Pienen vauvan/keskosen vieminen asuntoon, jossa on poltettu tupakkaa sisällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Meidän anoppi polttaa sisällä tupakkaa ja sitä kuluu tosi paljon. Meidän paikalla ollessa ei polta ja tuulettaa asuntoa juuri ennen kuin mennään sinne. Joskus ei ole tuulettanut ja asunnossa leijuu savu. Se haju on kuitenkin läsnä ja tarttuu kaikkeen eli meidän vaatteisiin, hiuksiin jne. Perheeseemme on pian syntymässä kaksoset ja mummohan odottaa meitä kylään mahdollisimman pian.
Onko tuosta tupakoinnin hajusta haittaa vauvoille? Siis ei polta kun olemme paikalla, mutta on polttanut esim. juuri ennen ja sitten tuulettaa asunnon. Olisiko hyvä sanoa ettei polta sisällä sinä päivänä kun tulemme? Vai onko tästä mitään hyötyä? Haju asunnossa on kuitenkin aika voimakas ja joka ikinen kerta se tarttuu vaatteisiin niin etten voi niitä enää pitää ja hiuksetkin on pestävä tai muuten ne haisevat omaan nenääni koko loppupäivän.
Täytyykö noin pieniä vauvoja suojella ylisuojelevasti tupakan hajuilta? Sanonko ettei tulla kylään ennen kuin vauvat ovat esim. 2kk-4kk ikäisiä ja ovat alkaneet kehittyä enemmän ja kestävät enemmän ulkomaailman rasituksia?
Niin ja jos sieltä leijuu vanhempanakin se tupakansavu tuulettamatta niin tarkoitukseni on kääntyä ovelta takaisin ja sanoa ettei me nyt tulla vauvojen terveyden vuoksi tupakoimaan passiivisesti.
Kyselen noista vielä tarkemmin lääkäriltä sitten kun synnytys on ohi ja saan vauvat kotiin, mutta olisi kiva tietää skitsoanko nyt turhaan vai onko nämä miettimäni rajoitukset ihan ok ja mihin asti ne on ihan ok?
Kertokaas mielipiteitä ja kokemuksia!
:)

Mä en veisi, en veisi tota omaa isompaakaan, mun mummo poltti aikanaan sisällä ja se lemu on ihan kamala!Siis vaikka kuinka tuulettais jne..Mä hoitaisin mummon meille kylään.. :)

Miksi teidän pitää mennä kylään, miksei mummo voi käydä teillä?
Itse inhoan tupakan hajua niin paljon, etten vierailisi tuollaisessa paikassa. Tupakointi on jokaisen oma asia, mutta silloin pitää myös hyväksyä seuraukset (eli joku ei tule sisälle kylään...)

Meillä on pikku keskoskaksoset rv25 ja ei olisi tullut mieleenikään viedä tupakan savuun. Olihan heillä tiukka pakkasrajakin (ulkoilla sai vain alle -5 pakkasessa, -10 oli ulkoilu ehdottomasti kielletty).

[QUOTE="äitix3";23330264]Saisi tulla mummo meille. Ja jos haluaisi meitä kylään, niin saisi opetella polttamaan ulkona.[/QUOTE]

Juuri näin.. mummollekkin taitaisi tehdä hyvää se pössyttelyn lopettaminen.. kamalan epäterveellistä ja vielä SISÄLLÄ .. hyyyi

[QUOTE="plop";23330282]Miksi teidän pitää mennä kylään, miksei mummo voi käydä teillä?
Itse inhoan tupakan hajua niin paljon, etten vierailisi tuollaisessa paikassa. Tupakointi on jokaisen oma asia, mutta silloin pitää myös hyväksyä seuraukset (eli joku ei tule sisälle kylään...)

Meillä on pikku keskoskaksoset rv25 ja ei olisi tullut mieleenikään viedä tupakan savuun. Olihan heillä tiukka pakkasrajakin (ulkoilla sai vain alle -5 pakkasessa, -10 oli ulkoilu ehdottomasti kielletty).[/QUOTE]

Mummo asuu noin 45km päässä meiltä huonojen yhteyksien päässä. Nouto meille olisi ainoa vaihtoehto. Toisaalta mummo ei tykkää kyläillä missään ja ennemmin kaikki käy aina hänen luonaan. Kävi meillä viimeksi jouluna ja sitä ennen taisi olla pitkälti yli vuosi väliä. On itse sanonut ettei hän tykkää ja halua käydä missään kylässä kenenkään luona.

Mun isä ja äitipuoli polttaa sisällä ja oon jo isälle sanonu että me ei sitten lapsen kanssa tulla käymään sisällä ja isälle se oli ihan ok. Saavat he sitten tulla meille tai käydään yhdessä vaikka kävelyllä tms.
Ei se tuuletus poista nikotiinia pinnoista.

[QUOTE="alkup.";23330363]Mummo asuu noin 45km päässä meiltä huonojen yhteyksien päässä. Nouto meille olisi ainoa vaihtoehto. Toisaalta mummo ei tykkää kyläillä missään ja ennemmin kaikki käy aina hänen luonaan. Kävi meillä viimeksi jouluna ja sitä ennen taisi olla pitkälti yli vuosi väliä. On itse sanonut ettei hän tykkää ja halua käydä missään kylässä kenenkään luona.[/QUOTE]

Kyllä mä luulen että hän itsekkin asian ymmärtää kun siitä sanoo, mies vaikka hakee ja vie hänet niin ei tarvitse julkisilla kulkea, niin me tehtäis.. :)

En todellakaan veisi edes kolmevuotiasta tuollaiseen asuntoon. Enkä tykkäisi itsekään käydä, se hajuhan on ihan kammottava. Kai se tuleva mummikin sen ymmärtää, että vaikka kuinka tuulettaisi just ennen teidän tuloa, niin ei se haju ja nikotiini joka paikasta mihinkään häviä, vaikka savua ei silminnähden enää olisikaan, ettekä halua altistaa pieniä vauvoja passiiviselle tupakoinnille. Jos mummi on niin haluton lähtemään kotoaan, niin sitten hän ei lapsenlapsiaan näe. Yksinkertaista mun mielestä. Joku voisi sanoa itsekästäkin, mutta kyllä mulle mun lapsen terveys on tärkeämpi kuin mummin mielipaha.

Viimeksi muokattu:
Onko tupakan haju vaarallista? Jos siis ei ole savua kun ei ole tuntikausiin poltettu? Eikös se savussa oleminen oo sitä passiivista tupakointia eikä oleskelu tilassa, jossa huonekaluihin on tarttunut tupakanhaju? En tiedä veisinkö enkä tiedä skitsoatko mutta tuli vaan mieleen.:D Varmaan pyytäisin mummoa kylään mieluummin meille.

[QUOTE="alkup.";23330327]Ei vielä minkään kokoisesta, mutta minulla on riskinä, että nämä voi syntyä ihan millä hetkellä tahansa eli jos syntyvät nyt alta kolmeen viikkoon niin ovat keskosia ja jos sen jälkeen niin ovat yli sen 36viikon.[/QUOTE]

Siis vaikka syntyisi rv35 ja painaa yli 2.5kg niin ei ole keskonen.
Ja jos lapset syntyvät kovinkin pieninä niin ovat sairaalassa.
Minulla on kaksoset jotka on syntyneet pienillä viikoilla. Eikä siinä moneen viikkon mietitty vierailuja kun sairaalassakin olivat 2kk. Sinulla on siis nyt rv33 ja rv34 jälkeen ei enää synnytystä estetä mitenkään. Eli vaikka syntyisivät niin eivät välttämättä joudu edes keskolaan vaan pääsevät vierihoitoon, mutta se nyt riippuu muustakin kuin rv ja painosta.
Mutta älä nyt vie täysaiakstakaan lasta tupakansavuun. Ja muutenkin vierailuja kannattaa rajoittaa ensimmäiset viikot.

Onko tupakan haju vaarallista? Jos siis ei ole savua kun ei ole tuntikausiin poltettu? Eikös se savussa oleminen oo sitä passiivista tupakointia eikä oleskelu tilassa, jossa huonekaluihin on tarttunut tupakanhaju? En tiedä veisinkö enkä tiedä skitsoatko mutta tuli vaan mieleen.:D Varmaan pyytäisin mummoa kylään mieluummin meille.

Kyllä sitä nikotiinia kulkeutuu huoneilmaan pinnoista ja sitähän sitten hengitetään. Sitä irtoaa käsistä ja vaatteistakin. Nykyään enemmän tutkittu ja todettu haitallisemmaksi.

En veisi eikä johtuisi vauvan iästä tai koosta, koska en menisi itsekään. Meille voisi mummo tulla, mutta me ei siellä valitettavasti kyläiltäisi ja kertoisin syynkin rehellisesti.

no en todellakaan menisi kyläilemään pienten lasten kanssa. enkä tosin tiedä viihtyisinkö ilman lapsiakaan moisessa paikassa. en usko että lääkärikään suosittelee kyläilyä.
Jos hän oisi mun anoppi, niin sanoisin kyllä suoraan asiasta. Meille olisi tervetullut kyllä, mut jos ei halua tulla niin sitten ei halua niin kovasti nähdä lapsiakaan.

Onhan tollanen pinttynyt röökinhaju ällöttävää, mutta tuskin se vaarallista on. Vähän ylihysteerisen oloista porukkaa. Miettisin siis lähinnä sitä, haittaako se, että teidän vaateisiin ja tavaroihin tarttuu se haju, tuskin tuosta mitään terveyshaittaa on, etenki jos ette kuitenkaan edes pitkään siellä ole.

Yök. Mä olin kerran kotisiivojana vanhalla rouvalla joka tupakoi sisällä. Vaikka miten tuuletin asuntoa aina siivouksen aikana niin se haju oli yököttävä ja tarttui aina mun vaatteisiin.

Mä en todellakaan veisi vauvaa saati edes isompaa lasta enkä kyllä menisi itsekkään tuollaiseen tupakka-asuntoon. Mä en voi sietää tupakointia!!

Jostain olen joskus lukenut että passiivinen tupakointi on pahempaa kuin itse tupakointi. Mutta, mutta.. Itse en veisi minkään ikäistä lasta asuntoon jossa tupakoidaan, en suostuisi sinne menemään itsekkään. Ei voi olla ylisuojelevainen lasta kohtaan, varsinkaan tupakoinnin suhteen.

[QUOTE="alma";23330645]Onhan tollanen pinttynyt röökinhaju ällöttävää, mutta tuskin se vaarallista on. Vähän ylihysteerisen oloista porukkaa. Miettisin siis lähinnä sitä, haittaako se, että teidän vaateisiin ja tavaroihin tarttuu se haju, tuskin tuosta mitään terveyshaittaa on, etenki jos ette kuitenkaan edes pitkään siellä ole.[/QUOTE]

Tässä onkin varmaan kyse siitä, että röökiä vedetään edelleen sisällä eli siis siellä on muutakin kuin se haju. Eli esim ei niin, että joskus on poltettu sisällä.

Mä en ole vienyt lapsiani kuin kerran asuntoon missä tupakoidaan ja enään en kyllä vie. Itsekin olen aiemmin tupakoinut mutta nyt se käry kyllä kuvottaa niin paljon ettei tosikaan. Miehen mamma siis polttaa pienessä yksiössään ja mä en vaan suostu sinne menemään enkä lapsia sinne päästä. Meille saa tulla kyllä.

Yhteistyössä