Onko tämä teidän mielestä ihan ok käytäntö? (päiväkodissa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Lapseni ei tykkää yhtään maidosta, ikää 3v. Ei mene vain alas. Syö kyllä kaikkea ja juo mutta maito ei mene vain alas. Kotona juo ruoan kanssa vettä. Lapsi aloitti vasta hoidossa, ja sanoin ettei juo maitoa, mutta pk:n käytäntö on se että pitää juoda yksi lasillinen maitoa ensin ja sitten saa vettä. Miksi ihmeessä pitää pakottaa toinen juomaan maitoa jos siitä ei yksinkertaisesti vain tykkää?

Lapseni ei tykkää yhtään maidosta, ikää 3v. Ei mene vain alas. Syö kyllä kaikkea ja juo mutta maito ei mene vain alas. Kotona juo ruoan kanssa vettä. Lapsi aloitti vasta hoidossa, ja sanoin ettei juo maitoa, mutta pk:n käytäntö on se että pitää juoda yksi lasillinen maitoa ensin ja sitten saa vettä. Miksi ihmeessä pitää pakottaa toinen juomaan maitoa jos siitä ei yksinkertaisesti vain tykkää?

Kalsiumin takia luulisin, mutta on todella outoa jos kerran ihan pakotetaan :O

Meillä ainakin saavat päiväkodissa aina valitta, kumpaa ottavat. Pojalla oli myös vaihe, ettei maito yhtään maistunut. Silloin hoitaja erikseen kysyi meiltä, että haittaako, jos poika juo vain vettä. Yhdessä todettiin, että saa muita maitotuotteita kuitenkin riittävästi, eli parempi, että saa sitten nestettä vedestä, kun jättäisi sen maidon kuitenkin lähes kokonaan juomatta.

Eli siis pitäisi saada valita, kumpaa juo. Toki sitten on hyvä ilmoittaa kotiin, ettei maitoa ole yhtään juotu, että vanhemmat osaavat huomioida sen ruokavaliossa.

Siksi että maito olisi kasvavalle lapselle terveellista ja siksi, että vaikka kotona lapsi kieltäytyisikin juomasta maitoa, niin päiväkodissa kun muutkin juovat saattaa se maitolasillinen mennä ihan huomaamatta alas. Ja tosiaan jos lapsesi on vasta aloittanut, on tuota ihan hyvä kokeilla ainakin jonkin aikaa.

Mä luulen et kyse on "ryhmäpaineesta". Eli jos yks saa juoda vettä niin sit sais juoda kaikki muutkin.
Paitsi jos on allerginen. Jos tarhassa toitotetaan "Ville saa juoda vettä kun on allerginen" niin siinä opetettais lapselle et valehtelu on ihan ok jos ei kerta oikeesti oo.

Mut nykyään neuvolassakin sanotaan että vettä ruuan kanssa niin ihmettelen miks tarhassa pidetään vieläkin kiinni tosta maidosta!?

Jos kyse on allergiasta, niin tarvitaan lääkärinlausunto että saa erityisruuat. Kannattaa asiallisesti keskustella aiheesta, mielestäni kuitenkin lapsen tulisi maitoa maistaa, uskoisin että tässä on siitä kyse.

Meidän lasten päiväkodissa kyllä lapset saavat itse valita haluavatko juoda maitoa vai vettä ruuan kanssa.

Niin meidänkin. Mitenhän muuten muualla maailmassa lapset kasvavat kun eivät juo maitoa ruoan kanssa? En toki yhtään väheksy maidon juontia mutta olin vuosia sitten au-pairina Etelä-Euroopassa missä maitoa ei lapset juo kun tuttipullovaihe menee ohi. Ruoan kanssa aina vettä ja ehkä yksi jugutti viikossa. Ihan samalla tavalla kuitenkin kasvavat kuin meikäläiset.

Ei ole mielestäni ok. Sen mä ymmärrän, jos on sellainen sääntö, että maitoa saa vain yhden lasin ja sitten loput vettä, onko siellä joku ymmärtänyt väärin?? Mun mielestä muutenkin Suomessa juodaan aivan liikaa maitoa, ei ole terveellistä tuollainen maitotuotteiden suurkulutus.

Et ole sitten kysynyt, että juoko pk:ssa ihan normisti maitoa muiden kanssa. Tiedät varmaan itsekin, että monet lapset syövät nätisti ja normaalisti pk:sa mutta kotona kiukuttelevat ym..
Joulujuhlan jälkeen näin huvittavasti kun 3 eri lapsen vanhempaa SYÖTTIVÄT lapsiaa, jotka normaalisti syövät ihan itse nätisti. Huomioin tämän vain viikon aikana kun olin tytön kanssa tutustumassa :)

[QUOTE="Miira";22932535]

Mut nykyään neuvolassakin sanotaan että vettä ruuan kanssa niin ihmettelen miks tarhassa pidetään vieläkin kiinni tosta maidosta!?[/QUOTE]

Missä neuvolassa näin sanotaan? meillä kyllä nimenomaan painottavat aina maidon juomista ja samaa sanoo kaveri joka on neuvolan terveydenhoitajana toisella paikkakunnalla.

En kyllä tarhantätinä ymmärrä, miks lapsen olis pakko juoda maitoa. Ei kaikki tykkää maidosta ja se siitä. Puhupa uudemman kerran lapsesi hoitajien kanssa. Jos ei mee perille, soita vaikka johtajalle. Nää on niitä asioita, joissa se yksilöllisyys hoidossa voidaan ottaa huomioon, joten ihme nipotusta siellä tarhassa.

Ihmetyttää nämä päiväkodin pakkosyömiset, joista saa lukea lähes päivittäin. Ilmeisesti nyt myös pakkojuomisetkin. Oma lapsi ei ole vielä päiväkodissa ja etukäteen jo huolestuttaa minkälaiseen paikkaan sitä joutuu joskus lapsensa viemään. Tuntuu todella vanhanaikaisilta nämä systeemit. Ymmärrän sen, jos lasta kannustetaan maistamaan, mutta pakkoja en ymmärrä. Tässäkin tapauksessa päiväkodille on ilmeisesti parempi, että lapsi on janoissaan, jos ei saa ensin maitoa juotua.

Mä olin itse lapsena tuollainen, en tykännyt maidosta. Hoidossa oli kuitenkin sama sääntö, että lasillinen on juotava. Aiemmin ajattelin, että se oli ihan ok, mutta nyt jälkikäteen ajatellen, ehkä mun maitoinhotukseni olisi mennyt ohi, jos sitä ei olisi ollut pakko juoda. Lopetin nimittäin maidon juonnin kokonaan, kun pääsin kouluun ja sen jälkeen en ole maitoa juonut. Jokusen kerran olen testannut joko maistuisi paremmalta, mutta ei maistu ei.

Meilläkään ei 3-vuotias juo maitoa kun ehkä lasillisen viikossa. Päiväkodissa on asiasta puhuttu ja tietävät, että saa kalkkitabletteja. Sen ihmeellisempää ei asiasta ole tehty. Juo siellä vettä ruuan kanssa.

Täällä saavat valita itse, mutta olisin ollut kiitollinen tiedosta, että lapsi ei juokaan maitoa. Kesti kuukausia, ennen kuin lapselta itseltään kuulin, ettei juo päiväkodissa koskaan maitoa eikä juuri kukaan muukaan.

meidän poika ei juonut maitoa kun meni päiväkotiin, hänelle laitettiin sitten mukiin vettä. joskus laitto tädit sitten maitoa ja hyvin sekin kelpasi. nykyään juo myös kotona maitoa ruuan kanssa. keskustele, sano että saa antaa maitoa mutta että huolehtivat että lapsi saa tarpeeksi nestettä, eli vettä jos maito ei uppoo!!!1

maidon terveellisyydestä voi olla monta mieltä. kaikille maito ei ole terveellistä. hs:ssä oli juttua taannoin jopa epäilyä että suomen verisuonisairaudet johtuu maitotuotteista. maitotuotteita saadaan aivan liikaa ainakin ja maito on käsitelty väärin. maitoallergia on luultua yleisempää. ilman maitoa pärjää hyvin. minustakin erikoista että maitoa on pakko juoda pk:ssa. Kertoo ahdasmielisyydestä. Mitä jos aikuisten työpaikalla pakotettaisiin juomaan maitoa? Taikka kahvia?

Yhteistyössä