Tosielämän dilemma. Miten reagoit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kävi minulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kävi minulle

Vieras
Olet yksin lapsen/lasten kanssa Ikeassa. Siellä seuraasi heittäytyy vieras tummaihoinen mies, joka yrittää aloittaa juttelua. Sua ei vois vähempää kiinnostaa sanoa sille yhtään mitään, toisaalta et halua pelottaa lasta tai antaa hänelle rasistisia vaikutteita tai näyttää esimerkkiä huonosta käytöksestä, miten siis toimit? Käyttäydytkö samalla tavalla kuin jos mies olis ollu kantasuomalainen? Entä jos olet ilman lapsia liikenteessä?

Riippumatta henkilön ulkonäöstä reaktioni riippuu siitä, mitä tyyppi sanoo, millainen olotila/kiire/päämäärä mulla on ja siitä, millaisella mielellä lapsi on (ts. kiukutteleeko, kinnostuuko puhuttelevasta henkilöstä, ujosteleeko vai riekkuuko menemään jossain, mihin pitää hyökätä perään asap).

Olen usein muutenkin melko töykeä ulkopuolisille, kun en jaksa jaaritella kirveenvartta kaiket päivät.

Öö. Käyttäydyn kuten käyttäytyisin kantalaisen kanssa. Sanoisin että nyt on kiire eikä oikein ehdi rupatella. Oletko siis rasisti koska edes ajattelet tätä, mutta et halua siirtää ajatusmaailmaasi lapselle? Kannattaa aloittaa oman ajatusmaailman muutoksesta, et sä muuten saa lapsias vähemmän rasisteiksi kasvatettua.

Mä en puhu kenellekään, jota en tunne. Kerran vastasin yhdelle tummemmalle miehelle, joka kysyi kelloa, ja se seurasi mua kotiin.. oli aika homma saada se jäämään oven ulkopuolelle.

[QUOTE="mauu";23230139]En minäkään rupattelemaan ala. Jos joku kysyy jotain niin voin kohteliaasti vastata mutta siinä se.[/QUOTE]

Mä vastasin, enkä sanonut sen jälkeen enää mitään, mutta sepä liimaantui siihen viereen ja seurasi perässä, vaikka kävelin poispäin siitä. Selitti vaan,että tulee nyt meille jne.
Muualla silmiin katsominen on kiinnostuksen merkki, meillä on epäkohteliasta olla katsomatta silmiin.
Nykyisin sanon kaikille "ei kiinnosta" ja lähden pois, tai en sano mitään, käännyn vaan toiseen suuntaan.

No siis, mua jäi vaivaamaan lähinnä se, että yleensä oon peruskohtelias ja käyttäydyn ehkä liiankin kiltisti tollasissa tilanteissa, vaikka ei tosiaan kiinnostaisi aloittaa keskustelua selkeästi iskumielellä lähestyvän epäviehättävänä pitämäni miehen kanssa. Mutta tällä kertaa en sanonu sille miehelle yhtään mitään vaan olin ku en ois huomannutkaan. Lapsi ei vielä mitään tollasesta tajua, mutta mietin että sit kun on isompi niin miten pitäis toimia.

Enkä ole rasisti ja ihan lähipiiriinkin kuuluu ulkomaalaisia. MUTTA mun mielestä noi tummaihoiset äijät, jotka julkisilla paikoilla heittäytyy juttusille ja innostuu vaan siitä kun niille vastaa kohteliaasti, on hemmetin ärsyttäviä.

en yleensäkään ala juttusille kenenkään tuntemattoman kanssa kaupassa ollessani,joten olisin todennut ei kiitos/ei kiinnosta ja jatkanut matkaa..jos ei olisi mennyt perille,olisin todennut vähän vihaisemmin,että voitko jättää mut rauhaan.

Yhteistyössä