Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ole ennen tiennyt että kasvisruokavalio voi vaikuttaa järjenkäyttöön. Luojan kiitos, että omat ystäväni voivat aukaista suunsa, jos tuntuu että emäntä ei ole heitä ajatellut.

He osaavat kysyä lasia, jos haluavat vettä. He osaavat kysyä voileipää, jos tuntuu siltä että pitäisi saada suolaista ja mulla on vain makeaa tarjolla. He kysyvät onko pasteijoissa possua kaiken varalta jos olisin unohtanut ruokavalion. He varmistavat että ruoka on vähälaktoosista (vaikka teenkin itseni takia sen aina niin).

Epäkohtelias emäntä toki olisi, jos ei pienen kohteliaan kysymyksen jälkeen tarjoaisi jotain muutakin. Ja kyllä, olen vahingossa tarjonnut vege-ystävälleni leikkelettä. Kaivoin vihannekset ja isomman juustovalikoiman esille kun minulle siitä muistutettiin...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23132070:
ja lihakeitossa ruukka olla perunoita ja kasviksia

Kasvissyöjä ei voi syödä niitä perunoita ja porkkanoita, kun se paha liha on saastuttanut ne... *tämä selvisi itselleni tässä keskustelussa*

Mä en ymmärrä, miksi kasvissyönti-nirsoilu on ok, mut jos alan luetella et en syö tomaattia, porkkanaa keitettynä mut raakana ok, kuorellisia nakkeja, sipulia, muikkuja, mandariinia, kurkkua kuorien kanssa............jne, niin olen paskanirsoiljetys. Kasvissyöjillä on vaan erityisruokavalio. Vaikka syynä olisi että "ällöttää".... öööh, muakin ällöttää tomaatti ja muikut, mutta ei se silti ole mikään erityisruokavalio vaan oma ongelma!!!

[QUOTE="aaa";23132282]mutta ei se silti ole mikään erityisruokavalio vaan oma ongelma!!![/QUOTE]
Ruokavaliota ei voi muuttaa hetkessä.Et varmasti tarjoa vauvallekaan kylässä kaukana kotoa uusia ruokalajeja, etkä varsinkaan vatsan täydeltä.

Mikä tekee kasvissyönnistä nirsoilua? Minä olen kasvissyöjä, ja vaikken pidä esimerkiksi sienistä, niin varmasti söisin niitä, jos kylässä tarjottaisiin. Lihaa sen sijaan en syö missään olosuhteissa, en vaikka kuka sitä minulle tarjoaisi.

[QUOTE="aaa";23132282]Mä en ymmärrä, miksi kasvissyönti-nirsoilu on ok, mut jos alan luetella et en syö tomaattia, porkkanaa keitettynä mut raakana ok, kuorellisia nakkeja, sipulia, muikkuja, mandariinia, kurkkua kuorien kanssa............jne, niin olen paskanirsoiljetys. Kasvissyöjillä on vaan erityisruokavalio. Vaikka syynä olisi että "ällöttää".... öööh, muakin ällöttää tomaatti ja muikut, mutta ei se silti ole mikään erityisruokavalio vaan oma ongelma!!![/QUOTE]

itse ymmärrän vaan kasvisruokailun. En ymmärrä mitään allergioita tai laktoositonta tai muuta hörhöilyä. Sen ymmärrän että joku ei halua syödä lihaa. Eläimet ovat samanarvoisia kuin ihmiset, arvokkaampia vaan.

Joo, ja maitovammaset ja muutkin "allergiset" voisi vaan karaistaa itsensä sille ruualle mitä tarjotaan. Mitäpä on tullut lapsesta saakka nirsoiltua ruokien kanssa, ei ihme ettei maha kestä. On se nyt aika noloa sitten kylässä rueta vollottamaan tarjotuista ruuista.

[QUOTE="kyl";23132476]Joo, ja maitovammaset ja muutkin "allergiset" voisi vaan karaistaa itsensä sille ruualle mitä tarjotaan. Mitäpä on tullut lapsesta saakka nirsoiltua ruokien kanssa, ei ihme ettei maha kestä. On se nyt aika noloa sitten kylässä rueta vollottamaan tarjotuista ruuista.[/QUOTE]

Allergioihin liittyy myös sellaisia muotoja, jotka vievät hengen syöjältään...

Tämä on ollut mielenkiintoinen ja avartava keskustelu. Kiitos siitä. Toisten, eri tavalla ajattelevien tai toimivien, morkkaamisesta en pidä. Emmekö voisi hyväksyä sitä, että on kasvissyöjiä ja sekasyöjiä, ja antaa kunkin elää tavallaan. Tämän ketjun lukeneena tiedän, että kasvisyöjille tulee tarjota puhdasta lihatonta ruokaa. Joku tuossa sanoi, että lihansyöjä loukkaantuisi,jos hänelle tarjotaan kasvisruokaa. Sitä en voi oikein uskoa, sillä eihän ruoka siitä pilalle mene, vaikka siinä ei lihaa olekaan.

Todellakin avartava ketju.

Meillä on ollut 2v.polilla ja sitten viikon tipassa koska allergia ei ole sairaus.

Mutta kasvis syöjän mahdollinen vatsanväänne jopa ripuli on koko pehva.

Silti saan huomenna töissä ilahduttaa ihmisiä jotka ovat absolusteja alkoholismin takia, tuolla oivalla vertauksella :D

En ole koskaan ollut kylässä, jossa ruokaa olisi ollut tarjolla noin niukasti. Tarkoitan siis, että tarjolla on PELKKÄÄ keittoa, ei leipää, leikkeleitä, salaattia, jälkiruokaa, kahvia ja kahvileipää yms.

En kyllä ikinä pyytäisi ketään ajamaan 2,5 tuntia meille kylään luvaten ruokaa ja iskisin pelkän keittokupin pöytään. Se kuulostaa minusta oudoimmalle koko jutussa.

Minäkin voisin unohtaa allergian ihan hyvin, ei se ole mahdotonta. Mutta aina olisi jotakin, jolla voisi tämän virheen korjata - ja todella korjaisin sen konstilla millä hyvänsä!

Ja toisaalta kyllä toivoisin, että jos vieraalla joku allergia on ja sen unohtaisin, niin hän kertoisi siitä eikä menisi Kaksplussalle marmattamaan. =)

Tas palsta opetti uutta: koska en ole valmis loihtimaan gourmet-ateriaa joka sopisi joka ruokavaliolle, en ole oikeutettu kaveeraamaan kenenkään kanssa.

Itse asiassa sopii mulle. En halua tuttavia, joille tapaamisessani tärkeintä on tarjoamani sapuska.

[QUOTE="lientä";23129314]Kukaan tuntemani kasvissyöjä, itseni mukaan lukien, ei todallakaan syö lihakeitosta lientä. Itsellenikin on joskus ehdoteltu, että "sinähän voit kaivella tuolta paistin alta noita porkkananpaloja" :o Jos tekee valinnan olla syömättä lihaa, niin ei silloin syö mitään lihalientäkään. Kasvissyöjät eivät myöskään syö pyttipannua makkaroiden ympäriltä, salamipizzaa noukkien salamit pois jne.

Todella töykeää käytöstä tuolta emännältä, mutta monet tuntuvat suhtautuvan kasvissyöntiin juuri noin, valitettavasti. Oletetaan, että kasvissyöjät ovat vain hankalia, ja valinnoillaan vaikeuttavat vain muiden elämää. Jos olisit esim. allerginen, niin varmasti olisi muuttunut ääni kellossa![/QUOTE]

Peesailen.
Olen aitiopaikalla seuraamassa suhtautumista vegaani-mieheni vuoksi. Minä ja lapset olemme sekasyöjiä, joten minulle, "normaali-ruokailijalle" avaudutaan toisinaan kyläpaikoissa asiasta. Kaikkiin kyläpaikkoihin meitä ei enää kutsuta niin usein sen jälkeen, kun mieheni ryhtyi vegetaristista vegaaniksi.
Aikamoista toisen ihmisen arvomaailman vähättelyä kyllä kieltämättä joillakin ihmisillä toisinaan.

[QUOTE="vieras";23133497]Tas palsta opetti uutta: koska en ole valmis loihtimaan gourmet-ateriaa joka sopisi joka ruokavaliolle, en ole oikeutettu kaveeraamaan kenenkään kanssa.

Itse asiassa sopii mulle. En halua tuttavia, joille tapaamisessani tärkeintä on tarjoamani sapuska.[/QUOTE]

Olet tainnut väärinymmärtää.

Ei ole sanottu, että "sapuska" olisi tärkeintä, vaan isäntäperhe oli nimenomaan kehottanut vieraita tulemaan suoraan ruokapöytään. Eikö silloin olisi oletus, että on jotain ruokaa tarjolla?

ja sehän olis ollut kamalaa jos noukit ne liha köntsät pois lautaseltasi? Eri asia jos olist edes allerginen mutta omasta tahdostasi et syö lihaa joten kunniita kyläpaikkaa ja tarjoulua

Alkuperäinen kirjoittaja eikö tosiaan;23133543:

Ei ole sanottu, että "sapuska" olisi tärkeintä, vaan isäntäperhe oli nimenomaan kehottanut vieraita tulemaan suoraan ruokapöytään. Eikö silloin olisi oletus, että on jotain ruokaa tarjolla?

Mun mielestä jos nimenomaan kutsutaan syömään niin se tarkoittaa sitä että on enemmänkin ruokaa tarjolla.

Tässä on nyt koko ketju väännetty siitä että mitä olisi pitänyt ymmärtää ja kuinka, on menty sivuraiteille moneen kertaan.

Peesailen.
Olen aitiopaikalla seuraamassa suhtautumista vegaani-mieheni vuoksi. Minä ja lapset olemme sekasyöjiä, joten minulle, "normaali-ruokailijalle" avaudutaan toisinaan kyläpaikoissa asiasta. Kaikkiin kyläpaikkoihin meitä ei enää kutsuta niin usein sen jälkeen, kun mieheni ryhtyi vegetaristista vegaaniksi.
Aikamoista toisen ihmisen arvomaailman vähättelyä kyllä kieltämättä joillakin ihmisillä toisinaan.
Tämän takia tällaiset keskustelut ovat tarpeen. En kyllä olisi aiemminkaan odottanut, että vieraan pitäisi pelkän kohteliaisuuden vuoksi syödä ruokaa, jota hän ei halua, sillä itsellänikin on ruokia, joita en halua syödä, vaikka minulla ei mitään ideologiaa tai ruokasuuntausta olekaan. Nyt ymmärrän paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen;23133579:
ja sehän olis ollut kamalaa jos noukit ne liha köntsät pois lautaseltasi? Eri asia jos olist edes allerginen mutta omasta tahdostasi et syö lihaa joten kunniita kyläpaikkaa ja tarjoulua

Lue hyvä ihminen koko ketju ja yritä ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö tosiaan;23133543:

Ruokaa oli tarjolla, mutt ap ei voinut sitä syödä.

Keskimääräiselle henkilölle esim. vegaanin ja vegetaristin ero ei kerro yhtään mitään... sitten kun siihen lisätään lakto-ovo jne... niin tulee mieleen että *miten nyt vaan saat tehtyä oman ja muiden elämän hankalammaksi* Yleensä tiukkojen dieettien noudattaminen ja tarjoilujen suunnittelu ei ole mikään ilo... ellei satu olemaan ravitsemsuterapeutti tms. Terveydellisten seikkojen dieettinen noudattomen on pakko, kun vaihtoehtona on saiarastuminen.

Yhteistyössä