miten jaksatte jos rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulda mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten pitkään siis olet etsinyt töitä, jos puhut kesäharjoittelijoista? Nehän valitaan yleensä tammi-huhtikuussa, eli kuulostaa siltä että olet etsinyt töitä vasta pari kuukautta. Syksyllä tuskin olisi kesäharjoittelijat olleet harjoittelupaikan esteenä... Moni joutuu etsimään töitä valmistumisen jälkeen jopa yli vuoden, myös yliopistokoulutetut joilla on jo työkokemusta. Jatka nyt vaan sitä töiden hakemista, ja ota yhteyttä kaikkiin alasi työpaikkoihin ja kysele mahdollisuutta harjoitteluun. Tuskin olet vielä joka paikasta kysynyt. Jos ei nyt tärppää, niin syksyllä uudestaan. Sillä aikaa voit lisäkouluttautua esim. avoimessa yliopistossa tai työkkärin kursseilla, joita yleensä on reilusti tarjolla teknisen alan ihmisille.

Kannattaa myös tarkistuttaa oma hakemus ja CV jollain "fiksulla ja rehellisellä pilkunnussijalla", jotta saat niistä kunnolliset. Ystävän "on se ihan hyvä" ei riitä, sillä harva ilkeää sanoa kaverille että onpa huono hakemus. Myös työkkäristä saanee apua hakemusten tekoon ja oikolukuun.

Rollolainen: Halvimmat mikrot maksaa alle 50€

maksakoot, emme tarvitse mikroa, Samassa ajassa ruoan lämmitä hellalakin. Kun lämmitä kuudelle keittoa se tulee nopeammin hellalla. otan ylensä jäiset tuotteet ajoissa sulamaan nin en tarvi mikroa siksikään. Moni ruoak on parempaa, uten kaurapuuro, kun sen keittää hellalal, eikä sen tekeimiseen mene kuin se 10 minuuttia,kun tekee sellaisen 1½ litraa.
Saman verran menee yhden tai kahden annoksen tekemiseen mikrosskain, ku kuitenkin pitä sekoittaa välillä.

Köyhyys on hanurista. Meillä on kans kituttamista. Oon töissä omaishoitajana omalle 3-vuotiaalle. Tukea tulee sen verran, että toimeentulotukea ei enää tipu. Josta seuraa se, että noin 300 euroa kuussa sairaala-ja lääkekuluja pitäis maksaa itse.

Mies on opiskelija. Opintolaina lasketaan tammikuussa tulleena könttäsummana, josta on vieläkin ylijäämää laskelmien mukaan. Sen lisäksi toimeentulotuessa lasketaan laina jokakuulle 300 euroa. Kuitenkin samaa summaa ei voi kaupassa käyttää kahdesti.

Eli selvästi tulot lasketaan väärin ja olis oikeus toimeentulotukeen, mutta en jaksa enää valittaa..

Meillä ei ole mitkään huimaavat tulot,mutta aina on ruokaa ollut tarpeeksi, ettei tarvia nälissään olla tai miettiä mitähän söisi.Velkaa ei olla otettu,ruokaa ostetaan tarpeeksi pakastimeen ja kaappeihin ja käytetään tarjouksia hyväksi,jos niitä on.Kaikki mitä ollaan tarvittu on saatu,tosin osamaksulla maksettu,vuokrat ja laskut saatu maksettua ajoissa.Toki loppukuussa voi olla hieman tiukkaa,mutta aina tuota on selvinnyt ilman nälkää kun on osannut varautua ja suunitella menot oikein.

Viimeksi muokattu:
Miten pitkään siis olet etsinyt töitä, jos puhut kesäharjoittelijoista? Nehän valitaan yleensä tammi-huhtikuussa, eli kuulostaa siltä että olet etsinyt töitä vasta pari kuukautta. Syksyllä tuskin olisi kesäharjoittelijat olleet harjoittelupaikan esteenä... Moni joutuu etsimään töitä valmistumisen jälkeen jopa yli vuoden, myös yliopistokoulutetut joilla on jo työkokemusta. Jatka nyt vaan sitä töiden hakemista, ja ota yhteyttä kaikkiin alasi työpaikkoihin ja kysele mahdollisuutta harjoitteluun. Tuskin olet vielä joka paikasta kysynyt. Jos ei nyt tärppää, niin syksyllä uudestaan. Sillä aikaa voit lisäkouluttautua esim. avoimessa yliopistossa tai työkkärin kursseilla, joita yleensä on reilusti tarjolla teknisen alan ihmisille.

Kannattaa myös tarkistuttaa oma hakemus ja CV jollain "fiksulla ja rehellisellä pilkunnussijalla", jotta saat niistä kunnolliset. Ystävän "on se ihan hyvä" ei riitä, sillä harva ilkeää sanoa kaverille että onpa huono hakemus. Myös työkkäristä saanee apua hakemusten tekoon ja oikolukuun.

Olen siis vielä opiskelija, viimeisiä opintoja vaille valmis insinööri. Ja töitä olen etsinyt jo jonkun aikaa, ja tottakai siinä samalla kesätöitä, edes jotain. Ja kyllä jatka töiden etsimistä, joka päivä teen n. 2-4 uutta hakemusta/soittoa. Vielä ei ole tärpännyt :(
CV:n tarkistuttaminen voisi kyllä olla ihan hyvä idea.

Meillä ei ole mitkään huimaavat tulot,mutta aina on ruokaa ollut tarpeeksi, ettei tarvia nälissään olla tai miettiä mitähän söisi.Velkaa ei olla otettu,ruokaa ostetaan tarpeeksi pakastimeen ja kaappeihin ja käytetään tarjouksia hyväksi,jos niitä on.Kaikki mitä ollaan tarvittu on saatu,tosin osamaksulla maksettu,vuokrat ja laskut saatu maksettua ajoissa.Toki loppukuussa voi olla hieman tiukkaa,mutta aina tuota on selvinnyt ilman nälkää kun on osannut varautua ja suunitella menot oikein.

me taas ollaan mieluummin ilman jotakin tavaraa kuin ostetan osamaksulla, jos on varaa ostaa osamaksulla, on myös varaa laittaa se sama summa sätöön. osamksull ostettaessa AINA tule maksamaan enemmän korkojen ym takia

Kysyy kyllä hermoja olla rahaton. Meillä on nyt tämän kuun loppuun budjetoitu satanen. Olisi ollut 50€ enemmän, mutta oli pakko ostaa lapselle hiihtosauvat ja toppahanskat, sekä kaverisynttärilahja. Näin pärjätään kitkuttaen. Pakkohan se on.

Kävellään, pyöräillään, ei ostella mitään, mitä ei tarvita oikeasti. Ruokakaupassa saa laskea koko ajan, paljonko kärryssä olevat ostokset maksaa yhteensä ja mitä sen hetkisellä kauppabudjetilla saa. Tyyliin: rahaa on jäljellä 12€, jätetäänkö ensi kertaan, vai tarvitaanko vielä jotain... Tai: enää saamme ostaa 3€:lla jotain, otetaanko sillä leipä ja maito vai pari jogurttia.

Nyt pitäis ostaa minisukset. Ne maksaa alle kympin, mutta sillä saa ruokaa kuitenkin. Meillä on tosi tiukkaa. Välillä olen nääntyä kuormani alle, välillä se menee ok, mutta joskus itken, kun en enää jaksa.

[QUOTE="vieras";23393202]Kysyy kyllä hermoja olla rahaton. Meillä on nyt tämän kuun loppuun budjetoitu satanen. Olisi ollut 50€ enemmän, mutta oli pakko ostaa lapselle hiihtosauvat ja toppahanskat, sekä kaverisynttärilahja. Näin pärjätään kitkuttaen. Pakkohan se on.

Kävellään, pyöräillään, ei ostella mitään, mitä ei tarvita oikeasti. Ruokakaupassa saa laskea koko ajan, paljonko kärryssä olevat ostokset maksaa yhteensä ja mitä sen hetkisellä kauppabudjetilla saa. Tyyliin: rahaa on jäljellä 12€, jätetäänkö ensi kertaan, vai tarvitaanko vielä jotain... Tai: enää saamme ostaa 3€:lla jotain, otetaanko sillä leipä ja maito vai pari jogurttia.

Nyt pitäis ostaa minisukset. Ne maksaa alle kympin, mutta sillä saa ruokaa kuitenkin. Meillä on tosi tiukkaa. Välillä olen nääntyä kuormani alle, välillä se menee ok, mutta joskus itken, kun en enää jaksa.[/QUOTE]

meillä lapset ostaa itse OMILLE kaveereilleen lahjansa, heillä kun on tuota rahaa. Ovat säästäneet. ei sen jahjan arvii olla mikään kallis, joskus lapselle riittää että kaveri edes tulee synttäreille, ei kaikki ole tavaran ja materian perään.

Miski ne minisukset on pakko ostaa. ei lasten tarvitse sada kaikkea.
Esim meillä kun poika pyyysi 10v lahjaksi kitaraa niin sitä ei ostettu. itellän oli rahaa jotia oli saanut lahjaksi ja jouluksi, sia ostaa niillä sen kitaran. oliskisn ollut tosi turha ostaa kun ei ole soittanut kuin muutaman keran kitarallaan ( ei jaksa oikin mihinkän keskittyä kauan) me vanhemmat sitten ostettiin hänelle suojapussi ja nuottivihko lahjaksi.
Isop poika aikoinaan halusi skeitilaudan, mielesäni se ei ole mikään pakollinen väline. poiak säästi siihen ja me vanhemmat site maksettiin loput, kun raht ei riitääneet. näin ainakin oppii että säästämällä saa sen mitä tahtoo

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
meillä lapset ostaa itse OMILLE kaveereilleen lahjansa, heillä kun on tuota rahaa. Ovat säästäneet. ei sen jahjan arvii olla mikään kallis, joskus lapselle riittää että kaveri edes tulee synttäreille, ei kaikki ole tavaran ja materian perään.

Noilla on niin pienet viikkoraha, että en velvoita heitä ostamaan kavereilleen lahjoja. Sitten se pitäisi olla sovittu juttu ja viikkorahan täytyisi olla isompi. Saavat käyttää rahansa itse itselleen. Poika säästää ja ostaa musiikkia, tyttö petshoppeja tms. ja kuopus latoo kaiken säästöpossuunsa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se on hankalaa..;23391248:
Varmaan saisi kun ostaisi 2,99 maksavan jauhelihan 400g. ja siihen päälle perunat, kastikekaan kun ei tule tuosta vaan ja tarvii lisäsörsseleitä että se maistuu jollekin, kun ostaa 4 pitsaa niin se maksaa sen 4e ja kaikki saa hetkellisesti mahansa täyteen..

Jaa, minä en osta ikinä 2,99 maksavaa jauhelihaa, sitä kun saa laputettuna ja myös tarjouksista. Ja kun on tarjous, lihaa menee pakkaseen asti. 2 eurolla jauhelihaa, lisäksi makaronia ja maitoa ja syntyy iso makaronilaatikko jota syödään monta päivää. Perunat on tosi halpoja ja niistä voi tehdä ties vaikka mitä, kannattaa oikeasti opetella laskemaan ja laittamaan sitä ruokaa. Meillä 5 henkinen perhe, ja itse tehty iso uuni pitsa, josta syövät kaikki tulee halvemmaksi kuin tuo 4 euroa!

[QUOTE="vieras";23393244]Noilla on niin pienet viikkoraha, että en velvoita heitä ostamaan kavereilleen lahjoja. Sitten se pitäisi olla sovittu juttu ja viikkorahan täytyisi olla isompi. Saavat käyttää rahansa itse itselleen. Poika säästää ja ostaa musiikkia, tyttö petshoppeja tms. ja kuopus latoo kaiken säästöpossuunsa. =)[/QUOTE]

no tuota viiikkorahaa ei meidnkään lapset saa, mutta esim hyvistä koenumeroista palkitaan. ja lapset savat jokainen papaölta rahaa synttärinä ja jouluna. ne kun säästää niin siitä jää kyllä ostettavaaa. Vaikka meidän lapset ei vie kaliita lahjoja on heidät aian kutsuttu synttäreille

no tuota viiikkorahaa ei meidnkään lapset saa, mutta esim hyvistä koenumeroista palkitaan. ja lapset savat jokainen papaölta rahaa synttärinä ja jouluna. ne kun säästää niin siitä jää kyllä ostettavaaa. Vaikka meidän lapset ei vie kaliita lahjoja on heidät aian kutsuttu synttäreille

Meillä nuo ei saa rahaa muualta, ku meiltä. Mummot ja papat ei anna koskaan rahaa meille. JA hyvistä koenumeroista en palkitse koskaan rahallisesti. Viikkorahan edellytys on se, että huoneet pysyy suht kunnossa, kouluun ehditään ja omat hommat hoidetaan.

Eivät voi oikein säästää siis. Ja nuo on kaikki alle 10-vuotiaita.

[QUOTE="vieras";23393323]Meillä nuo ei saa rahaa muualta, ku meiltä. Mummot ja papat ei anna koskaan rahaa meille. JA hyvistä koenumeroista en palkitse koskaan rahallisesti. Viikkorahan edellytys on se, että huoneet pysyy suht kunnossa, kouluun ehditään ja omat hommat hoidetaan.

Eivät voi oikein säästää siis. Ja nuo on kaikki alle 10-vuotiaita.[/QUOTE]

meillä vaaditaan nämä hommat ilamn viikkorahaakin, koska ne on velvollisuuksia, jotka pitää hoitaa, vaikka siitä ei sais rahaa.
ja teinit meillä saa joskus mute vaan vaaterahaa, kun tarvitsevat 4-5 kertaa vuodessa, sillä ostavat MITÄ TARVITSEVAT, s eon katos niin etä meidän poika joka on 15v haluaa pitää vain määrättyjä vaaatteita, ei vaikuta ostaa lisää, kun vain ne lampivaatteet kelpaavat.

Meillä pitäisi tulojen mukaan mennä ihan hyvin, mutta mies sotki raha-asiat ja otti velkaa sieltä ja täältä, nyt maksetaan lainaa hirmuisesti pois. Ja tosi tiukilla eletään. Itse haluan että lapset saavat jatkaa harrastuksiaan, joten nipistetään vaatteista ja ruuista. Välillä itkettää kaupassa, kun rahat on tosi vähissä ja miettii mitä sillä 20 eurolla saa. Ja surettaa, kun kuopus esim. tykkäisi viinirypäleistä, ja ne maksavat 3 euroa rasia. Ei niitä ole varaa ostaa.

Kituutettu on nyt puoli vuotta, 2 vuotta on veilä tiukkaa elämää edessä - ja silti meillä on asiat kuitenkin hyvin. Ulkoisesti näyttää jopa, että tosi hyvin, kukaan kun ei tiedä sitä, miten tiukille talous kaikessa ei ulospäin näkyvässä on vedetty.

Kyllä muakin köyhyys ahdistaa. Kaupassa tyydyn vain ihastelemaan kauniita lasten vaatteita - ei meillä ole ikinä varaa ostaa kaupasta mitään, kaikki on kirpparilta.

Aina joutuu laskemaan kaiken rahan tarkkaan. Ihan normaalielämä ei tuota vaikeuksia, mutta nyt tuli kutsu häihin jotka on 500 kilsan päässä. Bensat ja hotelliyö, lahja - vähintään 250 euroa, ahdistaa jo valmiiksi.. mitä kaikkea tuollakin rahalla saisi. Kai on vain jättäydyttävä pois.

Olen aina ollut pienipalkkainen ja sen takia on ollut köyhää. Toki olisin voinut opiskella itselleni paremman ammatin, mutta en sitä silloin nuorena tajunnut ja perheellisenä en opiskelemaan enää jaksa lähteä. Sitten vasta köyhää oliskin.

Ymmärrän tilanteesi ja loukkaa nuo puheet tuossa välissä. Itse olen korkeasti koulutettu ja minulla on säännöllinen työ ja vain yksi lapsi mutta meille kävi niin, että puolison elämäntilanteen vuoksi ajauduimme taloudelliseen ahdinkoon. Että kyllä se tänä päivänä voi käydä kenelle vain niin. Lisäksi olemme raivoraittiita. Rahaa ei mene koskaan alkoholiin eikä tupakkaan. emmekä matkustele. Vaatteet ostamme käytettyinä tai lapsi saa niitä tutuilta. Itkua pukkaa, mutta hammasta purren mennään eteenpäin.

Esim. sairaus voi yllättää KENET tahansa, tuttavani perheessä syöpä vei taloudelliseen ahdinkoon vaikka molemmat olivatkin kohtuu hyväpalkkaisessa työssä. Yritykset voivat kaatua ja yrityksen myötä koko perhe ajautuu konkurssiin. Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia tai sukuaisia auttamassa. Mitenpä muuten kaksi nuorta aikuista (aivan tavallisessa ammatissa, kuukausipalkka n 1500-2500e) ostaa yli 300000e omakotitalon, jos ei siinä vanhempien apuja ole... Kertokaapa se.

oon niin mahtava luulo itsestään (kuten minulla joskus, mikäs tässä ollessa...) Varokaa vain sanojanne, minäkin jouduin sanoistani tilille...

Ja mitä lapsiin tulee, ne ovat aarteesi. Olet kasvattanut ne vaikeuksien kautta. Voi, mitä heistä vielä tuleekaan! Saatpa nähdä, että hyvä työsi poikii vielä hyvän sadon! :) Nuo ns "rikkaiden lapset" ovat koulumaailmassakin usein sellaisia jankuttajia. Sortuvat ensimmäisen vastoinkäymisten tullen.

No meidän prismassa saa 400g kotimaista sikanautaa hintaan 1,49. Ja meillä se kastike riittää vielä seuraavallekin päivälle Kyllä ne einekset on aika paljon kalliimpia juin itse tehty ja mitä kaikkea ne sisältää..

Samaa paskaa se täälläkin on, pitää kaupasta ostaa ranskanpottuja ja lihapiirakoita isoissa pusseisa väliin haamppareita on tarjouksessa useita eurolla ja on tarjouksessa niitä mikropitsojakin, on se vaan niin helvetin mahtavaa tarjota lapsille aina sitä samaa ruokaa, joskus oikein toivon että olisi rahaa niin hakisin jauhelihaa ja tekisin kastikkeen, keittäisin perunat ja tekisin perunamuusin, sekin olisi vaan päivän kaksi mut olispa kuitenkin lapsille jotain erilaista.

Sun kannattaa ihan tosissaan alkaa katsomaan kilohintoja, niin muuttuu ruokavallionnekin.
Osta kerralla isot satsit, kun rahaa tulee. 5kg perunapussi riittää kauan ja maksaa vähän, samoin kaali ja porkkana. Osta jauhelihaa tarjouksesta ja pakasta. Pakaste perunesiulisekoitus on halvempi, kuin ranskikset ja siitä saa hyviä laatikoita helposti.
Lihapiirakka pussin hinnalla saat ostettu hiivaa ja jauhoja, sekä öljyä niistä riittää paljon pidemmäksi aikaa syötävää. Iso kattila puuroa maksaa 0,30-2€ teki sen sitten maitoon tai veteen.
Nuo pakastepizzat on kyllä tarjouksessakin kilohinnaltaan kalliita. Osta ennemmin pari tonnikalapurkkia ja makaroonipussi.

Yhteistyössä