitoavut. Mummot ja tädit ym on kovassa kurssissa varsin kun lastenhoitoapua tarvitaan. Tädilläsi on varmaan käsitys myös siitä ettei niillä sossun maksamilla korvauksilla rikastumaan pääse, jos raha tässä motivaattorina on...

[QUOTE="hmm";22848420]No mut mikset sit vaan vois sopia keskenään tätis kanssa että hän hoitaa lastas? Vai pitääkö siihen saada nyhdettyä rahaa sossusta ni siks pitää hoitaa sitä kautta?[/QUOTE]

Koska hän nyt on vaan sattunut alkamaan tukihenkilöksi,ja sanoikin että mielellään vaikka alkais jonku "tutumman" tukihenkilöksi. Niin miksei hän voisi "työnänsä" tätä hoitaa??
Eihän se ole mitään nyhtämistä??

No tukiperheen voit saada. Sinänsä ei yksinhuoltajalla sinänsä ole mitään oikeutta viikonloppuvapaisiin. Mäkään en oikein ymmärrä, että miksei tätisi voi muuten vaan ottaa lasta luokseen sinua helpottaakseen. Aika monimutkainen kuvio :confused:

No multakin menee nyt ihan ohi, miksi sille tädille pitää saada "tukiperhe"-nimitys, ennen kuin lapsi voi siellä yöpyä?!
Lapsi sinne vaan ilman sen kummempaa häsläämistä..

[QUOTE="yhäippä";22848455]No jos on se parisuhde niin on se hieman eri asia kuin yksinhuoltajuus. Kahden vanhemman perheessä saattaa edes päästä lenkille illalla, viikonloppuisin voi se toinen nousta välillä lasten kanssa tai mennä niiden kanssa ulos, useimmilla kuitenkin isä vahtii lapsia, että äiti pääsee välillä leffaan, ulos syömään, uimaan tms. Yksinhuoltajalla ei ole noita mahdollisuuksia, aina pitää hankkia hoitaja.

Ja jos on tosi vaikea tilanne, ja vanhemmat ei jaksa, niin kyllähän tukiperhettä voi hakea ihan kahden vanhemman perheetkin.[/QUOTE]

Toki parisuhde on eriasia kuin yksinhuoltajuus, mutta HALOOOOOOOOO ei ole olemassa mitään lakia joka taikaisi ihmiselle vapaata OMASTA LAPSESTA oli yh tai ei :headwall: on toki mahdollista saada lastensuojelun tukitoimena tukiperhe jos sellainen kunnalla on järjestää jonot on useimmissa kunnissa pitkät.
Siis miksi pitäisi ottaa soskuun yhteyttä jos tätisi voisi hoitaa lastasi? :O :O täti ilmeisesti on vailla rahaa hoitamisesta??

[QUOTE="Liisa";22848486]Koska hän nyt on vaan sattunut alkamaan tukihenkilöksi,ja sanoikin että mielellään vaikka alkais jonku "tutumman" tukihenkilöksi. Niin miksei hän voisi "työnänsä" tätä hoitaa??
Eihän se ole mitään nyhtämistä??[/QUOTE]

No tosi oudolta kuulostaa ja kuulostaa myös siltä, että täti hoitaisi lastasi vain rahaa vastaan jonka sieltä soskusta saa jos siis sinne pitää ottaa yhteyttä jotta täti voi lastasi hoitaa.

Tukiperheen saamiseksi,oli sitten sukulainen tai ei vaaditaan lastensuojelun asaikkuus. Et jos et vielä ole miettisin kaksi kertaa. Itse kans yh lapsen isä monipäihde ongelmainen,eikä kanssa usein lapsen seurassa viihdy. Sain toukussa tukiperheen kesä heinä ja elokuu meni hyvin. Tyttö oli syyskuun ekana vkonloppuna siä pe klo17-la klo 11 välisen ajan seuraavan kerran 28.-29,12 saman ajan nyt 13pvä paöveri asiasta. En tollasen takia ala oleen ls-asikas.

mouks ja sopimuksessa lukee viikonloppu pe-su kerran kuukaudessa.

Viimeksi muokattu:
Tukiperhe saa kai ihan vaan jonkun muodollisen korvauksen, oliko nyt 50e /pv eli ei siinä rikastumaan pääse. Saattaahan tuo vaihdella sen mukaan minkä kautta tukiperhe on, mut näin mä ymmärsin mun kaverilta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähäh;22848529:
No tosi oudolta kuulostaa ja kuulostaa myös siltä, että täti hoitaisi lastasi vain rahaa vastaan jonka sieltä soskusta saa jos siis sinne pitää ottaa yhteyttä jotta täti voi lastasi hoitaa.

No tältä se mustakin kuulosti, ja ottaako ap huomioon että ennen tuota tukiperheen myöntämistä täytynee selvittää lastensuojelun toimien tarve ym. eli ootte sit ls-asiakkaita. Haluaakohan tätis tätä sitten vai?

Äh,pitkä juttu...Tätini vaan ei tienaa mistään mitään,ja nämä olisivat hänen "ainoat" tulonsa.. ja se että hällä olisi "töitä" ihan papereiden mukaan. Ja hän muutenkin hoitelee lapsenlastansa usein ilman mitään "tukiperhemerkintää".. joten miksei hän voisi saada "palkkaa" tästä??

Mutta siis annetaampa asian olla.. tulin vaan kysymään tietoa tuosta asiasta ja sen sain. Kiitos moi =)

[QUOTE="yhäippä";22848558]Tukiperhe saa kai ihan vaan jonkun muodollisen korvauksen, oliko nyt 50e /pv eli ei siinä rikastumaan pääse. Saattaahan tuo vaihdella sen mukaan minkä kautta tukiperhe on, mut näin mä ymmärsin mun kaverilta.[/QUOTE]

Tuo taitaa olla se maksimi, monet kunnat maksaa paljon paljon vähemmän! Ja tuosta summasta 25e on kulukorvausta eli verotonta ja toisesta puolesta menee vero!

ja kuten joku tuolla aikaisemmin kirjoittikin niin tukiperhe sossun kautta edellyttää lastensuojelu asiakkuutta ja se edellyttää suunnitelmia ja raportointia.. -jos muuten onnistuisi niin helpompaa olisi kaikille!

Suunniteltu järjestely kuulostaa kyllä jokseenkin oudolta jos toisella kerta on halu auttaa niin miksi siihen pitää yhteiskunnan rattaat sotkea? -Olkoonkin hänen ammattinsa...

[QUOTE="Liisa";22848585]Äh,pitkä juttu...Tätini vaan ei tienaa mistään mitään,ja nämä olisivat hänen "ainoat" tulonsa.. ja se että hällä olisi "töitä" ihan papereiden mukaan. Ja hän muutenkin hoitelee lapsenlastansa usein ilman mitään "tukiperhemerkintää".. joten miksei hän voisi saada "palkkaa" tästä??

Mutta siis annetaampa asian olla.. tulin vaan kysymään tietoa tuosta asiasta ja sen sain. Kiitos moi =)[/QUOTE]

Jos sinä haluat perheesi lastensuojelun asiakkaaksi vain että täti saa tuloja niin ok. Itse en kyllä ottaisi moista leimaa itselleni. Ja tädillä ei ole mitään muita tuloja :O sekin kuulostaa erikoiselta, ehkä täti tarvitsisi sitä sossua itse esim. toimeentulotukea varten.

Hmm....

No mitähän tämä ls-asiakkuus sitten tarkoittaa loppupeleissä? Eli se on todella huono asia?
No en minä nyt sellaistakaan tahdo.. Täytynee yrittää sit jos hän hoitais nuin vain lastani,asuu 70km päässä meistä.
Oma äitini on niin surkea mummo ettei hän "suostu" ottamaan lapsenlastansa yökylään.. huoh. hänkin vaan paasaa siittää että olen yh ja minulla oikeus ihan oikeaan tukihenkilöön yms. Hän on itse vaan niin loppu kun on tehnyt "iltatähdet" jotka ovat ala-asteikäisiä...
En nyt oikein muitakaan sukulaisia ja ystäviäni keksisi kuka voisi hoitaa lastani..

[QUOTE="Liisa";22848719]Hmm....

No mitähän tämä ls-asiakkuus sitten tarkoittaa loppupeleissä? Eli se on todella huono asia?
No en minä nyt sellaistakaan tahdo.. Täytynee yrittää sit jos hän hoitais nuin vain lastani,asuu 70km päässä meistä.
Oma äitini on niin surkea mummo ettei hän "suostu" ottamaan lapsenlastansa yökylään.. huoh. hänkin vaan paasaa siittää että olen yh ja minulla oikeus ihan oikeaan tukihenkilöön yms. Hän on itse vaan niin loppu kun on tehnyt "iltatähdet" jotka ovat ala-asteikäisiä...
En nyt oikein muitakaan sukulaisia ja ystäviäni keksisi kuka voisi hoitaa lastani..[/QUOTE]

No se riippuu tietenkin vähän paikasta, että mitä se sitten tarkoittaa, mutta en pitäisi sitä kyllä mitenkään hyvänä asiana. :( Se tarkoittaa käytännössä sitä, että sinun on oltava yhteydessä lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin, ja heillä on velvollisuus pitää yhteyttä sinuun ja valvoa olosuhteita, joissa lapsi kasvaa. Mahdollisesti tehdä kotikäyntejä. Ls-asiakkaasta pitää ainakin aina tehdä jonkinlainen suunnitelma, jossa määritellään ongelmat ja tehdään suunnitelma jatkosta. Siitä mitä ls-toimenpiteitä perhe tarvitsee jne.

[QUOTE="Liisa";22848585]Äh,pitkä juttu...Tätini vaan ei tienaa mistään mitään,ja nämä olisivat hänen "ainoat" tulonsa.. ja se että hällä olisi "töitä" ihan papereiden mukaan. Ja hän muutenkin hoitelee lapsenlastansa usein ilman mitään "tukiperhemerkintää".. joten miksei hän voisi saada "palkkaa" tästä??

Mutta siis annetaampa asian olla.. tulin vaan kysymään tietoa tuosta asiasta ja sen sain. Kiitos moi =)[/QUOTE]

Ikävä kyllä tälläkään hommalla ei oikein suuria tienata, maksimissaan sen 100-150€/kk luultavasti. Ja siitäkin osasta menee vero. Tämä ei varmaankaan ole se ihan oikea keino löytää tädille "työtä", tuloa tai teille tukiperhettä. :)