Saisinko Suomessa palvelua myös suomenkielellä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23200363]Ja jos noin tekee niin sitten haukutaan siitä, ettei ole sopeutunut Suomeen vaan pitää vain omasta kulttuuristaan kiinni.
Kun taas Suomesta muuttanut pitää suomalaisista asioista kiinni, se on hieno asia.[/QUOTE]

ei haukku haavaa tee, eli aina löytyy joku jota ei miellytä. Taidat kuitenkin ymmärtää hyvää tarkoittavan idean? Eikö olisi hienoa saada asenteita muuttumaan? Jokaisella on oikeus tietää mistä on kotoisin ja olla siitä ylpeä. Se ei tarkoita toisten polkemista.

[QUOTE="vieras";23200027]Ensin sä moitit et me karsastetaan niitä ihmisiä jotka eivät osaa puhua suomea natiivina ja sitten sä haukut suomalaiset siitä että me kirjoitetaan Suomenkieli väärin.:D [/QUOTE]

Aivan. Miksi maahanmuuttajien pitäisi nähdä vaivaa oppiakseen suomea, jos suomalaisiakaan ei oma kieli kiinnosta?

Hmm, mielenkiintoista. Minkähän takia lapsen vahvinta kieltä kutsutaan "äidinkieleksi"?

Jos lapsille ei ole kotikasvatuksen puitteissa luettu kirjoja, laulettu, loruteltu ja puhuttu sen vertaa, että he kouluiässä ymmärtäisivät rikasta kirjoitettua kieltä, tuskinpa muutama samaan ryhmään sullottu puolikielinen muuttaa tilannetta miksikään.

Tässä on kysymys arvostuksista, juuri siitä samasta ilmiöstä, josta aikaisemminkin nalkutin. Maahanmuuttajien kielitaidon puute ollaan kyllä valmiita tuomitsemaan, mutta oman ja omien lasten kielitaidon katsotaan syntyvän itsestään, töitä tekemättä.

Totta, mutta kun totuus on se, että töissä käyvän lapsen kanssa eniten aikaa viettää muut kuin omat vanhemmat. Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona lapsen kolmea ensimäistä elinvuotta loruttelemassa ja laulelemassa.

Muutama ryhmään sullottu puolikielinen? Entäs kun tilanne on se, että ryhmässä on 3 suomen kielistä ja 20 ihan jonkun muun kielistä lasta?

Kelatkaapa ajatuksissanne Suomeen ja Ruotsiin vaikkapa 1960-luvulla. Iso osa Ruotisiin paremman elintason perässä lähteneistä suomalaisista ei koskaan opetellut ruotsia, ja kanssakäyminenkin sujui vain toisten samanlaisten suomalaissiirtolaisten kanssa. Silti heillä oli tarve tehdä työtä ja elättää perheensä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo helppoo tietä;23200428:
ei haukku haavaa tee, eli aina löytyy joku jota ei miellytä. Taidat kuitenkin ymmärtää hyvää tarkoittavan idean? Eikö olisi hienoa saada asenteita muuttumaan? Jokaisella on oikeus tietää mistä on kotoisin ja olla siitä ylpeä. Se ei tarkoita toisten polkemista.

Ilman muuta olen sitä mieltä itse, mutta kun moni suomalainen tuntuu ajattelevan että pitäisi unohtaa kaikki omat tavat tai ei ole sopeutunut. Tekee mamu mitä tahansa niin aina menee väärin. Jos ei ole töissä, on pummi. Jos on töissä, vie suomalaisten työpaikat.
Eri kulttuurien tunteminen on suunnaton rikkaus, mutta monelle se tuntuu tarkoittavan sitä että muut kulttuurit pysykööt muualla eikä mitään muita tapoja saa Suomessa olla kuin perinteiset suomalaiset tavat.

Alkuperäiseen asiaan... Mun mielestä olisi hienoa jos päiväkodeissa jo paneuduttaisiin erilaisuuden hyväksymiseen. Ei niin että tasapäistetään kaikki, vaan antamalla ihmisten olla ihan vapaasti erilaisia ja opettamalla että on täysin ok olla erilainen! Lähes kaikki ihmiset ovat erilaisia joissain asioissa, joillakin se on ulkonäössä ja joillain uskonnossa jne. En ymmärrä tuota päiväkodin kantaa ettei saisi tuoda esiin että on lapsia eri kulttuureista, se on juuri sitä tasapäistämistä! Tälläkin palstalla mammat kyselevät usein että onko se ja se asia normaalia. Mikä v-un normaali?? Onko sellaista kuin normaali??

[QUOTE="vieras";23200509]Ilman muuta olen sitä mieltä itse, mutta kun moni suomalainen tuntuu ajattelevan että pitäisi unohtaa kaikki omat tavat tai ei ole sopeutunut. Tekee mamu mitä tahansa niin aina menee väärin. Jos ei ole töissä, on pummi. Jos on töissä, vie suomalaisten työpaikat.
Eri kulttuurien tunteminen on suunnaton rikkaus, mutta monelle se tuntuu tarkoittavan sitä että muut kulttuurit pysykööt muualla eikä mitään muita tapoja saa Suomessa olla kuin perinteiset suomalaiset tavat.

Alkuperäiseen asiaan... Mun mielestä olisi hienoa jos päiväkodeissa jo paneuduttaisiin erilaisuuden hyväksymiseen. Ei niin että tasapäistetään kaikki, vaan antamalla ihmisten olla ihan vapaasti erilaisia ja opettamalla että on täysin ok olla erilainen! Lähes kaikki ihmiset ovat erilaisia joissain asioissa, joillakin se on ulkonäössä ja joillain uskonnossa jne. En ymmärrä tuota päiväkodin kantaa ettei saisi tuoda esiin että on lapsia eri kulttuureista, se on juuri sitä tasapäistämistä! Tälläkin palstalla mammat kyselevät usein että onko se ja se asia normaalia. Mikä v-un normaali?? Onko sellaista kuin normaali??[/QUOTE]

Kun puurot ja vellit sekoitetaan keskenään niin sen jäkeen ei ole enää puuroa eikä velliä vaan jotain ihan muuta.

Aikamoinen urakka opettaa muslimeille erilaisuuden hyväksymistä. Onko muslimeilla edes halua moiseen?

Sä ainakin olet "v-un normaali".:D

[QUOTE="vieras";23200509]Ilman muuta olen sitä mieltä itse, mutta kun moni suomalainen tuntuu ajattelevan että pitäisi unohtaa kaikki omat tavat tai ei ole sopeutunut. Tekee mamu mitä tahansa niin aina menee väärin. Jos ei ole töissä, on pummi. Jos on töissä, vie suomalaisten työpaikat.

Alkuperäiseen asiaan... Mun mielestä olisi hienoa jos päiväkodeissa jo paneuduttaisiin erilaisuuden hyväksymiseen. Ei niin että tasapäistetään kaikki, vaan antamalla ihmisten olla ihan vapaasti erilaisia ja opettamalla että on täysin ok olla erilainen! Lähes kaikki ihmiset ovat erilaisia joissain asioissa, joillakin se on ulkonäössä ja joillain uskonnossa jne. En ymmärrä tuota päiväkodin kantaa ettei saisi tuoda esiin että on lapsia eri kulttuureista, se on juuri sitä tasapäistämistä! Tälläkin palstalla mammat kyselevät usein että onko se ja se asia normaalia. Mikä v-un normaali?? Onko sellaista kuin normaali??[/QUOTE]

Ehdottomasti samaa mieltä!

Tällainen kasvatus pitäisi vaan jotenkin saada aikuisillekkin siinä sivussa. Meillä lapset ovat monikulttuurisessa päiväkodissa ja heitä ei ihmetytä mamulasten erilaisuus sen enempää kuin suomalaistenkaan lasten erilaisuus. He siis näkevät jo pintaa syvemmälle. Me ollaan kaikki joiltain osin erilaisia ja samanlaisia. Lapsilla on kavereina niin mamuja, suomalaisia kuin mamujen suomessa syntyneitä lapsiakin.

Ihan alkuun muistan pojan kysyneen minulta että miksi se ja se on ihan erivärisiä kuin me? Sanoin, että kaikkihan me ollaan erinäköisiä. Toisilla on eriväriset hiukset tai silmät tai iho ja jokainen näyttää ihan omanlaiseltaan. Tummaihoisten vanhempien lapsista tulee tummaihoisia ja vaaleihoisten vaaleita.

Siinä se. Asia ei vaivannut meidän poikaa sen koomin.

Harmi vaan ettei tosiaan osata antaa arvoa kaikille kulttuureille. Olisikohan jossain päiväkoti, jossa uskallettaisiin kokeilla jotain erilaista?

[QUOTE="vieras";23200560]Kun puurot ja vellit sekoitetaan keskenään niin sen jäkeen ei ole enää puuroa eikä velliä vaan jotain ihan muuta.

Aikamoinen urakka opettaa muslimeille erilaisuuden hyväksymistä. Onko muslimeilla edes halua moiseen?

Sä ainakin olet "v-un normaali".:D[/QUOTE]

Vähintään yhtä iso urakka kuin opettaa suomalaisille että kaikki muslimit eivät ole samanlaisia ja ajattele samalla tavalla. Yhtä lailla voisi sanoa että kaikki kristityt ajattelevat samalla tavalla. Mä tunnen montakin muslimia eikä heillä ole mitään ongelmaa keskustella minun, uskonnottoman ihmisen, kanssa. Mutta kun ei siitä saa mitään raflaavia otsikoita. Oma ajattelu tuntuu olevan katoava luonnonvara ja koko totuus löytyy Iltiksen lööpeistä.

Ja mä en todellakaan halua olla mikään v-un normaali!!! :D

Ihanko oikeasti täällä mammat kuvittelevat, että jos päiväkodin ryhmässä on maahanmuuttajia, omakaan lapsi ei opi "puhdasta" suomea? Ei varmaankaan, jos kotona on mykkä äiti ja mykkä isä.

Ruotsissa on aiheesta tehty tutkimuksia ja verrattu syntyjään ruotsalaisten oppilaiden (joilla vanhemmat ruotsalaisia ja kotona puhutaan ruotsia) ruotsin kielen taitoa. Tulos oli, että kouluissa joissa on paljon maahanmuuttajia/maahanmuuttajataustaisia lapsia, on myös ruotsalaisten lasten ruotsin kielen taito heikompaa. Parhain kielitaito oli lapsilla, joiden koulussa oli lähes yksinomaan ruotsalaisia lapsia.

Näitä kouluja oli eri puolelta maata ei siis vain esimerkiksi Tukholmasta, jossa yleensä perheen elintaso vaikuttaa siihen miten ruotsalaiseen kouluun pääset/joudut.

[QUOTE="vieras";23200176]Suomenruotsalainen on suomenruotsalainen, ei suomalainen.[/QUOTE]

Ei hemmetti, suomenruotsalainen on suomalainen ihan niin kuin Suomessa asuvat saamelaisetkin ovat suomalaisia.

[QUOTE="poikia3";23200668]Ei hemmetti, suomenruotsalainen on suomalainen ihan niin kuin Suomessa asuvat saamelaisetkin ovat suomalaisia.[/QUOTE]

Minä en pidä suomenruotsalaisia suomalaisina niin kauan kuin itse käyttävät itsestään nimitystä suomenmaalainen suomalaisen sijasta.

[QUOTE="vieras";23200493]Kelatkaapa ajatuksissanne Suomeen ja Ruotsiin vaikkapa 1960-luvulla. Iso osa Ruotisiin paremman elintason perässä lähteneistä suomalaisista ei koskaan opetellut ruotsia, ja kanssakäyminenkin sujui vain toisten samanlaisten suomalaissiirtolaisten kanssa. Silti heillä oli tarve tehdä työtä ja elättää perheensä.[/QUOTE]

Niin ja nämä kielitaidottomat olivatkin töissä tehtailla yms. missä ei ruotsin kieltä tarvinnut osata. Kun kielen oppi niin yleensä pääsi parempaan työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja näe metsä puilta;23200485:
Totta, mutta kun totuus on se, että töissä käyvän lapsen kanssa eniten aikaa viettää muut kuin omat vanhemmat. Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona lapsen kolmea ensimäistä elinvuotta loruttelemassa ja laulelemassa.

Muutama ryhmään sullottu puolikielinen? Entäs kun tilanne on se, että ryhmässä on 3 suomen kielistä ja 20 ihan jonkun muun kielistä lasta?

Semmoista se elämä on. Jos odottaa yhteiskunnan hoitavan lapsensa, pitää hyväksyä ettei jälki välttämättä ole sellaista kuin itse tehtynä.

Onneksi vaihtoehtoja on. Jos työelämästä pois jättäytyminen ei ole mahdollista, on esim. yksityisiä päiväkoteja, joihin työssäkäyvällä uskoisi olevan varaa. (ainakin jos priorisoinnit ovat kohdillaan - mikäpä olisi tärkeämpää kuin oman lapsen koulutus ja kasvuympäristö) Itsekin olen miettinyt, josko kullannuppu joskus tulevaisuudessa päätyisi sellaiseen - tosin meillä siitä syystä, että hän nimenomaan kuulisi toista kieltä äidinkielensä ohella.

Huh, alan kuulostaa jo joltakin kokoomuslaiselta "jokainen on oman onnensa seppä" -latelijalta. Se on tämän palstan syytä - olen niin väsynyt siihen että aikuiset ihmiset ovat niin kädettömiä ja jalattomia asiassa kuin asiassa. Huh ja anteeksi, lupaan palata humanismiini jahka jaksan.

Mä käytän nykyään vain yksityisiä lääkäripalveluja juuri tämän kielikysymyksen takia. Alkoi tarpeeksi ituttamaan terkkarin kielitaidottomat poppamiehet.

Mä kävin yksityisellä päivystyksessä, ja vastassa oli venäläinen lääkäri.
Puheesta ei saannut mitään selvää. Oli pakko mennä pyytämään hoitaja paikalle, että jotain tajuis. Lisäksi lääkäri kysyi minulta, mitä pitäis tehdä.. mähän se potilas olen, ja olen tullut hakemaan palvelua,

oli joskus työkaverina turkkilainen mies, puhui ihan ymmärrettävää suomea ja muutenki mukava tyyppi, mutta hitsata se ei osannu oikeestaan yhtään. :D

jos tuo nyt tähän mitenkään liittyy..

Ruotsissa on aiheesta tehty tutkimuksia ja verrattu syntyjään ruotsalaisten oppilaiden (joilla vanhemmat ruotsalaisia ja kotona puhutaan ruotsia) ruotsin kielen taitoa. Tulos oli, että kouluissa joissa on paljon maahanmuuttajia/maahanmuuttajataustaisia lapsia, on myös ruotsalaisten lasten ruotsin kielen taito heikompaa. Parhain kielitaito oli lapsilla, joiden koulussa oli lähes yksinomaan ruotsalaisia lapsia.

Näitä kouluja oli eri puolelta maata ei siis vain esimerkiksi Tukholmasta, jossa yleensä perheen elintaso vaikuttaa siihen miten ruotsalaiseen kouluun pääset/joudut.

Oliko tässä tutkimuksessa eritelty näiden syntyjään ruotsalaisten perheiden sosioekonomiset taustat? Tältä palstalta olen oppinut, että juuri nämä köyhimmät ja sosiaaliluokaltaan alimmat joutuvat samoihin päiväkoteihin ja kouluihin maahanmuuttajien kanssa, täällä Suomessa ainakin. Ja vanhempien koulutustaustahan korreloi hyvin vahvasti lasten koulumenestyksen kanssa.

Hitsit, miksiköhän ne kielitaidottomat ovat nykyään palvelualoilla eivätkä tehtaissa? Johtuisikohan siitä, että palveluita on paljon vaikeampi siirtää Kiinaan kuin tehtaita?

Jos ei ole sellaista työtä missä omalla kielitaidolla tai kielitaidottomuudella pärjää niin sitten pitää olla työttömänä ja opiskella vaikka itsekseen suomen kieltä. Moni maahanmuuttaja on täällä ollut jopa vuosikymmeniä eikä osaa edelleenkään suomea. Tai lähteä jonnekin muualle jos kieli on omasta mielestä liian vaikea oppia tai ei muuten viihdy täällä. Kovasti moni maahanmuuttaja valittaa että ei ole työtä, hirveä maa jne. mutta silti ei kiinnosta lähteä täältä pois.

Oliko tässä tutkimuksessa eritelty näiden syntyjään ruotsalaisten perheiden sosioekonomiset taustat? Tältä palstalta olen oppinut, että juuri nämä köyhimmät ja sosiaaliluokaltaan alimmat joutuvat samoihin päiväkoteihin ja kouluihin maahanmuuttajien kanssa, täällä Suomessa ainakin. Ja vanhempien koulutustaustahan korreloi hyvin vahvasti lasten koulumenestyksen kanssa.

Siinä tutkimuksessa oli kaikenlaisia kouluja mukana, oppilaita jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Mukana myös paikkakuntia, joilla ei juurikaan maahanmuuttajia ollut, joten koulutkin myös ne huonoimmat, olivat ruotsalaisia oppilaita täynnä.
Tuloksena se, että luokan oppilaiden monikielisyys vaikuttaa enemmän kielitaitoon kuin vanhempien koulutustaso.

Semmoista se elämä on. Jos odottaa yhteiskunnan hoitavan lapsensa, pitää hyväksyä ettei jälki välttämättä ole sellaista kuin itse tehtynä.

Onneksi vaihtoehtoja on. Jos työelämästä pois jättäytyminen ei ole mahdollista, on esim. yksityisiä päiväkoteja, joihin työssäkäyvällä uskoisi olevan varaa. (ainakin jos priorisoinnit ovat kohdillaan - mikäpä olisi tärkeämpää kuin oman lapsen koulutus ja kasvuympäristö) Itsekin olen miettinyt, josko kullannuppu joskus tulevaisuudessa päätyisi sellaiseen - tosin meillä siitä syystä, että hän nimenomaan kuulisi toista kieltä äidinkielensä ohella.

Huh, alan kuulostaa jo joltakin kokoomuslaiselta "jokainen on oman onnensa seppä" -latelijalta. Se on tämän palstan syytä - olen niin väsynyt siihen että aikuiset ihmiset ovat niin kädettömiä ja jalattomia asiassa kuin asiassa. Huh ja anteeksi, lupaan palata humanismiini jahka jaksan.

Ja sun mielestä tilanne on siis ihan ok? Köyhät kyykkyyn? Jos ei ole varaa asua asuinalueella jossa ei juurikaan mamuja ole ja yksityinen päiväkoti on kaikesta huolimatta kallis ja/tai kaukana, niin vaihtoehtoja ei ole?

Samaan aikaan keksustellaan siitä, pitäisikö kotihoidontuet poistaa että äidit palaisivat nopeammin töihin.

En minä ainakaan omia lapisani ole halunnut tehdä yhteiskunnan kasvatettavaksi. Sattui vain niin, että jäin leskeksi nuoremman ollessa vuoden ikäinen. Priorisoi siinä sitten. Olen sitä mieltä, että veronmaksajana minulla on oikeus saada kohtalaisia edullisia palveluita tai sitten minulla on oikeus olla maksamatta niitä pirun veroja (jonka jälkeen meidänkin pikku perhe elelisi ihan mukavasti).

Ja ihan suomalaisena haluan palveluni suomeksi.

Yhteistyössä