plussia ja miinuksia kehiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nyt"

Vieras
Kyse siis lapsen päivähoitoasioista :) Olemme pähkäilleet haemmeko lapselle paikkaa perhepäivähoitajalta vai päiväkodista :) Kertokaahan plussia ja miinuksia molemmista paikoista, sekä omia kokemuksianne :)

Kiitos jo etukäteen! :)

[QUOTE="Nyt";22899063]Ja mitähän mahtaa tarkoittaa "puolihoito" päivähoidossa? :/[/QUOTE]

Puolipäivähoito tarkoittaa että lapsi on siellä neljä tuntia päivässä max.

Mä just kuuntelin kaveria tänään, kun sillä on muksut vähintään kerran kuussa kipeenä (päiväkoti). Ajattelin sitten ite, että ehkä tuo pph ois parempi siltä kantilta, että pöpöjä ois vähemmän kierrossa (ainakin siis aloittaessa).

Meidän kaupungilla puolipäiväinen tarkoittaa max.5 h päivässä. Osa-aikainen on 10-17 koko hoitopaivää kuussa hoidossa. Oletteko oikeasti hoidon tarpeessa vai onko jompi kumpi vanhemmista vauvan kanssa kotona? Kysele lähiseudun vanhemmilta kokemuksia. Jos on ihan pieni lapsi ja lähellä hyvä hoitaja, niin sinne. Jos on yli 3-v lapsi, niin päiväkotiin.

Mä just kuuntelin kaveria tänään, kun sillä on muksut vähintään kerran kuussa kipeenä (päiväkoti). Ajattelin sitten ite, että ehkä tuo pph ois parempi siltä kantilta, että pöpöjä ois vähemmän kierrossa (ainakin siis aloittaessa).

Hahaa! Kerran kuussa on ihan normaalia. Meillä on joku lapsista joka viikko sairaana. Onneksi joskus sattuu viikonlopulle, niin ei oma työnantajani menetä hermojaan. Pk:ssa ovat ja meillä lapsia kolme.

+päiväkodissa paljon kavereita
+perhepäivähoitajalla ehkä aavistuksen yksilöllisempää
+monet pph:t ovat todella sitoutuneita ja kiinnostuneita omasta työstä, varsinkin sellaiset jotka ovat jo vuosia antaneet kotinsa vieraiden lasten käyttöön. Ihanan ja mukavan pph:n kanssa lapsi viihtyy ja saattaa aikuisenakin vielä vierailla tutun hoitajan luona (tiedän useita tällaisia tapauksia)

Itse asiassa en näe oikein kummassakaan miinusta, molemmista kokemusta. Itse aikoinani tutustuin päiväkodissa kavereihin, jotka ovat edelleen minun kavereita vaikka ikää alkaa olla 30 vuotta...

Minkä ikäinen lapsi?

Meillä kokemusta kummastakin. Aloittivat pph.lla vanhimman ollessa 5 ja nuorin 3. (ei saaneet pk.paikkaa). Pph.ssa meni hyvin, mutta 5 vuotias kaipasi ikäistään seuraa. Muut oli 1-4 v. tyttöjä. Ajoittain huomasi että olisi kaivannut myös tekemistä enempi. Silti pph.sta jäi pelkkä positiivinen kuva.
Nyt toinen on eskarissa ja toinen 3-5 vuotiaiden puolella. Ja kyllä enempi viihtyvät pk.ssa. Sairastelua ei ole ollut yhtään sen enempää mitä pph.lla.

Meillä puoltoistavuotias ja 4-vuotias alotti pph:lla. Sen PLUSSIA:
+yksilöllisyys, vähemmän lapsia
+pienempi saa olla sisarensa kanssa samassa paikassa (ei eri ryhmissä tms)
+kodinomaista hoitoa, suhde tätiin läheinen
+käyvät paljon puistoissa, kirjastossa jne..
MIINUKSIA:
- varahoito! Jos hoitotäti tai tädin lapsi on kipeenä, joutuvat lapset päiväkotiin varahoitoon. Pienemmälle varsinkin vois olla "shokki" mennä päiväksi sellaseen, kun ei oo tottunut
- ei ehkä niin toiminnallista kuin päiväkodissa eikä niin paljon kavereita (4-vuotias jo kaipaisi)

Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille! :)

Lapsemme on juuri täyttänyt 2v. Yhden kuukauden hoitavat isovanhemmat, mutta kahdeksi kk:ksi täytyisi se hoitopaikka olla :/

[QUOTE="Nyt";22899362]Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille! :)

Lapsemme on juuri täyttänyt 2v. Yhden kuukauden hoitavat isovanhemmat, mutta kahdeksi kk:ksi täytyisi se hoitopaikka olla :/[/QUOTE]

Kahdeksi kuukaudeksi tuskin pk. paikkaa irtoaa. Veikkaan että pph. lle laittavat, tahdotte mitä tahdotte. Mutta hyvä pph. ei ole 2 vuotiaalle huono paikka ollenkaan!

2-vuotiaan laittaisin pph:lle - on yksilöllisempää ja kodinomaisempaa hoitoa, ei niin stressaavaa kuin mahdollisesti isossa pk-ryhmässä. Molemmissa puolensa, mutta itse laittaisin tuonikäisen pph:lle :)

Mulla on huonot muistikuvat omasta lapsuudestani pph.sta, jolla oli aina hermot kireällä jne. Mut siis siirrettiin jossain vaiheessa päiväkotiin omasta toiveestani, onneksi. Tokihan noita ei voi yleistää, mutta toinen juttu on se, että jos hoitaja sairastuu-lapsi joutuu aina varahoitoon :(
Päiväkodissa taas mun mielestä on paljonkin hyvää, sillä siellä toiminta on jossain määrin laajempaa, paljon juttuja tehdään, lapsilla on kavereita, aina on syliä(koska hoitajia on useita) jne. jne..

Yhteistyössä