Omistettu naapurin lehmälle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mr. Cash
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mr. Cash

Vieras
Suomessa on harvinaisen voimakas perhekeskeinen suhtautuminen kaikkeen mikä liittyy lapsiin. Lapsien aiheuttamista haittatekijoistä vedetään samantien elämisen normaalit äänet -kortti esiin. Tämän kortin jälkeen muilla ei ole enää vastausoikeutta :-D

Näin ei ole kaikkialla ja muualla on mahdollista saada häätö sen perusteella että huoneistoon on ylipäätään sijoitettu haittaa aiheuttavia lapsia. Toivottavasti Suomessakin saadaa tulevaisuudessa tähän selkeät ohjeet. Esimerkiksi vanhoissa taloissa puutteelliset äänieristeet voisivat olla peruste, millä yhtiöjärjestykseen kirjataan huomautus meluhaittaa aiheuttavista pienistä lapsista ja häätöperusteesta. Itse olisin valmis maksamaan tälläisestä yhtiöstä.

Nämä kersojen metelin puolustelijat voisivat itse miettiä hetken sen naapurin näkökulmaa. Oletetaan että olen asunut omassa asunnossani vuosia kaikessa rauhassa, tyytyväisenä ja onnellisena. Yllättäen seinän taakse muuttaa nuoripari ja ei aikaakaan kun alkaa yötä paivää kestävä vauvan itku. Lapsen itku muuten tulee täysin läpi seinärakenteista, joita normaalit elämän äänet eivät läpäise.

Itkua jatkuu viikosta toiseen, käytät korvatulppia, pidät musiikkia hiljaisella yötäpäivää. Välillä yrität nykkua olohuoneen sohvalla toivoen että sirkkelin ääni ei kuuluisi sinne. Huuto kestää kuukaudesta toiseen, ensin huudetaan kun on niin pieni lapsi, sitten huudetaan kun saadaan hampaita ja vuoden päästä huudetaan muuten vaan jne.

Oheinen vaikuttaa yöuniin, asunnossa viihtymiseen, mielialaan, työstä suoriutumiseen ja parisuhteeseen. Kokeilkaapa harrastaa aamuseksiä viikonloppuna kun seinän takana laulaa täyttä huutoa kiljukaula. Kunnon lähiötunnelmaa.

Mitä tuossa voi silloin naapuri tehdä, millä oikeuksin? Mitä minä olen tehnyt saadakseni tuon rasitteen niskaani? Pitäisikö muuttaa pois, luovuttaa? Itse olen täysin syytön koko tilanteeseen. Enhän minäkään osta paimenkoiraa asuntooni, koska se haukkuisi naapurit hulluiksi. Sen sijaan on ihan ok vääntää huutava kersa siihen 30 neliön koppiin naapurien riemuksi. Vittu, siellä raikaa niin että kiljunta kuluuu viisi kerrosta alas pitkin rappukäytävää.

Omasta asunnostani en aio muuttaa, eli vaihtoehdoksi jää selvittää mitä asialle on muuta tehtävissä. Korvatulppien käyttö ja ns kestäminen ei ole vaihtoehto koska aina on vaihtoehto että kersoja tulee lisää, kaksi, kolme jne. Tälläin puhutaan vuosia kestävästä jatkuvasta kohtuuttomasta ja koko elämän laatuun vaikuttavasta haitasta.

Koska lapsiperusteisesti on hankala saada häätöä on vaihtoehtona talon rakenteisiin puuttuminen:

Asuinympäristössä on useita erilaisia melulähteitä: liikenne, teollisuuslaitokset, rakennustyömaat ym. aiheuttavat melua laajalle alueelle. Rakennusten sisäisiä melua aiheuttavia tekijöitä ovat erilaiset tekniset laitteet sekä rakennuksessa tapahtuva toiminta. Tilojen käyttäjistä aiheutuva melu (esimerkiksi häiritsevä elämäntapa asunnossa) on järjestyksenpitoon liittyvä kysymys, jossa voi kääntyä poliisin puoleen, mikäli kiinteistön kehotukset eivät auta. Melututkimuksissa olennaista on aina ensin selvittää ongelma, jota lähdetään selvittämään, ts. mikä laite on todennäköinen melulähde tai minkä rakenteen ääneneristävyydessä on ongelmia.

Melu vaikuttaa ihmisen pääasiassa kuuloaistin välityksellä. Vaikutukset eli melun aiheuttamat reaktiot ilmenevät ihmisessä elintoimintojen tai käyttäytymisen muutoksina ja melun aiheuttamina elämyksellisinä kokemuksina. Melun aiheuttamaa pysyvää kuulokyvyn heikkenemistä voidaan pitää terveyden kannalta vakavimpana vaikutuksena. Jo muutama lyhytaikainenkin altistuminen kipukynnyksen (n. 130 dB) ylittävälle melulle voi aiheuttaa kuulovamman. Yleisin melun aiheuttaman kuulovamman syy on kuitenkin kymmeniä vuosia kestänyt päivittäinen altistuminen 75 – 85 dB ylittävälle melulle ilman kuulon suojausta. Kuulon pysyvän heikentymisen lisäksi melu voi aiheuttaa tilapäistä tai pysyvää tinnitusta eli korvien soimista tai suhisemista ilman vastaavaa ääniärsykettä. Lievää tilapäistä kuulokyvyn huonontumista voi esiintyä jo oloissa, joissa altistava LAeq,24h taso on 65 – 75 dB. Melu voi vähentää unen ja levon virkistävää vaikutusta, jos se vaikeuttaa nukahtamista, vähentää unen syvyyttä tai aiheuttaa ylimääräisiä tai ennenaikaisia heräämisiä. Yksittäisten melutapahtumien unenhäirinnän todennäköisyys riippuu melun voimakkuuden lisäksi muun muassa melutapahtumien kestosta ja määrästä sekä samanaikaisen taustamelun voimakkuudesta ja laadusta. Unenhäirintää alkaa esiintyä, kun unen tai levon aikainen LAeq-taso ylittää 25 – 35 dB tai, kun yksittäisten melutapahtumien enimmäistaso ylittää, tapahtumien kestosta ja toistuvuudesta riippuen, 40 – 65 dB. Alaraja pätee usein toistuville, pitkään kerrallaan kestäville.

Ei taida olla sinulla kaikki ihan kotona? Ihminen on ihminen ja koira on koira. Ihmisen on oltava vauva ennenkuin hänestä kasvaa aikuinen. Sinäkin olet ollut vauva ja luultavasti huutanut enemmän ja vähemmän. Muuta omakotitaloon ja lopeta valitus. Niin kauan kuin asuu lähiön kerrostalossa niin elämää kuuluu...

Olen ihan samaa mieltä! Siksi asunkin perheineni omakotitalossa :) Rivitaloelämä oli kauheaa ja koliikkivauvan kanssa vielä kauheampaa kun satun olemaan ihminen joka ajattelee myös sitä naapuria ja hänen 3-vuorotyötään.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä... mutta noissa pikkulapsen itkuasioissa sentään lohduttaa se, että niistä tietää, että ne loppuvat jossain vaiheessa, eivätkä jatku loputtomiin. Mielestäni ne vielä jotenkin sietää, mutta minkään leikki-ikäisten jatkuvaa naapuriston tyrannisointia ei kyllä tarvitsisi normaali-ihmisten sietää, mutta minkäs teet.

Ihan samaa mieltä! Mulle on yks vitun sama mistä se meteli tulee. Onko se alakerran teini stereot vai napurin kiljuva muksu. Molemmat häirisee ihan yhtä lailla ja molemmat pitäisi saada häätää!vJos hommaa huutavia muksuja niin voi myös muuttaa paikkaan jossa se huuto ei häiritse.

[QUOTE="vieras";23067112]Asutkohan sä meidän naapurissa kun täällä on jopa hakattu seiniä kun vauva itkee..sillähän se itku loppuu ;) Kuule, yltyy vaan.[/QUOTE]
Hakkaan tästäkin eteen päin ja voi olla että seuraavaks hakkaan jotain muutakin kuin seiniä!!!

Persaukisilta pitäisi kieltää lastenhankkiminen kokonaan. Jos ei ole varaa muuttaa asuntoon missä se huuto ei häirite, niin ei pitäisi hommata lapsia. Mä ainakin kannatan tota ettähäätöperusteeksi lisättäisiin lasten huuto jos se kuuluu seinistä läpi. Ei sitä jaksa kukaan kuunnella.

kyllä oikeasti pitää miettiä myös niitä naapureita. Pienen vauvan itkun vielä kaikki varmasti kestää, mutta jos vuosi tolkulla lapset huutaa ja metelöi, tömistelee, juoksee portaissa ym. niin silloin kerrostalo/rivitalo ei ole oikea asuinpaikka.

Ihme valittajia täällä. Hommatkaa kuulkaa valittajat asunto, johon ei kuulu naapureiden ääniä ja mielellään mettän keskelle korpeen. Saatte olla siellä ihan rauhassa. Näköjään teillä ei rääkyminen loppunut siihen vauva-aikaan ja lapsuuteen, vaan pitää jatkaa koko elämä. Eihän teitä varmaan kukaan jaksa kuunnella :D

Ihme valittajia täällä. Hommatkaa kuulkaa valittajat asunto, johon ei kuulu naapureiden ääniä ja mielellään mettän keskelle korpeen. Saatte olla siellä ihan rauhassa. Näköjään teillä ei rääkyminen loppunut siihen vauva-aikaan ja lapsuuteen, vaan pitää jatkaa koko elämä. Eihän teitä varmaan kukaan jaksa kuunnella :D
Onko neuvosi sama, jos naapuriin muutta joku aktiivinen teknon kuuntelija joka viikot luukuttaa yötä myöten musaa ja viikonloppuisin vetää aamuun saakka viinaa siellä kavereiden kanssa. Jotenkin luulen, että sen sijaan että muuttaisit metsän keskelle valittaisit vain tuosta naapurista.

olsiko sama vastaus jos joku ottaisi koiralauman haukkumaan naapuriisi! Ja kyllä näitä asioita voi verrata.

Onko neuvosi sama, jos naapuriin muutta joku aktiivinen teknon kuuntelija joka viikot luukuttaa yötä myöten musaa ja viikonloppuisin vetää aamuun saakka viinaa siellä kavereiden kanssa. Jotenkin luulen, että sen sijaan että muuttaisit metsän keskelle valittaisit vain tuosta naapurista.

Valittaisin varmaan, en sitä kiellä. Mutta helpompi muuttaa itse pois kuin pilata omaa elämäänsä sellaisessa naapurustossa, jossa ei viihdy eikä pysty elämään naapureiden vuoksi normaalia elämää.

Minun ei tarvitse valittaa seinänaapureista eikä kukaan valita meistä, koska asun maaseudulla omassa talossa lasteni ja rakkaan mieheni kanssa. Ihanan rauhallista! Siksi uskalsinkin antaa vinkin, koska olen itse tyytyväinen elämääni hälinän ulkopuolella. Eikä tarvitse kuunnella valittajia, vaikka meillä toki naapureita onkin. Ihanat naapurit sitäpaitsi :)

Tyypillistä palstaämmän logiikkaa. Eli ongelman aiheuttaja saa jäädä ja ongelmasta kärsivän ja siihen syyttömän pitää lähteä? Täysin käsittämätön ajatuskin mutta tällaista voi odottaakin tällä tollojen kassatätien, yksinhuoltajien ja kotiäitien kansoittamalla foorumilla.

Päivällä lapsiperheen asunnosta kuuluvat normaalit tömistelyt, satunnaiset kiljahdukset sun muut ovat niitä normaalin elämän ääniä joiden kanssa on naapurinkin elettävä - tiettyjen kellonaikojen puitteissa. Sen sijaan myöhään illalla tai aamuyöstä jatkuvasti ja toistuvasti itkevä ja kiljuva vauva ei mene tuohon normaalin elämän äänen lähteiden kategoriaan.

Apteekista saa hyviä korvatulppia, jotka on tehty silikonimassasta tms. Blokkaa todella hyvin kaikki äänet, suosittelen.

Vauvan itkulle ei oikein voi mitään, jos nämä välttämättömimmät eli ruokinta ja vaipanvaihto on jo kokeiltu. Onneksi kaikki vauvat eivät ole samanlaisia, suuri osa nukkuu yönsä ihan hiljaa. Siinä vaiheessa kun vauvasta on kasvanut lapsi, on vanhempien aika katsoa peiliin jos piltit metelöivät vielä hiljaisuusajan jälkeenkin.

Valitettavasti osa ihmisistä ei koskaan ota muita huomioon, joten se kärsivä osapuoli joutuu tekemään omat ratkaisunsa ja muuttamaan pois. Tämä suomalainen yhteiskunta on sellainen, että itsekkyys rulettaa, ja juntit saavat rellestää vapaasti. Uhri on täällä aina syypää, ja neuvo kuuluu: muuta pois. Kuten raiskauksen uhrikin on syyllinen raiskaukseen, syy on tässä tapauksessa melusta kärsivän, ei meluajan.

Me asutaan rivitalossa, jossa äänieristys on todella nollassa. kaikki äänet kuuluvat naapurista, myös normaali puhe kuuluu.(sanoista ei saa selvää mut kuitenkin sen kuulee.) Meillä pieni lapsi joka herää yöllä itkemään, huutaa päivällä muuten vaan sekä ilojaan että surujaan. Tiedostan että jokainen täältä lähtevä ääni kuuluu myös naapuriin. Olen tulla hulluksi kun yritän saada lasta hiljaiseksi eikä se onnistu. ajattelen vain naapureitamme. ahdistaa. Helppo on sanoa että muuttakaa pois. sen kyllä tekisimme jos jostain asunnon saisimme, yritetty kyllä on ja yritys jatkuu. omakotitalon ostaminen ei vaan ole niin yksinkertaista kaikissa elämäntilanteissa. minusta sellaisten kuuluu muuttaa pois, jotka eivät melua kestä.

Yhteistyössä