Auttaako esilääkitys oikeasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammaslääkärikammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammaslääkärikammo

Vieras
voittamaan hammaslääkäripelon?
Kärsin niin pahasta pelosta etten uskalla soittaa ja varata aikaa, ahdistun hammaslääkärin odotustilan, välineiden, tuolin, hammaslääkärin jne. näkemisestä. En saa nukutuksi moneen päivään ennen hammaslääkäriä, välttelen hammaslääkärissä käymistä ja kai se kipukin pelottaa puudutepiikistä puhumattakaan.

Nyt mietin esilääkityksen ja sedaation välillä. onkohan yksityisellä mahdollista saada esilääkittynä koko kalustoa kerralla kuntoon? S.postia juuri lähetin moneen paikkaan ja vastaustaodotellessa ajattelin kysellä kokemuksia. Muutama paikkaus ja 2 viisaudenhampaan poisto ylhäältä olisi edessä.

Ite en koskaan ota esilääkitystä. Kun hampulääkäri laittaa piikin ikeneen, sen juuri tuntee. Kun tämä vetää sen ulos, on alue jo puutunut. Piikki on niin ohut, ettei voi sanoa sen sattuvan.

Itse pääsin pelosta eroon kun tajusin, että hampulääkäri ei satu, se on muuten vain vähän ikävän tuntuista.

Kävin vuonan 2008 lääkärissä pitkästä aikaa. Silloin minulla oli 4 reikää ja yksi kaipasi juurihoitoa! Olisin siis päässyt paljon vähemmällä, jos olisin käynyt kerran vuodessa.

kyllä se auttaa vaikka en sitä tajunnu ku vasta myöhemmin.

sain 2x 5mg diapamia viimeks viisurin poistoon. Edellinen meni panikoidessa ja siks ne aatteli et parempi antaa lääkettä. Mä en itkeny! jee! Viimeks vollotin koko toimituksen + tunnin kotona.

Soitin töihin toimenpiteen jälkeen pikkasen kuuppa seis ja en paljoo muista siit puhelusta:D

Sulla täytyy sit olla hakija joka hakee sut niin et ne näkee.

Mulla olis vielä yks viisuri ja vähä paikattavaa. Koitan jos selviäisin nyt ilman.

mä meen hammaslääkäriin aina sillä mielellä että en myöhästyis, ajattelen että se on paikka johon on mentävä, sovittuna aikana, kuten kouluunkin, en ajattele sen ihmeemmmin, mitä tehdään yms. ja aina on menny hyvin hammaslääkäriajat. leikkauksessakin olen ollut. (ei hammaslääkärikammoa, lääkäri on mun kummi) tosiaan puudutuspiikki pahin, sen pääsee läpi kun hengittelee, ajattelee mukavaa asiaa ja puristaa hieman sormia yhteen. sit kun se on ohi niin ihan rennoksi ja kattoa tuijottelemaan. antaa heidän tehdä työnsä kunnolla. suosittelen tuota ennalta murehtimisen poisjättämistä. ei kannata jännittää.

Olen kuullut vain hyviä kokemuksia esilääkityksestä.
Itse en moiseen kuitenkaan lähtenyt,vaikka kerran jopa karkasin hammaslääkärin tuolista kesken kaiken!
Menin yksityiselle,jossa ei hoito sattunut.Ikäväähän se oli silti,mutta ajan myötä auttoi pelkoon jonkun verran.

Jotenkin tuntuu että esilääkityksen jälkeen voisi olla huono olo tms,se esti minun osaltani.

5 vee lapseni on ollut 2 kertaa esilääkittynä hoidossa,nyt kunta vaihtui ja uusi hammaslääkäri ei suostunut moiseen.Pelkoa lähdettiin poistamaan,nyt ollaan käyty kaksi kertaa hoidossa ja viimeisellä kerralla suuhun sai laittaa jo peilin ;)

Esilääkittynä ei tullut huonoa oloa tms,mutta eihän se terveellistä ole.

Olen kuullut vain hyviä kokemuksia esilääkityksestä.
Itse en moiseen kuitenkaan lähtenyt,vaikka kerran jopa karkasin hammaslääkärin tuolista kesken kaiken!
Menin yksityiselle,jossa ei hoito sattunut.Ikäväähän se oli silti,mutta ajan myötä auttoi pelkoon jonkun verran.

Jotenkin tuntuu että esilääkityksen jälkeen voisi olla huono olo tms,se esti minun osaltani.

5 vee lapseni on ollut 2 kertaa esilääkittynä hoidossa,nyt kunta vaihtui ja uusi hammaslääkäri ei suostunut moiseen.Pelkoa lähdettiin poistamaan,nyt ollaan käyty kaksi kertaa hoidossa ja viimeisellä kerralla suuhun sai laittaa jo peilin ;)

Esilääkittynä ei tullut huonoa oloa tms,mutta eihän se terveellistä ole.

ei mulle huonoa oloa tullu mut kotona alko väsyttää ihan tuhottomasti ja nukuinki sit.

Mut vaikka esilääkitys ei olekkaan mitenkään superterveellistä niin on se terveellisempää ottaa se ja saa ne hampaat hoidettua ku se et ne tippuu suusta kun ei uskalla ilman sitä mennä.

Mä käyn yksityisellä koska täälä ei pääse ku vuoden päästä kunnalliseen ja enkä mä rupee oottamaan ja yksityisellä tosiaan saan sen esilääkityksen jos haluan.

siis 2x5mg diapam! eihän se ole mitään :o

itsekkin pelkään ihan hulluna hammaslääkäriä ja olen tuota esilääkitystä ajatellut, mutta mutta... eihän tuo riitä mihinkään.

itselläni paniikki- ja ahdistushäiriö ja tiedän rauhoittavista lääkkeistä jonkin verran. ottaakohan ne siellä huomioon jos sanon että tiedän miten tuo vaikuttaa, ei riitä, vai pitääkö mun käydä omalla lääkekaapillani ennen hammaslääkärin antamaa esilääkitystä? voi tsiisus... :(

siis 2x5mg diapam! eihän se ole mitään :o

itsekkin pelkään ihan hulluna hammaslääkäriä ja olen tuota esilääkitystä ajatellut, mutta mutta... eihän tuo riitä mihinkään.

itselläni paniikki- ja ahdistushäiriö ja tiedän rauhoittavista lääkkeistä jonkin verran. ottaakohan ne siellä huomioon jos sanon että tiedän miten tuo vaikuttaa, ei riitä, vai pitääkö mun käydä omalla lääkekaapillani ennen hammaslääkärin antamaa esilääkitystä? voi tsiisus... :(

No mä ku en oo koskaan ottanu mitään moisia lääkkeitä niin voi olla et ne katso sen riittävän mulle. Sulla esim. voiki olla sit enemmän kun sun toleranssi on kuitenki suurempi ku mulla.

Mun äiti kans käy omalla kaapilla ennenkuin menee mutta jos käyt niin muista mainita se sit siellä. Mun esilääkitys makso siel 60e et jos senki puolesta jos sulla on omat tropit nii ota.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän;23322371:
miksi täytyy olla saattaja, eikö tuon jälkeen saisi ajaa autoa?

ei saa ajaa ainakaa 2-3h autoa. Ihan oman turvallisuuden vuoksi pitää olla saattaja. Mulla mies tuli hakemaan ja piti hakea siit odotushuoneesta. Muutoin ne olis saattanu sinne autolle jos ei olis esim. parkkipaikkaa saanu.

mulla oli ainaki vähä höntti ja höperö olo sen jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän;23322371:
miksi täytyy olla saattaja, eikö tuon jälkeen saisi ajaa autoa?

No ei saa. Ohjeessa, jonka sain ennakkoon, sanotaan että pitää olla aikuisen seurassa myös kotona. Ja mitään sopimuksia ei saa solmia, eikä alkoholia ottaa seuraavaan 24 tuntiin. Pistää kuulemma sekaisin koko päiväksi. Toki tässäkin onmuistettava että jotkut kestää nuo huumeetkin paremmin, ja kokee voivansa ajaa vaikka samantien, muttei niin voi silti tehdä.

Viisaudenhampaiden poistoon ja leikkaukseen sain Dormicum 7.5 mg x 2 ja auttoi. Koskaan ennen en ole esilääkitystä saanut/pyytänyt, mutta viisaudenhampaiden poistoa ja varsinkin kahden viisurin leikkausta pelkäsin paljon, sillä tiesin että ne on hankalasti suussa. Yksi Dormicum ei auttanut, mutta kaksi rentoutti ja vei pelolta terän. Halutessaan saa esim. tuota Dormicumia myös nukahtamista auttamaan, jos ei uni meinaa jännitykseltä tulla.

Mä sain esilääkityksen viisurin poistoon. Tehokas aine oli, vaikka itsekin jouduin siihen aikaa vaikka mitä nappeja syömään. Sen verran muistan koko operaatiosta, että tunsin kun lääkäri otti hieman tukea leuastani hammasta irroittessaan. Jälkeenpäin nukuin koko automatkan kotiin ja vielä kotonakin.

Se puudutteen laitto on mun mielestä kaikkein inhottavin ja kivuliain kohta siellä lekurissa, mutta jostain ihme syystä uuden paikkakuntani kunnallinen osaa laittaa sen niin, etten edes huomannut koko piikkiä laitettavankaan. Toisella kerralla oli hieman tuntoherkempi kohta, että silloin nipisti, mutta olen edelleen ihmeissäni tuosta ekasta kerrasta kun en tosiaan tuntenut enkä tajunnut ollenkaan.

Kun minä pähkäilen tuon sedaation ja tavallisen esilääkityksen välillä.
Sedaation saisin vain pitkän matkan päässä mutta saisin ainakin kerralla kaikki kuntoon.
Esilääkitys kuulostaa pienemmältä pahalta ja sen saisin varmaan lähempääkin mutta en tiedä onko silloin mahdollista saada koko kalusto kuntoon kerralla vai joudunko jännittämään useamman kerran? Ja sekin että riittääkö teho kun tosiaan se ajatus ajan varaamisestakin ahdistaa.

Kun minä pähkäilen tuon sedaation ja tavallisen esilääkityksen välillä.
Sedaation saisin vain pitkän matkan päässä mutta saisin ainakin kerralla kaikki kuntoon.
Esilääkitys kuulostaa pienemmältä pahalta ja sen saisin varmaan lähempääkin mutta en tiedä onko silloin mahdollista saada koko kalusto kuntoon kerralla vai joudunko jännittämään useamman kerran? Ja sekin että riittääkö teho kun tosiaan se ajatus ajan varaamisestakin ahdistaa.

Mitäköhän maksaa jos sedaatiolla heittää koko kaluston kerralla kuntoon?

meinaan ku noi 2 tabua makso jo 60e ja koko lysti oli 234e

Mitäköhän maksaa jos sedaatiolla heittää koko kaluston kerralla kuntoon?

meinaan ku noi 2 tabua makso jo 60e ja koko lysti oli 234e

Onhan se kallista. Yksi paikka Helsingissä olisi huomattavasti edullisempi kuin muut. Laskin nettihinnaston mukaan että 4 hampaan paikkaus, 2 hampaan poisto, iso ja pieni röntgenkuva, hammaskiven poisto, tarkastus ja 2 h sedaatio sekä puudutteet maksaisi alle 800€.

Yhdestä paikasta sain arvion että 2h sedaatio, 2 hampaan poisto, 4 hampaan paikkaus, tarkastus ja puudutteet n. 1000€.

Eli siinä tonnin hujakoilla pyörii.

Yhteistyössä