Kotiäitiansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Vau, kerrankin mediassakin otetaan tämä näkökulma ja sanotaan suoraan mitä monen vuoden kotona olo saattaa aiheuttaa.

" Kotiin jääminen lasten kanssa useammaksi vuodeksi voi pilata naisen mahdollisuudet työelämässä pysyvästi. Näin uskovat asiantuntijat. Heidän mukaansa kunnat tekevät väärin kannustaessaan naisia kotiin kotihoidontuen turvin. Kotihoidontuki voi olla ansa, johon nainen jää vankilan lailla loukkuun ja putoaa pahimmillaan köyhyyteen."

Koko mielenkiintoinen juttu luettavissa Taloussanomien sivuilta, linkki jäi tarkastettavaks aikasemmin joten sitä en voi laittaa. Mutta etusivulta löytyy heti.

Niin, siitä on juuri tehty väitöskirjakin kuinka haitallista se oikeesti on naisille ja tutkittiin sitä onko toi naisia syrjivä käytäntö. Mutta eihän sitä palstalla oteta kuuleviin korviinkaan. Kyllähän se palstalaisten mutu aina tieteellisen tutkimuksen voittaa.

mikä yllätys se nyt on, itse olen asian tiedostanut ja käytännössä huomannut ystävien keskuudessa. Mitä korkeammin koulutettu ja mitä kauemmin kotona, niin sitä vaikeampaa on töihin paluu, jopa vakituiseen työsuhteeseen. Omaa vanhaa työtä ei välttämättä enään ole ja uusi työ voi olla lähes mitä vain.

Eiköhän se riipu ihan itsestä. Minä ainakin opiskelen tässä koko ajan ollessani kotiäitinä, paljon paremmat paperit mulla on töitä lähteä hakemaan kotonaolemisen jälkeen. Voisinhan minä toki kotona olla mitään tekemättäkin.

[QUOTE="vieras";23296923]Niin, siitä on juuri tehty väitöskirjakin kuinka haitallista se oikeesti on naisille ja tutkittiin sitä onko toi naisia syrjivä käytäntö. Mutta eihän sitä palstalla oteta kuuleviin korviinkaan. Kyllähän se palstalaisten mutu aina tieteellisen tutkimuksen voittaa.[/QUOTE]

No eihän palstalla nyt voida mitään tieteellisiä tutkimuksia peesailla, kun keskivertopalstalainen ei edes ymmärrä, mikä perusidea tilastollisessa tutkimuksessa on. Aina kun jossain todetaan, että tilastollisesti homma toimii näin, niin heti on joku mamma maailmannapa huutamassa, että ei pidä paikkaansa, kun minä minä minä olen täydellinen vastaesimerkki tilanteessa, jossa homma ei mennyt juuri noin.

Siksi minäkin tein lapseni lukion ja AMKin välissä. Opiskelut joustavat pikkulapsien kanssa helpommin, kuin työelämä (riippuu toki alastakin!) ja kun reilun vuoden kuluttua valmistun, on nuorinkin jo 6-vuotias. Yhteiskunta ei kyllä tue perheellisten opiskelua hippustakaan, vaikka se monessa tapauksessa voisi olla hyvinkin järkevää.

Niin. Suomessa pitäisi olla realistisemmat mahdollisuudet tehdä osa-aikaista työviikkoa niin, että se kannattaa. Mielestäni se ois hyvä vaihtoehto. Mutta koska täällä pääosin on kaks vaihtoehtoa:kotiäitiys tai kokopävätyö niin moni jää kotiin. Itse menisin kyllä töihin heti kun muksu on 1v, jos voisin tehdä töitä 3 päivänä viikossa 6 tuntia päivässä. Mutta kun mun pitää heti tehdä 8h päivässä 5 päivänä viikossa ja se on mielestäni liikaa pois pienen lapsen elämästä. Siksi jään kotiin kunnes kuopus täyttää 2v.

Ihan samaa olen miettinyt. Outoa, jos kaikki ei tuota ymmärrä ilman tutkimustakin.
Uskon, että monelle sellaiselle, joka ei muutenkaan töissä viihdy, kotiäitiys on vaan hyvä syy olla vuosikaudet pois töistä.
Tietenkin jos rahaa on tarpeeksi, niin mikäs siinä kotona ollessa. En minäkään töitä tekisi jos miljonääri olisin.

Eihän tästä ole kuin muutama päivä, kun palstalla paheksuttiin kamalasti pitkään kotona olevia äitejä. Kuinka he taantuvat lapsen tasolle ja puheenaiheet loppuvat, kun elämänpiiri on niin kapea. Kovasti säälittiin ja halveksittiin.

[QUOTE="vieras";23296923]Niin, siitä on juuri tehty väitöskirjakin kuinka haitallista se oikeesti on naisille ja tutkittiin sitä onko toi naisia syrjivä käytäntö. Mutta eihän sitä palstalla oteta kuuleviin korviinkaan. Kyllähän se palstalaisten mutu aina tieteellisen tutkimuksen voittaa.[/QUOTE]

Minä luulen, että kotiäitiansaan jäävät ainoastaan ne, jotka eivät halua töihin. Kukaan nainen, joka on koulutettu ja/tai HALUAA olla mukana työelämässä pikkulapsivaiheen jälkeenkin, ei jää loppuiäkseen ilman uraa. Moni esim. opiskelee lisää hoitovapaalla (kuten minä) ja seuraa aikaansa ja työelämää esim. työkavereiden yms. kautta.

[QUOTE="vieras";23296936]Eiköhän se riipu ihan itsestä. Minä ainakin opiskelen tässä koko ajan ollessani kotiäitinä, paljon paremmat paperit mulla on töitä lähteä hakemaan kotonaolemisen jälkeen. Voisinhan minä toki kotona olla mitään tekemättäkin.[/QUOTE]

*peukku*!! Ja sama homma mulla! Miksi jäädä tuleen makaamaan, ku maailma on mahdollisuuksia täynnä!

[QUOTE="niinpäniin";23297028]Niin. Suomessa pitäisi olla realistisemmat mahdollisuudet tehdä osa-aikaista työviikkoa niin, että se kannattaa. Mielestäni se ois hyvä vaihtoehto. Mutta koska täällä pääosin on kaks vaihtoehtoa:kotiäitiys tai kokopävätyö niin moni jää kotiin. Itse menisin kyllä töihin heti kun muksu on 1v, jos voisin tehdä töitä 3 päivänä viikossa 6 tuntia päivässä. Mutta kun mun pitää heti tehdä 8h päivässä 5 päivänä viikossa ja se on mielestäni liikaa pois pienen lapsen elämästä. Siksi jään kotiin kunnes kuopus täyttää 2v.[/QUOTE]

Onhan osittainen hoitovapaa mahdollista siihen asti, kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy... Toki hakijan tulee olla ollut vähintään vuosi sen työnantajan palveluksessa, mistä hakee osittaista hoitovapaata (viisaammat korjatkoot, mikäli olen väärässä), mutta mahdollista se on. Työpaikallani useampi nainen on laskenut sen loppupelissä tulevan kannattavammaksi, kun työmatkakulut vähenevät, veroprosentti pienenee ja ilmeisesti myös hoitokuluissa säästää jne. vaikka palkkapussi olisikin hiukan laihempi.

Onhan osittainen hoitovapaa mahdollista siihen asti, kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy... Toki hakijan tulee olla ollut vähintään vuosi sen työnantajan palveluksessa, mistä hakee osittaista hoitovapaata (viisaammat korjatkoot, mikäli olen väärässä), mutta mahdollista se on. Työpaikallani useampi nainen on laskenut sen loppupelissä tulevan kannattavammaksi, kun työmatkakulut vähenevät, veroprosentti pienenee ja ilmeisesti myös hoitokuluissa säästää jne. vaikka palkkapussi olisikin hiukan laihempi.

Juu tiedän että on mahdollista tehdä 30 tunnin työviikkoa. Mutta henk koht 30h on vielä liikaa. 20h työviikko alkais olla lähellä sitä, mitä itse haluaisin tehdä kun lapsi on ihan pieni. Koska mulla ei oo siihen mahdollisuutta, olen kotona kunnes lapsi kasvaa. Mulla tosin ei oo vaaraa sen puoleen kun mulla on vakituinen työpaikka minne palata.

Tuossahan on myös se, että työntekijä itse ei voi päättää tekeekö lyhennettyä viikkoa (4 pv normipitkää päivää) vai lyhennettyä päivää (esim 5 pv kuusituntista) vaan työnantaja saa sanoa miten se on töiden kannalta järkevintä.

Mä oon sitä mieltä että tuo lyhennetty on yhtä tyhjän kanssa. Ainakin mun hommissa, mä joutuisin tekemään samat työt vain pienemmällä palkalla. Toimii ehkä myyntityössä tai muissa missä pystyt jättämään työt työpaikalle.

Onneksi osaisin nauttia kotiäitiydestä ja ottaa siitä kaiken ilon irti, yhtä paljon vapaa-aikaa on vasta sitten eläkkeellä.
Minulla ainakaan ei koskaan ole ollut niin vilkas sosiaalinen elämä, nyt ei tunnu töiden jälkeen aika riittävän mihinkään.

[QUOTE="vieras";23297040]Eihän tästä ole kuin muutama päivä, kun palstalla paheksuttiin kamalasti pitkään kotona olevia äitejä. Kuinka he taantuvat lapsen tasolle ja puheenaiheet loppuvat, kun elämänpiiri on niin kapea. Kovasti säälittiin ja halveksittiin.[/QUOTE]

No entäs sitten jos työkseen hoitaa lapsia? Lasten omissa kodeissa jos hoitaa lapsia joka ei kauheasti poikkea kotiäidin roolista paitsi lapset ja koti ei ole omia?!

Tää on vaan niin totta. Itse ajattelin, kuten joku yllä, että koska olen koulutettu ja ehdin vähän aikaa olla töissäkin ennen lasta, niin saan kyllä jostain töitä. No, etsin töitä lapsen ollessa 1v-1v 6 kk, ja vasta tosiaan 6 kk etsimisen jälkeen sain ekan paikan, joka ei ole lähellekään sitä, mitä haluaisin. palkka on ihan minimi ja siinä ja siinä, kannattiko töihin edes mennä! Ihan lyhyttä määräaikaisuutta tässäkin, eikä todellakaan mitään mahdollisuutta vaikuttaa työaikoihin. Jos en halua olla töissä klo 8-16 joka päivä niin voi voi - voinhan jäädä taas työttömäksikin. :/ Siinä mun valinnanvara.

Pätkätyöläiset on ihan hirveän huonossa asemassa äitiysvapaan jälkeen. Ei ole paikkaa mihin menisi, ei työaikoja joista neuvotella, ei palkkaneuvotteluja tai muutakaan. Eli mä ainakin olen pudonnut ihan kelkasta, vaikka olin työelämästä poissa "vain" 1,5 vuotta. Tämä siis ylemmällä korkeakoulututkinnolla... Pitäis varmaan olla lähihoitaja, että töitä löytyis.

Yhteistyössä