Palstatohtorit! ;) Nivelkipu ja turvotus??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jalkapuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jalkapuoli

Vieras
Rakas, aina yhtä positiivinen äitini povailee mulle reumaa... Mutta mitäs mieltä täällä ollaan?

Eli viime talvena mulla ilmestyi ensin molempiin säärin kummalliset kovat patit. Sitten turposivat nilkat. Olivat lopulta niin kipeät etten pystynyt kävelemään ollenkaan, kirjaimellisesti itkin jos jalkani koskettikaan maata. Tuolloin kävin toki lääkärissä, jossa otettiin verikokeita ja kun oikein vaatimalla vaadin niin jalat ultrattiin (olin ihan alussa raskaana joten ei voitu kuvata). Mitään selitystä ei löytynyt, tulehdusarvot olivat "vähän" koholla. Kipu oli kuitenkin jotain hirveää ja jatkui useita viikkoja kunnes lähti yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Nyt tänä talvena vasen polvi on vihoitellut. Kun kyykistyn ja nousen ylös se naksahtaa kovaan ääneen, mutta ei ollut varsinaisesti kipeä. Viikko sitten se kuitenkin turposi valtavaksi. En saanut jalkaa suoraksi ollenkaan mutta pystyin kävelemään suht kivutta (kunhan siis polvi oli vähän koukussa). Oireet alkoivat juuri ennen viikonloppua joten en mennyt lääkäriin ja viikonlopun jälkeen tuntui, että turvotus alkoi jo laskemaan. Ja tänään... Kipu on siirtynyt nyt myös oikeaan polveen! Turvotusta ei ole yhtä paljon kuin viikko sitten, mutta kipu on kovempi. Särkee siis paikallaankin ollessa ja ylös nouseminen tai istumaan käyminen on vaikeaa.

Mitä ihmettä tämä on??? Huomenna soitan kyllä lääkäriin, mutta ajattelin ensin kysäistä kaikkitietävältä palstalta? Onko piristävämpiä diagnooseja kuin tuo äitini versio?? ;)

selkäranka reuma. menes lekurilel uusiksi, pyyvä päästä reuma lääkärille. pääset kokheissiin, kuvataan yms. mulla on selkärankareuma ja nyt lisänä eppäilevät nivelreumaa... ja reumakokheet on edelleen puhtaat, samoin kaikki muukki. vasta kuvista näky

selkäranka reuma. menes lekurilel uusiksi, pyyvä päästä reuma lääkärille. pääset kokheissiin, kuvataan yms. mulla on selkärankareuma ja nyt lisänä eppäilevät nivelreumaa... ja reumakokheet on edelleen puhtaat, samoin kaikki muukki. vasta kuvista näky

Kun juuri muistelin niin mun mielestä se reuma testattiin silloin viime talvena kun oli ne nilkat? Eikö se siis välttämättä näy testeissä? Ja mä olen 26-vuotias! Vai olenko nyt ihan hakoteillä kun mulla on se käsitys että reuma olisi mun iässä aika harvinaista...

selkärankareuma ylheensä alkaa oireileen ennen maagista 30v ... kuten mulla. mutta tähän on lääkkeet, ittestä paljon kiinni kuinka kipeä ja jäykkä olet. liikuntaa, lihaskunto pittää olla kunnossa, ranganliikkuvuus pittää olla hyvä.

onko muuten päkiät arat? alaselässä parikohtaa jokka on arat? varpaissa turvotusta?

mulla alko tämä vasemmasta polvesta, nyt on kumpiki polvi, lonkat,polvet, sormet... yliliikkuvat nivelet on tämän reuman kans aika mielenkiintonen yhistelmä:D

selkärankareuma ylheensä alkaa oireileen ennen maagista 30v ... kuten mulla. mutta tähän on lääkkeet, ittestä paljon kiinni kuinka kipeä ja jäykkä olet. liikuntaa, lihaskunto pittää olla kunnossa, ranganliikkuvuus pittää olla hyvä.

Näkyykö se sitten kuvissa silloinkin kun ei oireile? Siis jos saan esim.lääkäriin ajan vasta ensi viikoksi ja polvet olisivat paremmassa kunnossa niin kannattaako enää mennäkään vai odotanko mihin se seuraavaksi iskee? Anteeksi, ei mitään kokemusta ko.taudista...

Minun vastaaville nivelkivuilleni ja jalkojen alta menemiselle löysin itse selityksen. Raskaahkot työkengät ja runsaasti seisomista sisältävä työ. Lisäksi ylipainoa ja vähän liikuntaa. Ostin kevyet työkengät ja lisäsin veden juomista.

muutama vuosi sitten minulle tuli patteja jalkoihin ja nivelkipuja punkinpureman ja borrelioosin jälkeen. Se hoidettiin lääkiyksellä.

onko muuten päkiät arat? alaselässä parikohtaa jokka on arat? varpaissa turvotusta?

mulla alko tämä vasemmasta polvesta, nyt on kumpiki polvi, lonkat,polvet, sormet... yliliikkuvat nivelet on tämän reuman kans aika mielenkiintonen yhistelmä:D

En mä usko... Selkärangassa on kipeä kohta, mutta johtuu todennäkösesti epiduraalista (vauva 3kk). Mulla oli se kohta tosi kipeä esikoisenkin jälkeen, varmaan puoli vuotta!

kuvissa näkyy joo. raskaus ja synnytys on monesti kans "laukaseva" tekiä reumalle... mulla oli kuopuksen raskaus aika yhtä tuskaa ku selkä meni aiva ntäysin. ja sen jälkeen toettiin tämä ihanuus.

onko jäykyyttä selässä ja muissa nivelissä?

Minun vastaaville nivelkivuilleni ja jalkojen alta menemiselle löysin itse selityksen. Raskaahkot työkengät ja runsaasti seisomista sisältävä työ. Lisäksi ylipainoa ja vähän liikuntaa. Ostin kevyet työkengät ja lisäsin veden juomista.

muutama vuosi sitten minulle tuli patteja jalkoihin ja nivelkipuja punkinpureman ja borrelioosin jälkeen. Se hoidettiin lääkiyksellä.

Olen lasten kanssa kotona, liikun melko paljon, olen hoikka ja juon paljon vettä koska imetän. Jalat ei ole menneet koskaan alta. Ja tuossa välissä olivat muutenkin hyvässä kunnossa (joskin oli tuossa viimeisessä raskaudessa niin hirveät liitoskivut että tuli sitä kävelyä muuten vähän vähemmin harrastettua).

kuvissa näkyy joo. raskaus ja synnytys on monesti kans "laukaseva" tekiä reumalle... mulla oli kuopuksen raskaus aika yhtä tuskaa ku selkä meni aiva ntäysin. ja sen jälkeen toettiin tämä ihanuus.

onko jäykyyttä selässä ja muissa nivelissä?

Ei ole. Ainoastaan hartiat kipeytyy helposti pienistäkin kantamuksista mutta sekään tuskin tähän liittyy. Selkä on periaatteessa aika hyvässä vedossa vaikka raskaudesta on vain 3kk! :)

Narikka83: Onko se sitten ihan tyypillistä reumalle että välissä on pitkiä hyviä jaksoja? Olihan näillä oireiluilla kuitenkin lähemmäs vuosi väliä? Tosin olin tuon viimeisen raskauteni niin kipeä, etten ole ollut ikuna, mutta se kipu oli minusta enemmän liitoksissa ja ajattelin sen johtuvan vain siitä kun tuo oli kolmas raskauteni viiden vuoden sisällä.

mulla on alkanu oireet ku olin 13vuotias. välillä on olly 2vuotta ilman kipuja. voi muuttu"oireettomaksi" ja pahentua siitä taas. mulla on nyt pahavaihe menossa.. polvet voisin lahjottaa jos joku tarvis. ja sormet kans...

Höh... Mä ajattelin että piristätte mua! Mutta eikai se auta kuin soitella sille pelottavalle lääkärisedälle ja lähteä selvittämään mistä on kyse.... :/

mulla on alkanu oireet ku olin 13vuotias. välillä on olly 2vuotta ilman kipuja. voi muuttu"oireettomaksi" ja pahentua siitä taas. mulla on nyt pahavaihe menossa.. polvet voisin lahjottaa jos joku tarvis. ja sormet kans...

Kiitos sulle paljon tiedoista! Toivon kuitenkin ettei mulla sitä olisi, mutta eiköhän se ole parempi tarkistaa sitten! Toivotaan että sullakin tilanne taas helpottaisi! :)

[QUOTE="vieras";22897566]mikä lääkitys sulla?[/QUOTE]

tällä hetkellä vain tulehuskipulääke (meloxikam) kortisonia tapletteina. reumalääke päätti nostaa ihottuman vaikka son ennen sopinu...

Reumasairauksia on niiiiin monenlaisia, jotta jos lääkärille on vaikea antaa diagnoosia tautityypistä niin äläpä vielä palstan vastauksia todesta ota ;)

Mutta todella kuulostaa reumalta, juuri tuo nivelturvotus ja kova kipu. Oireet voivat mystisesti kadota itsestäänkin, reuman "käyttäytymistä" kun on kovin vaikea ennustaa ja monilla alkuun usein onkin juuri tuollaista että oireet tulee ja menee. Varailehan siis aikaa tohtorille, ja niinkuin aiemmin jo tuli ilmi niin verikokeista se ei välttämättä näy, tulehdusarvotkaan eivät aina nouse yli viitearvojen.

Nyt ensiapuna, kun nivelesi ovat kipeinä, kannattaa kokeilla kylmäpakkausta nivelen päälle. Samoin tulehduskipulääkettä kannattaa ottaa. Ja saunominen monilla pahentaa oireita, eli sitä kannattaa välttää.

Ja vielä haluan sanoa, että älä murehdi, reumaan on nykypäivänä monipuolinen ja hyvä lääkevalikoima. Toivottavasti vaan asut hyvin terveyspalveluiden äärellä, nimittäin hoito on hyvinkin eri tasoista eri paikkakunnilla. Yleisin käytetty lääke on metotreksaatti (trexan), jos haluat siihen vähän jo etukäteen tutustua vaikka sinulla vielä mitään sairautta ole todettukaan. Tsemppiä!

Yhteistyössä