Onko tää lapsi teidän mielestä normaalia älykkäämpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sedu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sedu

Vieras
Lapsi ei ole saanut erityisemmin mitään virikkeitä.
Tässä siis muutamia esimerkkejä:

4kk: Nappaa isän tai äidin lehden ja "lukee" sitä aina oikein päin ja kääntelee sivuja.

6kk: "lukee" jo paljon kirjoja itse. Kääntelee sivuja ja katselee kuvia. Esim. äiti vaihtaa vaippaa
ja laps makaa selällään ja lukee kirjaa.

10kk: Sanoo sanoja. Kaikki äänteet ja sanat tulee selvästi ja oikein, vierasperäiset kirjaimet mukaan lukien. Ei syö lattialta tms mitään muruja ym. Ei ole koskaan syönyt.

11kk: Lähtee kävelemään ja samantien juoksemaan ym.

1,5v: Leikkii paljon sanaleikkejä. Esim. Äiti sanoo: "Au-" Ja lapsi jatkaa "-to!" (auto) tai äiti sanoo: "leh-" ja lapsi: "-mä!" (lehmä) Äiti sanoo: "Peh-" lapsi: "meä!" (pehmeä) ym ym ym... Siis ihan hirveesti erilaisia ja vaikeitakin sanoja osas tuollain tavuttaa. Saattoi myös itse aloittaa jonkun tavun ja vanhemman piti arvata mikä sana on tai jatkaa sitä loppuun.
Samoten äiti aloittaa jonkun lauseen ja jätti kesken, lapsi sanoi sen loppuun. Esim. jonkun tutun laulun sanat tai jonkun muun yhteisen sanonnan. (huom. lapsen ikä 1,5v)

2v: Lapsi tekee helmikoruja itse (pudottelee helmiä kuminauhaan) ja SUUNNITTELEE itse korunsa! Että ne näyttää molemmilta puolilta symmetrisiltä. Keskellä siis joku tietty pitkä/iso/näyttävä helmi ja molemmilla puolilla jotkut sitä tukevat helmet ja sitten molemmille puolille väritykset ja helmien koot sopiviksi. (Miten noin pieni osaa hahmottaa helmikorun lopputuloksen alusta asti?)

1-2v: Ajaa pyörällä itse. Laulaa satoja erilaisia lauluja täysin ulkomuistista ja TÄYSIN oikein. Monet samanikäiset laulaa aivan väärin tai vähintäänkin sanat vinksallaan. (ei tietenkään huonoja hekään, mutta kuitenkin.)

3v: Hiihtää ja luistelee. Ym ym...

Pienempi sisarus vasta oli se oikea LAPSI. Söi muruja lattialta, repi kirjoja tai vähintäänkin luki väärinpäin, lähti 1v 1kk kävelee, puhuu 1v 3kk vasta muutamia sanoja ja hyvin vauvamaisittain lausuu. Nyt hämmästelen, että edellisen kanssa samanikäisenä jo leikittiin sanaleikkeja ym...

Ei todellakaan kerro älykkyydestä välttämättä mitään. Etenkään mitkään kävelyt ja pyöräilyt. Vasta kun lapsi on isompi ja voidaan testata älykkyys, sitten se totuus paljastuu. Tunnen ihmisen joka oppi puhumaan vasta lähemmäs 5 vuotiaana ja on todella älykäs.

Eipä ole ihme, että keskivertoa älykkäämpiä lapsia kiusataan koulussa, kun asenne lapsen älykkyyteen on sitä mitä näissäkin vastauksissa näkyy. :(

Ottamatta kantaa tämän aloituksen tapaukseen, olisi mukava joskus lukea ihan asiallista keskustelua siitä, miten ja missä vaiheessa lapsen selvästi poikkeava älykkyys on tullut esiin.

Ja nyt sitten vastaus ap:lle

Monet noista lapsesi ominaisuuksista ovat vastaavia kuin omalla pojallani (nyt 14-vuotiaalla) oli pikkulapsena. Minun poikani ei vain ollut liikunnallisesti yhtä lahjakas, mutta esim. rakenteli legoista ja muista rakennuspalikoista symmetrisiä ja selvästi sommiteltuja rakennelmia jo 2-vuotiaana. Hän myös rakensi jo paljon vanhemmille tarkoitettuja legorakennelmia ohjeiden mukaan (saattoi myös pitää työtä eri päin käsissään kuin missä suunnassa se oli ohjeessa kuvattu). Tosin ne hän purki välittömästi rakennettuaan ja teki omannäköisensä rakennelman heti perään.

Hän luki paljon lasten tietokirjoja jo ennen eskariin menoa ja lempivideot olivat niitä "Olipa kerran avaruus" ja "Olipa kerran ihminen" -videoita.

Koulun aloituksen jälkeen (mietittäessä, pitäisikö hypätä heti kakkosluokalle) poikaa testattiin, ja hänet todettiin huomattavan älykkääksi. Eli eivät nuo sinun lapsesi ominaisuudet ainakaan sitä pois sulje, että hänellä olisi sama tilanne. :)

Tämä älykkyys on Suomessa vain sellainen tabu, että sen kanssa eläminen ei ole helppoa, ellei sitten satu olemaan vain hieman keskivertoa älykkäämpi. Minun poikaani kiusattiin alakoulussa, koska poikkesi niin selvästi muusta luokasta. Yläkoulussa hän sentään on päässyt muiden lahjakkaiden lasten kanssa yhteen ja viihtyy erinomaisesti hyvässä opetuksessa, jossa on haastettakin.

Kiitos 159 asiallisesta vastauksesta ja omakohtaisesta kokemuksesta! Mahtava, että teidän poika on kuitenkin nyt löytänyt vertaisiaan ja saa tasokasta opetusta!

Eikä todellakaan ole ihme, jos lahjakasta lasta kiusataan, kun jo äidit ovat noin kateellisia, että pitää alkaa härkkimään. Onhan se tosi, että jokaisen lapsi on tietenkin se paras, mutta en itse tähän asiaan kiinnittänyt aiemmin huomiota, ennen kuin läheinen opettajapariskunta vietti aikaa lapsen kanssa ja huomasi hänen älykkyytensä, jota he ihmettelivät. Opettajapariskunnalla on itsellään lapsi ja lapsenlapsia samanikäisiä, eivätkä he kuulemma ole koskaan tavannut vastaavaa.

Nyt tästä keksii tietenkin joku kateellinen ja katkeroitunut, huonon itsetunnon omaava ihminen nälväistä taas, mutta taidankin jatkaa lapsen tutkimista omassa rauhassani ja terveiden ihmisten ympäröimänä. Saapa nähdä käykö meidänkin lapselle samalla tavalla kuin 159:n pojalle. Tsemppiä sinne! :)

Mulla on 2-vuotias, joka on mielestäni kehityksessään aika normaali. Mielestäni ap:n lapsi kyllä kuulostaa aika nopeasti kehittyneeltä. En tiedä onko tuo älykkyyttä, vai mitä, mutta ei mun lapseni olisi noihin kyennyt enkä todellakaan osaa ajatella, että mun lapseni osaisi, viitsisi ja jaksaisi suunnitella itselleenä symmetristä korua. Ei se itseasiassa varmaan edes malttaisi tehdä koko korua.

Eli kyllä lapsesi saattaa olla normaalia älykkäämpi tai sitten jotain muuta lahjakkuutta. Tai sitten ei. Kyllä minä tuota seurailisin ja hänen kasvettuaan vähän selvittelisin, miten lahjakkuutta voi tukea, jos se sitä todella on. Harmillista on tästäkin ketjusta huomata, kuinka asiaan suhtaudutaan, joten voi olla, että lapsi tarvitsee vähän aktiivisemmat vanhemmat.

No huh, olipa yksityiskohtainen luettelo lapsensa erinomaisuudesta. :D
Miten se meni, satoja erilaisia lauluja TÄYSIN oikein ? ihanko totta. Tuo viittaisi jo varmaan johonkin syndroomaan (autismi, asperger).
Ja jos itse olet älykäs, tunnistat varmaan muilta kysymättä jälkikasvusi älykkyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja tavislapsen äiti;23085545:
Mulla on 2-vuotias, joka on mielestäni kehityksessään aika normaali. Mielestäni ap:n lapsi kyllä kuulostaa aika nopeasti kehittyneeltä. En tiedä onko tuo älykkyyttä, vai mitä, mutta ei mun lapseni olisi noihin kyennyt enkä todellakaan osaa ajatella, että mun lapseni osaisi, viitsisi ja jaksaisi suunnitella itselleenä symmetristä korua. Ei se itseasiassa varmaan edes malttaisi tehdä koko korua.

Eli kyllä lapsesi saattaa olla normaalia älykkäämpi tai sitten jotain muuta lahjakkuutta. Tai sitten ei. Kyllä minä tuota seurailisin ja hänen kasvettuaan vähän selvittelisin, miten lahjakkuutta voi tukea, jos se sitä todella on. Harmillista on tästäkin ketjusta huomata, kuinka asiaan suhtaudutaan, joten voi olla, että lapsi tarvitsee vähän aktiivisemmat vanhemmat.

Kiitos kommentista ja neuvoista! Täytyypä tosiaan seurailla ja koittaa tukea kehitystä entistä enemmän sekä valmistautua mahdollisesti tukemaan lasta mahdollisia kiusaajia varten. Juurikin kaipasin sitä, että joku kertoo miten heillä on lapset kehittynyt, kun itsellä ei noita kokemuksia omasta takaa paljon ole. Tokihan jokainen lapsi kehittyy ihan omaa tahtia, mutta aina parempi, mitä "normaalimpi" on. Niinkuin saimme huomata. :)

Kuulostaa ihan aspergrenin syndroomalta.... onko sosiaalinen kehitys yhtä pitkällä? Meidän tytär oli samanlainen ja hän ei sosiaalisissa tilanteissa pärjää.

Tämä laps on niin sosiaalinen, ettei pelkoakaan, että sillä olis jotain tuollaista. Sulautuu niin hyvin muiden lasten joukkoon, saa heti uusia ystäviä jne..

Ja tuolle edelliselle, joka ihmetteli luetteloani: Se voisi olla vielä paljon pidempi, mutten jaksanut ihan kaikkea kertoa. :P Me emme mieheni kanssa ole normaalia älykkäämpiä tietääkseni, mutta meillä lauletaan ihan hirveän paljon. Koko ajan. Ja meillä soi cd ihan koko ajan. Joten se lapsen musikaalisuus ja laulujen osaaminen tulee kyllä ihan sieltä. Silti ihmettelen, miten monet muut laulavien perheiden lapset eivät muista niin monia lauluja ulkoa, eivätkä osaa laulaa säkeistöjä ym oikeassa järjestyksessä, vaan laulavat virkkeen sieltä, toisen täältä jne...

Minä laulan jonkin verran lapselleni, oikeastaan päivittäin. Mutta ei meillä lapsi laula silti yhtään mitään. Eli varmasti laulaminen ja musiikin "läsnäolo" vaikuttaa, mutta ei kaikkia lapsia saa silti laulamaan vaikka kuinka niille hoilottaisi.

no en mä nyt tiä.

mun esikoinen ajoi yksipyöräisellä 2vkoa vanhana. 3kuukautisena laski lukion matikkaa ja sävelsi musiikkia koneella. vuoden ikäisenä opetti ekaluokkalaisia sijaisena ja silleen.

Esikoinen ilmoitti alta 2-vuotiaana ultrassa, että "Vauva-XX:n pää näkyy lääkäripojan telkkarissa" ja neuvolassa nappasi käteensä palikan ja totesi "keltainen, kahdeksan". Palikassa oli 8 ja se oli keltainen. Kolmas muksu n. 6-7-kk:n ikäisenä taputti äijää polvelle illalla ja otti veikeän ilmeen ja sanoi "päivää!" ja juoksi täysillä vajaa 11 kk:n iässä. Toinen epeli oli liki puhumatta n. 1,5-vuotiaaksi, kunnes alkoi puhua täydellisillä lauseilla. Neljäs olikin ns. normaalimpi lapsi: kielioppivirheitä ja vääriä sanoja, 3-vuotiaana kertoi käyttävänsä "mielellään vääriä TERMIITTEJÄ"...

Ja ihan normaalitolvanoita nuo ovat. Kukin loistaa jollain alalla ja juuri ja juuri pärjää toisella.;)
Siksi en osaa ottaa kantaa puoleen tai toiseen ap:n kertomukseen.

[QUOTE="aapee";23085867]Tämä laps on niin sosiaalinen, ettei pelkoakaan, että sillä olis jotain tuollaista. Sulautuu niin hyvin muiden lasten joukkoon, saa heti uusia ystäviä jne..

Ja tuolle edelliselle, joka ihmetteli luetteloani: Se voisi olla vielä paljon pidempi, mutten jaksanut ihan kaikkea kertoa. :P Me emme mieheni kanssa ole normaalia älykkäämpiä tietääkseni, mutta meillä lauletaan ihan hirveän paljon. Koko ajan. Ja meillä soi cd ihan koko ajan. Joten se lapsen musikaalisuus ja laulujen osaaminen tulee kyllä ihan sieltä. Silti ihmettelen, miten monet muut laulavien perheiden lapset eivät muista niin monia lauluja ulkoa, eivätkä osaa laulaa säkeistöjä ym oikeassa järjestyksessä, vaan laulavat virkkeen sieltä, toisen täältä jne...[/QUOTE]

Jaah, no sitten saattaa olla harvinaisen hyvä kuullun ymmärtäminen ainakin. Mun esikoisella on sellainen taito. Koulumenstys ollut kyllä ihan huimaa (molemmilla vanhemmilla ihan normaalia oli aikoinaan). On nyt yliopistossa, jonne pääsi samantien ilman mitään kursseja yms.
Mukavaahan tuo on tietenkin myäs vanhemmille, monta huolta jää pois. Ja varsinkin kun silti on hänkin sosiaalinen, suosittu ja urheilullinen ihminen. Ja tunneälykkyyttäkin on tosi paljon. Mitään kiusaamista ei pahemmin ole kokenut, ainostaan itse hiukka herkkä lapsena oli, jännitti uusia juttuja, mutta pääsi niistä avustettuna yli.
:whistle: Ai niin oli kyllä aikamoinen uhmaikä pojalla aikoinaan. Osasi äitiparkaa kiduttaa jutuillaan yms.

Mikä tässä aloituksessa oli pointti? Sekö että kaikki kehuvat kuinka ihmeellinen ap:n lapsi on, vai vinkkejä lapsen tukemiseen tms?

Toi hienomotoriikka ja suunnittelu kuulostaa aika edistyneeltä noin nuorelle. Mutta paljon sellaista mikä on mun mielestä ihan "tavis" tasoa eli esim 11 kk kävely, ettei syö lattioilta jne. Tai siis, mähän nyt vertaan omiini ja muihin tuttuihin, joita en pidä minään yliälykkäinä. ;) Omista lapsistani kumpikaan ei esim ole syönyt lattialta mitään, isompi teki itsenäisesti kuperkeikkoja alle 2v ja sen sellaista. Joku lempiohjelma taas ei sinänsä kerro mitään älykkyydestä, vaan siitä mitä vanhemmat antavat katsoa. Ja onhan noi Olipa kerran -sarjan ohjelmat kivoja.

No joo, mutta mä antaisin lapsen olla lapsi ja tehdä itseä kiinnostavia juttuja. Enemmän mua säälittää se nuorempi, jota äiti tuntuu kovasti vertailevan ja pitävän lahjattomampana kuin isompaa. PIkkusisarusta ei pitäisi jättää liiaksi isomman varjoon, vaan antaa hänenkin rauhassa oppia ja tuntea iloa itseään kiinnostavista asioista. Ja olla ylpeä hänenkin kehittymisestään! 1v1kk iässä kävely on ihan normaalia. Kaikki eivät puhu kunnolla vielä kolmivuotiaanakin.

Yhteistyössä