Voiko uskovaisen ja ateistin parisuhde olla onnistunut ja kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos toinen on tosi harras uskovainen, käy säännöllisesti kirkossa, uskonto näkyy myös arkielämässä, esim. puheissa. Ja toinen on niin ateisti kuin olla voi. Minä on ateisti, ja pari vuotta sitten minua yritti "heilastella" tuollainen uskovainen amerikkalainen mies. Tuo toinen ketju sai minut taas miettimään tällaista, joten kyselen teidänkin mielipidettä :)

Sanoin jo tuossa toisessa ketjussa että tuskin onnistuu. Vaikea veikata, kumpi hermostuu ensin mutta mahdotonta on öljyn ja veden sekoittua, jos näin vertauskuvalliseksi heittäydyn.

En usko, että onnistuu. Ainkaan mun kohdalla tuskin onnistuisi. En voisi kuvitella, että olisin naimisissa miehen kanssa, kenen kanssa en voisi jakaa uskoa. Se on niin iso osa elämääni ja minua :).

Ateistille voi ehkä olla helpompaa olla uskovan kanssa, mutta uskovalle tilanne on vaikeampi. Itse olen uskossa ja en osaa kuvitella rakentavani elämää ateistimiehen kanssa, en vaan voi. Tosin eivät uskovat miehet ole välttämättä sen parempia kuin ei-uskovatkaan, monesti olen joutunut pettymään. Mutta usko Jeesukseen on vaan mulle niin tärkeä juttu, että haluan että tuleva kumppani jakaa sen kanssani:)

Mä en ainakaan kykenisi suhteeseen uskovan kanssa. En pysty kunnioittamaan sellaista ihmistä joka palvoo mielikuvitusolentoa. Aivan naurettava perusta elämälle. En myöskään haluaisi altistaa lapsiamme moiselle huuhaalle.

En koe olevani tapreeksi vahva kestämään puolisoa jolla on niin vakavia mielenterveysongelmia, että oikeasti uskoo harhoihinsa.

Paljon se ainaki vaatis.

Ite en varmasti pystyis, haluaisin että ois suht samanlainen arvomaailma. En vois olla parisuhteessa kristityn uskovaisen kans enkä ateistin kans.

Mä olen seurustellut mieheni kanssa teini-ikäisestä, vuoden päästä tulee 10 v täyteen. Tulin uskoon ripari-ikäisenä, mies puolestaan menetti riparilla sen vähänkin jäljellä olleen lapsenuskonsa. Ihan hyvin meillä menee. :D Mä olen vielä sen sortin hihhuli, etten hyväksy naispappeja. En kuitenkaan pidä esim. Raamatun luomiskertomusta absoluuttisena totuutena vaan pikemminkin vertauskuvana. Näin välttyy monelta kovaääniseltä keskustelulta insinöörimiehen kanssa. :P

Mutta siis, mun mies kunnioittaa mun vakaumustani ja lähtee jopa joskus seuraksi kirkkoon. (Käyn n. kerran kuukaudessa.) Mä kunnioitan samaan tapaan ukon vakaumusta olla uskomatta enkä tyrkytä ja tuputa omia näkemyksiäni. Mies on eronnut kirkosta, mutta ei vastustanut ollenkaan sitä, että pappi siunasi avioliittomme. Maistraattiin perjantaina, perhetuttu pappi siunasi samalla reissulla lauantaina uuden kodin ja avioliiton lähisukulaisten läsnäollessa. Muksut on kastettu, mutta saavat elää ja olla ihan omien aivoituksiensa mukaan. Isoimmalle on opetettu sekä big bang -teoriaa että luomiskertomusta, kun on kysellyt, mistä maailma on tullut. Vähän tuntuvat 3,5-vuotiaalla menevän sekaisin, muttei se niin nuukaa ole.

Tiivistäen: kyllä ja kyllä.

[QUOTE="vieras";23037096]Voi. Vaikka et ateistina sisäistä tätä, mutta Jumalalle mikään ei ole mahdotonta :)[/QUOTE]

Tällaisen vuoksi en voisi seurustella uskovan kanssa. Mua loukkaisi tämmöinen mun vakaumuksen pilkkaaminen :)

En usko jos pitää palstalaisten suhteena sitä käsitellä, täällä on niin suvaitsematonta porukkaa että tod näk nehän tappais toisensa. Oikeessa elämässä taas, ihan varmasti pystyisi pitkään suhteeseen kun olisi fiksut ihmiset kyseessä, mutta että loppuelämän, en osaa kyllä sanoa. Ei tuo nyt ole ainoita suuria kysymyksiä elämässä, uskonto nimittäin.

Jaa, enpä tiedä. Itse uskon kyllä Jumalaan, mutta en ole sellainen aloituksessa kuvailtu harras kristitty. En käy kirkossa tai missään muussakaan seurakunnan tilaisuudessa eikä usko oikeastaan näy arkielämässä mitenkään. Että minä voisin kyllä. Naimisiin menokaan ei ole minulle tärkeää, kirkkohäitä en edes haluaisi. En sitten tiedä tulisiko lasten kasvatuksen kanssa jotain? Itse kumminkin haluan lapselle puhua Jumalasta ja Jeesuksesta ja lukea tarinoita lasten Raamatusta.

Voisin kuvitella, että suhteessa, jossa toinen muuttuu paljon, voi tulla vaikeuksia. Jos vaikka kahdesta uskonnottomasta toinen tulee uskoon, kun on oltu jo vuosia suhteessa tai uskovista toinen menettää uskonsa, se voisi olla vaikeaa puolin ja toisin.

Minusta on mahdollista, jos muuten arvot kohtaavat. Tarkoitan tällä sitä, että arvoina muuten olisivat ns. kristilliset arvot, kumppanille ollaan uskollisia jne. Ja molemmat kunnioittavat toisensa vakaumusta, kumpikaan ei yritä toistaan käännyttää. Jos tämä täyttyy, pari suhde on mahdollinen.

Jaa, enpä tiedä. Itse uskon kyllä Jumalaan, mutta en ole sellainen aloituksessa kuvailtu harras kristitty. En käy kirkossa tai missään muussakaan seurakunnan tilaisuudessa eikä usko oikeastaan näy arkielämässä mitenkään. Että minä voisin kyllä. Naimisiin menokaan ei ole minulle tärkeää, kirkkohäitä en edes haluaisi. En sitten tiedä tulisiko lasten kasvatuksen kanssa jotain? Itse kumminkin haluan lapselle puhua Jumalasta ja Jeesuksesta ja lukea tarinoita lasten Raamatusta.

Meillä on juurikin näin eli minä uskon Jumalaan, mutta hirveästi se ei arjessa näy. Mies taas on ateisti. Ihan hyvin meillä on mennyt =) Minä en tuputa uskontoa eikä mies taas halveksi uskontoa millään tavalla (eli ei toimi kuten täällä jotkut ateistit eli puhu Jumalasta satuolentona jne). Kirkossa käydään jouluna tai jos on häitä ym. Lapselle aion puhua Jumalasta, lukea juurikin noita lasten Raamattu-tarinoita, opettaa iltarukouksen. Miehelle tämä on ok ja vanhempanahan lapsi itse päättää uskooko Jumalaan vai ei.

[QUOTE="vieras";23037221]Mä olen seurustellut mieheni kanssa teini-ikäisestä, vuoden päästä tulee 10 v täyteen. Tulin uskoon ripari-ikäisenä, mies puolestaan menetti riparilla sen vähänkin jäljellä olleen lapsenuskonsa. Ihan hyvin meillä menee. :D Mä olen vielä sen sortin hihhuli, etten hyväksy naispappeja. En kuitenkaan pidä esim. Raamatun luomiskertomusta absoluuttisena totuutena vaan pikemminkin vertauskuvana. Näin välttyy monelta kovaääniseltä keskustelulta insinöörimiehen kanssa. :P

Mutta siis, mun mies kunnioittaa mun vakaumustani ja lähtee jopa joskus seuraksi kirkkoon. (Käyn n. kerran kuukaudessa.) Mä kunnioitan samaan tapaan ukon vakaumusta olla uskomatta enkä tyrkytä ja tuputa omia näkemyksiäni. Mies on eronnut kirkosta, mutta ei vastustanut ollenkaan sitä, että pappi siunasi avioliittomme. Maistraattiin perjantaina, perhetuttu pappi siunasi samalla reissulla lauantaina uuden kodin ja avioliiton lähisukulaisten läsnäollessa. Muksut on kastettu, mutta saavat elää ja olla ihan omien aivoituksiensa mukaan. Isoimmalle on opetettu sekä big bang -teoriaa että luomiskertomusta, kun on kysellyt, mistä maailma on tullut. Vähän tuntuvat 3,5-vuotiaalla menevän sekaisin, muttei se niin nuukaa ole.

Tiivistäen: kyllä ja kyllä.[/QUOTE]

Toi vaatii molemminpuolista kunnioitusta. Tiedän yhden liiton, joka ei onnistunut tästä syystä, ja kyse oli siitä että toiselle esim. Joulu on merkittävä uskonnollinen juhla, samoin pääsiäinen, ja perheen ateisti on/oli sitä mieltä että tällaisia juhlia ei vietetä eikä niitä saa opettaa lapsille. Jos ei suostu esim. avioliiton siunaamiseen kirkossa niin voi se olla aika vaikeaa löytää yhteistä linjaa näistä uskonasioista myöhemminkään.

Minä uskon, mies ei. Mulle ja mun perheelle usko on osa elämää ja näkyy ihan jokapäiväisessa elämässä. Käyn kirkossa, en säännöllisesti kylläkään, lapsille puhutaan uskosta ja kerrotaan Raamatusta mm.
Mutta usko on mun asia ja sitä en miehelle tyrkytä. Eikä hän pilkkaa minua tai halveksi uskoni takia.
Lapset saa kasvatusta ihan kaikista uskonnoista ja tietävät että minä uskon näin, joku muu toisin ja kaikilla on oikeus omaan uskoonsa tai uskonnottomuuteensa ja siksi ei saa toista tuomita.
Eli miksi ei toimisi.

Yhteistyössä