Mä en ymmärrä miksi naiset tekee lapsia....

Olet aivan oikeassa. Ihmettelenkin miten kauan yhteiskunta kestää äitien kotonaolon.

Entäs muut tuet, miten yhteiskunta kestää ne? Opiskelijoiden tuet, asumistuet työssäkäyville, lapsilisät, toimeentulotuet elämäntapajuopoille, lääkekorvaukset ja hoitokorvaukset myös niille työssäkäyville, päiväkotien valtiontuet (etenkin jos lapsia tulee hoitoon entistä enemmän)?

Ei minua työssäkäyvänä lasten parin-kolmen vuoden kotihoito kyllä ottanut päähän, kun tiesin kuinka pienistä summista on kyse. Eikä ota nyt päähän muiden kotihoidontuet ja äitiyspäivärahat. Eikä tule ottamaan päähän tulevaisuudessakaan kun taas töitä teen, kymmeniä vuosia vielä.

Kyllä ne on ihan eri jutut tässä maassa, jotka päähän ottaa.

Mä en ymmärrä miksi lasta pitäisi pitää kohdussa vielä syntymänkin jälkeen, jossain sellasessa kuplassa missä on vain lapsi ja äiti. Ei koskaan ole niin tehty, ja kuten huomaamme nykyajan lapsista, ei koskaan ois kannattanut edes sille linjalle lähteä.

Kyllä mun ainakin kannatti lähteä sille linjalle. Vanhimmat parikymppiseni ovat todella onnistuneita heppuja. Siis noin kolmeen vuoteen asti kotona, niistä loppuajan tosiaan muuten isän kanssa.
Enkä mä niitä kohdussa sentään pitänyt, mutta sellainen pehmeä totuttaminen elämään kai siinä oli kyseessä.

[QUOTE="minä";23144857]Minä en vaan voi ymmärtää, että miten se lapsen elämä menee pilalle siitä, että elämässä on muutakin kui se oma äiti..[/QUOTE]

Näin. En tajua näitä aloituksia joissa ihmetellään miksi tehdään lapsia jos niitä ei jakseta hoitaa. Miksi pitäisi jaksaa tehdä kaikki yksin? Entisaikaan yläluokka palkkasi lastenhoitajat ja alaluokkien lapset kasvoivatkin sitten sisarrustensa ja suvun hoitamina kun äidit kykkivät navetassa tai palvelustyttöinä muualla. Lasten hoitaminen ihan yksinään on nykyajan luksusta. Se kelle se sopii niin hyvä. Mutta äidistä ei tee yhtään huonompaa jos hän ottaa vastaan yhteiskunnan tarjoamaa ja lainsallimaa hoitoapua.

Entäs muut tuet, miten yhteiskunta kestää ne? Opiskelijoiden tuet, asumistuet työssäkäyville, lapsilisät, toimeentulotuet elämäntapajuopoille, lääkekorvaukset ja hoitokorvaukset myös niille työssäkäyville, päiväkotien valtiontuet (etenkin jos lapsia tulee hoitoon entistä enemmän)?

Ei minua työssäkäyvänä lasten parin-kolmen vuoden kotihoito kyllä ottanut päähän, kun tiesin kuinka pienistä summista on kyse. Eikä ota nyt päähän muiden kotihoidontuet ja äitiyspäivärahat. Eikä tule ottamaan päähän tulevaisuudessakaan kun taas töitä teen, kymmeniä vuosia vielä.

Kyllä ne on ihan eri jutut tässä maassa, jotka päähän ottaa.

Yhteiskunta ei varmasti kestä muitakaan tukia. Ja pienistä summista ei todellakaan puhuta kotihoidon osalta.

Yhteiskunta ei varmasti kestä muitakaan tukia. Ja pienistä summista ei todellakaan puhuta kotihoidon osalta.

Kerro toki ratkaisusi tähän?
Kun tiedetään, että monella ei ole työpaikkaa ollenkaan johon palata, tai että osa on jäänyt lasta hoitamaan kesken koulun. Tulee halvemmaksi laittaa äidit kortistoon? Ja takaisin kouluun, ja lapset tietenkin hoitoon ilman, että siitä maksetaan juuri mitään?

En osaa muuten perustella kuin, että mulla on yksi elämä. Jonka aikana olen halunnut saada perheen (miehen ja lapsia), opiskella, päästä töihin alalle jolle olen kouluttautunut, hyöndyntää osaamistani (ennen kuin se on vanhentunut), saada oman asunnon... perussettiä siis. Jos elinikä olisi vaikka 30 vuotta pidempi ja naiset olis pidempään hedelmällisiä, ehtisi kaikkea hoitaa kunnolla ajan kanssa. Nyt tää elämä on vähän tämmöstä pätkittyä aikaa.

Ei minua se verojen maksu niinkään kirvele. Vaan juurikin se, että ne työkykyiset kotona olevat äiti-ihmiset minua syyllistävät töissäkäymisestä, eivätkä osaa arvostaa sitä, että joku sen heidän lystinsä kustantaa.

[QUOTE="vieras";23147472]Minua vähän ketuttaa se, että minä työssäkäyvänä äitinä maksan sen kotona olevien lystin. Enkä puhu nyt pelkästään kotihoidontuesta, vaan siitä, että te käytte lääkärissä, neuvolassa, hammaslääkärissä, saatte lääkkeisiin kela-korvausta, käytätte julkisia palveluita muitakin, matkustatte joissakin kaupungeissa bussilla ilmaiseksi (verorahoista tämäkin maksetaan) eli syötte ja säästätte kakun yhtä aikaa. Sitten vielä kehtaatte äpistä, että se työssäkäyvä äiti on ns. huono äiti.

Jos jäisi kaikki naiset, joilla on alle 3-vuotiaita lapsia, kotiin, niin kyllä se tuntuisi yhteiskunnan kukkarossa.[/QUOTE]

Sinä työssäkäyvänä maksat myös narkomaanien korvaushoidon, alkoholistien katkot, politiikkojen kosteat illalliset/virkamatkoiksi naamioidut ryyppyreissut/palkat, vanhusten hoidon, kehitysvammaisten hoidon.....Mutta jaksatko nurista niistä? vai harmittaako sua ainoastaan se että jotkut hoitavat sillä mitättömällä kotihoidontuella lapsensa kotona?

[QUOTE="vieras";23147689]Ei minua se verojen maksu niinkään kirvele. Vaan juurikin se, että ne työkykyiset kotona olevat äiti-ihmiset minua syyllistävät töissäkäymisestä, eivätkä osaa arvostaa sitä, että joku sen heidän lystinsä kustantaa.[/QUOTE]

Niin, ne kaikki kotona olevat syyllistää juuri sinua :rolleyes:

Kerro toki ratkaisusi tähän?
Kun tiedetään, että monella ei ole työpaikkaa ollenkaan johon palata, tai että osa on jäänyt lasta hoitamaan kesken koulun. Tulee halvemmaksi laittaa äidit kortistoon? Ja takaisin kouluun, ja lapset tietenkin hoitoon ilman, että siitä maksetaan juuri mitään?

Miksi puhut vain pienestä osasta naisia? Eiköhän suurin osa kuitenkin jää kotihoidontuelle työpaikastaan.

[QUOTE="Horuksen silmä";23147696]Sinä työssäkäyvänä maksat myös narkomaanien korvaushoidon, alkoholistien katkot, politiikkojen kosteat illalliset/virkamatkoiksi naamioidut ryyppyreissut/palkat, vanhusten hoidon, kehitysvammaisten hoidon.....Mutta jaksatko nurista niistä? vai harmittaako sua ainoastaan se että jotkut hoitavat sillä mitättömällä kotihoidontuella lapsensa kotona?[/QUOTE]

Kuten totesin, niin se harmittaa, että se äiti ei osaa olla asiasta kiitollinen, vaan syyllistää minua.

Onko narkkarin katko jotenkin vähemmän arvokas asia kustantaa kuin sinun kotonaolosi?

[QUOTE="vieras";23147558]Kotihoidontuella oleva ei paljoa veroja maksele![/QUOTE]

Maksaa suhteessa aika paljon saamaansa määrään verrattuna. Kotihoidontuki (joka on tosi pieni) on yhteiskunnan suoma mahdollisuus vanhemmalle jäädä kotiin hoitamaan lasta, joten miksi sitä ei saisi hyödyntää.
Kalliimmaksi yhteiskunnalle (kunnat) tulee se, kun lapset viedään hoitoon.

[QUOTE="vieras";23144786]On se yhteiskunta pyörinyt aiemminkin vaikka äidit ovat olleet kotona.[/QUOTE]

Niin olivat mutta maatilan töissä kotonaolo on vähän eri juttu. Saattoivatpa nähdä lapsiaan välillä vähemmän kuin nykyajan uraäidit. Vanhemmat sisarukset ja isovanhemmat hoitivat pienemmät. Nyt ei tarvitse lähteä synnyttämästä navettaan vaan kotona saa olla melkein vuoden ihan persus homeessa.

[QUOTE="Horuksen silmä";23147696]Sinä työssäkäyvänä maksat myös narkomaanien korvaushoidon, alkoholistien katkot, politiikkojen kosteat illalliset/virkamatkoiksi naamioidut ryyppyreissut/palkat, vanhusten hoidon, kehitysvammaisten hoidon.....Mutta jaksatko nurista niistä? vai harmittaako sua ainoastaan se että jotkut hoitavat sillä mitättömällä kotihoidontuella lapsensa kotona?[/QUOTE]

Kuten totesin, niin se harmittaa, että se äiti ei osaa olla asiasta kiitollinen, vaan syyllistää minua.

Onko narkkarin katko jotenkin vähemmän arvokas asia kustantaa kuin sinun kotonaolosi? Kustannanhan minä osaltani myös vankilat... eikä sekään harmita. Ei ole kukaan vanki tullut sanomaan minua huonoksi äidiksi ;)

[QUOTE="vieras";23147724]Kuten totesin, niin se harmittaa, että se äiti ei osaa olla asiasta kiitollinen, vaan syyllistää minua.

Onko narkkarin katko jotenkin vähemmän arvokas asia kustantaa kuin sinun kotonaolosi?[/QUOTE]

Katsos aina joku kokee että häntä syyllistetään. Kävit töissä tai et.
Niin jokainen voi itse muodostaa mielipiteensä kumpi on arvokkaampaa, vai onko kumpikaan , narkomaanin koittaminen saada yhteiskuntakelpoiseksi kustantamalla hänelle korvaushoidot tai katkot kerta toisensa perään ( summat on moninkertaisia verrattuna kodinhoitotukeen). Vaiko pienen lapsen kotihoito. Yleisestiottaen kuitenkin nuristaan siitä jälkimmäisestä.

[QUOTE="vieras";23147755]Kuten totesin, niin se harmittaa, että se äiti ei osaa olla asiasta kiitollinen, vaan syyllistää minua.

Onko narkkarin katko jotenkin vähemmän arvokas asia kustantaa kuin sinun kotonaolosi? Kustannanhan minä osaltani myös vankilat... eikä sekään harmita. Ei ole kukaan vanki tullut sanomaan minua huonoksi äidiksi ;)[/QUOTE]

Paitsi että käsittäkseni kukaan ei ole kutsunut ketään huonoksi äidiksi.
Ja mitä siihen syyllistämiseen tulee, niin samanlaista syyllistämistä kokevat kotiäidit.

Maksaa suhteessa aika paljon saamaansa määrään verrattuna. Kotihoidontuki (joka on tosi pieni) on yhteiskunnan suoma mahdollisuus vanhemmalle jäädä kotiin hoitamaan lasta, joten miksi sitä ei saisi hyödyntää.
Kalliimmaksi yhteiskunnalle (kunnat) tulee se, kun lapset viedään hoitoon.

No ei varmasti tule kalliimmaksi. Yhteiskunta menettaa merkittavan osan verotuloistaan kun nainen jaa kotiin hoitamaan lastaan. Ei auta etta suhteessa maksaa pljon veroja, koska ne verot tulevat yhteiskunnan pussista.

Mä en kyllä tajua miten se on lapselta pois jos se 2-3-vuotiaana menee tarhaan. En tunne yhtäkään ihmistä joka olisi asiasta vanhempana valittanut. :)

No entäs jos se on lapselta pois sinä aikana kun lapsi on hoidossa? Vaikka siitä ei traumoja jäisikään niin se lapsi voi olla hoidossa vähemmän onnellinen. Kai sillä jotain väliä pitäisi vanhemmille olla miten lapsen päivät sujuu.

Yhteistyössä