tietäisikö joku yksinhuoltajan oikeudesta viikonloppuvapaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedostan eron asiassa että on yksinyksin kuin yksin parisuhteessa mutta on väärin yleistää että parisuhteessa elävällä on vastuu vain 12/7 ja toisella loput. Niinkuin itse kirjoitit että itsekin elit yksinäisenä lasten kanssa ilman sitä omaa aikaa vaikka olit suhteessa nin samoin se elämä on meillä monella muulla.
Ja mitä luulet vastattavan jos sitä menee vinkumaan että tarvisin rahaa siihen että saan palkattua tukea. Ei tule ei. Mutta ei myöskään mielestäni tarvitse tulla. Lapset kuitenkin on pitkälle oma valinta ja elämä pitää pyrkiä kuitenkin järjestämään ihan itse, ilman valtion kokoaikaista tuentaa, vaikka sitten itse maksamalla sille tädille ;)

No pointtihan on, että kyllä saa. Esim. saisit varmasti kodinhoitajan tai perhetyöntekijän. Mutta joudut siitä maksamaan, koska miehesi tienaa. Myös yh-maksaa jos on tuloja. Myös perheellinen voi saada tukiperheen, jos on hyvät syyt.
Yh maksaa ihan samalla tavoin kaikesta, tulojen mukaan. Mutta jos on vain yksi tulonsaaja niin usein perheen tulot ovat pienemmät ja siitä tulee tää luulo, että yh:t saa kaikenmaailman tukia. kaikki köyhät saa.
Lapset oli mun valinta, yksinhuoltajuus ei.

[QUOTE="siis";22849267]"Kaverillani lapsen isovanhemmat ovat tukiperhe ja heille maksetaan kulukorvaus."

No KENESTÄ tuossa sitten on kyse jos ei isovanhemmista?[/QUOTE]

:popcorn:

Alkuperäinen kirjoittaja mitähäh;22848637:
Jos sinä haluat perheesi lastensuojelun asiakkaaksi vain että täti saa tuloja niin ok. Itse en kyllä ottaisi moista leimaa itselleni. Ja tädillä ei ole mitään muita tuloja :O sekin kuulostaa erikoiselta, ehkä täti tarvitsisi sitä sossua itse esim. toimeentulotukea varten.

Ei se lastensuojeluasiakkaana mitään kummoisempaa ole jos vapaasta tahdosta siihen mennyt että on tukiperheen saanut! Ei kannattais olla ennakkoluulonen.

[QUOTE="siis";22849267]"Kaverillani lapsen isovanhemmat ovat tukiperhe ja heille maksetaan kulukorvaus."

No KENESTÄ tuossa sitten on kyse jos ei isovanhemmista?[/QUOTE]

Luulin että tarkoitit ap:ta, jotenkin nyt vain puhun tästä ap:een tapauksesta

[QUOTE="huhhuh";22849278]eipä tarvitse miettiä, mistä lasten pahoinvointi johtuu. Kukaan ei ilmeisesti voi edes katsoa lapsia päin pyytämättä rahaa siitä. huh![/QUOTE]

Aivan!! Ja muutenkin, omien lasten hoitaminen, ja heidän kanssaan oleminen koetaan työksi. Ole siinä sitten onnellinen lapsi ja tuleva tasapainoinen aikuinen, kun pienestä pitäen saat kokea olevasi velvollisuus, taakka, josta on päästävä säännöllisesti eroon tai pää sekoaa.

[QUOTE="huhhuh";22849273]aika järkyttynyt olen kun tätä luen. Omat sukuulaiset kaikki asuvat kaukana perheestämme, mutta nämä joiden sukulaiset asuvat lähellä, hoitavat näitä tukiasioita siis rahastuksen kautta?

aika "kiva" ja "huolehtivainen" täti kun ehdottaa sinulle viikonloppuvapaata ja käskee ottaa yhteyttä sossuun? itse kun ajattelen, että vastaavassa tilanteesa täti tutustuu poikaasi, ei siihen mitään sossuja tarvita.[/QUOTE]
Kieltämättä minustakin on aika outoa, jos pitää sossuun ottaa yhteyttä saadakseen lapsensa sukulaisilleen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyrstö;22849319:
Aivan!! Ja muutenkin, omien lasten hoitaminen, ja heidän kanssaan oleminen koetaan työksi. Ole siinä sitten onnellinen lapsi ja tuleva tasapainoinen aikuinen, kun pienestä pitäen saat kokea olevasi velvollisuus, taakka, josta on päästävä säännöllisesti eroon tai pää sekoaa.

Onko sulla mies? Kuinka usein pääset johonkin ilman lapsia? Siis lasketaan kaikki, pesutupa, ruokakauppa, roskistenvienti tms. Koska olet viimeksi ollut ilman lapsia?

Mä oon viimeksi ollut ilman lapsia 23.12 kun kävin ostamassa joululahjat kaupungista, olin pois lasten luota n. 2h.

Siis minäkään en tajua, että miksi niin monet yh:t ajattelevat, että heille kuuluu kaikenlaisia erityisoikeuksia, mitä muut ei saa? Ihan itsessä on ollut vikaa, jos suhde ei ole toiminut tai on ihan itse tultu tehtailtua se lapsi väärän henkilön kanssa tai muuta vastaavaa. Miksi muut joutuvat maksamaan toisten mokista? Meilläkään ei ole ketään, jotka lapsiamme katsoisivat, eikä sitä odotetakaan, vaan ihan itse ollaan tähän sitouduttu, ja aiotaan itse lapsemme huoltaa. Ei vanhemmuudesta voi ottaa mitään vapaita! Jos se tätisi haluaa sinua auttaa, niin auttakoon ihan omakustanteisesti, sillä me emme siihen halua osallistua, sillä hoidetaan mekin omat lapsemme. Kaikennäköisiä yh lisiä sun muitakin maksellaan jo, että eiköhän tule nyhdettyä ihan tarpeeksi?

Voi luoja se yksinhuoltaja lisä on lapsilisään peräti 26 euroa!! Kuka tahansa perhe saa tukiperheen jos ovat semmoisessa tilanteessa. EI pelkästään yksinhuoltajat. Tukiperheitä voi saada myös muuta kautta kuin lastensuojelun piiristä. Itselläni on tuolta mutta nykyistä työntekijää ollaan nähty kerran. Ja eikä me yksinhuoltajat mitään tukia ja muita saada sen kummemmin ku ketkää muutkaa voi huoh ku teil on niin ihanat kuvitelmat. Hankkiutukaa yh:ksi ni tiedätte paremman elämän kuvitelmanne ku katkerina tarvii yh haukkua ku se saa kaikki tuet ja plää plää plää lisää kaikki mitä tältä palstalla on ollut prkl

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22849327:
Kieltämättä minustakin on aika outoa, jos pitää sossuun ottaa yhteyttä saadakseen lapsensa sukulaisilleen hoitoon.

Peesi. Saattaisin olla aika silmät renkaana jos sukulainen ehdottais että hei, mehän voitais ottaa teidän lapset viikonlopuksi, soitapa sossuun ja sovi korvauksista.

Eikös helpommalla pääsis että sukulaistäti ilmottaa vaan rahasumman jota on vailla, ja sitten itte vois päättää hakeeko sen sossusta vai kustantaako muilla keinoin?

No pitääkö kaikki vetää aina noin yli ja marttyyrityylillä. "siis roskien viennit ja kaikki". Vähän on kyllä avutonta touhua jos lapset pitää raahata roskiakin viemään... Hei, mä olin tänään yksin kun vein roskat! Perustetaan yhs mikä puolustaa yh:n oikeutta olla yksin kun onneton yh ei pääse muuten yksin edes vessaan ja lapset muutenkin vaan kiusaa kun on siinä. :(

[QUOTE="yhäippä";22849334]Onko sulla mies? Kuinka usein pääset johonkin ilman lapsia? Siis lasketaan kaikki, pesutupa, ruokakauppa, roskistenvienti tms. Koska olet viimeksi ollut ilman lapsia?

Mä oon viimeksi ollut ilman lapsia 23.12 kun kävin ostamassa joululahjat kaupungista, olin pois lasten luota n. 2h.[/QUOTE]

Kuule, empä edes muista! Eikä se minua haittaa, ne kun ovat minun lapsiani, eivät mitään ylimääräisiä vastuksia. Että älä esitä mitään uhrautuvaa marttyyriäitiä.

Peesi. Saattaisin olla aika silmät renkaana jos sukulainen ehdottais että hei, mehän voitais ottaa teidän lapset viikonlopuksi, soitapa sossuun ja sovi korvauksista.

Eikös helpommalla pääsis että sukulaistäti ilmottaa vaan rahasumman jota on vailla, ja sitten itte vois päättää hakeeko sen sossusta vai kustantaako muilla keinoin?
Mä olin aikaisemmin kuvitellut, että nämä tukiperheet on tarkoitettu sellaisille, joilla ei ole sukulaisia tai ystäviä tai muutakaan tukiverkostoa, joka voisi heidän lapsiaan hoitaa. Uutta oli, että sossu voisi maksaa vaikka anopille siitä, että anoppi ottaisi lapsenlapsiaan viikonlopuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22849382:
Mä olin aikaisemmin kuvitellut, että nämä tukiperheet on tarkoitettu sellaisille, joilla ei ole sukulaisia tai ystäviä tai muutakaan tukiverkostoa, joka voisi heidän lapsiaan hoitaa. Uutta oli, että sossu voisi maksaa vaikka anopille siitä, että anoppi ottaisi lapsenlapsiaan viikonlopuksi.
No niin minäkin kyllä luulin, mutta väärässä näköjään olin.

Aina oppii uutta.

[QUOTE="yhäippä";22848878]Taas joku on kateellinen siitä 40e/kk yh-lisästä....[/QUOTE]

Miksi olisi kateellinen yh:lle? Varmaan meitä on moneen menoon, mutta luulenpa, että suurin olisi mieluummin ihan vain onnellisessa parisuhteessa. On teillä kyllä outoa logiikkaa, kun luulette jonkuhn kateellisuuden oleva motiivina siihen, että muita tympii maksella ylimääräisiä veroja, jotka menevät ties minne! Minä ainakin vain pitäisin mielluumin sen 40 € / kk tililläni, kuin antaisin sen tähän tarkoitukseen!

[QUOTE="Liisa";22848959]Buahhahah.. kerrohan kuinka paljon sinä masat omasta pörssistäsi näitä YH-lisiä yhteensä niin voit antaa minulle vaikka tilinumeron niin maksan sen "hurjan" summan takasin??? :D

Ja todellakin kun on YH niin tottakai sitä haluaa itsellensä omaa aikaa,kun olet lapsen kanssa 24/7.
Useilla kuitenkin on MOLEMMAT vanhemmat ja se vastuu "puolittunut" eli tavallaan olet 12/7 lapsesi kanssa ja miehesi 12/7. No juu,tätähän sinä et ymmärrä. Etkä myös sitäkään että kun tahdot suihkuun,pääset sinne koska miehesi on lasten seurana,kun lähdet kauppaan,miehesi on lastesi kanssa... Mutta yh:n on otettava lapsi aina mukaan,järjestettävä suihku yms niin että lapsi esim nukkuu.. nämä on sellaisia asioita joita tajuat vasta kun jäät yksin..

Lisäksi on myös sellaisia eronneita vanhempia,joissa lapsi on vuoronperään toisen vanhemman luona ja toinen vanhempi saa olla YKSIN. Mutta esimerkiksi minun kohdallani näin EI ole.[/QUOTE]

Ei se ole muiden vika, että SINÄ olet eronnut! Minä olen naimisissa, mutta minunkin mieheni paiskii niin kovaa töitä, että olen pääosin yksin lasten kanssa, ja minä käyn pienessä suihkussamme lastenkin kanssa ja teen kaiken muunkin heidän kanssaan, mutta kaipa se on sinulle aivan liian vaikeaa? Me makselemme tosiaankin sen verran veroja, että tympii, sillä jos ei olisi joka puolella "mukamas tarvitsijoita", niin meilläkin voisi olla isompi suihku, jossa voisi olla helpompi suihkutella lasten kanssa yhtä aikaa!

Mä olen ollutkin niin huono ihminen, että olen ottanut yhteiskunnan rahoja siitä hyvästä, että otin sukulaispojan meille tukiperheeseen. Pojan äiti tätä pyysi ja minä suostuin. Kerran-kolme kertaa kuussa ajoin hakemaan poikaa ja viikonlopun jälkeen vein takaisin kotiinsa 60 km:n päähän. Kerran kuussa reissuun sisältyi myöskin palaveri sossun kanssa pojan edistymisestä ja äidin tilanteesta. Joskus lähdettiin yötä myödenkin poikaa hakemaan, kun oli hätätilanne.
Ja voin kyllä sanoa näin vuosia myöhemmin, kun pojan nykyistä tilannetta sivusta seuraan (ei enää tukiperheenä), niin järjestely oli pelastus molemmille, sekä pojalle että äidille. Koen tehneeni oikein. Eikä se raha mitä tuosta lystistä maksettiin takaisin, ole mitään verrattuna siihen hyötyyn millä tavoin pystyin heitä siinä vaikeassa tilanteessa auttamaan. Niin paljon sitä "työtä" tuli tehtyä sydämellä, ettei sitä voi mitenkään tehdä rahan takia.

Te jotka meuhkaatte tuollaisia "itse jokainen lapsensa hoitakoon", toivon, ettei teitä kylmäsydämisiä kukaan auta silloin kun apua pyydätte. Ja aivan varmasti joskus tarvitsette.

Ap:n täti vaikuttaa hyvältä ihmiseltä kun tarjoutuu vapaaehtoisena ja kannustan kyllä ehdottomasti muodostamaan tukiperhesuhteen! Tukiperheitä on muutenkin vähän, joten minusta tuo vaikuttaa ihan ihanteelliselta tilaisuudelta :)
Se kyllä täytyy sanoa, ettei sillä tosiaan taloudellisesti rikastumaan pääse, mutta voihan se olla hyvä tekosyy muodostaa mahdollisesti elinikäisiä turvasuhteita lapselle, jonka elämä ei ilmeisesti ole alkanut yhtä ruusuisesti kuin palstan parhaimmilla ;)

[QUOTE="jjj";22849423]Ei se ole muiden vika, että SINÄ olet eronnut! Minä olen naimisissa, mutta minunkin mieheni paiskii niin kovaa töitä, että olen pääosin yksin lasten kanssa, ja minä käyn pienessä suihkussamme lastenkin kanssa ja teen kaiken muunkin heidän kanssaan, mutta kaipa se on sinulle aivan liian vaikeaa? Me makselemme tosiaankin sen verran veroja, että tympii, sillä jos ei olisi joka puolella "mukamas tarvitsijoita", niin meilläkin voisi olla isompi suihku, jossa voisi olla helpompi suihkutella lasten kanssa yhtä aikaa![/QUOTE]
Ei hyvin mene sit teilläkään jos noin pienistä on kiinni...

Siis esim. suihkun koko.
:whistle:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mjää;22849479:
Ei hyvin mene sit teilläkään jos noin pienistä on kiinni...

Siis esim. suihkun koko.
:whistle:

Öööh... Me elämme täysin omillamme ja maksamme enemmän veroja, kuin olemme ollenkaan saaneet takaisin äitiysrahan, kotihoidontuen ja lapsilisän määrässä, joihin kaikki muutkin sitä paitsi ovat oikeutettuja.

Kuule, empä edes muista! Eikä se minua haittaa, ne kun ovat minun lapsiani, eivät mitään ylimääräisiä vastuksia. Että älä esitä mitään uhrautuvaa marttyyriäitiä.

Minkä nyhverön sä oot valinnut lasten isäksi, jos ei ole lasten kanssa yhtään, että saisit vapaa-aikaa? :D

En mä oo mikään marttyyriäiti, tää on tää tilanne nyt, kuopuksen otan roskikselle mukaan,koska ei halua jäädä kotiin yksin (2v). On se vaan niin, että lähes jokainen kaipaa kyllä välillä omaa rauhaa...

Siis hyvät ihmiset. Minusta on hyvä, että löytyy tälläisiä tukiperhejärjestelyjä.

Itse elän avioliitossa ja mies on paljon poissa ja kyllä välillä kaipaan vapaa-aikaa ihan oman mielenterveyteni vuoksi. On lapsillekin parhaaksi, että äiti on hyvässä kunnossa. Meillä asuu mun kaikki sukulaiset toisessa maassa ja välillä on ihan luojan kiitos, että anoppi pystyy auttamaan. Toivoisin kaikilta hiukan ymmärrystä toisten tilanteiden suhteen. Mielestäni parti tuntia omaa aikaa silloin tällöin, esim. kerran kuukaudessa ei ole kohtuuton vaatomus eikä tuota lapsille mitään kärsimystä, päinvastoin. Niin ja siis en ole tukiperheasiakas itse, mutta en näe siinä mitään väärää, että joku toinen on.

Ei mitään vapaita viikonloppuja ole ellet suostu lastensuojelun asiakkaaksi. Itse ollut lasten kanssa yksin pian 15 vuotta ja lapsia 4. Ja koskaan en ole saanut olla viikonloppuna YKSIN

Mua mietityttää, että eikö tukiperheen tarve pidä ensin selvittää jossain? Esim. lastensuojelussa tai jos erityislapsi, niin hoitavan tahon toimesta jne. Vai voiko kuka tahansa soittaa sossuun ja sanoa että mun lapsi tarttis tukiperheen ja mun täti voisi alkaa sellaiseksi?

Mua mietityttää, että eikö tukiperheen tarve pidä ensin selvittää jossain? Esim. lastensuojelussa tai jos erityislapsi, niin hoitavan tahon toimesta jne. Vai voiko kuka tahansa soittaa sossuun ja sanoa että mun lapsi tarttis tukiperheen ja mun täti voisi alkaa sellaiseksi?

No ensin pitää tosiaan olla lastensuojelun asiakas. Mutta ihan samalla tavalla kuin normaaliakin kautta haetaan tukiperhettä, voidaan hakea tiettyä tukiperhettä/henkilöä. Eli hakemus, johon kirjataan syyt tukiperheen tarpeelle. Sitten sinne vain nimetään se tukiperhe. Ja tukiperhe itse ottaa seuraavaksi yhteyttä perusturvaan ja ilmoittautuu tukiperheeksi tälle tietylle lapselle/lapsille. Siitä lähtee sitten selvitystyö ja siinä vaiheessa ei totta puhuen paljoa tarvitse selvitellä, kun on yksinhuoltaja kyseessä.

Mä oon useamman lapsen yh, ollut jo kuusi vuotta. Mun omat vanhemmat ei ole koskaan halunneet lapsiani vahtia, eikä muuta tukiverkkoa ole ollut joten yksin olen heidät hoitanut. Kunnes väsymys kasvoi niin suureksi, että oli pakko niellä ylpeys ja mennä juttelemaan lastensuojeluun josko saisin tukiperheen lapsille. Olihan se rankkaa, mulle ja myös lapsille jotka oli tottuneet olemaan mun kanssa 24/7, mutta ajan kanssa siihen on tottunut. Nyt meillä on ollut sama tukiperhe jo kai kolmisen vuotta, ja ihan ok on mennyt kaikki. Tosiaan ls.asiakkuus on tämän takia, mutta ei siitä ainakaan mulle ole ollut mitään haittaa ikinä.