Ihan kuin olisi väärin olla kotona 1,5v. lapsen kanssa!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäiti"

Vieras
Meillä siis kotihoidossa 1,5v ihana taapero! Ihmetyttää ja suoraan sanottuna v.....aa kun kaikki tuntuvat ihmettelevän että etkös sinä ole vielä töihin mennyt. Ei, en ole. Toivoisin voivani olla kotona niin kauan kunnes tyttömme on 3v. siis jos vain taloutemme tulee tämän sallimaan.

Mistä moiset kommentit, enhän minä siksi lasta tehnyt että voisin hänet viedä mahdollisimman pian hoitoon. Voi olla että hän jää aikokaiseksemme (pitkä tarina, hyvin vaikea raskaus jne), joten minusta tuntuu että tämä on niin ainutlaatuista aikaa enkä hoitoon vie aiemmin kuin rahallisista syistä sitten kun vien. Nyt saan siis kotihoidontukea puhtaana 255e/kk, en muuta. Mies sitten elättääkin muuten mutta uskon että hänellekin on kiva tulla töistä kotiin kun ruoka valmiina ja talo siisti, pyykit pesty, lumityöt tehty ym.

Miksi minua jää kaivelemaan siis muiden kommentit? Koska olen todella tunnollinen ihminen ja mietin onko tässä nyt jotain väärää tai lapsen kannalta huonoa. Näemme kavereita, käymme perhekerhossa jne. emme siis istuskele vain kahdestaan kotona..

Nauti kotonaolosta ja unohda muiden kommentit! :)

Mäkin olen tällä hetkellä kotona 1,5 -vuotiaan kanssa. Suunnitelmissa olla ainakin ensi syksyyn, kunnes tyttö on 2. Mahdollisesti olen pidempäänkin. On multakin kyselty, että milloin tyttö menee päiväkotiin. Olen vastannut, että en tiedä -sit kun palaan töihin. :D

Mulla lapset 4v ja 2v. ja todellakin aion olla kotona,kunnes nuorin on sen 3 vuotta.Multaki kyseltiin pian vauvan syntymän jälkeen,että kai menen sitten heti töihin,kun lapsi 9kk.Huoh..
Sanoin,että en muuten mene.Haluan hoitaa lapset kotona niin kauan kun mahdollista,mutta luulempa,että on pakko mennä töihin,kun nuorin on 3v.

Kaikkia äitejä yhdistää se, että kaikki menevät väärään aikaan töihin. Oikeasti, aina on jollain jotain vinkumista ja valittamista siitä, miten joko jätetään liian pieni hoitoon, tai sitten "lusmutaan kotona" omaa lasta hoitamassa.

Tärkeintä on, että sinä ja miehesi olette asiasta samoilla linjoilla, noin muuten on aika sama, oletko kotona lapsesi ylioppilasjuhliin asti vai olisitko mennyt töihin heti äitiysloman jälkeen, vai mitä tahansa siltä väliltä, joku vinkuttaisi joka tapauksessa.

Ei kannata välittää muiden ihmettelyistä.Minäkin olen 1,5v taaperon kanssa kotona päivät,mies töissä.On ihanaa,kun on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona,se on parasta lapselle :)

Ihanaa, ja kiitos teille vastanneet! Mukava kuulla muidenkin mielipiteitä. Monet kaverini ovat heti 9kk iässä vieneet hoitoon ja antavat ymmärtää että lapsestani tulee jotenkin sosiaalisesti rajoittunut ja onneton kun ei pääse hoitoon jo! Tekisi mieli sanoa että HALOO!
Onneksi tyttömme on tällä hetkellä aivan toisenlainen, sosiaalinen ja maailman onnellisimman oloinen, äidin kulta:)

Mä huomaan kans, et ihmiset, joita harvemmin näkee ihmettelee, miks en ole töissä. Mutta ihmiset, jotka mut tuntee ja tietää, niin ymmärtää miks en töihin kiirehdi. Mun tapauksessa töihin meno ei edes kannttaisi rahallisesti. Kun palkasta vähentäisi usean lapsen päivähoitomaksut jne. Enkä halua pikkuista päiväkotiin, jossa väsyneet tädit tiuskii ja komentaa ja ulkoillessa voi 13 taaperoa olla yhden aikuisen kaitsettavana. Pienen lapsen paikka on kotona äidin kanssa ja jos lapset on tarvis työntää hoitoon heti äitiysloman jälkeen, niin kannttaa jo pohtia, että miksi niitä lapsia edes tuli hankittua. Tuttavaperheitä, joissa taaperot viikot päiväkodissa ja viikonloput mummoilla hoidossa ja äidit vauvan kanssa kotona. ja toki vauvakin viikonloppuna mummoloihin hoitoon...

Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös;22999240:
Mä huomaan kans, et ihmiset, joita harvemmin näkee ihmettelee, miks en ole töissä. Mutta ihmiset, jotka mut tuntee ja tietää, niin ymmärtää miks en töihin kiirehdi. Mun tapauksessa töihin meno ei edes kannttaisi rahallisesti. Kun palkasta vähentäisi usean lapsen päivähoitomaksut jne. Enkä halua pikkuista päiväkotiin, jossa väsyneet tädit tiuskii ja komentaa ja ulkoillessa voi 13 taaperoa olla yhden aikuisen kaitsettavana. Pienen lapsen paikka on kotona äidin kanssa ja jos lapset on tarvis työntää hoitoon heti äitiysloman jälkeen, niin kannttaa jo pohtia, että miksi niitä lapsia edes tuli hankittua. Tuttavaperheitä, joissa taaperot viikot päiväkodissa ja viikonloput mummoilla hoidossa ja äidit vauvan kanssa kotona. ja toki vauvakin viikonloppuna mummoloihin hoitoon...

ei todellakaan ikinä ole 13 taaperoa yhden aikuisen kaitsettavana. ei tarvii liiotella.

ei todellakaan ikinä ole 13 taaperoa yhden aikuisen kaitsettavana. ei tarvii liiotella.

Voi kuule on, joka päivä tossa meidän lähi päiväkodissa. Ja hoitajien julma kielenkäyttö kuuluu kauas! Ja isompien ryhmissä se on 18-21 päinen ryhmä pihalla yhden aikuisen kaitsettavana usein! ja monissa päiväkodeissa. Kaikki aikuiset kun eivät ole motivoituneita ulkoilijoita vaikka laki ja säännöt mitä sanoisivat!

Alkuperäinen kirjoittaja Myös itse;22999316:
Voi kuule on, joka päivä tossa meidän lähi päiväkodissa. Ja hoitajien julma kielenkäyttö kuuluu kauas! Ja isompien ryhmissä se on 18-21 päinen ryhmä pihalla yhden aikuisen kaitsettavana usein! ja monissa päiväkodeissa. Kaikki aikuiset kun eivät ole motivoituneita ulkoilijoita vaikka laki ja säännöt mitä sanoisivat!

Kannattaisi varmaan tehdä ilmoitus tuosta päiväkodista.

Minun esikoiseni on nyt vuoden vanha ja pystymme pitämään hänet kotona 1,5 v. saakka, sitten loppuvat säästöt (kunnassamme ei makseta kuntalisää). Yllätyin tosi paljon äiti-vauva-kahvilassa, kun kaikki muut (4 naista siinä juttuporukassa) olivat viemässä vauvojaan hoitoon 9 kk ikäisinä, eikä se näyttänyt vaivaavan yhtään heidän mieltään. Monet totesivat, että "kiva palata taas töihin". Olin pitänyt jotenkin itsestäänselvänä, että useimmat haluaisivat olla lapsen kanssa kotona 3 v. saakka, jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista, mutta näköjään minulla oli aivan väärä käsitys siitä asiasta:O Olen tyytyväinen, että pystymme pitämään omamme edes 7 kk pidempään kotona, niin pikkuinen osaa sitten kävellä tukevasti, syödä reippaasti isojen ruokaa ja selviää yksillä päiväunilla (tällä hetkellä on ihan poikki jos ei saa kaksia), ainakin toivon, että tuo kehittyisi siihen mennessä, kun menee hoitoon;)

Kotona olo on ollut minusta yllättävän raskasta eli töissä pääsisin luultavasti helpommalla, mutta ajattelen lasta tässä kohtaa, minusta hänen kuuluu saada olla kotona mahdollisimman pitkään.

taas kalastellaan. Oot kyllä paras. Ei vois parempaa äitiä ollakkaan. JA oikein ruoka miehelle tehtynä ja piha kolattuna. ulalaa. Oikeesti. Hienoa että olet kotona.

ps. Töissä olevien ei tarvi huoltaa taloa, tehdä ruokaa, tehdä kotitöitä. joo eipä =)

[QUOTE="kotiäiti";22999227]Ihanaa, ja kiitos teille vastanneet! Mukava kuulla muidenkin mielipiteitä. Monet kaverini ovat heti 9kk iässä vieneet hoitoon ja antavat ymmärtää että lapsestani tulee jotenkin sosiaalisesti rajoittunut ja onneton kun ei pääse hoitoon jo! Tekisi mieli sanoa että HALOO!
Onneksi tyttömme on tällä hetkellä aivan toisenlainen, sosiaalinen ja maailman onnellisimman oloinen, äidin kulta:)[/QUOTE]

Nauti nyt kotona olemisesta ja tyttärestäsi. Mä just alotin taas duunin ja tuo 3v meni hoitoon. Se kyl ei epäsosiaalisuudesta tiiäkään ja hyvin on solahtanut hoitopaikkaansa. Ehän se kotiäitiys sitä meinaa että kökkii vain kotona lapsen kanssa. Ne muutamat kotivuodet työuran keskellä ei oo keltään pois ja lapsen varhaisiän tärkeitä vuosia. Voihan olla että ne nakuttajat itte koettaa selittää omia ratkasujaan jos ne ei ookaan olleet aivan mieleisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös;22999240:

Ehän tollasia tilanteita saa olla että 13 lasta yhdellä. Ja onneksi ei vielä oo yhtään tiuskivaa hoitajaa ollu työkaverina. Vaikka monta taaperoryhmää nähny ja yhdessä sellasessa nytkin töissä.

Minun mielestäni äiti on sitä parempi, mitä kauemmin pysyy kotona. :)

Minua aina inhottaa tällaiset lauseet. Ei äitiyden mitta ole se miten kauan olet lapsen kanssa kotona. Eihän äitiys tietääkseni ole mitään kisailua paremmuudesta,vaikka kieltämättä se siltä nykyään vaikuttaa. Miksi ylipäätään kenenkään täytyy puolustella omia ratkaisujaan yhtään kenellekään? jos on tyytyväinen omaan tilanteeseen ja seisoo valintojensa takana,niin silloin ei muiden ihmisten ajatukset vaikuta niihin pätkääkään. Joku on kotona kymmenen vuotta ja joku vie pienemmän lapsen hoitoon. Ihan kauheaa tämä äitien kisailu ja toisten arvostelu.

[QUOTE="jep";22999204]Kaikkia äitejä yhdistää se, että kaikki menevät väärään aikaan töihin. [/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

Mua ärsytti kaikkein eniten kun yks äiti oli niin tavattoman huolissaan mun taloudellisesta tilanteestani kun olen 'vain' kotona..... ei hän ainakaan pärjäisi jne..
Mun piti oikeasti purra poskeeni etten olisi sanonut pahasti, tämä keskustelu kun käytiin joka kerran kun tapasimme.

Nenä pystyyn..
Se on totta että ihmiset ovat kateellisia siitä että jotkut vain osaavat/pystyvät tekemään asiansa niin että saavat nauttia lapsistaan siihen 3 vuotiaaksi asti kotona.
Minä olen yksi lasta 3 vuotiaaksi asti hoitava. Lapsi on nyt 2v3kk ja nautin joka hetkestä hänen kanssaan. Töitä ehdin tekemään sitten tämän jälkeenkin 30 vuotta. Nautin nyt näistä vuosista joita saan lapseni kanssa viettää.
Ole ylpeä saavutuksestasi, monet oikeasti ovat katkeria, ja ihmettelevät asiaa siksi, etteivät itse osaa suunnitella elämäänsä niin, että voivat olla näin pienillä tuloilla näin kauan :)
:hug:

Viimeksi muokattu:
ihmeessä välität muiden kommenteista? sinähän sitä elämääsi elät, eivätkä muut. et ole selitysvelvollinen perheenne valinnoista ulkopuolisille. vain huonon itsetunnon ihmiset vatkaavat muiden sanomisia.

Mulla on esikoinen kohta 5v kakkonen 3v ja nuorimmainen 1v8kk. Toisaalta välillä tekiskin mieli tehdä kodin ulkopuolellakin töitä, mutta EN TODELLAKAAN pysty edes kuvittelemaan, että jättäisin noi "vieraalle" ja siellä menis se vähintään 8h. Juu ei, minä tahdon itse kasvattaa omat lapseni. Ja koska osa-aika hommat on ihan yhtä tyhjän kanssa, valitsin raskaan mutta antoisan työn perhepäivähoitajana. :) Omat saa olla kotona, lapsilla on seuraa ja itselläkin päivät menee siivillä kun lasten kanssa puuhailee.

mulla tilanne melkeinpä vois sanoo että päinvastainen. itellä esikoinen tulee oleen YLI kolme vuotias ja kuopus 1,5 vuotias kun pistän heidät hoitoon.
Kävin ennen perhekahvilassa mutta nykyään siellä on vaan pari äitiä(muut palanneet töihin/kouluun) jotka katsoo kieroon kun EN ole kotona kunnes kulta-muru-pallerot (joita molemmilla on ainakin 5) menee kouluun. Jösses! Ei voi mitään täällä maalla kun ainavaan on näitä isoontaloon emäntiä joiden elämäntehtävä on tehdä lapsia ja hoitaa niitä kotona. Mies elättää. Mikäs siinä, mut vois vähän miettiä ettei kaikkien tilanne kenties oo sama.
Paras kommentti toisen suusta kun sanoin että meen elokuussa kouluun:
"No, KAIKISTA ei vaan ole kotiäideiksi."

kiitos vaan tuollekin. :D

Yhteistyössä