Koulun rehtorin kirje oppilaiden vanhemmille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäs mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäs mieltä?

Vieras
http://www.morsmal.org/documents/members/admin/Nyttaarsforsetter.pdf

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!

Useimmat aikuiset tekevät uuden vuoden lupauksia. Minäkään en ole poikkeus. Tutkimusten mukaan on helpompi luopua jostain vanhasta kuin aloittaa jotain uutta. Minä olen miettinyt pääni puhki keksiäkseni jotain josta luopua. Tilastojen mukaan minun ei siis kannattaisi tehdä mitään lupauksia. Ehkäpä sellainen olisi helpompi tehdä koulun puolesta? Kouluun liittyviä ajatuksia minulla on paljon.

Toiskielisten oppilaiden määrä on kasvanut kuluvana lukuvuotena. Varsinkin muslimioppilaiden. Tietenkin tässä yhteydessä on täysin merkityksetöntä mihin oppilaat ja heidän vanhempansa uskovat - kunhan se ei vaikuta koulun arkipäivään.

Kun ihmisiä muuttaa tähän maahan - oli syy siihen mikä hyvänsä - on ensiarvoisen tärkeää kotoutua norjalaiseen yhteiskuntaan niin nopeasti kuin mahdollista. On itsestään selvää arvostaa korkealle tämän maan vapauksia - ilmaisunvapautta, valinnanvapautta ja uskonvapautta. Kyllä - muutoinhan tänne ei olisi kukaan tullut. Muutoinhan sitä olisi voinut jäädä vaikka vanhaan kotimaahan.

Minun kohdalleni on kaksi kertaa viimeisen kahden vuoden aikana osunut sattumus, joissa muslimioppilaan äiti on kieltäytynyt tervehtimästä minua rehtorina. Molemmilla kerroilla järkytyin ja valitettavasti myös lamaannuin täysin. Tässä maassa on täysin itsestään selvää että ihmiset tervehtivät toisiaan kättelemällä. On aivan ennenkuulumatonta menetellä toisin. Kättelemättömyys on töykeää ja osoittaa täydellistä kunnioituksen puutetta vastapuolta kohtaan. Ensi kerralla aion olla varuillani - ja minä kerron mitä tarkoitan - tapaaminen ei tule olemaan mukava, enkä aio olla erityisen avomielisellä tuulella tuolloin. Me nyt kuitenkin olemme Norjassa kaikesta huolimatta.

Minulla on toive uudelle vuodelle ja se koskee muslimiystäviämme. Minä toivon, että kaikki muslimioppilaat ja heidän vanhempansa osoittavat selkeästi, että he haluavat olla osa norjalaista yhteiskuntaa. Minä toivon, että he osallistuisivat koulun tarjoamiin aktiviteetteihin, leirikouluihin ja olisivat yhtä reippaita kuin muutkin oppilaat. Minä toivon, että he esimerkiksi osallistuisvat joulujumalanpalvelukseen tämän vuoden lopussa yhdessä muiden kanssa. Tämä kun kuuluu ikään kuin norjalaiseen perinteeseen. Kenestäkään ei tule yhtään huonompi muslimi, vaikka olisikin läsnä jumalanpalveluksessa. Ei se olisi pahasta. Minä voisin mielelläni olla mukana teidän juhlissanne moskeijassa, eikä se tekisi ilkeää. Eivät minun lapsenikaan pahastuisi, sillä on vain hyvästä hankkia kokemuksia ja lisätä tietoisuuttaan toisista. Olisihan se mukavaa, kun voisimme näin osoittaa kunnoitusta toistemme uskontoa kohtaan. Haaste on nyt heitetty ja tähän tullaan palaamaan monesti - ja jokaisessa mahdollisessa välissä.

Haluan kiittää niiden muslimioppilaiden vanhempia, jotka ovat antaneet lapsilleen luvan osallistua samoihin juttuihin kuin muutkin oppilaat. Heitä on nyt noin 50%. Tulevaisuudessa toivon prosenttiluvun nousevan lähemmäksi sataa.

Entistäkin parempaa yhteistyötä ja yhteydenpitoa Mjøndalenin koulun muslimitaustaisten oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa toivoen.

Thore Ryghseter
Rehtori

Rektor Thore Ryghseter ved Mj

Nyt Mjøndalenin koulun rehtoria,Thore Ryghseteriä odottaa rikossyyte.

Typerä tuo rikos syyte.. Niin sehän on niin kamalaa kuulla totuuksia. Jos muuttaa vieraaseen maahan niin sinne on syytä sopeutua tai lähteä maitojunalla kotiin..
Myönnän kyllä että tuo oli vähän hölmä temppu rehtorilta, mutta asiaa oli koko kirje!

[QUOTE="vieras";23047523]oho, aika rohkea ja jopa typerä veto rehtorilta :D Vaikka osittain olen samaa mieltäkin niin ei ehkä kuitenkaan sopiva tapa, sopivalta henkilöltä[/QUOTE]

Totuuden puhuminen on sinusta "typerää"?

[QUOTE="huh";23047567]Kunnon kristittyjen pakkopullaa taas! Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi osallistua KRISTITTYJEN jumalanpalvelukseeen?!!![/QUOTE]

Koska se on koulujen päättäjäistraditio monessa paikassa.

Ja miksi kristityn pitäisi alistua sovinistiseen muslimitapaan että toisuskoisia ei kätellä?

Typerä tuo rikos syyte.. Niin sehän on niin kamalaa kuulla totuuksia. Jos muuttaa vieraaseen maahan niin sinne on syytä sopeutua tai lähteä maitojunalla kotiin..
Myönnän kyllä että tuo oli vähän hölmä temppu rehtorilta, mutta asiaa oli koko kirje!

Ei kai nyt maahanmuutto ja soputuminen edellytä jumalanpalveluksiin osallistumista?! Sellaiset hihhuli-menot voisi olla melko kiusallista puolin jos toisinkin.

[QUOTE="vieras";23047588]Koska se on koulujen päättäjäistraditio monessa paikassa.

Ja miksi kristityn pitäisi alistua sovinistiseen muslimitapaan että toisuskoisia ei kätellä?[/QUOTE]

Mutta kun kaikki EIVÄT ole kristittyjä, vaikka kuinka sitä yritetään tuputtaa joka paikassa Suomessakin! Täälläkin muka uskonnonvapaus, paitsi kristinuskoa pitää palvoa oli tilanne mikä tahansa. Ei ole kyse toisuskoisten kättelemättömyydestä, jotkut eivät kättele vastakkaista sukupuolta. Pitikö sekin yrittää vääntää omien mieltymystesi mukaan?

sekopäitä nuo muslimit ja lähtis suomestaki kaikki helvettiin!! MIKS SUOMEN PITÄS MUUTTAA OMIA TAPOJA NOIDE MUSLIMIEN MUKAA,EI HEKÄÄN TASAN OMIA JUTTUJAAN OMASSA MAASSA MUUTTAS JOS SUOMALAISET SINNE MENIS ASUU,MAASSA MAAN TAVALLA!!!!!

[QUOTE="huh";23047567]Kunnon kristittyjen pakkopullaa taas! Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi osallistua KRISTITTYJEN jumalanpalvelukseeen?!!![/QUOTE]

No niinpä. Maailmassa on muitakin kuin kristittyjä ja muslimeja. Kättelemättä jättäminen, no, musta se nyt ei ole niin iso juttu. Muuten kyllä muslimien (ja kaikken muidenkin) pitäisi hyväksyä esim. naisiopettajat, sekaryhmät etc.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäs mieltä?;23047494:
Minä toivon, että he esimerkiksi osallistuisvat joulujumalanpalvelukseen tämän vuoden lopussa yhdessä muiden kanssa. Tämä kun kuuluu ikään kuin norjalaiseen perinteeseen.

eiköhän alunperin norjalaiseen perinteeseen kuulunut odinille ja thorille uhraaminen, ei niinkään tuo miekan tuoman uskonnon harjoittaminen. tänä päivänä lienevät siirtyneet sitten jo kirkkojen poltteluun ja muuhun mukavaan. että se siitä kristinuskon harjoittamisesta osana norjalaista kansanperinnettä.

Ei kai nyt maahanmuutto ja soputuminen edellytä jumalanpalveluksiin osallistumista?! Sellaiset hihhuli-menot voisi olla melko kiusallista puolin jos toisinkin.

sopeutuminen tarkoittaa myös maassa vaalitsevien perinteiden kunnioittamista. Jos minä muuttaisin muslimi maahan ja sielä olisi tapana mennä moskeijaan jouluisin niin minä menisin ja sillä hyvä. Ei se jumala sieltä tartu vaikka sielä kävisikin kerran vuodessa.

Aiheena varmasti ihan järkevä, mutta olipa surkeasti ja tökerösti kirjoitettu.

Minusta kohtuus ihan kaikessa - kummankin pitää kunnioittaa toisen tapoja. En itsekään suomalaisena diggaa jumalanpalveluksia yhtään. Minusta se ei kuulu kouluun kuin korkeintaan kristinuskoon tutustumisena. Olen käynyt samalla myös moskeijassa, synagoogassa ja katolisessa kirkossa. Minne minut lähetetään sitten ?

Viimeksi muokattu:
sopeutuminen tarkoittaa myös maassa vaalitsevien perinteiden kunnioittamista. Jos minä muuttaisin muslimi maahan ja sielä olisi tapana mennä moskeijaan jouluisin niin minä menisin ja sillä hyvä. Ei se jumala sieltä tartu vaikka sielä kävisikin kerran vuodessa.

Ei mieltä. Ei sopeutumiseen kuulu pakosti toisen uskonnon pakkonieleminen. Oman vakaumuksen voi säilyttää ja silti tulla osaksi yhteiskuntaa. Jumalanpalvelukseen osallistumisen ja kirkonpolttamisen väliinkin voi jäädä.

[QUOTE="joo";23047625]sekopäitä nuo muslimit ja lähtis suomestaki kaikki helvettiin!! MIKS SUOMEN PITÄS MUUTTAA OMIA TAPOJA NOIDE MUSLIMIEN MUKAA,EI HEKÄÄN TASAN OMIA JUTTUJAAN OMASSA MAASSA MUUTTAS JOS SUOMALAISET SINNE MENIS ASUU,MAASSA MAAN TAVALLA!!!!![/QUOTE]

Sinä et edes tiedä itsekään, mitä tuo maassa maan tavalla tarkoittaa!

No en minä ainakaan uskoani mihinkään hylännyt kun asuin toisessa maassa saati mennyt heidän perinteiden mukaan! Olisi tullut HIEMAN kiire joka viikonloppu pomppia jossain paikallisissa perinteisissä menoissa! :D

Yhteistyössä