Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekologisempia ne silti ovat kuin eläimen kautta kierrätetyt kasvikset. Esimerkiksi valtaosa soijasta syötetään tällä hetkellä lihakarjan ravinnoksi. Silloin sitä kuluu jopa kymmenkertaisesti kuin suoraan ihmisravintona käytettynä.

Suomessa lihakarja söi aikoinaan kotimaista viljasta valmistettua rehua... miksi rahdata soijaa toiselta puolelta maailmaa eläinten tai ihmisten ruoaksi?

Eiköhän sen soijan taustalla ole hintakysymykset, ja onhan soijassa runsaasti proteiinia, jolla saadaan lihakarja kasvamaan nopeasti.

Ihminen pystyy korvaamaan soijalla proteiinintarpeensa, viljalla ei. Joten on silti ekologisempaa kuljettaa ihmisten tarpeeseen soijaa, kuin syödä soijalla ruokittua tehotuotettua lihaa.

Tässä otos mun lähipiiristä. Yksi karppaa. Yksi on maidoton & munaton, lapsensa pelkkä maidoton. Yksi keliaakikko. Yksi allerginen kalalle, yksi kasvissyöjä ja toinen joka syö kyllä kalaa mutta ei edes vaaleaa lihaa. Sitten perheenjäsen joka on allerginen mm. herneille, soijalle, paprikalle ja sellerille.

Arvaatteko miksi en pidä mitään isompia kutsuja...? Juu kun ei tosta ota enää erkkikään selvää mikä kävisi kaikille! Vihreä salaatti?

Tässä otos mun lähipiiristä. Yksi karppaa. Yksi on maidoton & munaton, lapsensa pelkkä maidoton. Yksi keliaakikko. Yksi allerginen kalalle, yksi kasvissyöjä ja toinen joka syö kyllä kalaa mutta ei edes vaaleaa lihaa. Sitten perheenjäsen joka on allerginen mm. herneille, soijalle, paprikalle ja sellerille.

Arvaatteko miksi en pidä mitään isompia kutsuja...? Juu kun ei tosta ota enää erkkikään selvää mikä kävisi kaikille! Vihreä salaatti?

Niin? Jos kuitenkin kutsut jonkun ruokarajoitteisen kylään, ottanet hänen erityisruokavalion huomioon, vai?

No tuollaisessa tapauksessa vaikka grillataan (kaikki tuovat sellaista ruokaa joka sopii itselle), tai sitten tosiaan ollaan pitämättä kutsuja. Aloittajan tapauksessa törkeää olikin juuri se, että kutsu oli nimenomaan tulla syömään, ja ruokavaliosta tiedettiin.

Ymmärrän :D

Itse jouduin aikoinaan olemaan laktoosittomalla dieteetillä pari viikkoa. Huippuhetki oli se kun kahvilassa sain laktoosittoman, sokerittoman, gluteiinittoman käntyn eteeni... juu ei ollut hyvää.

Eiköhän sen soijan taustalla ole hintakysymykset, ja onhan soijassa runsaasti proteiinia, jolla saadaan lihakarja kasvamaan nopeasti.

Ihminen pystyy korvaamaan soijalla proteiinintarpeensa, viljalla ei. Joten on silti ekologisempaa kuljettaa ihmisten tarpeeseen soijaa, kuin syödä soijalla ruokittua tehotuotettua lihaa.

Syötetäänkö Suomessa karjalle soijaa vai viljaa? Tuntuisi pelkästään kustannuskysymyskenä sen olevan viljapohjaista rehua.

[QUOTE="vieras";23131358]Niin? Jos kuitenkin kutsut jonkun ruokarajoitteisen kylään, ottanet hänen erityisruokavalion huomioon, vai?[/QUOTE]

Juu siksi en kutsukaan vaiukka tykkäisin pitää esim illanistujaisia muutenkin kuin nyyttärimeiningillä. Mutta kyllä mä ymmärrän ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti pysty muistamaan joka ideologista tai muuten vaan tarkkaa ruokavaliota. Nykyään kun on ties mitä hihhuliruokavaliota, ollaan pari kuukautta ihan ääreistarkkoja ja seuraavalla kerralla taas jotain muuta. :headwall:

Toisaalta, mun kaveripiirissä ei ole sitä ongelmaa etteikö ihmiset saisi suutaan auki, tai tosi ongemlatapaukset varautuisi omin eväin. Mutta mäkään en oleta etteikö omia juttujani voisi unohtaa. Sanon vaan reippaasti niinkuin asia on. Onhan se kiva jos joku muistaa mun allergian, mutta ellei, niin en mä siitä rupee päätäni aukomaan jossain nettipalstalla! Sittenpähän olen syömäti.

Mutta jos mä rupeen vaikka karppaamaan niin en todellakaan oleta että sitä varten tehtäisiin jotain erityisjärjestelyjä ja väännettäisi mulle omaa ruokaa. En mä kavereilta kohtuuttomia odota.

En olisi uskonut, että vielä nykyään on perheitä joissa ei syödä kasvisruokaa koskaan ja puhumattakaan että joku kokee loukkaavaksi sen, että tarjotaan kasvisruokaa kylässä. Liekkö tätä edes relevanttia kysyä, mutta tarjoaisitteko te muslimillekin sianlihaa tai hindulle nautaa, kun sehän on vain ideologia ja ihan hyvin voi joskus joustaa kun on kylässä? Onko absolutistin pakko juoda alkoholia, kun isäntäväkikin juo, kun onhan se mentävä talon tavoilla, eikä se ketään tapa kun ei ole allergiasta kyse?

Eikä se todellakaan vaadi mitenkään isoa vaivaa löytää juhliin kaikille sopivaa tarjottavaa. Ihan hyvin ja helposti on saatu järjestettyä lakkiaisia ja synttäreitä porukalle, josta löytyy vegaaneja, kasvissyöjiä, muna- maito- pähkinä-, soija-, laktoosi-, kala-, sianliha-, tomaatti- ja sitrushedelmäallergisia.

[QUOTE="vieras";23131399]Syötetäänkö Suomessa karjalle soijaa vai viljaa? Tuntuisi pelkästään kustannuskysymyskenä sen olevan viljapohjaista rehua.[/QUOTE]

"Soijaa tuotetaan rehuteollisuuden tarpeisiin. Yli 80 prosenttia maailman soijapapusadosta murskataan ja jalostetaan eläinrehuksi. On arvioitu, että noin 40 prosenttia EU:ssa kulutetusta soijasta käytetään sikojen rehuna. Sikojen ja broilerien lisäksi soijarehulla ruokitaan liha- ja lypsykarjaa, munintakanoja sekä kasvatettuja kirjolohia. Suomeen tuoduista soijajakeista noin 95 prosenttia käytetään eläinrehun raaka-aineena."

"Viimeisen viiden vuoden aikana Suomeen maahantuodun rehusoijan määrä on vaihdellut 150–200 miljoonan kilon välillä ollen viime vuonna 168.000 tonnia."

(Kysymys alkaakin lähinnä olla, että syötetäänkö suomalaiselle karjalla geenimuunneltua vai -muuntelematonta soijaa.)

Vakka-Suomen Aluesanomat

[QUOTE="vieras";23130894]Ette syö ikinä pinaattilettuja, porkkanalettuja, pinaattikeittoa, kasvissosekeittoa, sipulikeittoa, juustokeittoa, hernekeittoa (ilman lihaa) tms.? :O[/QUOTE]

ei syödä. Puuroa syödään, mutta ei lounaaksi tai päivälliseksi.

En olisi uskonut, että vielä nykyään on perheitä joissa ei syödä kasvisruokaa koskaan ja puhumattakaan että joku kokee loukkaavaksi sen, että tarjotaan kasvisruokaa kylässä.

Näinpä. Vai että on kamalaa tarjota kasvisruokaa sekasyöjille. Sallikaa mun nauraa...

Ja vielä ehdotellaan, että "nouki ne lihat pois sieltä keitosta ja syö lientä". :laugh:

[QUOTE="vieras";23131480]Näinpä. Vai että on kamalaa tarjota kasvisruokaa sekasyöjille. Sallikaa mun nauraa...

Ja vielä ehdotellaan, että "nouki ne lihat pois sieltä keitosta ja syö lientä". :laugh:[/QUOTE]

Huvittavinta on ylistää kasvislasagnen ja kasviskiusauksen herkullisuutta... tuntemani kasvissyöjä on erittäin ylipainoinen, koska maun puute kompensoidaan runsaalla kerman ja juuston käytöllä.

[QUOTE="vieras";23131513]Huvittavinta on ylistää kasvislasagnen ja kasviskiusauksen herkullisuutta... tuntemani kasvissyöjä on erittäin ylipainoinen, koska maun puute kompensoidaan runsaalla kerman ja juuston käytöllä.[/QUOTE]

Ystäväsi on sitten huono kokki, jos ei osaa tehdä hyvää ja normaalirasvaista ruokaa. :)

Omia lemppareitani ovat esimerkiksi sienimuhennos, täytetyt paprikat, sienirisotto, tofu-kasvis-risotto, feta-pinaatti-kirsikkatomaatti-pasta jne.

[QUOTE="vieras";23131520]Teilläkö syödään puuroa neljä kertaa päivässä =)[/QUOTE]

Ei, meillä syödään monipuolista ruokaa, johon ei todellakaan kuulu lihaa joka aterialla. :D

[QUOTE="sen";23131467]ymmärrän, ettei muistanut kasvisruokavaliota, mutta sitä en ymmärrä ettei tarjottu mitään muuta. Enkä ylipäänsä ymmärrä keiton tarjoamista ilman leipää.[/QUOTE]

Peesi. Huono emäntä oli...

[QUOTE="vieras";23131513]Huvittavinta on ylistää kasvislasagnen ja kasviskiusauksen herkullisuutta... tuntemani kasvissyöjä on erittäin ylipainoinen, koska maun puute kompensoidaan runsaalla kerman ja juuston käytöllä.[/QUOTE]

Lihoiko tuttavasti vasta alettuaan kasvissyöjäksi?

No voi jumalauta jos siinä liemessä vähän sitä lihan hiutuvaa on niin ei siihen kuole!!!

Oon ollut kasvissyöjä kohta 18 vuotta enkä taatusti napsi ruoasta jotain perunaa ja porkkanaa jos siinä ruoassa mukana on ollut jotain lihaa. Mitä järkeä siinä olisi? Ei yhtään mitään jos on oikea kasvissyöjä.

Ja minä käyn toisinaan grillillä ostamassa kasvishampurilaisen. Toki tiedän että siinä samalla "paistojutussa" on paistettu lihapihvejäkin, mutta en koe sitä samana asiana jos lihakeitosta ottaisin perunat ja porkkanat. Minusta ne on 2 eri asiaa.

Mulla on laukussa aina jotain omaa evästä mukana jos kyläpaikassa ei sattuisikaan olemaan mulle mitään kasvissyömistä. Toisaalta mulle riittää kyllä mehu ja leipäkin etten edes odota mitään luksusruokaa kun on erikoisruokavalio ja olen muutenkin tarkka ruoasta.

[QUOTE="vieras";23131544]Ei, meillä syödään monipuolista ruokaa, johon ei todellakaan kuulu lihaa joka aterialla. :D[/QUOTE]

ei meilläkään viidesti lihaa syödä, mutta pääruoalla kyllä syödään lihaa, kalaa tai kanaa, AINA:)

ei meilläkään viidesti lihaa syödä, mutta pääruoalla kyllä syödään lihaa, kalaa tai kanaa, AINA:)

Sääli, jää monet herkkuruoat väliin, kuten noita yllä lueteltuja... Ja erittäin epäekologistakin tuollainen runsas lihansyönti on, kovien rasvojen runsaasta saannista puhumattakaan... Eri asia tietenkin on, jos syö joka toisella kerralla kalaa, sehän on erittäin terveellistä.

Yhteistyössä