Esikoinen päivä kotiin, äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Tajuaakohän nämä patalaiskat eukot, miten kalliiksi kunnille tulee kustantaa heidän lastensa kerhotoiminta ja äidin päikyt? Entäs jos vaan ihan itse roudais sen lapsen leikkipuistoon leikkimään?

Mutta ikävä kyllä nämä äidit eivät pahemmin taida muutenkaan veroja maksella. Enempi siellä tuhlailupuolella ovat.

No eivät tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
minkä ikänen esikoinen?

Vauvan syntyessä n. 2,5v

Meillä poitsu oli pikkusiskon syntyessä 2v 4kk ja poika on aina ollut menevä pakkaus, ei siis hetkekään paikallaan ja koko ajan oltava tekemistä. Meillä alku oli tosi rankka kun poika oli mustasukkainen pikkusiskolle kun ei saanut itse enään kaikkea huomiota ja vauva vei äidin aikaa. Poika yritti purra, potkia ja lyödä vauvaa, ja silloin todella toivoin että olisi poika ollut vaikka puolipäiväisenä hoidossa. Hoidossa on kuitenkin leikki kavereita ja puuhaa. Eikä lapsen siellä tarvitse olla koko päivää vaan puoli päivänen paikka olisi varmasti hyvä.
Nykyään poika on edelleenkin hyvin vilkas mutta silti huolehtiva isoveli, tosin tottakai sisaruksille kinaa syntyy välillä.

Meidän lapsille tulee tuo 4v8kk ikäeroksi, ja minä taas mietin että olenko epäreilu jos otan esikoisen kokonaan pois päiväkodista... Hän on kuitenkin 2v ollut hoidossa kun olen töissä käynyt ja hyvin viihtynyt. Että riittääkö se perhekerho kerran viikossa ja seurakunnan kerho 2x viikossa, kun ei niissä varmaan samat kaverit käy :/

Alkuperäinen kirjoittaja Niin..:
no ite olin päiväkodissa töissä, kun sinne tuotiin 2,5 v poika juuri samasta syystä. koska hoito alkoi uuden vauvan syntymän aikaan , oli kauheaa katsella kun itkevä ja ikävöivä 2-v tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa. siis viestihän oli lapselle että nyt kun uusi vauva tuli, sinä saat mennäpois jaloista. hyvää maaperää mustasukkaisuudelle ja tulevalle sisarussuhteelle..ja varmaan olisi kivaa isosta sisaruksestakin kun pääsisi mukaan vauvan hoitoon..näinhän se on että jotkut ottavat lapsen pois hoidosta kun vauva syntyy, toiset aloittavat sen silloin..

Aikas paljon samaa mieltä olen, viesti on että nyt hoidan vauvaa enkä sinua. Tietysti sairaat tms. erityislapset ovat asia erikseen, samoin äidin masennus, uupumus jne. mutta "normaalitilanteessa" kun molemmat vanhemmat ovat normaalisti kuvioissa, en voisi isompaa lykätä "pois silmistä". Ja juu, kokemusta on, meillä isommat lapset hoitivat mielellään apuna vauvaa.

Mäkin olen aika pitkälti samaa mieltä. Asiaa muuttaisi jo paljon, jos toi esikoinen olisi jo käynyt jonkun aikaa päiväkodissa, hän viihtyisi siellä ja rutiinit olisivat tuttuja. Mutta aloittaa nyt päiväkoti samalla kun vauva syntyy, niin...... Ja lapset, varsinkn näin pienet, kyllä hakemalla haevat sitä huomiota sitten iltaisin/viikonloppuisin. Että onko ap oikeesti halukas saama kyllä pari tunti päivässä "vapaata" esikoisesta, mutta antamaan sen vähintääkin tuplaten takasin esikoiselle iltaisi/vapaapäivinä?

Meillä esikoinen on ainakin intopiukkana menossa tarhaan. oli 4kk tauko ja nyt pakkailee jo tarhareppua, kyselee kavereita ja tätejä.
Oon todella tyytyväinen, että saan viedä neidin tarhaan muutaman kerran viikossa. Jään pojan kanssa kotiin muutamaks kuukaudeks.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Siihen on sopeututtava, mutta pitääkö sen tehdä parivuotiaan esikoisen kustannuksella?

Kerro, miten se 2½ esikoinen käytännössä kärsii siitä, jos on hoidossa puolta päivää kahdesti tai kolmesti viikossa (ja vielä ehkä viihtyy siellä hoitopaikassa)?

Hoitoa ei tietenkään pidä aloittaa just samaan aikaan kun vauva syntyy, vaan hyvissä ajoin ennen sitä tai vasta esim. kun vauva on 6 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mulla oli esikoinen kotihoidossa kuitenkin, mutta jos jollain ei ole, niin mitä siitä? Pari lyhyttä hoitopäivää viikossa ei ole pahaksi 2½-vuotiaalle.

Sitä siitä, että se lysti ei ole ilmaista eikä järkevääkään. Onko sulla hajuakaan siitä paljonko päiväkotipaikka kunnalle maksaa? On aika hävytöntä maksattaa muilla pelkästään oma laiskuutensa.

Kerhot on keksitty ja vanhemmat voivat maksaa ne itse. Itse pitäisi ideaalina järjestelmää, jossa vähävaraiset saisivat kerhomaksut anteeksi. Voi jopa näin mennäkin nytkin.

Arvaatkos minkä takia niihin suosittuihin päiväkoteihin on sitä jonoa? Mahtaisiko syy löytyä kenties siitä, että sinne pk roudaa lapsiaan nekin, joiden lasten paikka olisi ihan aikuisten oikeasti kotona?

Riippuu lapsesta. Tietyn luonteinen 2½ v voi jo suurestikin nauttia päivähoidosta :). Eli joku 2-3 päivää viikossa 8-12 voisi olla hyvä ratkaisu.

Joo, jotkut jaksaa 15 lapsen kanssa ilman tukiverkkoja, mutta fiksu on se joka kuuntelee omia voimavarojaan ja ennaltaehkäisee mahdollista uupumustaan!

Peesi tähän...

Alkuperäinen kirjoittaja pööööölöö:
Meillä esikoinen on ainakin intopiukkana menossa tarhaan. oli 4kk tauko ja nyt pakkailee jo tarhareppua, kyselee kavereita ja tätejä.
Oon todella tyytyväinen, että saan viedä neidin tarhaan muutaman kerran viikossa. Jään pojan kanssa kotiin muutamaks kuukaudeks.

Teillä on esikoinen jo ollut hoidossa ja siinä tapauksessa toi osapäivähoito voikin olla oikein kiva. Mutta jos lapsi ei ole ikinä edes hoidossa ollut ja pistetään tarhaan samalla kun pikkusisarus syntyy......

En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä. Kerhoja taas avattaisiin lisää. Jos ei jaksa hoitaa lapselleen tekemistä kuin vaan viemällä hoitoon niin ois varmaan parempi olla niitä hankkimatta!!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja oon köyhä ja onnellinen:
niinpä , asuntolaina vs. lapsen elämä.
onneks asutaan vuokralla

On asuntolaina, mutta lapset on hoidettu kotona. Asuntovelallinenkin pystyy olemaan talousasioissa järkevä :D

No mutta, se rippuu ihan siitä iten iso laina on ;)
Meillä miehen rahat ei siihen yksin riitä. Ja tosiaan meille tuo kakkonen oli yllätys, joten ollaan pulassa jos en töihin palaa

[. Mutta jos lapsi ei ole ikinä edes hoidossa ollut ja pistetään tarhaan samalla kun pikkusisarus syntyy......

Juuri näin. tässä on taas mennyt puurot ja vellit sekaisin, mutta ap.n tilannehan on nimenomaan tämä.

Ekassa viestissäni kommetoin juuri tätä tilannetta, en sitä että lapsi otetaan kokonaa pois hoidosta ja kaverien luota jossa hän on jo aiemmin ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Siihen on sopeututtava, mutta pitääkö sen tehdä parivuotiaan esikoisen kustannuksella?

Kerro, miten se 2½ esikoinen käytännössä kärsii siitä, jos on hoidossa puolta päivää kahdesti tai kolmesti viikossa (ja vielä ehkä viihtyy siellä hoitopaikassa)?

Hoitoa ei tietenkään pidä aloittaa just samaan aikaan kun vauva syntyy, vaan hyvissä ajoin ennen sitä tai vasta esim. kun vauva on 6 kk.

Miten sä luulet, että saavat hoidon aloitettu ennen kun vauva syntyy? Ei vältämättä pidetään kovin kiirelisenä tapauksena, jos hoitovapaalla oleva, äitiyslomalle jäävä hakee tarhapaikkaa, osa-aikaista sellaista....

Minustakakaan toi ongelma ei ole niinkään itse siinä, että se 2,5v kävisi osa-aikahoidossa vaan juuri siinä, että milloin hän sen hoidon aloittaa ja miten kerkee soputumaan siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa jooo:
En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä.

Jaaha, mun 4 v joutuu sitten olemaan kotona päivät pitkät, yksin :(

Alkuperäinen kirjoittaja i:
onneks asutaan vuokralla

On asuntolaina, mutta lapset on hoidettu kotona. Asuntovelallinenkin pystyy olemaan talousasioissa järkevä :D

Meillä miehen rahat ei siihen yksin riitä. Ja tosiaan meille tuo kakkonen oli yllätys, joten ollaan pulassa jos en töihin palaa

Ja se, kuinka iso laina on, riippuu siitä, kuinka ison lainan on ottanut. Järkevää taloudenpitoa on myös ton lainan oikein mitoittaminen.

En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä.

yksin? eksä oo sielä? ;)

yksin? eksä oo sielä? ;)

Ei, en todellakaan ole useampina päivinä.

En jaksa kaikkia vastauksia lukea mutta musta subjektiivinen oikeus hoitoon pitäisi perua. Hoitoon vietäisiin vain lapset joiden molempien vanhemmat käyvät töissä. Kerhoja taas avattaisiin lisää. Jos ei jaksa hoitaa lapselleen tekemistä kuin vaan viemällä hoitoon niin ois varmaan parempi olla niitä hankkimatta!!

Näin juuri.

Onhan se tietysti vaihtoehto tuokin. Minä kyllä hommaisin omalle lapselleni hoitajan, mutta kukin tietysti tyylillään.

Kateus vie kalatkin vedestä - ja lapsilta vaikka välttämättömän ;)

Alkuperäinen kirjoittaja i:
onneks asutaan vuokralla

Ja se, kuinka iso laina on, riippuu siitä, kuinka ison lainan on ottanut. Järkevää taloudenpitoa on myös ton lainan oikein mitoittaminen.

Meillä oli varaa lyhentää niillä tuloilla mitä molemmat saatiin, kun olin työssä.
Kotihoidontuella on aika nihkee lyhentää lainaa. JA EDELLEENKIN kakkonen oli meille yllätys. suunnitelmissa oli saada kakkonen, kun lainaa on lyhennetty, ja rahaa laitettu säästöön.

Alkuperäinen kirjoittaja V:

No mut sehän on selvää, et jos ei kerta saa lasta viedä päiväkotiin niin sehän on sitten ihan sama jättää vaikka kokonaan hoitamatta.

Tai et jos päiväkodista kerran maksaa, niin lasta NIMENOMAAN KANNATTAA pitää siellä pk:ssa aamukuudesta iltaseitsemään. Ettei vaan mee rahat hukkaan.

Voi tsiisus mitä porukkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja V:

No mut sehän on selvää, et jos ei kerta saa lasta viedä päiväkotiin niin sehän on sitten ihan sama jättää vaikka kokonaan hoitamatta.

Tai et jos päiväkodista kerran maksaa, niin lasta NIMENOMAAN KANNATTAA pitää siellä pk:ssa aamukuudesta iltaseitsemään. Ettei vaan mee rahat hukkaan.

Voi tsiisus mitä porukkaa...
Tiiätkö iten ne tarhat maksetaan? Jos mulla on lapselle paikka 6päivää kuukaudessa, niin ei lasta siellä aamuseiskasta ilta kuuteen pidetä.
Mutta miks pitäis maksaa hupiin, jos saa kerran viedä lapsen 6 päivää kuukaudessa tarhaan 6 tunniks päivässä.

Yhteistyössä