Mites sen pottailun nyt sitten aloittaisi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maire myöhänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maire myöhänen

Vieras
Poika täytti juuri 2-vuotta. Häpeän myöntää, että potalla ei ole istuttu kertaakaan... Tämä on omaa syytäni, sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen pojan pikkusiskon synnyttyä ja on ollut vaikeaa suoriutua edes päivittäisistä askareista... Vauva on nyt 6kk ja tuntuu että alan pikkuhiljaa nousemaan täältä aallon pohjalta.

Mutta ei siitä sen enempää! Fakta on se, että mulla on nyt 2-vuotias jolla ei ole potasta mitään hajua! Kuinka aloittaa? Poika tuntee kyllä kakkahädän, saattaa jopa ilmoittaa että kakka tulee ennen kuin se tulee. Suihkussa joskus pissaa ja olen silloin puhunut että pissa tuli (ihan että poika oppisi tunnistamaan itse tapahtuman).

Riisunko siis ilkosilleen ja juoksen potta kädessä perässä? :xmas: Vai alanko käyttämään siinä potalla jotenkin pitkin päivää? Help!

Aloittaisin sillä että esittelet lapsen potalle ja selität mitä sillä tehdään. Jos ei ota tuulta alleen, palkinto (esim. tarrat) siitä kun käy potalla. Kerro että vaipat on vauvoille, teillähän on siellä oikein havainnollistava esimerkki, ja että poika on jo iso poika ja isot pojat käy potalla.

Huom. jos potta ei kelpaa, kokeile vessanpöntön pienentäjää. Meillä siirryttiin suoraan vaipoista pytylle, eikä pienenninkään kelvannut, lapsesta piti pitää kiinni pöntöllä! Tsemppiä :)

Meillä lapsi (puolitoista vuotta) sai joululahjaksi potan, josta on todella "ylpeä". Eli kun se on hänen omansa. Menee välillä istuskelemaan siihen muuten vain, välillä taas pissat tai kakat tulee pottaan. Minä aloitin aamupissattamisella, eli heti kun herätään, mennään potalle pissalle. Äiti käy pöntöllä ja tyttö potalla ja siististi tulee pissat. Aina sitten ruokailun tai päiväunien jälkeen olen vienyt potalle ja kehoittanut tekemään pissan. Joskus tulee, joskus ei. Lasta pitää kovasti kehua eikä missään tapauksessa saa pakottaa siinä istumaan! Kyllä meillä ainakin lähti omalla painollaan pottailu liikkeelle. Uskoisin että suurimmaksi osaksi siitä johtuen, kun se potta tosiaan on niin rakas ja hänen OMA. :) Rohkeasti kokeilemaan vain! :)

Alussa lähtisin liikkeelle siitä potattamisen säännöllisyydestä eli vaikka aamulla herätessä, ennen/jälkeen ruuan, illalla ennen nukkumaanmenoa ja silloin kun lapsi itse ilmoittaa vessatarpeestaan.

Vessatarpeet hoidetaan vessassa joten potan paikka on siellä. Lapsi oppii menemään aikaa myöten itsekin sinne. Hänellä voi olla housuvaippa käytössä näin alussa vahinkojen välttämiseksi. Vaipan voi sitten vaikka keväällä/kesällä jättää kokonaan pois.

Mä alottaisin siitä että pottailu tulis säännölliseksi... aina herätessä, ulos lähtiessä, nukkumaan mennessä jne. Katsoo sit miten lähtee sujumaan :)

Ok, miten tämä säännöllisyys käytännössä? Siis kun lapsella ei kiinnosta istua potalla. Meillä juostaan yleensä aamupäivisin 3 h ilman vaippaa ja iltaisin 2 h ilman vaippaa ja pissa tulee joko lattialle tai vaippaan. Harvemmin lattialle, yleensä pihtaa pissaa ja odottaa saavansa vaipan, johon lorauttaa. Turha sitä on sen enempää ensimmäisenä aamulla kuin heti ruoan jälkeenkään yrittää siihen istuttaa, kun viihtyy ehkä puoli minuutta ja sen jälkeen nousee ja tekee pissat lattialle. Oon yrittänyt suhistella, puhua pissasta ja kakasta, aina ite pöntöllä ollessani kerron mitä teen, oon pissannut lapsen nähden itse pottaan, olen tyhjentänyt kakat vaipoista pottaan, olen koittanut supistajaa ja tyhjentänyt sitten kakat vaipasta pönttöön.

Mutta ei tuu pissa ei...

[QUOTE="tuulevi";22940367]Alussa lähtisin liikkeelle siitä potattamisen säännöllisyydestä eli vaikka aamulla herätessä, ennen/jälkeen ruuan, illalla ennen nukkumaanmenoa ja silloin kun lapsi itse ilmoittaa vessatarpeestaan.

Vessatarpeet hoidetaan vessassa joten potan paikka on siellä. Lapsi oppii menemään aikaa myöten itsekin sinne. Hänellä voi olla housuvaippa käytössä näin alussa vahinkojen välttämiseksi. Vaipan voi sitten vaikka keväällä/kesällä jättää kokonaan pois.[/QUOTE]

Meillä pottaillaan just näin, tyttö täyttää ensi kuussa 2v. Eli aamulla ja päikkäreiden jälkeen heti ekaksi potalle ja usein tulee pissat, samoin lounaan ja illallisen jälkeen siis ennen päikkäreitä ja ennen nukkumaan menoa illalla. Nyt kun täyttää 2v. niin rupean sitten tarjoamaan pottaa myös siinä välillä, koska pissiä tulee myös pottaan. Ja meillä on kakka tullut pottaan vasta kerran, mutta onhan tässä aikaa...

Ok, miten tämä säännöllisyys käytännössä? Siis kun lapsella ei kiinnosta istua potalla. Meillä juostaan yleensä aamupäivisin 3 h ilman vaippaa ja iltaisin 2 h ilman vaippaa ja pissa tulee joko lattialle tai vaippaan. Harvemmin lattialle, yleensä pihtaa pissaa ja odottaa saavansa vaipan, johon lorauttaa. Turha sitä on sen enempää ensimmäisenä aamulla kuin heti ruoan jälkeenkään yrittää siihen istuttaa, kun viihtyy ehkä puoli minuutta ja sen jälkeen nousee ja tekee pissat lattialle. Oon yrittänyt suhistella, puhua pissasta ja kakasta, aina ite pöntöllä ollessani kerron mitä teen, oon pissannut lapsen nähden itse pottaan, olen tyhjentänyt kakat vaipoista pottaan, olen koittanut supistajaa ja tyhjentänyt sitten kakat vaipasta pönttöön.

Mutta ei tuu pissa ei...

Minä luin alussa kirjoja, (tai siis selitin, mitä kuvissa näkyy), sen avulla jaksoi istua siinä. Nyt muutaman kuukauden jälkeen voin jättää yksin omankin kirjan kanssa hetkeksi tai sitten istuu ilman mitään. Meillä kun on vielä nuo säännölliset pottailuajat, niin melkein aina tulee joko heti tai sitten ei tule lainkaan, meillä ei ole mitään mieltä istuttaa siinä 5 minsaakaan, vaikka joskus siinä aikaa vierähtääkin, kun luetaan kirjaa. On ihan hyvä hetki joka tapauksessa myös lukemiselle, kirjojen katselu ja lukeminen tekee aina hyvää, niin siinä yhdistää kaksi kärpästä yhdell'ä iskulla.

Niin ja aina kun tulee pissat, niin kehutaan ylenpalttisesti. Palkintoja noista vessatoimista ei vissiin oikein suositella, koska pitäis oppia tekemään ilmankin, mutta jos ei esim. kirjojen tai lelun kanssakaan suostu istumaan, niin varmaan jotain tarra/ksylitolipastillia voi kokeillakin? AInakin meillä siis parissa kuukaudessa on ruvennut istumaan siellä myös ilman kirjaa, vaikka ei mulla periaatteessa ole mitään sitä vastaan, että kirjan kanssa siellä istuu ja usein siinä yhteysdesä luenkin ääneen :)

mites kun meidän tyttö (himpun alle 2vee) ei suostu pissaamaan pottaan millään. Ei varsinaisesti kammoa pottaa, koska istuu siinä mielellään jos vaikka luen hänelle, mutta jos on oikeasti hätä, niin alkaa kiljumaan ja vaatii vaipan. Osaa kyllä pidättää ja ilmottaa itse jos on hätä, ollaan välillä ilman vaippaa, mutta en viitsi pitkiä aikoja, kun en usko että on terveellistä pidättää kovin kauaa. Kokeiltu on myös suoraan pöntölle, pienentäjällä ja ilman, mutta ei tykkää istua niin korkealla..

Siis miten vaikeaa on ymmärtää, ettei ne lapset opi kuiviksi, jos ei vaippoja oteta pois. Vaippaa ei vaan enää pueta. Piste. Vahinkoja tulee sattumaan jonkin verran ja sille ei mitään voi.

Älä huoli, äläkä itseäsi syytä! Kyllä lapsi oppii. Täällä on yks joka istui niin hienosti potalla 8kk ikäisenä jo, ja kaikki hyvin(eihän sinne aina tullu mitää mutta silti) kunnes säikähti jotain ja tuli totaalinen pottakammo. Ei sitte suostunu potalle enää koskaan! Suoraa pytylle laiton 2 veenä uudestaan ja aloitettiin alusta.. Että näin. =)

Siis miten vaikeaa on ymmärtää, ettei ne lapset opi kuiviksi, jos ei vaippoja oteta pois. Vaippaa ei vaan enää pueta. Piste. Vahinkoja tulee sattumaan jonkin verran ja sille ei mitään voi.

Mut eihän me voida linnoittautua kotiin koko päiväksi, haluan edelleen ulkoilla lapsen kanssa ja silloin kyllä puen vaipan etenkin näin talvella! Ja mua ei ne vahingot haittais, päinvastoin, mutta kun lapsi panttaa sitä pissaa vaikka kuinka monta tuntia ja sitten jo kohta itketään ja raivotaan. Väitän ettei lasta voi väkisin opettaa potalle.

Jos lapsi panttaa pissaa ja vaatii vaippaa, eikös se juuri ole merkki siitä että kuivaksi oppimisen herkkyyskausi on mennyt ohi.

Tuo herkkyyskausi on käsittääkseni aika monella huomattavasti aiemmin kuin kertakäyttövaippojen valmistajat meille haluavat kertoa.

Älä huoli, äläkä itseäsi syytä! Kyllä lapsi oppii. Täällä on yks joka istui niin hienosti potalla 8kk ikäisenä jo, ja kaikki hyvin(eihän sinne aina tullu mitää mutta silti) kunnes säikähti jotain ja tuli totaalinen pottakammo. Ei sitte suostunu potalle enää koskaan! Suoraa pytylle laiton 2 veenä uudestaan ja aloitettiin alusta.. Että näin. =)

Mulla oli kanssa varhainen aloittaja, 7-8kk iässä alkoi pottailu hienosti. Jostakin syystä noin vuoden vanhana tuli täysstoppi. Nyt ikää on 1,5v ja pitäisi aloittaa treenaaminen taas. Pytynpienentäjää olen suunnitellut.

Onko kikkoja pitää potta suht lämpimänä? Lapsi tuntuu inhoavan viileälle potalle istumista etenkin juuri herättyään. En aio pakottaa, luotan, että asiaan keksitään muu ratkaisu.

Iso ongelma on se, ettei poika enää anna mitään huomattavaa merkkiä vessahädästään. Pienempänä näki jo naamasta, milloin alkaa tapahtua ja ehdittiin sinne potalle.

[QUOTE="ämmä";22940857]Jos lapsi panttaa pissaa ja vaatii vaippaa, eikös se juuri ole merkki siitä että kuivaksi oppimisen herkkyyskausi on mennyt ohi.

Tuo herkkyyskausi on käsittääkseni aika monella huomattavasti aiemmin kuin kertakäyttövaippojen valmistajat meille haluavat kertoa.[/QUOTE]

Minä taas uskon, että pottailuasiassa ollaan Suomessa keskimäärin aivan liian aikaisin liikkeellä :) Jos seurataan lapsen kehitystä ja motivaatiota, niin ok mikä ikä tahansa, mutta liiallinen stressaaminen pottailusta liian aikaisin aiheuttaa vaan neurootikkoja :D Lasten fysioliginen pidätyskyky vaatii tietyn iän, poikkeuksia löytyy, mutta yleensä alle 18kk tyttö tai alle 24kk poika ei ihan fysiologisesti kykene vielä hallitsemaan rakkoaan, paitsi niissä poikkeustapauksissa samaan tyyliin kuin joku opii kävelemään myös 9kk iässä, eikä 13kk, niin kuin keskimäärin. Itselle ei tullut mieleenkään istuttaa alle 18kk potalla eikä meillä ole vieläkään mikään kiire. Tuskin sentään enää 4v niitä vaippoja tarvitsee, vaikka poikkeuksia tiettävästi löytyy siinäkin suhteessa.

[QUOTE="ämmä";22940857]Jos lapsi panttaa pissaa ja vaatii vaippaa, eikös se juuri ole merkki siitä että kuivaksi oppimisen herkkyyskausi on mennyt ohi.

Tuo herkkyyskausi on käsittääkseni aika monella huomattavasti aiemmin kuin kertakäyttövaippojen valmistajat meille haluavat kertoa.[/QUOTE]

Sorry nyt, mutta miten tämä auttaa aloittajaa? Kerrot vaan, että sori, myöhäistä on. Eli lapsi sitten pidetään vaipoissa koko lopun ikää? Olisiko sinulla mitään oikeasti auttavaa sanottavaa?

Enpä ole kuullutkaan tuollaisesta, voisko olla oikeesti näin? Meillä otettiin potta ekan kerran käyttöön kun tyttö oli 7 kk ja alettiin heti saada pissat ja kakat sinne. Kuitenkin vuoden ikäisenä alkoi kammoamaan pottaa ja siitä asti ollaan tosi varovaisesti totuteltu uudestaan, ettei kammo pahenisi. Pitäiskö alkaa vähän hanakammin yrittämään? Nyt vaan sopivasti tullut tota uhmaakin, että varmaan tyttö yrittää viimeseen asti luistaa...

Yhteistyössä