Mummo kävi ja toi tuliaisia lapsille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MIstä te ostatte noita hedelmiä oikein? Meillä maksoi 2kg appelssiineja 1e ja 2kg omenia 1e. Torilta hankin kaikki vihannekset ja hedelmät kun ovat paljon halvempia kuin kaupassa.

Pakko kysyä että milla tavalla ootte rajottanu hedelmien syöntiä?

Meillä kotona oli aikoinaan rajattu hedelmä määriä, sai ottaa esim yhden omenan enempää ei ollut. Äiti kertoi että hedelmät on kalliita, ei niitä ole varaa syödä mielin määrin.
Ja että mä vihasin sitä säännöstelyä :mad:

Mä tykkään hedelmistä, samoin mies. Meillä ole hedelmiä rajoitettu enkä aio jatkossakaan niin tehdä.

PS. Kun äiti on kylässä niin näyttääpä sillekin hedelmät kelpaavan, ne ei vissiin ole yhtä kalliita kun joku muu ne ostaa...

Minä aloitin tänään juuri mandariinisyönnin rajoittamisen, 5 v vetäisi niitä vaikka kuinka ja paljon.
Muita hedelmiä saa syödä "rajattomasti" mutta hampaat menevät liiallisesta sitrusten nassuttamisesta.

Kiva että ap:n lapset saivat kassillisen hedelmiä!

MIstä te ostatte noita hedelmiä oikein? Meillä maksoi 2kg appelssiineja 1e ja 2kg omenia 1e. Torilta hankin kaikki vihannekset ja hedelmät kun ovat paljon halvempia kuin kaupassa.

ASutaan maalla ja korvessa. Kylällä on S-market ja K-market. Eli vaihtoehdot vähissä. Ja välillä on niin huonoa tavaraa hyllyssä et jää senkin takia ostamatta varsinkin ne halvimmat tahtoo olla välillä ihan sontaa.

Meillä kotona oli aikoinaan rajattu hedelmä määriä, sai ottaa esim yhden omenan enempää ei ollut. Äiti kertoi että hedelmät on kalliita, ei niitä ole varaa syödä mielin määrin.
Ja että mä vihasin sitä säännöstelyä :mad:

Mä tykkään hedelmistä, samoin mies. Meillä ole hedelmiä rajoitettu enkä aio jatkossakaan niin tehdä.

PS. Kun äiti on kylässä niin näyttääpä sillekin hedelmät kelpaavan, ne ei vissiin ole yhtä kalliita kun joku muu ne ostaa...

Ei meillä nyt katastrofi ole jos välillä syö enemmänkin. Mutta se ettei voi kuitenkaan yks syödä mielin määrin vaan että pitää ajatella et muillekin on samanverran.
Ja ite en muista että meillä kotona ois hedelmiä juuri ollut. Saati mitään salaatteja. Mulla ollu kova työ opetella että nekin kuuluu normaali ruokavalioon.

En minäkään anna nälkään niitä vetää, välipalalla on vaikkapa sämpylä ja se mandariini. Iltaisin meillä on tapana napostella viinirypäleitä/päärynöitä/mitä millonkin, mutta iltapalan jälkeen jotta mahaa niillä ei täytetä :)

[QUOTE="hui";23043437]Ai rahat voi käyttää fiksumminkin kuin hedelmiin???

Ja kyllä meillä on jaksettu kahdelle lapselle ostaa hedelmiä niin paljon kuin syövät, ilmeisesti teillä ja ap:lla on kymmenen lasta jos ei raski ostaa hedelmiä niin paljon kuin söisivät... Tosin saattehan niistä suurperheistänne enemmän lapsilisiä, eli suhteuttuna näin...[/QUOTE]

niin voi käyttää fiksummin. kotimainen kaali ja porkkana paljonterveellisempiä. ja ekologisempia. paljon vähemmän torjunta-aineita ja myrkkyjä kotimaisessa kaalissa ja porkkanassa kuin ulkomaisissa hedelmissä. ja mieti että ne on lentokoneessa raahattu tänne.

Me syötiin siskon kanssa teineinä esimerkiksi satsumoita helposti pari kiloa yhdeltä istumalta. :D Onneksi äiti ei asettanut mitään hedelmärajoituksia, vaikka tosi pienellä rahalla elettiinkin.

Nykyään tulee syötyä helposti kilo kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä, mutta enää ei sentään sellaista määrää pelkästään yhtä laatua. :D

[QUOTE="hui";23043437]Ai rahat voi käyttää fiksumminkin kuin hedelmiin???

Ja kyllä meillä on jaksettu kahdelle lapselle ostaa hedelmiä niin paljon kuin syövät, ilmeisesti teillä ja ap:lla on kymmenen lasta jos ei raski ostaa hedelmiä niin paljon kuin söisivät... Tosin saattehan niistä suurperheistänne enemmän lapsilisiä, eli suhteuttuna näin...[/QUOTE]

No ei meillä ole vielä 10 lasta (6 uupuu), mutta tiedostan että hedelmissä on ihan rutosti sokeria joten ei meillä hedelmää mussuteta mahaa täyteen vaan syödään monipuolisesti. Herkkupäivät erikseen.

Ja tiedätkös, mä en edes tiedä tarkkaa summaa, paljonko lapsilisiä tulee mutta ehkä se sitten on ihan keuhean isoja summia kun noin katkeraksi veti?

No eipä onneksi ollut mun lapsuudessa mitään hedelmärajotteita vaikka ihan tavallisesta pienituloisesta duunariperheestä olen. Sen sijaan meillä ei ollut juuri koskaan karkkia, sipsejä tai limsaa, hampurilaisista puhumattakaan. Mahtoiko hampparibaareja olla olemassakaan :D
Ainakin meistä tuli terveitä, hyvähampaisia ja normaalipainoisia :)

[QUOTE="joo";23043741]Tosi kiva tuliainen kuitenkin. Ihanaa, että saatte ja osaatte arvostaa. Tykkäisin itsekin. Kun ei aina ole niin silloin saa syödä.[/QUOTE]

Joku aika sitten oli äidin kans puhetta tuosta että söisivät niin paljon kuin jaksaa kantaa ja et ei vaan oo rahaa niin paljon ostaa. Äidillä ja isällä hyvä rahatilanne joten oli oikeasti ihan kiva kun toi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;23043769:
No ei meillä ole vielä 10 lasta (6 uupuu), mutta tiedostan että hedelmissä on ihan rutosti sokeria joten ei meillä hedelmää mussuteta mahaa täyteen vaan syödään monipuolisesti. Herkkupäivät erikseen.

Ja tiedätkös, mä en edes tiedä tarkkaa summaa, paljonko lapsilisiä tulee mutta ehkä se sitten on ihan keuhean isoja summia kun noin katkeraksi veti?

Ei teillä ainakaan hirveen tiukkaa rahan suhteen ole, jos ei kerran rahoja tarvitse laskea, kun et tiedä paljonko rahaa tulee.

Mulla menee tällä hetkellä 3+ omenaa päivässä ja 1-3banaania. Just eilen kävin "isossa kaupungissa" prismassa hamstraamassa hedelmiä, ostin puolikkaan vesimelonin, 3kg granny smith omenoita <3 ja nektariineja ja olisko ollu 6 banaania (ne oli sen verran kypsiä, ettei viittinyottaa enempää)

Meilläkin on uponnut parhaimmillaa 4,5 kg satsumia viikonlopussa :) ja kesken on loppunu, rohmuja kun ollaan, mutta ymmärrän ap:n pointin. Jos meilläkin sais joka päivä romuta nootä mielin määrin, niin äkkiä niille tulis hintaa viikossa.

Ei teillä ainakaan hirveen tiukkaa rahan suhteen ole, jos ei kerran rahoja tarvitse laskea, kun et tiedä paljonko rahaa tulee.

Toki mä tiedän että lapsilisä on jotain reilu 100e mutta ei vielä (koputtaa puuta) ole ollut tarvis laskea tuloja tarkalleen. Sellainenkin aika on ollut kyllä meidän elämässä, mutta nyt on jo jotain säästössä juuri tällaisia tilanteita varten, kun jouduin työttömäksi vuoden lopussa.

Lähinnä kävi ärsyttämään toi lapsilisäkommentointi, ihan kun sillä olisi ollut jotain tekemistä ko. asian kanssa. Ihan samalla tavalla meillä rajoitetaan hedelmien mättöä, oli hyvät tai huonot tulot.

Viimeksi muokattu:
Ihana tuliainen!
Mä olen yrittänyt sanoa sukulaisille että tuokaa mieluummin tuliaisiksi hedelmiä kun karkkia. Ja usein mun äiti varsinkin tuo hedelmiä kun tulee kylään (asuu kauempana ja kun tulee niin tulee yökylään). Mua ärsyttää kun "kaikki" tuo aina karkkia tuliaisiksi ja hedelmät olis paljon parempia. Nyt anoppi yllätti ja toi yks päivä kans ison pussin erilaisia hedelmiä, yleensä on tuonut sitä karkkia. Joku kun joskus on tunut esim ananaksen niin lapset on ihan innoissaan ja muutenkin hedelmä-tuliaisesta ollaan melkein enemmän innoissaan kun karkista, vaikka sekin kyllä kelpaa...

Mut meillä on kans hedelmien syöntiä lapsilla rajoitettava, ne eläis vaikka pelkästään hedelmillä ja marjoilla. Varsinkin mandariinejä, mansikkaa ja päärynää menis kilokaupalla, niin paljon kun vaan antais. Ja vesimeloni on nykyään ostettava aina kokonainen, sellasesta palasta ei ole mihinkään.

Yhteistyössä