Ällöttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono tuleva äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono tuleva äiti?

Vieras
Sain vähän vajaa viikko stten tietää että olen raskaana, siitä olen onneni kukkuloilla mutta tätä raskautta varjostaa nyt iso musta haiseva pilvi ja tällä tarkoitan sitä että en ole päässyt vielä tupakasta eroon vaikka halua kyllä olisi, mutta eikö sitten tarpeeksi?

Mies polttaa monta tupakkaa päivässä ja kyselee minulta koko ajan lähdenkö tupakalle vaikka olen sanonut hänelle että älä edes puhu minulle koko tupakasta! Älä pyydä minua mukaan.
Jos olen onnistunut olemaan ilman tupakkaa vaikka 5h päivän aikana, mies alkaa puhua tupakasta, hyppii tupakalla KOKO ajan (vähintään kerran tunnissa). Mies haisee tupakalle KOKO ajan, enkä näin ollen pääse tupakoimisesta eroon itsekään kun jo piakkoin sorrun, on vaikeaa lopettaa muutenkin kun olen jo 12-vuotiaana kyseisen tavan päässyt oppimaan. Olen nyt siis polttanut 16 vuotta putkeen. En tietenkään lähde syyttelemään miestä omasta heikkoudestani, mutta miehen tavat ja läsnäolo ei tee tupakoinnn lopettamisesta helppoa.

Tarvitsen parhaat vinkkinne miten voisin edetä tässä asiassa, mies ei ole valmis lopettamaan tupakointia ei edes tukeakseen minua.

Yksi mitä ajattelin tämän viestin jälkeen tehdä on se että hävitän kaikki tupakoimiseen liittyvät välineet ja välttelen kaupassa käymistä niin kauan kunnes uskoisin pääseväni sieltä ulos ilman askia. Mutta ... koska miehellä on tupakkaa pelkään sortuvani silti sillä minulla on aikaisemminkin ollut lupa ottaa hänen tupakoitaan jos minulta on päässyt vaikka loppumaan.

Tunnen kovaa syyllisyyttä tästä asiasta, poltan vaikka itsekin voin sen jälkeen huonosti :(
Kokeilin joskus lopettaa nikitoonipurukumin kanssa mutta sepä polttikin mun koko suun rakoille, joten purkka ei käy...
Laastaria mietin mutta ensisijaisesti haluaisin kyllä lopettaa ilman korvaustuotteita, siksipä mietin josko jokin ruoka/herkku toimisi korvikkeena juuri siihen pahimpaan tupakanhimoon mutta mikä se olisi?

Kertokaa omia lopettamiskokemuksianne...

En kaipaa saarnaa ja tiedostan paremmin kuin hyvin tupakoinnin vaarat, asiallisia vastauksia pyydän.

Olen itse aikoinani lopettanut kuin seinään, kun sain tietää odottavani. Mulla ei sikäli ole jakaa sulle kokemusta kun mulle se tupakoinnin lopetus oli yhtä selviö, kuin että jos juon, en aja autoa.

Mutta jos koet että se auttaa ettet mene kauppaan ja että hävität tupakointiin liittyvät välineet, niin mun mielestäni se kuulostaa hyvältä aloitussuunnitelmalta :)

yritä vähentää edes? pikkuhiljaa jätät tupakan pois,ja otat tilalle jotain muuta,hedelmää tai jotain. tiedän että se on hurjan vaikeaa,mutta älä ota turhaa stressiä asiasta,koska se vaikeuttaa entisestään sitä tupakasta eroon pääsyä.. :) onnea raskauden johdosta ! :flower:

Mä poltin raskausuutisen jälkeen muutaman viikon. Ekan viikon omia tupakkeja ja pari seuraava pummin kavereilta. Kotona möllätessä oli yllättävän helppoa olla polttamatta kun oma ukko ei polta ja sen mielestä raskaustupakointi on verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn. Eli miäs on ollu isona tukena lopettamisessa. Ja koittanu vältellä paikkoja ja seuraa jossa tupakoidaan, ja yllättävän kivuttomasti menny. En oo käyttänyt korvaavia nikotiinituotteita koska niitä(kään) ei muistaakseni suositella raskausaikana.

Mutta suosittelen että juttelet neuvolantädin kanssa, se osaa kyllä ohjeistaa ja auttaa tossa asiassa. Vielä jos saisit miehes ymmärtämään että lopettaa sen tupakan mainostamisen ja jos vaikka pystyisitte lopettamaan yhdessä? Mutta tsemppiä lopettamiseen! t. kohta 5kk polttamatta :)

yritä vähentää edes? pikkuhiljaa jätät tupakan pois,ja otat tilalle jotain muuta,hedelmää tai jotain. tiedän että se on hurjan vaikeaa,mutta älä ota turhaa stressiä asiasta,koska se vaikeuttaa entisestään sitä tupakasta eroon pääsyä.. :) onnea raskauden johdosta ! :flower:

Tässä on puolensa ja puolensa. Mä vaihdoin tupakan ruokaan, jonka seurauksena vaaka näytti +20 kg. Jotta en koe että sekään on kovinkaan kannattavaa.

Riippuvuus kannattaa käsitellä ihan itsenään ja taistella sen läpi. Mä jouduin ensin luopumaan tupakasta ja sitten myöhemmin vielä syömisestä, kun olin sen tupakoinnin siirtänyt syömiseen. Koen että olisi ollut helpompaa jos olisin joutunut luopumaan vain kerran, enkä tekemään työtä kahdesti :)

Lue kirja stumppaa tähän! Jos siis oikeasti haluat lopettaa. Itse poltin ekan raskauden tuntien kovaa syyllistystä ja muiden syyllistämistä. Voin sanoa jotta tänäpäivänäkään en olisi lopettanut ilman tuota kirjaa. Tuon kirjan saa tilattua netistä n.15e hintaan. Poltin 14 ketjussa ja tuon kirjan ansiosta pystyin lopettamaan. Hae tietoa netistä tuosta kirjasta, saatat yllättyä :)

Tuota minäkin ihmettelen, että miksi ihmeessä miehesi pyytää sinut mukaan tupakalle? Ihan käsittämätöntä. Menkää yhdessä ensimmäiselle neuvolakäynnille ja ottakaa tuo tupakointi puheeksi. Saatte molemmat hyvät neuvot ja halutessanne myös reseptin lopetuslääkkeisiin.

Muista että sä itse vastaat omista teoistasi. mies voi pyytää mukaan mutta se ei voi pakottaa sut tupakoimaan. mieti myös että mitä sä OIKEESTI haluat. kun se tupakanhimo iskee niin juo pari lasillista vettä ja oota 15min. sillä aikaa mietit että tarviitko/haluutko oikeesti sen röökin. motivaatiosta se on kiinni! ei mistään muusta. laastareita ja purkkojakin saa kuulemma nykyään käyttää. niissä on sitä samaa nikotiinia mitä vedät muutenkin mutta ei oo yhtä paljon myrkkyä. käypä lueskelemassa miten tupakointi vaikuttaa sikiöön.

Suosittelen minäkin tuota Stumppaa tähän! -kirjaa, muut lopetusopukset lähinnä provosoivat meikäläistä jatkamaan tupakointia.

Itse lopetin niin, että tupakanhimon iskiessä vakuutin itselleni, että mitään pahaa ei tapahdu vaikka jätän polttamatta tupakan siitä huolimatta että tekee mieli. Eli tupakka kerrallaan mennään.

Minulle oli myös tärkeää pitää kotona askia jossa pyöri muutama tupakka pohjalla. Jostain syystä ajatus siitä että siellä ne tupakat odottaa jos en selviäkään himoistani motivoivat yrittämään kovemmin olemaan ilman, eikä kaupassa ollut tekosyytä tarttua täyteen toppaan himonkourissakaan.

Lopetin jo siis puolisentoista vuotta ennen raskautumistani 12 vuoden tupruttelun jälkeen, mitä nyt satunnaista bile- ja v*tutuspolttelua lukuunottamatta. Luonnollisesti loputkin sauhuttelut jäivät plussauksen jälkeen.

Onnekseni mieheni lopetti myös. Tosi kettumaista että miehesi pyytelee sinua mukaansa tupakalle! Montaa tupakoitsijaa jotenkin tuntuu ärsyttävän se, että joku yrittää päästä moisesta sonnasta eroon. Lähisuvustani löytyy tälläistä sorttia oleva vanhempi rouvashenkilö, ja hänelle oli oikea sydämenasia koittaa houkutella minua ulos sauhuttelemaan hänen kanssaan. Lapsellista moinen.

Mun kaverin äiti oli aikoinaan tehnyt järkyttävän esimerkin tyttärelleen joka ei kans pystynyt alussa lopettamaan. Se äiti oli laittanut lasipurkkiin vauvanuken ja käski tyttären puhaltaa purkkiin savua. Sitten aina äkkiä kansi kiinni. Lopulta vauvanukke oli siellä purkissa savun seassa. Kaverini sanoi että pahaa teki puhaltaa savua sinne purkkiin mutta äiti pakotti. Sitten lopuksi katsoivat sitä purkkia jossa vauvanukke oli savun seassa ja kaverini sanoi että sen jälkeen ei yksinkertaisesti kyennyt mennä röökille.
Mieti ajatusta ettei vauva pääse savua ja kaikkea myrkkyä pakoon, vaan joutuu viattomana ottamaan vastaan kaiken sen myrkyn mikä jo sinulle on hengenvaarallista. Ei varmaan tee mieli mennä röökille kun näitä asioita oikeasti alkaa miettimään järjellä. Ei ollut tarkoitus saarnata mutta monesti vaan suorat sanat saa ihmisen ajattelemaan asiaa hieman eri vinkkelistä.

No itse lopetin plussaan kuin seinään. Eka päivänä teki mieli, mutta sitten raskaus vei mennessään ja aloin hössöttämään sitä. Eli mielessä pyöri vauva ja siihen liittyvät jutut niin etten ehtinyt edes ajatella röökiä! Kannattaa käyttää laastareita pahimpiin vieroitusoireisiin, mutta muuten kyllä kehotan lopettamaan heti. Mun ainakin oli mahdotonta edes ajatella polttavani raskaana ollessani, jotenkin kuvittelen että on helpompaa polttaa aina uusi ja uusi, kun vauva on jo altistunut niille myrkyille. 15 vuotta poltin ja tosiaan lopetin kun aloin odottamaan ensimmäistäni, nyt on jo toinenkin lapsi, enkä ole aloittanut uudelleen ja siitä olen ylpeä. :)

Yhteistyössä