Esikoinen hoidossa, äiti kotona muiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meille syntyy vauva kesällä ja olen miettinyt tällaista ratkaisua oman jaksamiseni kannalta. Olen ollut nyt 1,5 vuotta kotona hoitamassa esikoista ja keskimmäistä. Esikoinen on 4-vuotias ja keskimmäinen 1,5 vuotta. Esikoinen oli hoidossa ennen keskimmäisen tuloa 1,5 vuotta ja viihtyi siellä loistavasti. Keskimmäinen ei ole ollut hoidossa koskaan.

Olen ajatellut, että laittaisin esikoisen kokopäivähoitoon, kun vauva syntyy. Toinen mahdollinen ratkaisu olisi 2-3 päivää/viikossa hoitoa. Esikoinen on todella villi ja vaativainen lapsi, johon tällä hetkellä kotona ollessa menee ajasta ainakin yli 70%. Keskimmäinen jää väkisinkin vähemmälle huomiolle ja varmaan kärsii siitä. Tällä hetkellä en edes pysty kuvittelemaan miten pystyisin selviytymään kotona esikoisen, keskimmäisen ja kuopuoksen kanssa hänen syntymänsä jälkeen. Vaikeaa tulisi olemaan.

Esikoinen kaipaa kavereita ja haluaa purkaa energiaansa tekemällä koko ajan jotakin. Mielestäni hänelle ja meille kaikilla paras vaihtoehto olisi laittaa hänet hoitoon. En vain tiedä olisiko hyvä kokopäivähoito joka päivä vai 2-3 päivää/viikossa. Onko tuosta kokemuksia?

Itse laittaisin kokopäivähoitoon. Sinulla on aivan tarpeeksi tekemistä kahden lapsen kanssa, siinä hulinassa et millään pysty antamaan nelivuotiaalle tarpeeksi huomiota ja keksimään hänelle mielekästä tekemistä ja virikkeitä.

Niin ja sitä piti vielä kysyä, että onko kokemuksia kustannuksista? Jos on kokopäivähoidossa, kun äiti on kotona, niin maksaako sen maksimin, vaikka tulojen mukaan ei maksaisikaan? Entä paljonkohan tuollainen 2-3 päivää/viikossa saattaisi tulla maksamaan?

[QUOTE="aapee";23096376]Tällä hetkellä en edes pysty kuvittelemaan miten pystyisin selviytymään kotona esikoisen, keskimmäisen ja kuopuoksen kanssa hänen syntymänsä jälkeen. Vaikeaa tulisi olemaan. [/QUOTE]

Ööhh en ymmärrä miksi pitää hankkia lapsia jos niiden kanssa ei pysty selviytymään?!

Meilläpäin ei ole edes mahdollista saada oman alueen päiväkotiin kotona olevan vanhemman lasta vaan tarjoavat aina osa-aikaista paikkaa.
On kuntakohtaista mistä saa alennusta. Meillä saa alennusta, jos on korkeintaan 16 tai 11 päivää kuukaudessa ja samoin puolipäiväpaikka (max. 5 h päivä) on halvempi.
Maksu menee ihan tulojen ja perhekoon mukaan.

Pliis ap, laita nyt ehkäisyasiat kuntoon. Miksi pykätään lapsia pienellä ikäerolla, se on raskasta monen pienen kanssa, eikä varmasti tule yllätyksenä kenellekään...

hoya belle: Jos nyt on pakko tietää, niin kuopus oli vahinko, mutta emme todellakaan halunneet hänestä luopua. Mielestäni 4-vuotias voi ihan hyvin jo olla hoidossa kavereiden kanssa leikkimässä, vaikka äiti istuisikin kotona muiden lasten kanssa. Jos esikoinen saisi valita, niin mielummin hän hoidossa olisi.

Jos et pysty kuvittelemaan selviytyväsi kolmen lapsen kanssa, niin oliko kolmas lapsi yllätys vai ihan tarkoitettu?

Muuten en oikein pysty kuvittelemaan kysymystäsi. Miltä luulet 4-vuotiaasta tuntuvan, kun muut saa olla kotona ja hän on hoidossa?

[QUOTE="willa";23096414]Meilläpäin ei ole edes mahdollista saada oman alueen päiväkotiin kotona olevan vanhemman lasta vaan tarjoavat aina osa-aikaista paikkaa.
[/QUOTE]

Noin pitäisi olla joka kunnassa. 4 -vuotiaan kokopäivähoito ei ole aiheellinen jos nuorempia sisaruksia hoidetaan kotona. Viisi tuntia maksimissaan olisi sopivaa.

Meidän 4-vuotias on kyllä enemmän sitä mieltä että miksei hän saa mennä tarhaan vaan joutuu olemaan äidin kanssa kotona. Tunnen oman lapseni ja tiedän, että hän olisi onnellisempi saadessaan olla hoidossa. Kyse ei todellakaan olisi mistään, miksei hän saa jäädä kotiin vaan ennemminkin miksi hän joutuu jäämään kotiin eikä pääse leikkimään kavereiden kanssa.

Harmi kun meidän kunnan nettisivuilla ei ole mitään informaatiota siitä mitä hoitomuotoja on mahdollista saada, kun äiti kotona :(

Mielummin sitten veisin kyllä esikoisen 2-3 päivää/viikossa hoitoon koko päiväksi, kun joka päivä viideksi tunniksi. Koko ajan saisi ajella edes takaisin ja pukea pienempiä lapsia.

11pv/kk maksaa (ainakin täällä) muistaakseni 60% päivähoitomaksusta.

4-vuotias tosiaan kaipaa jo virikkeitä ja ikäistään seuraa. Itse aloittaisin ehkä kokeilemalla sitä 11pv/kk ja sitten jos tuntuu ettei se riitä niin sitten joka päivä. Tai joka päivä ½ päivää.

Meillä esikoinen ollut ½ päivähoidossa päivittäin ja maksu mennyt maksimitulojen mukaan n. 150€/kk. (Itse olen ollut osa-aikatyössä.)

[QUOTE="aapee";23096496]Harmi kun meidän kunnan nettisivuilla ei ole mitään informaatiota siitä mitä hoitomuotoja on mahdollista saada, kun äiti kotona :(

Mielummin sitten veisin kyllä esikoisen 2-3 päivää/viikossa hoitoon koko päiväksi, kun joka päivä viideksi tunniksi. Koko ajan saisi ajella edes takaisin ja pukea pienempiä lapsia.[/QUOTE]

Niin, se olisi järkyttävää jos joutuisi vaivautumaan jotenkin sen ensimmäisen lapsen takia.

Sanonpa muuten nähdyn perusteella, että vaikka lapsi epärealistisena sanoisi, että haluaa päiväkotiin, mielialat vaihtelevat ja uuden vauvan synnyttyä varsinkin neljävuotiaskin joutuu yllättäviin tunnekuohuihin. Ja sitten hänet vielä kuskataan kotoa pois jatkuvasti, oli mieliala mikä tahansa.

Ota 10 päivää kuukaudessa ja hoitoaika niin että isä kuljettaa hoitoon työmatkoillaan. Silloin siitä on hyötyä. Mielestäni joka päivä hoitoa on liian rankkaa 4 v:lle jos ei ole aivan pakko. Kannataisko harkita tutkimuksia vanhimmalle jos on niin villi ettei sen kanssa kotona pärjää. Sitten voisitte saada apua kotiinkin.

eikö olisi fiksumpaa laittaa johonkin kerhoon? seurakunnan tai kaupungin järjestämään?
turhaan viet paikan nyt joltain lapselta joka sen tarvitsisi..
Kerhoa muutama kerta viikossa 3h kerrallaan, joten esikoisen kanssa jää myös aikaa ulkoilla puistossa yms eikä tipu perheestä kokonaan ulkopuolelle..

[QUOTE="Mä";23096491]Samaa mietin minä. Meillä lapsi villi tapaus ja lapsiluku jäi sitten siihen. Kolme vuotta olin kotona ja sitten lähdin töihin ja lapsi osa-aikaisesti päiväkotiin.[/QUOTE]

Tuollaisten "kaiken tietävien" viisastelijoiden ei ehkä kannattaisi tehdä niitä lapsia ollenkaan. Sääliksi käy lapsiraukat.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää;23096559:
Niin, se olisi järkyttävää jos joutuisi vaivautumaan jotenkin sen ensimmäisen lapsen takia.

Sanonpa muuten nähdyn perusteella, että vaikka lapsi epärealistisena sanoisi, että haluaa päiväkotiin, mielialat vaihtelevat ja uuden vauvan synnyttyä varsinkin neljävuotiaskin joutuu yllättäviin tunnekuohuihin. Ja sitten hänet vielä kuskataan kotoa pois jatkuvasti, oli mieliala mikä tahansa.

Meillä ainakin jo kolmevuotias lähti ja oli mieluusti tarhassa, kun jäin vauvan kanssa kotiin. Hyvin on toiminut, eikä mitään ongelmia ole ollut. Viikonloppuisinkin ja lomilla tyttö välillä kaipaa tarhakavereitaan, joten en usko, että siellä nyt mitenkään kärsisi.

näitä jeesustelijoita.. Neljävuotiaalle tekee pelkästään hyvää PÄÄSTÄ harjottelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista!!! Sen tietää mitä niistä pystymetsästä tulleista mukuloista tulee, jotka ovat olleet äidit rakkaassa huomassa kouluikään asti.. pelkkiä ongelmia sekä lapselle, että kaikelle ympäristölle.

Hoitoon vaan, lapsi nauttii!!!

tosiaan pistää silmään tuo esikoinne villi ja vaativa et miksi niitä lapsia pitää tehtailal jos ei jaksa niitä sit hoitaa?
APUA, tää on tätä nykypäivän uusavuttomuutta. sysätään muitten niskoille omat penskat kun ei nyt oikein jaksa olla sen kaa.. ja nää samat tekosyyt et kyl se viihtyy päiväkodissa paremmin. mun mielestä mun lapsien paras paikka olla on koti? eikö sulla oo näin?

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää;23096559:

Enköhän minä tunne oman lapseni taremmin kuin sinä ja olen seuraamassa hänen mielialojaan ja tuntojaan. Tietenkin jos alkaa näyttää siltä että lapsi ei tykkää olla hoidossa, niin voin ottaa hänet kotihoitoon. Tähän mennessä on ainakin aina mennyt ilolla hoitoon ja lähinnä harmistunut, kun tultiin nyt jo hakemaan kotiin, kun leikit on kesken.

Vanhempi on menossa tutkimuksiin ylivilkkautensa takia.

Hoitoon viemiset olemmekin ajatelleet niin, että isä vie ja tuo työmatkallaan.

Meidän kunta ei tarjoa enää mitään kerhoja. Kävimme kerhossa syksyllä, kun sellainen oli ja se lopetettiin. Seurakunnalla on kerho jossa käymme, mutta sekin vain kerran viikossa kaksi tuntia. Ei siis ihan hirveästi auta arjen jaksamisen kanssa ja kun esikoinen kaipaisi leikkiseuraa paljon enemmän kuin tuon ajan. Tykkää todella paljon kyllä käydä seurakunnan kerhossa.

Kokopäivähoito joka päivä tuntuisi olevan vähän liikaa. Min laittaisin 2-3 päivänä viikossa hoitoon.

Meillä esikoinen on just tuon verran päiväkodissa. Aluksi oli vähemmän, mutta erityislto suositteli kolmea päivää viikossa. Meillä on tosin ihan tutkitusti ylivilkas lapsi ja tarhapaikka erityisryhmässä.

Yhteistyössä