Lapsen koulunaloituksesta?! Auttakaa stressaantunutta!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Esikoinen on aloittamassa syksyllä koulun. Pääni olen miettinyt puhki miten se tulee onnistumaan, kun minulla on vuorotyö/opiskelu ja asun yksin lasten kanssa. Isästä ei ole apua. Koulua tai töitä saattaa olla illalla yhdeksäänkin. Tai työt alkaa aamulla seitsemältä. Eikai ekaluokkalainen vielä osaa itsekseen olla ja mennä kouluun/kotiin.. Aamu- ja iltapäiväkerhot ei ala noin aikaisin, eikä ole noin pitkään auki. Voiko koululainen olla vielä vuorohoitopäiväkodissa pikkuveljensä kanssa?
 
Silloinkun minä olin ekaluokkalainen 90-luvulla, kuljin ensimmäisen päivän jälkeen naapurin tytön kanssa joka päivä kävellen kouluun. Matkaa oli noin 2 km, ja muistan kuinka koulun jälkeen tulin kotiin, laitoin itselleni välipalaa ja tein läksyjä ja vanhemmat tulivat molemmat kotiin vasta viiden-kuuden aikoihin. Hyvin pärjäsin ja käsittääkseni olin ihan normaali lapsi joten eiköhän sinunkin lapsesi pärjää.

Ainoa asia mistä näin aikuisiällä olen äidilleni valittanut kasvatusvalinnoistaan on se että kuinka se saattoi laittaa minut ekaluokasta lähtien kävelemään kouluun myös talvisin niillä hirmupakkasilla :/ muistan vieläkin miten nenä, posket, sormet ja varpaat oli ihan tunnottomia vaikka kuinka paljon oli vaatetta ja teki mieli itkeä kun sitkeästi taivalsi kouluun ja kotiin kun oli niin kylmä. Voi että olin kateellinen niille luokkatovereille jotka pääsivät autolla/bussilla pahimpina pakkaspäivinä! Kyllä sitä suurimman osan vuodesta hyvin ne matkat käveli mutta ne muutamat päivät kauhistuttaa vieläkin... Nykyään varmaan joku naapurintäti jo älähtäisi jos joku lykkäisi 7-vuotiaan kävelemään kahta kilometriä kouluun aamukahdeksalta kun mittari paukkuu kolmessakymmenessä...
 
Meillä on onneksi koulu niin lähellä, että näkyy melkein pihalle. Matkasta en murehdi, siitä vain että jos pitää koulupäivän jälkeen olla neljäkin tuntia yksin kotona.. Lapsi ei ole vielä ollut yhtään yksin kotona, että en osaa jotenkin ollenkaan ajatella pärjäämistä. Lapsi on kuitenkin vasta 6v kun aloittaa koulun, noinko sitä vaan yhtäkkiä jätetään yksin pärjäämään?
 
Kyllä hoitopaikan voi saada tarvittaessa ekaluokkalaisellekin.

Yksin olemista olisi kyllä hyvä harjoitella ja hommata hänelle kännykkä (ellei jo ole sitä). Olisiko sinulla tuttuja/lapsella kavereita kenen luona lapsi voisi olla noina pitkinä päivinä?
 
Alkakaa opetella yksin oloa jo nyt. :) Minäkin kuljin koulumatkani (2km) toisesta päivästä alkaen ja olin myös yksin kotona muutamia tunteja.. Ja onhan niitä aamu- ja iltapäiväkerhojakin yleensä koulujen yhteydessä.
 
Ihan oikeasti, jos lähden 6.15 aamulla töihin, herätän koululaisen ja sanon että alkaa syömään aamupalaa jne. ja itse lähtee oikeaan aikaan kouluun? Tuntuu tällähetkellä melkein heitteillejätöltä tämä ajatus. Kyllä on jo kiinnostunut jäämään kotiin, kun olen asiaa ehdottanut että olisi yksin kotona kun käyn pienemmän kanssa kaupassa. Ja sehän riemusta hyppien olisi jäänyt heti, mutta en sitten uskaltanut jättää kun ei ole sitä kännykkää vielä.
 
[QUOTE="äiti";23001468]Ihan oikeasti, jos lähden 6.15 aamulla töihin, herätän koululaisen ja sanon että alkaa syömään aamupalaa jne. ja itse lähtee oikeaan aikaan kouluun? Tuntuu tällähetkellä melkein heitteillejätöltä tämä ajatus. Kyllä on jo kiinnostunut jäämään kotiin, kun olen asiaa ehdottanut että olisi yksin kotona kun käyn pienemmän kanssa kaupassa. Ja sehän riemusta hyppien olisi jäänyt heti, mutta en sitten uskaltanut jättää kun ei ole sitä kännykkää vielä.[/QUOTE]
Joko niin tai sitten opetat lapsen heräämään herätyskelloon/puhelimen soittoon. Kannattaa myös hyvissä ajoin kysellä naapureilta ja lapsen kavereiden vanhemmilta tai esim joltain lukiolaistytöltä, voisiko joku heistä maksua vastaan hoitaa illalla lastasi silloin kun sulla on iltavuoro tai olet illan koulussa. Yksi vaihtoehto on myös, että pidät opinnoissa välivuoden.
 
Yksinoloa ja kännykän käyttöä kannattaa alkaa treenaamaan jo nyt.

Aamulähdöt onnistuvat varmaan, jos laitat lapselle vaatteet, aamupalan yms valmiiksi ja soitat kun pitää herätä & kun pitää lähteä kouluun.

Mutta iltoja en antaisi oman ekaluokkalaiseni olla yksin. Mullakin on iltaluentoja koulussa ja mieheni on vuorotyössä. Ollaan sitten käytetty apuna isovanhempia, ystäviä ja naapuria (tytön ystävän vanhempia). Ja joskus ekaluokkalainen on ollut mun mukana iltaluennolla.

Hyvin meillä on aamut, koulumatkojen kulkemiset ja 2-4 h yksinolot ekaluokkalaisemme kanssa menneet, vaikka lapsi on ekaluokkalaisista nuorimpia kun on joulukuun loppupuolella syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Yksinoloa ja kännykän käyttöä kannattaa alkaa treenaamaan jo nyt.

Aamulähdöt onnistuvat varmaan, jos laitat lapselle vaatteet, aamupalan yms valmiiksi ja soitat kun pitää herätä & kun pitää lähteä kouluun.

Mutta iltoja en antaisi oman ekaluokkalaiseni olla yksin. Mullakin on iltaluentoja koulussa ja mieheni on vuorotyössä. Ollaan sitten käytetty apuna isovanhempia, ystäviä ja naapuria (tytön ystävän vanhempia). Ja joskus ekaluokkalainen on ollut mun mukana iltaluennolla.

Hyvin meillä on aamut, koulumatkojen kulkemiset ja 2-4 h yksinolot ekaluokkalaisemme kanssa menneet, vaikka lapsi on ekaluokkalaisista nuorimpia kun on joulukuun loppupuolella syntynyt.

Täällä kans joulukuussa syntynyt ekaluokkalainen. Pienimmästä päästä siis.. Ei ole täällä ystäviä, eikä naapureihinkaan olla tutustuttu, isovanhemmat asuu 100km päässä.

Välivuotta en enää ala pitämään, sillä valmistun loppuvuodesta. Kuitenkin jatkossakin on iltoja ja aikaisia aamuja, kun alani on vuorotyötä. En näe muuta vaihtoehtoa, kuin viedä illoiksi päiväkotiin tai `käskeä` isän hakemaan, vaikka asuu vähän kauempana. Yksi vaihtoehto vielä on, ollaan mietitty yhteenmuuttoa miesystävän kanssa, hän olisi illat kotona. Mutta en tiedä onko oikein sekään, velvoittaa häntä olemaan sitten kotona vain..
 
[QUOTE="äiti";23001697]Täällä kans joulukuussa syntynyt ekaluokkalainen. Pienimmästä päästä siis.. Ei ole täällä ystäviä, eikä naapureihinkaan olla tutustuttu, isovanhemmat asuu 100km päässä.

Välivuotta en enää ala pitämään, sillä valmistun loppuvuodesta. Kuitenkin jatkossakin on iltoja ja aikaisia aamuja, kun alani on vuorotyötä. En näe muuta vaihtoehtoa, kuin viedä illoiksi päiväkotiin tai `käskeä` isän hakemaan, vaikka asuu vähän kauempana. Yksi vaihtoehto vielä on, ollaan mietitty yhteenmuuttoa miesystävän kanssa, hän olisi illat kotona. Mutta en tiedä onko oikein sekään, velvoittaa häntä olemaan sitten kotona vain..[/QUOTE]
Kannattaa ihan ekana kysyä sieltä päiväkodista, onko koululaisen iltahoito siellä edes mahdollista. Jos ei ole, sun pitää etsiä joku muu ratkaisu...tutustua naapureihin ja lapsesi kavereiden vanhempiin, laittaa ilmoitus kaupan seinälle tms paikkaan sitä "lukiolaistyttöä" varten tai päättää, että muutatte miesystäväsi kanssa saman katon alle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23001751:
Kannattaa ihan ekana kysyä sieltä päiväkodista, onko koululaisen iltahoito siellä edes mahdollista. Jos ei ole, sun pitää etsiä joku muu ratkaisu...tutustua naapureihin ja lapsesi kavereiden vanhempiin, laittaa ilmoitus kaupan seinälle tms paikkaan sitä "lukiolaistyttöä" varten tai päättää, että muutatte miesystäväsi kanssa saman katon alle.

Ainiin, eihän se varmaan onnistukkaan se päiväkotihoito.. Unohdin jo senkin. Tässä on ihan sekaisin, kun asioita miettii päivät pitkät. Joskus yötkin. Me kyllä ollaan jonkun aikaa asuntoja katseltu yhdessä ja molemmat haluttais muuttaa. Päätös vain pitäisi tehdä. Jos hirveän hankalaksi menisi, kyllä jään sitten vaikka kotiin koulusta/töistä, että lapsi pääsee turvallisesti koulunsa aloittamaan. Mutta se on se viimeinen vaihtoehto. Ja aika huono sellainen.

En oikein ymmärrä mitä hyötyä olisi lapsen kavereiden vanhemmista, kun eihän heilläkään kaverit voi luuhata yhdeksään kymmeneen, pitää heidän omien lasten päästä ajoissa nukkumaan.
 
[QUOTE="äiti";23001832]

En oikein ymmärrä mitä hyötyä olisi lapsen kavereiden vanhemmista, kun eihän heilläkään kaverit voi luuhata yhdeksään kymmeneen, pitää heidän omien lasten päästä ajoissa nukkumaan.[/QUOTE]

Lähinnä ajattelin niitä iltapäiviä noissa lapsen kavereiden vanhemmissa eli voisiko lapsi mennä luokkakaverin kanssa suoraan tämän toisen lapsen kotiin, jos siellä on toinen vanhemmista kotona. Mulla oli aikoinaan, kun olin hoitovapaalla, pari naapurin lasta iltapäivisin meillä siihen asti, että vanhempansa tulivat kotiin. Niitä iltoja varten sitten joku palkattu hoitaja kotiin.
 

Similar threads

E
Viestiä
1
Luettu
299
?

Yhteistyössä