Esikoinen päivä kotiin, äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pienten ryhmän ope:
on ihan eri asia jatkaa hoidossa( jos lapsi viihtyy) pari päivää vko, ehkä puoli päivää, kun aloittaa hoito!!!!
ja 2-v ei pysty leikkimään vielä 10 kaverin kanssa, vaan opettelee leikkiä 1-2 kanssa ja leikkii rinnakkaisleikiiä ja aikuisen kanssa. suuri (pienten) pk-ryhmä pelkkää kaaosta . yli 3-v voi viedä esim. kerhoon kavereiden ja aktiviteetin takia, alle 3-v kaipaa perhe-elämää ja vanhempiaan. miten kaikki luulee et jo 1-v lähtien on kaikenmaailman tapahtumat, aktiviteetit ja askartelut sitä tärkeintä..

Oletko oikeasti lastentarhanopettaja? En usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja esikkkko:
Joo ja raha kasvaa puussa? mä en ainakaan turhasta maksa.

Tyrkkäät lapsen hoitoon kun joudut siitä kuitenkin maksamaan? Sinä varmaan pitäisit sen lapsen siellä tarhassa 24/7 jos se vaan olisi mahdollista ja olet siitä maksanut. Ei voi käsittää tuollaista ajatusmaailmaa...
Joo en todellakaan pitäis.
Mutta, en mä nyt hupia siitä ala maksaa.
Esikoisella on täyspäivänen paikka, eikä oo koko tarhassa olo aikana ollut täyttä viikkoa tai täyttäpäivää hoidossa.
Jopa ihgan viimeisilläni hoidin lapseni kotona, koska en jaklsanu edes pysäkille kävellä, että saisin lapsen hoitoon. Oisin saannu itse levätä, jos esikoinen ois ollu tarhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ei varmasti tule jos asiasta informoi päiväkodin johdolle.
Kyllä vaan tuli...

Just just ja höpö höpö. Noottia voi tulla jos puuhailee omiaan.
Informoitko asiasta pk johtajalle? Mitä hän sanoi?

Itse harkitsin tuota vaihtoehtoa kun pk johtajan kanssa keskustelin, mutta sitten sovimme, että haen paikkaa sitten kun on tarve ja hän yrittää järjestää sisaruspaikat sitten. Mutta siis hyvin olisin voinut ottaa ne paikat vastaan, maksaa ja jättää lapset viemättä. Kukaan ei pakota viemään lasta tarhaan, toiveitahan tietysti pk voi esittää. Minä itse tein ratkaisun, koska en halunnut viedä paikkoja muilta.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Meillä esikoinen piti sen 4kk tauon, kun vauva syntyil. Ja palaa nyt sitten tarhaan. 2-3kertaa viikossa on siellä. esikoinen on päälle 2 vuotias.
Ja itse palaan tosiaan opiskelemaan helmi-maaliskuussa, jolloin tämä mamma laittaa myös kakkosen tarhaan. Toiset jaksaa olla kotona siihen asti kun lapset on aikuisia, toiset ei. Ja itse en todellakaan jaksa. Enkä missään nimessä halua elää ukon rahoilla, ja haluan itse saada hyvän ammatin :)

ne lapset on pieniä vain hetken ja mitkä eväät voikaan elämään toiselle antaa jos malttaa tinkiä omista urahaaveistaan hetken..jos 2-v astikin saa olla kotona, eikä antaa lapselle jatkuvia erokokemuksia, on jo se paljon pienen elämässä. uraaa ehtii luoda seuraavat vuosikymmenet. ettei tarvi vanhana mummona miettiä et sen hetken jos voisin viettää uudellleen, vain lapseni kanssa olisin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En minäkään ymmärrä moista. Meillä lapset 2 vuoden ikäerolla ja nyt kolmas tulossa. Pieni vauva nukkuu paljon ja kulkee repussa tai vaunuissa mukana. Tokihan se äitiltä vaatii enemmän, kun muksut kotona, mutta eihöhän se juuri sitä kotiäidin hommaa ole. Meillä 3 vuotiaana pääsevät seurakunnan kerhoon kerran viikossa ja yhdessä käymme mll:n perhekerhossa.

Kaikkialla tuo perhekerhoilu tai seurakunnan toiminta ei ole mahdollista.

Just just ja höpö höpö. Noottia voi tulla jos puuhailee omiaan.
Informoitko asiasta pk johtajalle? Mitä hän sanoi?

Itse harkitsin tuota vaihtoehtoa kun pk johtajan kanssa keskustelin, mutta sitten sovimme, että haen paikkaa sitten kun on tarve ja hän yrittää järjestää sisaruspaikat sitten. Mutta siis hyvin olisin voinut ottaa ne paikat vastaan, maksaa ja jättää lapset viemättä. Kukaan ei pakota viemään lasta tarhaan, toiveitahan tietysti pk voi esittää. Minä itse tein ratkaisun, koska en halunnut viedä paikkoja muilta.

Se, joka ehdotti/vaati ottamaan lapsen pois hoidosta, oli nimenomaan pk:n johtaja. Eikä ollut mun lapsi kyseessä, vaan ystävän lapsi. Piti joko käyttää tarhapaikkaa tai irtisanoa se, jotta joku toinen lapsi saisi paikan suositusta päiväkodista jonne oli jonoa.

Siinäpä höpöhöpöttelet, ehkä mä itse tiedän miten asia meni etkä sinä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
OMG, meikällä 2 alle kouluikästä+ vastasyntynyt. Siihen päälle vielä 2 koiraa, joita täytyy ulkoiluttaa koko poppoon voimin. Nuo kaksi isompaa on ihan adhd laatua:D Ja ihme kyllä niiden kanssa tulee puuhattua niin paljon, että iltasin on kanttuvei. En nyt sanoisi ap:n touhusta, että uusavuttomuutta, vaan enemminkin laiskuutta.

Mä kutsuisin kyllä uusavuttomuudeksi, tai ehkä hieman kiltimmin vääriksi odotuksiksi. En syytä ap:ta, tämä on yleinen ongelma. Lapset ovat niin vieraita ennen kun ne omat syntyvät, ei ole realistisia käsityksiä pikkulapsiarjesta. Suosittelen järjestämään toisella tavalla puuhaa; esikoiselle voi olla kova paikka jos viedään hoitoon kun äiti jää kotiin vauvan kanssa. Pitkällä tähtäimellä voi olla helpompaa olla viemättä lasta hoitoon kun viemällä hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
:laugh: sulla on ollu ilmeisen tylsä päiväkoti. Lueppa tarkemmin; miksi pitäisi ottaa kerralla pois se mistä pitää. Lapseni on sosiaalinen ja tykkää mm. tehdä ryhmässä. Päiväkoti jossa lapseni on mukava paikka, jossa on monipuolista aktiviteettiä. Jos hoitoa on 6pvä/kk niin aika vähän kuitenkin, ehtii paljon olla kotonakin ja tottumaan taas uuteen rytmiin. Jospa tässä ensin itse hoitelis sen synnytyksen ja siitä toipumisen niin sitte voidaan alkaa opettelemaan uusia tuulia.

Sä oot fiksu :)

4-vuotiaalla on yleensä jo tiiviit kaverisuhteetkin, on bestikset ja kaikki, ja olisi suorastaan julmaa rankaista tuon ikäistä päiväkodin lopettamisella vain siksi että äiti saa vauvan.

Huh, joku ymmärsi mun pointin ;)

on ihan eri asia jatkaa hoidossa( jos lapsi viihtyy) pari päivää vko, ehkä puoli päivää, kun aloittaa hoito!!!!
ja 2-v ei pysty leikkimään vielä 10 kaverin kanssa, vaan opettelee leikkiä 1-2 kanssa ja leikkii rinnakkaisleikiiä ja aikuisen kanssa. suuri (pienten) pk-ryhmä pelkkää kaaosta . yli 3-v voi viedä esim. kerhoon kavereiden ja aktiviteetin takia, alle 3-v kaipaa perhe-elämää ja vanhempiaan. miten kaikki luulee et jo 1-v lähtien on kaikenmaailman tapahtumat, aktiviteetit ja askartelut sitä tärkeintä..

Oletko oikeasti lastentarhanopettaja? En usko.

en oo, vaan sosionomi lastentarhanopen pätevyydellä, ja toiminut viime vuodet pienten ryhmän opena, nyt mammalomalla

fiksu on se joka kuuntelee omia voimavarojaan ja ennaltaehkäisee mahdollista uupumustaan!

Fiksu on se joka valmiiksi suunnitelee perhekoon jaksamisensa mukaan.

Yllätyksiä sattuu, mutta jos ajattelun lähtökohta on tuo kuten ap.lla jo ENNEN kun vauva on edes syntynyt...
Kehoitan miettimään.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Meillä esikoinen piti sen 4kk tauon, kun vauva syntyil. Ja palaa nyt sitten tarhaan. 2-3kertaa viikossa on siellä. esikoinen on päälle 2 vuotias.
Ja itse palaan tosiaan opiskelemaan helmi-maaliskuussa, jolloin tämä mamma laittaa myös kakkosen tarhaan. Toiset jaksaa olla kotona siihen asti kun lapset on aikuisia, toiset ei. Ja itse en todellakaan jaksa. Enkä missään nimessä halua elää ukon rahoilla, ja haluan itse saada hyvän ammatin :)

ne lapset on pieniä vain hetken ja mitkä eväät voikaan elämään toiselle antaa jos malttaa tinkiä omista urahaaveistaan hetken..jos 2-v astikin saa olla kotona, eikä antaa lapselle jatkuvia erokokemuksia, on jo se paljon pienen elämässä. uraaa ehtii luoda seuraavat vuosikymmenet. ettei tarvi vanhana mummona miettiä et sen hetken jos voisin viettää uudellleen, vain lapseni kanssa olisin..

Ja sinä maksat meidän asuntolainen sun muut?
Helmikuussa menen kouluun jota on pakko jatkaa. Ja samalla teen sen verran töitä, että saadaan laina maksettua
Ja korostan vielä, tämä kakkonen syntyi meille ehkäisystä huolimatta. Ei oltaisi otettu lainaa, jos oltais tiedetty että näin käy,

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:

Yllätyksiä sattuu, mutta jos ajattelun lähtökohta on tuo kuten ap.lla jo ENNEN kun vauva on edes syntynyt...
Kehoitan miettimään.

Niin, ap:hän voisi helpostikin palata aikakoneella aikaan ennen hedelmöittymistä, ja tehdä toisenlaisia ratkaisuja :saint:

Kehoitan miettimään.

Niin, ap:hän voisi helpostikin palata aikakoneella aikaan ennen hedelmöittymistä, ja tehdä toisenlaisia ratkaisuja :saint:

Ei tarvii paltata minnekään kun miettii ajoissa.
Älä esitä pönttöä kun et sitä ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja oon köyhä ja onnellinen:
niinpä , asuntolaina vs. lapsen elämä.
onneks asutaan vuokralla

Edelleenkään en ymmärrä, että miten sen lapsen ELÄMÄ menee pilalle siinä, että on pari päivää viikossa hoidossa leikkimässä kavereiden kanssa???

Jospa hän tuntee itsensä nyt väsyneeksi?

Jospa esikoisesta on tullut haastavampi uhman ja kasvamisen myötä?

Jospa raskaus ei ollutkaan suunniteltu?

Jospa miehen työtilanteessa on tullut muutoksia, esim. pidemmät työpäivät ja hankalammat työajat?

Jospa miehen työtilanteessa on tullut muutoksia, esim. pidemmät työpäivät ja hankalammat työajat?

Joopa joo.

no sitä että kun ei oo omaa asuntoa, asuntolainaa, eikä oteta, niin ei tarvi joutua tähän yleiseen tilanteeseen, et hoitaisin itse lastani mutta koska on asuntolaina niin vien 10kk hoitoon. ärsyttää kun kaikki liittyy aina ja vain RAHAAN!!!

Tajuaakohän nämä patalaiskat eukot, miten kalliiksi kunnille tulee kustantaa heidän lastensa kerhotoiminta ja äidin päikyt? Entäs jos vaan ihan itse roudais sen lapsen leikkipuistoon leikkimään?

Mutta ikävä kyllä nämä äidit eivät pahemmin taida muutenkaan veroja maksella. Enempi siellä tuhlailupuolella ovat.

Joopa joo.

Älä sinä nyt esitä tyhmää, kun et sellainen kerran ole.

Lapsi muuttuu paljon 1½-2½ v iässä niin tarpeiltaan kuin muutenkin. Ainakin mun lapset ovat muuttuneet siinä iässä kovasti.

Ja yllätysraskauksia ON olemassa. Itsekin olen sen kokenut.

Meillä kävi kuopusta odottaessa vielä sekin, että mies sekä pääsi yllättäen opiskelemaan että vaihtoi työpaikkaa. Kävi kotona vaan nukkumassa 5-7 h vuorokaudessa kun kuopus oli pieni vauva.

Mulla oli esikoinen kotihoidossa kuitenkin, mutta jos jollain ei ole, niin mitä siitä? Pari lyhyttä hoitopäivää viikossa ei ole pahaksi 2½-vuotiaalle.

Varmaan kannattaisi sitten tehdä päätökset sitten kun raskausaika on ohi ja näkee, miten toi arki menee rullamaan.

Esikoisen uhma saattaa mennä myös ohi ja iän myötä hän ei ehkä ole enään niin haastava.

No ratkaisun omista voimavaroista on kuitenkin tehnyt jo siinä vaiheessa kun lapsen on päättänyt pitää.....

Siihen on sopeututtava, mutta pitääkö sen tehdä parivuotiaan esikoisen kustannuksella?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
no ite olin päiväkodissa töissä, kun sinne tuotiin 2,5 v poika juuri samasta syystä. koska hoito alkoi uuden vauvan syntymän aikaan , oli kauheaa katsella kun itkevä ja ikävöivä 2-v tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa. siis viestihän oli lapselle että nyt kun uusi vauva tuli, sinä saat mennäpois jaloista. hyvää maaperää mustasukkaisuudelle ja tulevalle sisarussuhteelle..ja varmaan olisi kivaa isosta sisaruksestakin kun pääsisi mukaan vauvan hoitoon..näinhän se on että jotkut ottavat lapsen pois hoidosta kun vauva syntyy, toiset aloittavat sen silloin..

Aikas paljon samaa mieltä olen, viesti on että nyt hoidan vauvaa enkä sinua. Tietysti sairaat tms. erityislapset ovat asia erikseen, samoin äidin masennus, uupumus jne. mutta "normaalitilanteessa" kun molemmat vanhemmat ovat normaalisti kuvioissa, en voisi isompaa lykätä "pois silmistä". Ja juu, kokemusta on, meillä isommat lapset hoitivat mielellään apuna vauvaa.

Yhteistyössä